در حال بارگذاری ...
واکنش هنرمندان به حادثه کشتار مسلمانان میانمار

جنایت با طعم تلخِ سکوت

اقدام وحشیانه و غیر انسانی تروریست ها علیه مسلمانان میانمار و سکوت آنگ سانگ سو چی (رهبر ملی میانمار) در برابر این جنایت، ادامه ظلم و ستم‌هایی است که اقلیت مسلمان میانمار در سکوت جامعه جهانی متحمل می‌شوند.

به گزارش ایران تئاتر، آغاز دوباره کشتار گسترده و نسل‌کشی مسلمانان میانمار، جنایت تازه تروریست‌ها و پیروی از حکومت استکباری است که جهان را با تصاویر دل‌خراش و صدای رنج و دردهای مظلوم دیدگان این حادثه، تکان داده است. حادثه بسی تلخ و ناگوار است و تاکنون حدود چند هزار نفر جان خود را ازدست‌داده‌اند. حدود 88 نفر از  قربانیان کسانی بوده‌اند که در رودخانه «نف » غرق‌شده‌اند. همچنین تاکنون بیش از 380 هزار نفر از مسلمانان میانماری به بنگلادش فرار کرده‌اند. و این جنایت متأسفانه با بی‌اعتنایی آنگ سانگ سوچی رهبر ملی میانمار به خشونت‌ها علیه مسلمانان همراه بوده است. در ادامه به واکنش هنرمندان در فضای مجازی نسبت به این حادثه تلخ خواهیم پرداخت.

 

 

حمید فرخ نژاد؛بازیگر و کارگردان

عجب تناقضی؛ برنده جایزه صلح نوبل و عامل مرگ هزاران انسان بی‌گناه! خانم انگ سان سوچی مطمئن باشید نامتان در سیاه‌ترین صفحات تاریخ در کنار کسانی که همچون شما انسانیت را فراموش کرده‌اند و غرور و خود خدابینی پیشه کرده‌اند ثبت خواهد شد، آه مظلوم دامن همه ظالمان را خواهد گرفت در هر لباس و در هر جای دنیا، دیر نیست.

 

صابر ابر؛ بازیگر

در رختخواب بوی عرق و بوی تب می‌دهد. من را ببخشید، با عکس و یادداشتی تلخ روزتان را شروع می‌کنید! هیچ‌کس در این دنیا فرصتی برای ورق زدن عکس‌های اخیر در میانمار ندارد؟! هیچ‌کس این سرهای بریده و تنهای متلاشی و تنهای سوخته را ندیده؟ خبر بمب شیمیایی و تست اش در کره مهم‌تر است و اتفاقی که به وجود می‌آید یا اتفاقی که به وجود آمده؟ چقدر ترسناکی‌ام ما انسان‌ها! کدام حیوانی برای شبیه نبودن به آن دیگری تنش را می‌درد؟! اگر قتل‌عام کودکان در میانمار نسل‌کشی نیست، اسمش چیست؟ با دنیا واقعی باشیم، بچه‌ها را در آب خفه می‌کنند، زن‌ها را از گردن جدا می‌کنند، نمی‌برند، سرها را می‌کنند، تنها را زنده در آتش می‌اندازند! و ما از موی ترامپ خبر می‌رویم! کاش تمام روزنامه‌های صبح دنیا یک روز این عکس را با یک قرار جمعی چاپ می‌کرد تا تاریخ روز انسانیت را ثبت کند. اصلاً کاش کیهان و شرق با هم عکس یکشان می‌شد همین! چه اشکالی دارد در یک‌چیزهایی همسو باشیم، در انسانیت.

به این عکس نگاه کنید و به خیال‌های غرق‌شده‌اش! به لباس‌هایی که دوست داشت بپوشد، به اسباب‌بازی‌هایش، به‌جای خوابش، به هوس‌هایش، به خنده‌هایش، به نگاه احتمالی‌اش به شما، اگر روزی مسافر آنجا بودید و او کنار خیابان یک‌چیزی می‌فروخت! خیال کنید! و به اینکه، چرا آمد؟ کجای جهان جای خوبی برای اوست؟

خدا همه را ببخشد. من حتی اسمت را هم نمی‌دانم، اما تو هیچ‌چیزی را اینجا از دست ندادی...

 

پریناز ایزدیار؛ بازیگر

تصویر خیلى غم انگیزه ولى حتى این عکس بالا به‌تنهایی عمق فاجعه را نشان نمی‌دهد، چند روز گذشته و برایم سؤال شده که وقتى از حقوق بشر صحبت می‌شود دقیقا منظور چى هست؟ کدوم حقوق!؟

 

امیر جعفری؛ بازیگر

خون، آتش، کشتن
چه بسیار شنیده می‌شود از زبان خدایان روی زمین

 

باران کوثری؛ بازیگر

ترسناکِ زندگى در دنیایى که کشتن به اسم مذهب و اعتقاد درش آسونه

 

مهدی سلطانی؛ بازیگر و کارگردان

شاید نسل‌کش و نژادپرست نمی‌شدیم اگر درک بهترى از جبر جغرافیا و وراثت داشتیم.

مواظب خودتان و همنوعانتان باشید.

 

امیرمهدی ژوله؛ بازیگر و نویسنده

داستان‌های باورنکردنی هفته:

مادر شهید جنگجو سی و چهار سال منتظر پیکر نوجوان شانزده‌ساله‌اش ماند. روز تشییع‌جنازه، دست پسرش را گرفت و رفت.

انگ سان سو نمی‌دانم چی چی، با سکوت در برابر نسل‌کشی مسلمونای میانمار و بعد هم تکذیب این فاجعه آبروی زن و نوبل و انسان را برد.




مطالب مرتبط

سهند خیرآبادی، کارگردان نمایش «این دنیا یه کنسرت... به من بدهکاره» مطرح کرد

تصور، ارزشش بیشتر از تصویر است
سهند خیرآبادی، کارگردان نمایش «این دنیا یه کنسرت... به من بدهکاره» مطرح کرد

تصور، ارزشش بیشتر از تصویر است

سهند خیرآبادی نویسنده و کارگردان نمایش «این دنیا یه کنسرت... به من بدهکاره» که در تئاتر شهر روی صحنه است، می‌گوید تصور، ارزشش بیشتر از تصویر است -جمله‌ای که در قالب دیالوگ مهران یکی از دو بازیگر این نمایش می‌شنویم- بنابراین در نمایش ما، مخاطبان سعی بر تصور وقایع و رخدادهایی ...

|

نظرات کاربران