در حال بارگذاری ...
هنرمندان تئاتر در سراسر کشور به استقبال هفته دفاع مقدس می‌روند

گرامیداشت دفاع مقدس بر صحنه تئاتر

همزمان با آغاز گرامیداشت هفته دفاع مقدس نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی متعددی در سراسر کشور توسط هنرمندان تئاتر اجرا می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر، امسال نیز همچون سال‌های گذشته هنرمندان تئاتر همچون سایر هنرمندان در سراسر کشور به پاس تجلیل از رشادت‌های مردان و زنانی که با فداکاری‌ و از خودگذشتگی در جنگ تحمیلی از مام وطن دفاع کردند، با اجرای آثار نمایشی (صحنه‌ای و خیابانی) به استقبال هفته دفاع مقدس می‌روند.

 

میزبانی تهران از نمایش «سرِ سردار» و تعزیه «رکعت به رکعت عاشقی»

مدیر گروه نمایشی بنیاد فرهنگی روایت فتح از اجرای حدود ۲۰۰ گروه نمایشی خیابانی که اجراهای خود را در نقاط مختلف کشور آغاز کرده‌اند خبر داد. اجرای تعزیه «رکعت به رکعت عاشقی» با طراحی سیاوش طهمورث از ۳۱ شهریورماه همزمان با آغاز ماه محرم در محل قدیم بنیاد فرهنگی روایت فتح (ابتدای خیابان سپهبد قرنی) و همچنین یک تعزیه‌ دیگر به سرپرستی سیدعظیم موسوی هر شب ساعت ۲۱:۳۰ در این مکان اجرا می‌شود.

نمایش فرمی و میدانی «مامن» به مناسبت هفته دفاع مقدس، از ۱۵ مهر در بوستان یاس فاطمی و با محوریت دفاع مقدس اجرا می‌شود. این نمایش نگاه خوب و جامعی به بحث آزادسازی خرمشهر دارد و در آن از حضور جوانان بهره گرفته شده است.

نمایش «سرِ سردار» نیز تلفیقی از تعزیه و پرفورمنس با اشاره به شهید حججی در محوطه تئاترشهر، ‌بازار تهران، میدان امام حسین (ع) و دیگر اماکن شهر تهران در طول هفته دفاع مقدس اجرا می‌شود.

جدیدترین نمایش ایوب آقاخانی با عنوان «هفت عصر هفتم پاییز» با بازی کامبیز دیرباز بعنوان تکمیل کننده سه‌گانه این نویسنده و کارگردان تئاتر با موضوع فرماندهان دفاع مقدس است نیز این روزها همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه است.

او که در همین راستا پیش از این دو نمایش نمایش‌های «کابوس شب نیمه آذر» و «تکه‌هاى سنگین سرب است» درباره زندگی شهید کشوری و شهید مصطفی چمران را در تئاترشهر روی صحنه برده، این بار به سراغ شهید سید محمدعلى جهان‌آرا فرمانده سپاه خرمشهر رفته است. فرمانده‌ای که از قهرمان‌های دوران آغازین جنگ و محاصره و اشغال خرمشهر توسط عراقی‌ها است.

نمایش «ماه هفتم» به نویسندگی و کارگردانی امیر زاوش نیز با موضوع دفاع مقدس این روزها در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه است. این نمایش که در آن فاطمه سرلک، مهسا نظری و امیر زاوش به ایفای نقش می‌پردازند برنده جایزه در  بخش‌های نویسندگی، کارگردانی و بازیگری جشنواره تئاتر دفاع مقدس ساوه شده است.  در خلاصه داستان «ماه هفتم» آمده: وقتی بمب شیمیایی سد مادری و مادرانگی می‌شود در حالی‌که قرار بود شور زندگی در قالب کودکی شاد حاصل یک عشق باشد  سالها فقط حسرت و دلتنگی بر جای ماند...

«به خاطر خواب من» تا پایان هفته دفاع مقدس در تماشاخانه استاد نصیریان پردیس تئاتر تهران روی صحنه است. اجرای این نمایش به نویسندگی مهدی نصیری و کارگردانی کیانوش احمدی همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس به مدت یک هفته تمدید شد.

در این نمایش با سه زن آشنا می‌شویم که در فضایی رویا گونه به دنبال همسران خود به خط مقدم جنگ میآیند. هر کدام از این زنها دچار مشکل و معضلی اجتماعی شده‌اند. از همسران خود می‌خواهند که برگردند...

در نمایش «به خاطر خواب من» پناه باقریان، عاطفه حق شناس، نغمه نخعی شریف، محمد جبارنیا، محمود ساعی، علی محمدی، عباس رحمانی مطلق ایفای نقش می‌کنند.

