در حال بارگذاری ...
در اختتامیه جشنواره تئاتر استان ایلام مطرح شد

مهدی شفیعی: در ایلام شاهد توجه به‌ضرورت اجتماعی تئاتر هستیم

مدیرکل هنرهای نمایشی در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر استان ایلام بر گسترش دایره مخاطبان تئاتر و ضرورت فعالیت این هنر در عرصه اجتماعی تاکید کرد.

به گزارش ایران تئاتر صبح روز 27 شهریور و با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی در شهر ایلام، زیرساخت‌های فرهنگی و هنری به خصوص تئاتری این شهر مورد بازدید مهدی شفیعی، محمد نیاکان، مهدی حاجیان و دیگر مسئولان شهر و استان ایلام و مدیران جشنواره تئاتر این استان قرار گفت.
مهدی شفیعی در این مراسم گفت: بیان عبارت ضرورت تئاتر باید از جامعه تئاتر فراتر رفته و نمود آن را در تمام ارکان جامعه شاهد باشیم. خوشبختانه در ایلام با تلاش هنرمندان این استان در نمایش‌های خارج از صحنه شاهد توجه به‌ضرورت اجتماعی هنر تئاتر هستیم.
وی با بیان این جمله که ما مدیران که موظفیم شرایط را برای فعالیت هنرمندان فراهم کنیم و قرار نیست خدای نکرده با تصمیم‌ها و اقدامات خود خدشه‌ای بر تمرکززدایی وارد سازیم، گفت: مدیران باید زمینه فعالیت‌های هنری را ایجاد کنند و نباید کاری کنیم که مهاجرت هنرمندان به مرکز و ترک استان خودشان تکرار شود. وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه و تقویت و نظارت بر هنر است و دستگاه‌های دیگر باید به این رویکرد احترام گذاشته و همراه و یار این وزارت باشند. خوشبختانه هنرمندان تئاتر از شریف‌ترین و نجیب‌ترین و مسئولیت‌پذیرترین هنرمندان هستند و باید به آن‌ها اعتماد کنیم.
مدیرکل هنرهای نمایشی تشکیل انجمن هنرهای نمایشی از میان هیات مدیره گروه‌های ثبت‌شده استان‌ها را یکی از اقدامات انجام شده طی دو سه سال اخیر عنوان کرد و با اشاره به تشکیل انجمن هنرهای نمایشی استان ایلام از بین سیزده هیات مدیره گروه نمایشی ثبت‌شده تاکید کرد: هنرمندان تئاتر استان‌ها باید در سیاست‌گذاری و امور اجرایی به شکل واقعی ورود پیدا کنند و ضمن سپاس از حسن اعتماد مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، از واگذارى دبیرى جشنواره به یکى از هنرمندان کوشاى استان و رییس انجمن هنرهاى نمایشى تقدیر نمود. انجمن‌های هنرهای نمایشی به سالن‌های اختصاصی اجرای تئاتر نیاز دارند و بدون در اختیار داشتن سالنی اختصاصی، حتی کم‌هزینه انتظار رشد و استمرار و تاثیرگذاری تئاتر داشت.
وی از آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انعقاد تفاهم‌نامه ساخت و تجهیز پلاتو های نمایشی همچون دیگر استان‌های کشور صحبت کرده و افزود: به طور مشخص برای ساخت و تجهیز یک پلاتو نمایشی در شهر ایلام با مشارکت استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای استانی اقدام خواهیم کرد تا به سرعت شاهد راه‌اندازی این پلاتو نمایشی برای هنرمندان تئاتر باشیم. بخشی از تعهدات اداره کل به ایلام به سرعت پرداخت می‌شود و تتمه آن نیز در ادامه تسویه خواهد شد تا در این زمینه بکار گرفته شود. در تفاهم‌نامه امسال مبلغ 150 میلیون اعتبار برای آموزش، اجرا و تجهیز زیرساخت‌ها و تولید تئاتر ایلام تصویب‌شده است.
مهدی شفیعی با تاکید بر آموزش تئاتر و برگزاری کارگاه های آموزشی از توجه به جشنواره تئاتر خیابانی شرهانی یاد کرده و در بخش دیگری از این سخنرانی به تشریح وظایف شواری ارزشیابی و نظارت و عملکرد آن پرداخته و گفت: قانونگذار نظارت بر تئاتر را طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده شورایی واگذار کرده که متخصصین حوزه تئاتر هستند. این اعضا کارشناسان تحصیل‌کرده تئاتر هستند و اشاره شده که تعدادی از این افراد باید آگاه به مسائل سیاسی و آشنا به تئاتر، آگاه به مسائل دینی و آشنا به تئاتر باشند.
وی ادامه داد: نظارت بر تئاتر یک امر تخصصی است و از اعضا شورای ارزشیابی و نظارت استان ایلام خواست که کارشان را براساس قوانین موجود و مسئولیت‌پذیری کامل دقیق و درست انجام بدهند و بیان کرد: سایر دوستان باید بر تصمیمات شورا اعتماد کنند که بر اساس قوانین بالادستی نظام جمهوری اسلامی تدوین شده و این دوستان منصوب‌شده‌اند.
علی‌محمد نیاکان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام نیز در این مراسم اظهار کرد: استان ایلام دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در حوزه تئاتر ازجمله نیروهای هنرمند فعال در این رشته است.
وی، بابیان اینکه زمینی برای اصحاب هنر و فرهنگ شهرستان دهلران به مساحت 14 هزار مترمربع در نظر گرفته‌شده است، گفت: این زمین برای ساخت مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری اختصاص‌یافته که به‌طورقطع ساخت پلاتوی تخصصی برای علاقه‌مندان و هنرمندان رشته هنرهای نمایشی در این شهرستان از اولویت‌های اصلی خواهد بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، با تأکید بر اینکه شهرستان دهلران یکی از قطب‌های مهم نمایش و تئاتر در استان ایلام است، ابراز کرد: در مرکز استان نیز کتابخانه مرکزی استان وجود دارد که به اختصاص به سینما دارد و می‌توان از آن نیز برای تئاتر استفاده کرد.
محمد نیاکان، با اشاره به اینکه باید به همه ابعاد رشته‌های هنری مختلف در راستای توسعه هنری و فرهنگی نگاه ویژه‌ای داشت، ابراز کرد: تلاش می‌شود که با توان و ظرفیتی که وجود دارد زمینه رشد و اعتلای فرهنگ و هنر استان با نگاه و حمایت ویژه مسئولان استانی و کشوری ایجاد کرد.
وی، کمک به فراهم کردن زمینه‌های آموزشی به‌ویژه کارگاه تخصصی رشته تئاتر و نمایش را یکی از اولویت‌های مهم عنوان کرد و افزود: جشنواره شرهانی نیز برای دومین سال پیاپی در سال جاری برگزار خواهد که نیازمند اختصاص اعتبارات مناسب است و باید گفت این جشنواره نقش مهمی در توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در پایان از ساخت پلاتوی تخصصی در مرکز استان برای هنرمندان رشته تئاتر خبر داد.
سعید خیرالهی، دبیر برگزاری سی و یکمین جشنواره تئاتر استان ایلام، نیز گفت: در سال جاری انجمن نمایش با بضاعتی اندکی که داشت توانست در حاشیه برگزاری این جشنواره، اجراهای عمومی گروه‌های مختلف نمایشی را ایجاد کند و گیشه تئاتر استان تقویت شود.
وی، بابیان اینکه اجراهای عمومی برای اولین بار با استقبال خوب و مناسب مردم و اقشار و علاقه‌مندان به این رشته در استان مواجه شده است، افزود: تلاش شده است که جشنواره سی و یکم به‌صورت منظم برگزارشده و به تمام قول‌هایی که به هنرمندان این عرصه داد شده بود جامه عمل پوشانده شود.
وی، در پایان بابیان اینکه مشکل عمده هنرمندان حوزه تئاتر استان نبود زیرساخت لازم و سالن استاندارد و تخصصی است، خاطرنشان کرد: از مسئولان انتظار می‌رود که زمینه‌های لازم را برای ساخت یک پلاتوی تخصصی در مرکز استان و برای انجمن نمایش استان فراهم کنند.


