در حال بارگذاری ...
گفت وگو با شکرخدا گودرزی نویسنده و کارگردان نمایش «سهروردی»

5 سال برای نگارش نمایشنامه سهروردی پژوهش کردم

ایران تئاتر: سهروردی را یکی از چهره‌ های برجسته در حکمت، فلسفه و عرفان در فرهنگ ایران می دانند که با وجود طول عمر کوتاه خود -۳۷ سال- ۵۰ اثر ارزشمند در وادی فلسفه، عرفان، حکمت و ... به رشته تحریر درآورده است و از این روست که او را همپایه ابن سینا و صدرالمتالهین شیرازی قرار داده اند.

سهروردی با وجود این جایگاه ویژه و منحصر به فرد، متاسفانه در کشور ما غریب است و کمتر کسی از او شنیده یا آثار او را از نظر گذرانده است. دغدغه ای که شکرخدا گودرزی را بر آن داشت تا به عنوان یک هنرمند وظیفه شناس، معرفی این اندیشمند فرهیخته را در دستور کار قرار دهد. نمایشی که قرار است از دو مهرماه در تالار وحدت به روی صحنه برود.

ایران تئاتر در این خصوص با وی گفتگویی انجام داد، که نظر شما خوانندگان گرانقدر را به ماحصل آن جلب می کنیم:

 

چه شد که تصمیم گرفتید در خصوص یکی از مفاخر بزرگ ایران نمایشی برای صحنه آماده کنید؟

تاریخ و فرهنگ ما مملو از آدم های بزرگی است که برای نسل جوان هنوز ناشناخته مانده اند. سهروردی نیز از همین فرهیختگان است که متاسفانه خیلی از مردم ایران او را نمی شناسند. چندی پیش در خانه تئاتر با جناب آقای همت نشسته بودم. جوانی وارد شد و گفت می خواهد کاری از آقای ایبسن به روی صحنه ببرد. آقای همت از او سوال کرد، شما با تفکرات ایشان آشنا هستید، کارهای ایشان را مطالعه کرده اید. گفت نه فقط اجرای نمایشنامه دشمن مردم را دیده ام و قصد دارم کار دیگری از او برای اجرا آماده کنم.از من پرسید: شما هم قرار است کاری بکنید. گفتم: بله کاری در مورد سهروردی قرار است به روی صحنه ببرم. با تعجب پرسید: سهروردی؟ ایشان کی بود؟ ناشناخته بودن بزرگان و فرهیختگان ایران برای نسل جدید، تقصیر آن جوان نیست. این مشکل ما و مسئولان است که شرایطی را ایجاد نکرده ایم تا این مفاخر شناخته شوند. مقصر کسانی هستند که این فضا را فراهم نکرده اند. به نظر من شناساندن مفاخر ایرانی باید یک دغدغه برای من هنرمند باشد، اما متاسفانه در این آشفته بازاری که حاکم است هنرمندان کار کردن در مورد ایران و مفاخر آن را کسر شان می دانند لذا تصمیم گرفتم کاری در این حوزه انجام دهم و قدمی برای شناسایی آنها برای نسل جوان بردارم.

 

چرا در میان مفاخر ایران سهروردی را انتخاب کردید؟

سال ها پیش که اوژن یونسکو در تالار مولوی سخنرانی می کردند. دانشجویی از او پرسید تکلیف ما چیست. ما باید در حوزه تئاتر چه کنیم. ایشان گفتند: تکلیف شما که روشن است. شما حافظ دارید، فردوسی دارید، مولوی دارید و ... شما باید بپرسید که ما چه کنیم. سخنان ایشان برایم تلنگری بود که ما باید توجه عمیقی به مفاخر خودمان داشته باشیم. تا اینکه در مطالعاتم به نامه ای که اوژن یونسکو به هانری کوربن فیلسوف فرانسوی نوشته بود، برخوردم. در این نامه که پس از ترجمه کتاب «عقل سرخ» سهروردی توسط کوربن نوشته شده بود، ، یونسکو این کتاب را یکی از بزرگترین و اعجاب انگیزترین متون حیات معنوی بشر عنوان می کند و می نویسد:  من با خواندن این کتاب نیازی به کتاب دیگری ندارم زیرا این کتاب را خواهم خواند و خواهم خواند و خواهم خواند... این حرف را آدمی می زند که یکی از بزرگان نمایشنامه نویسی جهان است. لذا تصمیم گرفتم تحقیقاتی را بر زندگی سهروردی داشته باشم که ماحصلش این نمایشنامه شد.