«غسالخونه» عنوان نمایشی به کارگردانی مصطفی ملک مکان است که با مضمون مضمون صلح و جنگ در تالار حافظ روی است. در این نمایش به تهیه‌کنندگی موسسه فرهنگی و هنری نسل آفتاب، غلام کویتی‌پور مداح و خواننده صاحب‌نام سال‌های جنگ، ترانه‌ای را با توجه به مضمون و محتوای این اثر نمایشی آماده کرده است. نادر فلاح، شبنم گودرزی، جوانه دلشاد، علی برقی، مصطفی پوریوسف، حسین سپهرنژاد، محمد حسینی، اریک قاراسمیان، اردوان اربابی و رامین پرچمی بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

نماش «پچ پچه‌های پشت خط نبرد» نیز کاری از گروه تئاتر تازه نوشته علیرضا نادری با کارگردانی اشکان خیل‌نژاد در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است. محمد اشکان‌فر، سینا بالاهنگ، حمید رحیمی، کیوان ساکت‌اف، محمدهادی عطایی، مهدی فریضه، امیراحمد قزوینی و نوید محمدزاده بازیگران این نمایش هستند.

رادیو نمایش نیز همزمان با هفته دفاع مقدس آثار جدیدی ویژه این ایام به روی آنتن رادیو می‌فرستد. بر این اساس نمایش‌های «عروس اروند» با کارگردانی مینو جبارزاده، «کاغذهای پشت خاک‌ریز» با کارگردانی ایوب آقاخانی، «به یونس بگو» با کارگردانی مجید حمزه، «آسیب» با کارگردانی مجید حمزه در هفته دفاع مقدس از رادیو نمایش پخش خواهد شد.

 

تجلیل از هنرمندان عرصه دفاع مقدس در خورستان

انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان و کانون تئاتر انقلاب و دفاع مقدس انجمن هنرهای نمایشی این استان همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و در راستای ترویج فرهنگ شهادت و ایثار به وسیله هنر متعالی نمایش، آیین تجلیل از هنرمندان عرصه دفاع مقدس و راهیان نور خوزستان در محل تالار مهتاب اهواز برگزار کردند.

در این مراسم از چهار نفر از پیشکسوتان تئاتر دفاع مقدس، هفت گروه خیابانی راهیان نور به همراه خانواده دو هنرمند شهید و دو تن از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان خوزستان که در سال گذشته در انعکاس اخبار خوزه تئاتر دفاع مقدس کوشاتر بودند تقدیر به عمل آمد.

همچنین در همین راستا برای پرداختن به رویدادهای دفاع مقدس و بررسی رشادت‌های اقوام استان خوزستان در دوران دفاع مقدس اولین مسابقه نمایشنامه‌نویسی دفاع مقدس استان خوزستان جهت شرکت نمایشنامه‌نویسان بومی استان با جوایز ویژه به همت مدیرکل هنرهای نمایشی در استان خوزستان برگزار می‌شود.‌

نمایشنامه‌های برگزیده تا سقف 10میلیون تومان حمایت مالی مرکز را جهت نگارش تا تولید اثر دریافت خواهند کرد. همچنین امکان چاپ آثار برگزیده نیز به همت انجمن هنرهای نمایشی ایران و نگاه مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران به صورت کتاب مجموعه نمایشنامه چاپ خواهند شد.

برگزاری دومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی دفاع مقدس استان خورستان از روز 30 شهریور تا اول مهرماه با شرکت چهار گروه نمایش خیابانی و شش گروه نمایشنامه‌خوانی با موضوع دفاع مقدس و دومین همایش نمایشنامه‌خوانی استان خوزستان در شهرستان بهبهان با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی بهبهان با شرکت گروه‌های نمایشی کل استان، از دیگر برنامه‌هایی است که امسال به همت انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان به مناسبت این ایام برگزار می‌شود.

 

آغاز سومین مهرواره تئاتر ماه همزمان با هفته دفاع مقدس

مهرواره تئاتر برنامه‌ای از سوی حوزه هنری است که چندسالی است برای حمایت از تئاتر استان‌ها و دیده شدن آن‌ها در تهران برگزار می‌شود.

بر همین اساس سومین مهرواره تئاتر ماه هم‌زمان با آغاز هفته دفاع مقدس و با شکلی متفاوت نسبت به دوره‌های قبل شروع به کار می‌کند. در دو دوره گذشته تعداد 10 اثر از آثار منتخب استانی برای مدت پنج الی هفت روز در تهران اجرای عمومی داده می‌شد اما امسال پس از بازنگری در شیوه برگزاری زمان اجراها افزایش یافته و هر اثر به جای اجرای یک هفته‌ای، حدود پانزده روز متوالی در تهران روی صحنه می‌رود. همچنین در میان نمایش‌های منتخب استانی، نمایش‌هایی که به بیست‌وپنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره راه یافته بودند نیز اجزای عمومی داده می‌شود.