در ادامه این مراسم جوایز بخش ویژه شهید حججی و دیگر بخش‌های جشنواره اهدا شد.

 
هیات داوران به پاس تلاش، کوشش و توجه به آثار دفاع مقدس از هنرمندان ذیل تقدیر به عمل آورد:

بخش بازیگری نمایش های خیابانی دفاع مقدس: هیات داوران با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی از مالک آبسالان برای بازی در نمایش از تو می خوانم تا ابد تقدیر به عمل آورد.

هیات داوران با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی از مرجان قاسمی برای بازی در نمایش نجواهای پشت دیوار تقدیر به عمل آورد.

هیئت داوران با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی از سجاد مهدیان برای بازی در نمایش اتوبان تقدیر کرد.

هیات داوران با اهداء و جایزه نقدی از محمد اسماعیل بیگی کارگردان نمایش نامه هایی که باد می خواند که به صورت اجرا خوانی برگزار شد تقدیر به عمل آورد.

هیات داوران با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی از کارگردان های 2 نمایش صحنه ای دفاع مقدس مهرداد علیزاده برای کارگردانی کارگردانی نمایش تکه های سنگین سرب و محمد رضایی برای کارگردانی نمایش پیرمرد. بقچه. دوچرخه تقدیر به عمل آورد.

هیات داوران نمایش از تو می خوانم تا ابد به کارگردانی مالک آبسالان را به جشنواره فانوس معرفی کرد.
 
 بخش صحنه مسابقه:
رأی هیئت داوران سی و یکمین جشنواره تئاتر استان ایلام به شرح ذیل می باشد:
گریم: هیئت داوران جایزه گریم را که شامل جایزه نقدی سه میلیون ریال است به افسانه محمدی اهداء کرد.

نور: هیات داوران جایزه طراحی نور را که شامل جایزه نقدی 2 میلیون ریال می باشد برای نمایش پیرمرد. بقچه. دوچرخه به محمد رضایی اهداء کرد.
بروشور: هیات داوران هیچ یک از بروشورهای نمایش را انتخاب نکرد.