 

نمایشنامه هایی که برای مفاخر نگاشته می شود نیاز به تحقیق و بررسی زیادی دارند و گاهی نمایشنامه ای برای اجرا آماده می شود ولی از سوی متخصصان آن حوزه به دلایل متعدد رد می شود و همین مسئله تاثیر زیادی بر اجرا می گذارد. برای برون رفت از این مشکل چه کردید؟

من برای نگارش این اثر 6 سال زمان گذاشتم. آثار سهروردی را مطالعه کردم و در خصوص زندگی و شخصیت ایشان تحقیق و پژوهش شبانه روزی داشتم. کار را که به حضور برخی اساتید فلسفه بردم و نظر آنها را جویا شدم. آنها اعلام کردند که این کار تامین کننده نظر اساتید بزرگوار فلسفه از جمله استاد دینانی، استاد مجتهدی و ... می باشد. جالب تر آنکه پس از تکمیل نمایشنامه، این اثر توسط انجمن حکمت و فلسفه رونمایی شد که مهر تاییدی بر آن است. 

 

درام خود را از دل پژوهش های فلسفی بیرون کشیدید و بی شک خشکی فلسفه شما را با مشکلات زیادی در جذب تماشاگر روبرو می کند، در این خصوص چه راهکاری داشتید؟

من به خاطر اینکه کار از مباحث خشک فلسفی جدا کنم و اجرا را برای مخاطب دیدنی نمایم فضایی مدرن به درام دادم. من سهروردی را از مدرسی حلب بیرون آوردم، جایی را برایش اجاره کردم و ایشان را در یک کلاس خصوصی نشاندم و نمایش در همین محدوده اجرا می شود و به نظرم فضا برای مخاطب جذاب است.

 

در برخی رسانه ها عنوان کرده اید که 5 سال برای به روی صحنه بردن این نمایش زمان صرف شد. دلیل خاصی برای آن داشتید؟

متاسفانه شرایط اجرا فراهم نبود و به دنبال مکان مناسب برای اجرا بودم. سه سال پر فراز و نشیب داشتیم و خوشبختانه با حمایت آقای مرادخانی و مساعدت دوستان فضایی فراهم شد تا اینکار به روی صحنه برود. کار فاخر و پر پرسوناژ است. هنرمندان با سابقه ای در آن حضور دارند. حدود سه ماه تمرین کردیم و انشالله برای مهرماه در تالار وحدت کار به روی صحنه می رود.

 

گفتنی است نمایش سهروردی با بازی افسر اسدی، الهام جعفرنژاد، مجید جعفری، علیرضا درویش نژاد، حبیب دهقان نسب، علی دهکردی، فخرالدین صدیق شریف، نوید گودرزی، اصغر معینی، سمیه میر بها، اصغر همت و ... از دوم مهرماه  هر شب ساعت ۱۸ در تالار وحدت به صحنه می‌رود. 




مطالب مرتبط

​سه نمایش جدید در پردیس تئاتر شهرزاد

​سه نمایش جدید در پردیس تئاتر شهرزاد

پردیس تئاتر شهرزاد در اردیبهشت میزبان سه نمایش متفاوت است؛ نمایش‌های «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت»، نمایش موزیکال «بیژن و منیژه» و نمایش «آن‌ها دروغ می‌گویند» در این مجموعه روی صحنه می‌روند.

|

پهنه رودکی ظرفیت‌ خوبی برای میزبانی رویدادهای مختلف مذهبی و هنری دارد

دیدار مدیرعامل بنیاد رودکی با شهردار منطقه 11 تهران
پهنه رودکی ظرفیت‌ خوبی برای میزبانی رویدادهای مختلف مذهبی و هنری دارد

دیدار مدیرعامل بنیاد رودکی با شهردار منطقه 11 تهران

مدیرعامل بنیاد رودکی و شهردار منطقه 11 تهران در جلسه‌ای پیرامون تعاملات فرهنگی هنری بویژه بهره‌مندی مردم از خدمات فرهنگی و اجتماعی در پهنه رودکی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

|

تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است
تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است

محمد الله‌یاری فومنی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی-هنری رودکی با تبریک روز ملی هنرهای نمایشی، هنرهای نمایشی را آیینه و تبلور ایران پرعزت و خانواده هنرمندان تئاتر را روایتگر تاریخ و هویت پر مهر و ایمان مستحکم مردمان این سرزمین اسلامی دانست.

|

گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود
گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود

هادی مرزبان، کارگردان پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه خبر تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان فعال نمایش ایرانی بود، گفت امیدوارم در سال جدید هیچ کدام از بچه‌های تئاتر غم نان نداشته باشند تا بتوانند راحت و بدون دغدغه در صحنه‌های تئاتر حاضر باشند.

|

امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود
امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-اردکان از شکل‌گیری «تشکل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» در ایران خبر داد.  

|

نظرات کاربران