به گفته کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره سومین مهرواره تئاتر ماه، مدت زمان برگزاری این برنامه از 45 روز متوالی به یکسال افزایش یافته است. مهرواره امسال از مهر 1396 آغاز و تا مهر 1397 ادامه خواهد داشت. به این ترتیب نمایش‌های منتخب استانی می‌توانند در تمام سال میزبان مخاطبان تئاتر در تهران باشند. لازم به ذکر است چارچوب اصلی مهرواره حمایت از اجرای عمومی گروه‌های نمایشی استانی در تهران است.

همچنین سومین مهرواره تئاتر ماه از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری هم‌زمان با آغاز هفته دفاع مقدس آغاز خواهد شد.

 

میزبانی اصفهان از 20 نمایش برتر به مناسبت هفته دفاع مقدس

اصفهان به مناسبت هفته دفاع مقدس میزبان 20 نمایش برتر جشنواره تئاتر دفاع مقدس «پلاک» است. جواد ایزدوست مدیر هنری و امور سینمایی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اصفهان در این‌باره گفته: این جشنواره در شاهین‌شهر به همت سپاه ناحیه شاهین‌شهر، بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، شهرداری شاهین‌شهر، شورای شهر شاهین‌شهر و سایر ارگان‌های اثرگذار شهری برگزار شد.

او افزوده: از 25 مرداد ماه فراخوان جشنواره به اطلاع هنرمندان تئاتر رسید و تا 15 شهریورماه مهلت دریافت آثار بود سپس از تاریخ 17 تا 19 شهریور ماه توسط 5 نفر از هنرمندان تئاتر اصفهان و شاهین شهر نمایش‌ها در دو بخش خیابانی و صحنه‌ای بازبینی و تعداد 10 اثر نمایش خیابانی، 6 اثر نمایش صحنه‌ای و 3 نمایشنامه خوانی انتخاب و به جشنواره راه یافتند.

 

اجرای «معرکه یاد» با محوریت بازسازی عملیات کربلای ۴

به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس امسال نمایش خیابانی «معرکه یاد» به کارگردانی زمان رضایی با محوریت بازسازی عملیات کربلای ۴ و با بزرگداشت یاد و خاطره شهدای غواص به همت کانون بسیج هنرمندان شهرستان لنگرود اجرا می‌شود.

هدف از اجرای این نمایش بازسازی عملیات کربلای ٤ بوده که در روزهای سه‌شنبه چهارم مهرماه در پارک آزادی و پنجشنبه ششم مهرماه در گلزار شهدای شهر لنگرود ساعت 17 اجرا می‌شود. محمد امین، محسن امیری و زمان رضایی بازیگران نمایش «معرکه یاد» هستند.

 

اجرای «کاروان نور» با یاد شهید حججی در محمود آباد

نمایش «کاروان نور» با یاد شهید حججی نیز در هفته دفاع مقدس در سالن غدیر شهرستان نور محمودآباد روی صحنه رفت. «کاروان نور» به نویسندگی اصغر واشهری قمصری و کارگردانی مشترک احترام حسین‌پور و اصغر واشهری قمصری با همکاری موسسه فرهنگی هنری سبز باران و آموزشگاه موسیقی دلشدگان شهرستان محمودآباد اجرا می‌شود. داستان این نمایش به ماجرای اسارت بردن اهل بیت سیدالشهداء (ع) که در سه اپیزود  به روایت دیر مسیحی، کاخ یزید و خرابه شام می پردازد.

 

اجرای نمایش «آهسته صدایم کن» در ۶ شهر گیلان

شش شهرستان استان گیلان در هفته دفاع مقدس میزبان نمایش «آهسته صدایم کن» نوشته باقر سروش با کارگردانی علی حلوی است. این نمایش همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس در رشت، صومعه سرا، تالش، رودسر، لنگرود و فومن به نمایش درمی‌آید.

نمایش «آهسته صدایم کن» در روزهای یکم تا ششم مهرماه به ترتین در شهرهای رشت، رودسر، لنگرود، صومعه سرا، فومن و تالش اجرا می‌شود. سهیلا اخلاقی، فریبرز زیده سرایی، عبدالله بهادری، مهسا نقیبی، عارفه درستکار و احسان ابراهیمی، بازیگران این نمایش هستند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران