در حال بارگذاری ...
هنرمندان درباره «هفت عصر هفتم پاییز» گفتند

تلنگری به جنگ از نگاه عاشقانه

تنی چند از اهالی هنر به تماشای نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی نشستند.

به گزارش دریافتی ایران تئاتر «هفت عصر هفتم پاییز» در چند شبی که این نمایش در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفته است، تنی چند از هنرمندان فعال در عرصه تئاتر و تلویزیون ازجمله بهروز بقایی، رضا فیاضی، مهرداد رایانی مخصوص و شراره رخام تماشاگر نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی شدند.
 

رایانی: «هفت عصر هفتم پاییز» شعورمندی و تعقل تماشاگر را نشانه گرفته است
رایانی مخصوص درباره این نمایش گفت: در این معرکه‌ای که کمتر به نسل جهان‌آراها توجه شد؛ چه در زمانی که آن‌ها در جبهه و در حفظ و حراست از کشورمان فعالیت می‌کردند و چه در دوره کنونی؛ چنین تلاشی بسیار مغتنم و قابل قدردانی است.
وی افزود: آقای آقاخانی هم تلاش نکرده با نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» احساسات مخاطب را تحریک کند بلکه با نوع نوشتار و اجرایی که در پیش‌گرفته، بیشتر شعورمندی و تعقل تماشاگر را نشانه گرفته است و تحریک این شعورمندی و تعقل در مخاطب باعث می‌شود او در چندوچون ارتباطات و مجموعه زندگی شهید جهان‌آرا غور و تفحصی داشته باشد.
این مدیر تئاتری ادامه داد: به سهولت می‌شد این نمایشنامه را به یک اثر احساسی و فریبنده تبدیل کرد ولی اتفاقاتی که در روی صحنه می‌گذرد، شخصیت‌ها، نوع روایت، نامه‌هایی که در پس‌زمینه عرضه می‌شود و مجموعه نور، طراحی صحنه و صدا تلاش می‌کند مخاطب را از فضای فریبنده احساسی دور و او را با یک واقعه عقلانی درگیر کنند.
رایانی مخصوص به آقاخانی برای این سومین تلاشش در نمایش زندگی قهرمانان دوران جنگ، خسته نباشید گفت و افزود: شک ندارم علیرغم کم‌توجهی‌ها و کم‌محبتی‌ها این تلاش به ثمر می‌نشیند.
 

فیاضی: تلنگری به جنگ از نگاه عاشقانه
رضا فیاضی بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: ابعاد و زوایای زندگی محمد جهان‌آرا خیلی روشن نیست مگر در شعارهایی که دیده بودیم. من هر گز از نامه‌هایی که در این نمایش به آن اشاره می‌شود را ندیده و نشنیده بودم لذا این بخش که قهرمانان و زندگی آنها به مخاطبان و به ویژه نسل جدید معرفی شوند، بسیار ارزشمند است.
وی افزود: فاصله زیادی میان سالهای جنگ و زمان کنونی افتاده؛ شاید تلنگر و تکرار مسائل جنگ مردم را خسته کرده و تمایل زیادی ندارند درباره آن بشنوند ولی اینکه بتوان اتفاق تازه‌ای در جنگ پیدا کرد و به آن پرداخت، خودش حرکتی انسانی است که نیاز به حمایت دارد.
فیاضی بیان کرد: در نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» جنگ را نمی‌بینیم؛ بلکه تلنگری به جنگ از نگاه عاشقانه است. یک رابطه عاشقانه است میان کسی که خودش را حبس کرده و از دنیا فاصله گرفته و جهان‌آرا و اتفاقات مربوط به آن را نمی‌تواند فراموش کند با فردی که دلبستگی به زندگی و دنیا دارد.
 

بقایی: «هفت عصر هفتم پاییز» وجوه دیگری از زندگی شهید جهان‌آرا را به مخاطب عرضه می‌کند
بهروز بقایی هنرمند فعال عرصه تئاتر و تلویزیون نیز با بیان اینکه اجرای نمایش‌هایی با موضوع جنگ و زندگینامه سرداران جنگی ریسک بزرگی برای یک هنرمند است، خواستار حمایت و توجه ویژه دستگاه‌هایی شد که با این شرح وظیفه فعالیت می‌کنند.
وی ادامه داد: «هفت عصر هفتم پاییز» وجوه دیگری از زندگی شهید جهان‌آرا را به مخاطب عرضه می‌کند؛ همه ما به عنوان یک ایرانی به نوعی مدیون چنین افراد و قهرمانانی هستم و خوشحالم ایوب آقاخانی به همراه تیم بازیگری نمایش یعنی رحیم نوروزی و لیلا بلوکات به خوبی از عهده آن برآمده‌اند.
 

