در حال بارگذاری ...
در پنجمین جشنواره «هنر برای صلح»

«گروه قاصدک» جنگ و صلح را با کودکان نمایشی می‌کند

بازیگران کودک گروه تئاتر «قاصدک» با کارگردانی ندا هادیان در پنجمین جشنواره «هنر برای صلح» روند جنگ از دوران بدویت تا مدرن امروز را به نمایش درآوردند.

به گزارش ایران تئاتر بچه‌ها با صدای خنده مشغول بازی با کره زمین هستند که به یک‌باره حس مالکیت را تجربه می‌کنند. از اینجا به بعد نمایش ترسیم جنگ انسان‌ها از دوران بدویت و با ابزارهای اولیه نظیر سنگ و چوب است که در انتها به مسلسل و موشک می‌انجامد.
نمایش کودکانه گروه تئاتر «قاصدک» که در دل پنجمین جشنواره «هنر برای صلح» برگزار می‌شود، اما در انتها با زبانی مهربانه بیهودگی تمام هیاهوی دنیای انسانی را نشان م‌ دهد و صلح را با زبان کودکانه فریاد می‌زند.
ندا هادیان، کارگردان نمایش کودکانه «گروه قاصدک» نیز با اشاره به اجرای این نمایش و توجه به مساله صلح در هر جامعه‌ای گفت: گروه تئاتر قاصدک با حمایت کانون پرورش فکری کودک و نوجوان شکل گرفته است. ما در این نمایش از 9 بازیگر کودک استفاده کردیم که تنها یکی از آنها نوجوان است.
این هنرمند ادامه داد: در این نمایش 3 فرشته و یک دلقک در کنار 5 کودک به عنوان نماد قاره‌ها حضور دارند. درابتدای امر این 5 کودک در حال بازی با کره زمین هستند و روندی دوستانه را در این روابط، نشان می‌دهند اما در ادامه نمایش به جایی می‌رسد که کودکان به کره زمین به چشم طمع نگاه می‌کنند و سعی دارند هر کدام توپ را که به شکل کره زمین است برای خود نگه دارند لذا در این قسمت از نمایش فرشته‌ها زمین را ترک می‌کنند.
این کارگردان در خصوص روند شکل‌گیری جنگ در این نمایش گفت: در این نمایش، جنگ بین کودکان از دوران پارینه سنگی تا دنیای مدرن امروز به نمایش گذاشته می‌شود به این شکل که در نخستین نزاع‌ها کودکان از سنگ سپس شمشیر، تفنگ و موشک استفاده می‌کنند، البته پایان نمایش به نحوی است که همه آنها به خستگی می‌رسند و بیهودگی جنگ را درمی‌یابند. در این مرحله دلقک نیز دیگر نمی‌تواند کمکی کند.
هادیان در خصوص نقش دلقک درون این نمایش بیان کرد: در این داستان دلقک سعی در نشان دادن تاریخ دارد. در واقع دلقک درون این نمایش سعی می کند که ناکارآمدی ابزار را به تصویر بکشد و به نوعی سلاح‌ها را مضحکه کند. دلقک نشان می‌دهد که جنگ اتفاق بیهوده‌ای است که دود آن به چشم خود جنگ افزوان می‌رود.
وی کار با بچه‌ها را عالی خواند و اظهار کرد: کار با بچه‌ها از جهاتی بسیار عالی است البته این بخش نیازمند صبر و حوصله و انرژی زیادی است اما من حس خوبی از آن دریافت کردم.
هادیان در خصوص نمایشنامه اثر که به دو زبان انگلیسی و فارسی اجرا می‌شود، گفت: قصه و ایده کار متعلق به خودم بود البته تمرین با بچه‌ها نیز در این روند موثر بود که تقریبا یک ماه به طول انجامید.
این کارگردان جشنواره «هنر برای صلح» را دوست داشتنی خواند و گفت: جشنواره بسیار دوست داشتنی است زیرا کارهایی که به نمایش گذاشته شده، فوق العاده لطیف و زیباست و شکل رقابتی ندارد.
هادیان افزود: به نظر من در این جشنواره جنگ وجود ندارد لذا به واقع می‌توان صلح را در بطن کار آن دید.
وی در خصوص تعداد اجراهای این نمایش گفت: این نمایش هر شب تا جمعه 30 شهریور ماه راس ساعت 17 اجرا می شود.

 




نظرات کاربران