لباس: هیئت داوران در بخش طراحی لباس لوح تقدیر و مبلغ 2میلیون ریال به طراحان لباس نمایش میراتی جعفر فرخ پور و نمایش سهراب و آغاز گرگ به پردیس پورقهرمان اهداء کرد.

طراحی صحنه: هیات داوران تقدیر خود را از طراح نمایش انقباض با لوح تقدیر و مبلغ 3میلیون ریال به رضا صادقیان اهداء می کند.

موسیقی: هیئت داوران با اهداء لوح تقدیر و مبلغ 2میلیون ریال از اسماعیل جمالی برای نمایش سهراب و آغاز گرگ تقدیر کرد. بخش موسیقی: هیات داوران جایزه موسیقی را که شامل دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی 3 میلیون ریال را به آقای کیهان کیانی برای نمایش میراتی اهداء کرد.-
 
 بازیگری زن:
تقدیر: در این بخش هیئت داوران از بازیگرهای نمایش ذیل با اهداء لوح تقدیر و مبلغ 2 میلیون ریال تقدیر به عمل می آورد.

پریسا یارمحمدی برای نمایش استخوان درد و نیلا قبادی برای نمایش استخوان درد.
بازیگری سوم زن: هیات داوران در این بخش سه برگزیده معرفی می نماید که شامل عاطفه مرشدی برای نمایش سهراب و آغاز گرگ، زهرا چراغی برای نمایش پیرمرد. بقچه. دوچرخه و حسنا قبادی برای نمایش انقباض اهداء می کند.

بازیگری دوم زن: هیات داوران جایزه دو بازیگری زن که شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی 5میلیون ریال به پردیس پورقهرمان برای بازی در نمایش سهراب و آغاز گرگ و سرکار طیبه صیدمحمدی برای بازی در نمایش انقباض اهداء کرد.

بازیگری زن رتبه اول: هیئت داوران جایزه اول بازیگری زن را که شامل دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی هفت میلیون ریال به سارا علی محمدی برای بازی در نمایش استخوان درد اهداء می کند.
 
 بازیگری مرد:
 
تقدیر: هیات داوران با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی 2میلیون ریال از محمدرضا کوچکی برای بازی در نمایش تکه های سنگین سرب تقدیر به عمل آورد.

بازیگری سوم مرد: در این بخش دو برگزیده معرفی می شود.

هیات داوران جایزه سوم خود را که شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی 3میلیون ریال به هر کدام از آقایان مصیب محمودی و عقیل نوری برای بازی در نمایش میراتی اهداء می کند.
بازیگری دوم مرد: در این بخش نیز دو برگزیده معرفی می شود.
هیات داوران جایزه دوم خود را که شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی 5 میلیون ریال به هرکدام از آقایان محمد محمدیان شمالی برای نمایش انقباض و علی باسره برای نمایش پیرمرد. بقچه. دوچرخه اهدا می کند.

بازیگری مرد اول: هیات داوران جایزه اول بازیگری را که شامل دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی 7میلیون ریال به عبدالرضا محمدی برای بازی در نمایش میراتی اهداء می کند.
 
 تقدیر متن:
هیئت داوران در این بخش جایزه شامل لوح تقدیر و مبلغ پنج میلیون ریال به هرکدام از آقایان علی شکری برای نگارش نمایشنامه استخوان درد و علی شعایی برای نمایشنامه انقباض اهداء می کند.
 
 
 بخش کارگردانی:
تقدیر: هیئت داوران با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی 2 میلیون ریال از آقای محمد رضایی کارگردان نمایش پیرمرد. بقچه دوچرخه تقدیر به عمل می آورد.

بخش کارگردانی سوم: هیات داوران جایزه سوم کارگردانی که شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی 4میلیون ریال به افسانه محمدی برای نمایش استخوان درد اهداء می کند.

کارگردانی دوم: هیات داوران جایزه دوم کارگردانی که شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی 6میلیون ریال را به صیدفاضل خانی کارگردان نمایش میراتی اهداء می کند.

کارگردانی اول: هیئت داوران جایزه اول کارگردانی که شامل دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی 8 میلیون ریال به طیبه صیدمحمدی برای نمایش 'انقباض' اهداء کرد.
 
 گروه برگزیده
هیات داوران پس از بحث و گفت و گو در مورد آثار شرکت کننده یک نمایش را جهت معرفی به جشنواره بین المللی تئاتر فجر با توجه به موارد و اصلاحات مورد نیاز در متن، اجرا، دکور، تحلیل اثر و رفع موارد مورد نظر هیئت داوران تحت مدیریت و مسئولیت رئیس انجمن نمایش رسیدن نمایش از لحاط تکنیکی و ساختار و کارگردانی در سطح عالی نمایش انقباض به کارگردانی طیبه صیدمحمدی به جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی کرد.

سی و یکمین جشنواره استانی تئاتر ایلام توسط محمود فرهنگ، سامان خلیلیان و مصطفی کولیوندی داوری شد

 

 




نظرات کاربران