در حال بارگذاری ...
نشست «لمس جهان شگفتی‌های اپرای عروسکی ...» برگزار شد

اجتماعی برای انتقال اندیشه‌های مکتب آران

نشست مجله صفیر با موضوع «لمس جهان شگفتی‌های اپرای عروسکی مکتب آران» به‌منظور انتقال اندیشه‌های مکتب آران با سخنرانی علی پاکدست، مریم اقبالی و علی ابولخیریان و با حضور مرضیه محبوب، محمد اعلمی و اعضای انجمن نمایشگران عروسکی برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر این نشست باهدف بیان اندیشه‌های مکتب تئاتر عروسکی آران، عصر روز شنبه اول مهر در موزه اپراهای عروسکی مکتب آران در تالار فردوسی و با حضور هنرمندان تئاتر عروسکی مانند مرضیه محبوب، محمد اعلمی برگزار شد.
در ابتدای این نشست علی پاکدست عروسک ساز و بازی دهنده‌ی گروه آران ضمن ابراز خوش آمد گویی به حاضران در نشست از تاریخچه ی آغاز فعالیت های گروه آران گفت، اینکه گروه آران فعالیت خود با ساخت سالن فردوسی با مدیریت استاد بهروز غریب پور، از سال 83 شروع به تولید تئاتر و اندیشه ی اپرایی کرد.
علی پاکدست با اشاره به کمبود بودجه ی اولیه گروه اعلام اعلام کرد: بعد از اجرای پروژه ی رستم و صحراب اپرای مکبث اثر چوزبه وردی که سی دی آن در سفری که آقای غریب پوربه ایتالیا داشتند به ایران آوردند و اجرای مکبث به دلیل کمبود بودجه با این شرایط روی صحنه رفت که اتفاقا یکی از بهترین آثار گروه آران شد و بعد از آن آقای غریب پورداشتن اپرای ملی یعنی اپرایی که از میراث ادبی و موسیقی ایرانی بهره مند شود که شد و اپرای عاشورا، حافظ، سعدی و خیام به روی صحنه رفتند اما باز اپرای لیلی و مجنون به دلیل کمبود بودجه در آن مقطع زمانی اجرایش با شرایط خاصی خوشبختانه روی صحنه رفت.
مریم اقبالی بازی دهنده عروسک و سرپرست کارگاه ساخت عروسک به ویژه گی های ساخت عروسک های پروژ های مختلف گروه آران پرداخت و گفت: برای هر اپرا عروسک ها و شخصیت پردازی آنها توسط استاد غریب پور طراحی و ساخت آنها در کارگاه ساخت توسط علی پاکدست آغاز می شود و در مرحله ی آخر بعد پوشیدن لباس ها و گریم هر عروسک مرحله ی نخ کشی آغاز می شود و عروسک ها دیگر آماده برای به روی صحنه رفتن هستند.
علی ابوالخیریان بازی دهنده، دستیارو قالب گیر قطعات عروسک ها به ساخت دکورهای عظیم هر پروژه پرداخت و توضیح داد: در هر پروژه تقریبا گروهی از هنرجویان به گروه ملحق می شوند و علاوه بر آموزش در مرحله ی ساخت دکور همراه هستند و در آنجا با متریال های مختلف ساخت هم آشنا می شوند و در انتهای صحبت هایشان از نمایشگران عروسکی خواستند هر کدام از اعضای تئاتر عروسکی که تمایل به ساخت تئاتر عروسکی نخی هستند می توانند از سالن فردوسی استفاده کنند.

مریم اقبالی با اعلام برنامه ها و اهداف گروه آران گفت: هدف گروه تئاتر عروسکی آران در میزبانی مجله صفیر که انجمن نمایشگران عروسکی برگزار کننده آن است، معرفی و با اشتراک گذاشتن تجربیات و اندیشه ها ی مکتب آران با دوستانی که زبان مشترک هنری دارند و به تعبیری لمس شگفتی‌های اپراهای عروسکی مکتب آران است.
ایشان در ادامه از چگونگی برگزاری رپرتوارهای گروه آران به مثابه ی یک ضرورت در تئاتربرای بقای گروه های مختلف هنری گفتند و از مدیریت منحصر به فرد بهروز غریب پور گفتند که مدیریت ایشان باعث ماندگاری گروه آران و مستمر بودن، تکرار اندیشه‌های مکتب آران و حلول آن در هر نسل شده است و این بقا به خاطر ویژگی های شخصیت آقای غریب پور است، در گروه آران علاوه بر آموزش جنبه های مختلف هنرتئاتر عروسکی، زندگی کردن را آموزش می بینند.
لازم به ذکر است: در بخش هایی از این نشست که در موزه اپرای عروسکی برگزار شد فیلم های مراحل ساخت سالن فردوسی و اپراهای گروه آران از مانیتورهای موزه پخش می شد همچنین در ادامه از حاضرین دعوت شد که به پشت صحنه بروند و از نزدیک با ساختارچگونگی تعویض صحنه ها و بازی دهندگی عروسک ها آشنا شوند که علی پاکدست برای لحظاتی به بازی دهندگی و آموزش آن برای حاضرین پرداخت و در آخر به کارگاه عروسک ها سر زدند و مریم اقبالی، علی ابولخیریان و علی پاکدست از ساختار کارگاه ساخت، تربیت هنرجویان و نحوه ی قالب گیری ها گفتند.
از حواشی این نشست جشن تولدی ویژه مهرماهی های نمایشگران عروسکی از جمله مریم اقبالی، هانی حسینی، مرضیه سرمشقی و نسیم میر خسرو می توان نامید که با مدیریت انجمن نمایشگران عروسکی برگزار شد.

 




نظرات کاربران