در حال بارگذاری ...
امیر دژاکام پس از تماشای نمایش «ماه هفتم » عنوان کرد:

تاثیرات طولانی مدت جنگ بر روی زندگی نسل‌های امروز ما باقی مانده است

امیر دژاکام  نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر پس از تماشای نمایش «ماه هفتم»  که به مناسبت هفته ی دفاع مقدس در خانه نمایش به روی صحنه است؛ گفت:بسیاری از موضوعات دفاع مقدس در حوزه تئاتر ناگفته مانده است .

به گزارش ایران تئاتر امیر دژاکام نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر پس از تماشای این اثر گفت: در میان زندگی ما قصه‌هایی وجود دارد که ناگفته مانده است؛ یکی از آن قصه‌ها اثرات طولانی‌مدت جنگ بر روی نسل‌های پس از جنگ است. تأثیراتی که جنگ بر روی نسل اول، دوم و حتی سوم ما گذاشته، در حیات امروز ما و زندگی اجتماعی به‌خصوص در زندگی شخصی و خانوادگی نیز  تأثیر گذاشته است.
دژاکام بابیان این‌که  اثرات سلاح‌های شیمیایی  غیر انسانی فقط به شخص وارد نمی شود و حتی در نسل‌های بعدی هم قابل مشاهده است بیان کرد: نمایش ماه هفتم این  تاثیرات را  به خوبی برای ما به نمایش می گذارد و متوجه می شویم یک جانباز شیمایی علاوه بر اینکه در واقع خود دچار رنج  و مرارت  است، باید این مرارت را در زندگی فرزند خود نیز دنبال کند. در این نمایش رفتار کثیفی که در جنگ منجر به استفاده از سلاح شیمیایی می شود یک بار به صورت عریان بیان شده است.
دژاکام در ادامه افزود: متاسفانه این روزها نمایش تبدیل به تجارت شده؛  البته در جامعه تئاتر تجاری نیز می تواند وجود داشته باشد اما اگر قرار باشد نمایش زبان دردها ی مردم نباشد پس وظیفه ی اصلی نمایش چه می شود؟ مثلا قصه ی کارگری که  بیکار می شود یا چند ماه حقوقی دریافت نمی کند کجاست، قصه ی کارگری که به خاطر بیکاری و بی پولی زنش را طلاق می دهد کجاست، قصه ی کارگر معدنی که زیر آوار می ماند کجاست، قصه گرانی و فقر، قصه ی دانشجویی بی پولی که باید کار کند تا خرج شهریه دانشگاه خود را بدهد کجاست، امروز به نوعی ممیزی در موضوعات شکل گرفته و انگار این تجارت است که دارد این ممیزی را انجام میدهد چون اگر بخواهیم تجاری کار کنیم باید ملودرام کار کنیم، باید خوش بیان کار کنیم، باید نمایش یک ذره خنده داشته باشد، باید یک ذره احساساتی باشد، باید از چند چهره مطرح استفاده  بشود، برای همین نمی توان موضوعات و مسایلی که دغدغه اصلی ما است و به وفور در جامعه وجود دارد نشان داد و  می بینیم این دست موضوعات  و قصه‌ها اتوماتیک وار حذف می شود. این برای تئاتری که زبان مردم بوده، برای تئاتر ی که مثلا نمایشنامه صیادان را در خود دارد، شب بیست و یکم محمود استاد محمد را دارد و نمونه های بسیاری که می شود در باره ی آنها حرف زد چندان خوشایند نیست.  متاسفانه ما امروز نمایشی را درباره اعتیاد و معضلات آن در جامعه نداریم البته یک مقدار  سینما از تئاتر در نشان دادن رنج ها و دردها جامعه جلو افتاده است.   یادمان نرود که ما باید نا امیدی های خودمان را امیدوارانه فریاد بزنیم و این دیدگاه من است.
دژاکام در انتها عنوان کرد:  من برای گروه اجرایی و امیر زاوش نویسنده و کارگردان نمایش ماه هفتم که توانسته به  خوبی قصه‌ها و مضامین فراموش  شده در جامعه  را این گونه به صحنه بیاورد تبریک و خسته نباشید می گویم و آرزوی موفقیت برای این گروه دارم.
نمایش «ماه هفتم» به  نویسندگی وکارگردانی امیر زاوش این روزها در خانه نمایش به مناسبت هفته ی دفاع مقدس به روی صحنه است و در این نمایش فاطمه سرلک، مهسا نظری و امیر زاوش به ایفای نقش می پردازند.
نمایش «ماه هفتم» از 22 شهریور تا 5 مهر در خانه نمایش واقع در میدان فردوسی، بعد از خیابان ایرانشهر، خیابان شهید موسوی (فرصت سابق)، کوچه ی محمدآقا، پلاک 34 به روی صحنه است.

 

 

 




نظرات کاربران