شراره رخام: خوشحالم کارگردانی به سراغ نمایشنامه‌ای از جنس زندگی قهرمانی از دوره جنگ رفته است
شراره رخام بازیگر تئاتر و تلویزیون نیز پس از تماشای «هفت عصر هفتم پاییز» گفت: اگر به تئاتر به عنوان یک رسالت اجتماعی نگاه کنم، جنگ مربوط به دهه‌هایی بوده که اکنون بسیاری از مردم به خصوص نسل‌های جدید از آن فاصله گرفته‌اند؛ بنابراین هنرمند به عنوان یک ایرانی وظیفه دارد اتفاقاتی را که در تاریخ کشور به ویژه تاریخ معاصر رخ داده، به زبان هنرمندانه به گوش مردم و سایرین برساند و به همین دلیل من به ایوب آقاخانی به دلیل انتخاب و اجرای این متن و انجام این تعهد اجتماعی تبریک می گویم.
وی افزود: امثال این نمایش به مردم نشان می‌دهد افرادی مانند شهید جهان‌آراها بودند تا اکنون این مردم و این کشور در امنیت باشد و اگر امثال آنها که برای نگه داشتن ایران جنگیدند، نبودند؛ معلوم نبود سرنوشت ایران به کجا می‌رسید.
این بازیگر با تقدیر از طراحی صحنه، بازی روان بازیگران و کارگردانی خوب نمایش، تاکید کرد: خوشحالم با این که کارگردان به راحتی می‌توانست سراغ متن‌های به‌روزتر و آپدیت‌تری برود، این ریسک را پذیرفت و سراغ چنین کار و نمایشنامه‌ای از جنس زندگی قهرمانی از دوره جنگ رفت و به عنوان یک رسول اجتماعی تعهد خود را انجام داد.
یادآور می‌شود نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» در دل داستانی عاشقانه نقبی به زاویه‌هایی از زندگی قهرمان ملی تاریخ جنگ ایران و عراق، شهیدمحمد جهان‌آرا می‌زند که رحیم نوروزی و لیلا بلوکات نقش‌آفرینان آن هستند و صدای محسن بهرامی بازی آنها را همراهی می‌کند.
دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: ساناز قراملکی مجری طرح و برنامه ریز؛ امیرحسن دوانی طراح صحنه و نور؛ آنکیدو دارش طراح فضاهای صوتی؛ لادن سید کنعانی طراح لباس؛ ارسلان آقاخانی طراح گرافیک؛ الهام صالحی طراح چهره پردازی؛ کیوان معتمدی مشاور نورپردازی؛ وحید لک مشاور عالی پروژه؛ هلن بهرامی دستیار کارگردان؛ سجاد سلمانپور مدیر صحنه؛ مهرنوش بیگ زاده منشی صحنه و دستیار تولید؛ علی مست عل پس‌آرایی تصویری؛ عارف عباسی گرافیک زنده، یاسمن طاهری خسروشاهی تبلیغات مجازی؛ ساناز قراملکی عکاس؛ هانیه خاکپور مسئول روابط عمومی.
نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» که بلیت آن در سایت‌های ایران کنسرت به آدرس www.iranconcert.ir و ایران نمایش به آدرس www.irannamayesh.com به فروش می‌رسد، تولید موسسه "پوشه هنر پارس" است و هر شب (بجز شنبه) ساعت 45/19 در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود.

 




مطالب مرتبط

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

در آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی چهارراه فاطمه داودی مازندرانی و مرجان فخار نویسندگان نمایشنامه «گنج پنجم» از دو استان تهران و مرکزی در رتبه سوم، مهدی یزدانی نویسنده نمایشنامه «خسرو شیرین شاپور» از استان تهران در رتبه دوم قرار گرفتند و دیپلم ...

|

نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»

واکنش به رویدادهای جامعه، مهم‌ترین وظیفه هنرمند است
نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»

واکنش به رویدادهای جامعه، مهم‌ترین وظیفه هنرمند است

کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»، با حضور در «ایران تئاتر»، از موضوع، شیوه اجرایی، فرم و ریخت این اثر اجرایی گفتند که این روزها در سالن چهارسو تئاتر شهر روی صحنه است.

|

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

 نمایش «نوزده، نود و نه»، به کارگردانی ایوب آقاخانی و تولید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، با موضوع ایثار و فداکاری کادر پزشکی و پرستاری در دوره همه‌گیری ویروس کرونا، در مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

|

نظرات کاربران