در حال بارگذاری ...
با برگزاری جشنواره های تئاتر استانی کشور

55 نمایش از سراسر ایران به فجر سی و ششم معرفی شدند

ایران تئاتر: هر ساله جشنواره بین المللی تئاتر فجر در حالی برگزار می شود، که در آن تئاتر دوستان می توانند در طی مدت کوتاهی با تئاتر کل کشور آشنا شوند و ازین جهت می توان این جشنواره را بزرگترین رویداد مهم تئاتری خاور میانه معرفی کرد. آنچه در ادامه می خوانید، معرفی جشنواره های هر استان و نمایش های برگزیده ایست، که با رای هیئات داوران هر جشنواره به سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه پیدا کرده است.

به گزارش ایران تئاتر، هر ساله جشنواره بین المللی تئاتر فجر در حالی برگزار می شود، که در آن تئاتر دوستان می توانند در طی مدت کوتاهی با تئاتر کل کشور آشنا شوند. چراکه در این جشنواره تمامی استان ها می توانند، نمایش های خود را به صحنه ببرند. همین موضوع سبب شده تا جشنواره فجر را یکی از بزرگترین فستیوال های تئاتری آسیا معرفی کنند و همچنین آن را بزرگترین رویداد مهم تئاتری خاور میانه بخوانند.

نحوه انتخاب نمایش هایی که از استان های مختلف در این جشنواره حضور پیدا می کنند، تنها با رای هیئات داوران جشنواره همان استان بوده است. به عنوان مثال در سی و ششمین دوره از این جشنواره 55 اثر از استان های مختلف به دبیرخانه فجر معرفی شده است، که همگی با رای هیئات داوران مورد تایید اداره کل هنرهای نمایشی صورت گرفته است. البته با رای هیئات داوران جشنواره استانی تئاتر گلستان، در این دوره هیچ اثری ازین استان در جشنواره حضور ندارد.همچنین تا زمان نگارش این گزارش هنوز جشنواره استانی تئاتر قزوین برگزار نشده و هیچ اطلاعی از آن در دسترس نیست. به همین جهت از این استان نیز هنوز نمایشی به فجر معرفی نشده است. 

آنچه در ادامه می خوانید، معرفی جشنواره های هر استان و نمایش های برگزیده ایست، که با رای هیئات داوران هر جشنواره به سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه پیدا کرده است.

 

آذربایجان غربی

بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر آذربایجان غربی از 14 تا 16 شهریور ماه به دبیری علیرضا نوروزی در ارومیه برگزار شد. 17 گروه نمایشی متقاضی حضور در این جشنواره بودند، که ازین میان 8 اثر از شهرهای ارومیه، نقده، میاندوآب و پیرانشهر به بخش مسابقه راه پیدا کردند.   

با ارزیابی هیئات داوران این دوره از جشنواره متشکل از محمد باقر جعفری زاد، ایرج محرمی، نمایش های «بمناسبت ورود اشکان» و«آناتومی تنهایی» (بترتیب اولویت) به دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

 

آذربایجان شرقی

بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی از 19 تا 24 شهریورماه به دبیری بابک نهرین در تبریز برگزار شد. در این دوره علاوه بر بخش مسابقه، بخش ویژه ای با نام ایده های نو با هدف میدان دادن به جوانان کار اولی طراحی شده بود، که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. 36 گروه نمایشی متقاضی حضور در این جشنواره بودند، که ازین میان 15 اثر در بخش مسابقه و 6 اثر در بخش تجربه های نو از شهرهای تبریز، مرند، هشترود، عجب شیر و میانه در روزهای جشنواره برای تئاتر دوستان  به اجرا گذاشته شد.

پانته آ بهرام، عبدالحسین لاله و نادر برهانی مرند داوارن بخش رقابتی جشنواره بودند، که براساس رای آنها دو نمایش «پاشا» و «نگاهمان می کنند» (بترتیب اولویت) به جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شدند. همچنین مینا پناهی، شهرام خدایی و فرزین ریحانی راد افرادی بودند که با قضاوت آثار بخش تجربه های نو دو نمایش «تب مالاریا» و «همین امشب» برای اجرای عموم و حضور در جشنواره های دیگر انتخاب کردند.

 

استان اردبیل

بیست و پنجمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل از 17 تا 20 شهریور ماه به دبیری سید رضی محمودی در اردبیل برگزار شد. از مجموع 8 نمایشی که متقاضی حضور در این جشنواره بودند، 6 اثر در بخش مسابقه این دوره باهم به رقابت پرداختند.

مجید واحدی زاده، سیروس همتی وحسن باستانی افرادی بودند که بر اساس رای آنها دو نمایش«وخداوند درون یک مرد دوقلب قرار نداد» و «کریم آقا» (بترتیب اولویت) به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه پیدا کردند.

 

استان اصفهان

بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان اصفهان از 13 تا 16 شهریور ماه به دبیری حمید شهرانی در اصفهان برگزار شد. از مجموع نمایش هایی که متقاضی حضور در این دوره بودند، تنها 10 نمایش از شهر های اصفهان، شاهین شهر، لنجان، کاشان و نجف آباد برای حضور در جشنواره انتخاب شدند.

دکتر سعید اسدی، نادر برهانی مرند و جمشید خانیان داوران بخش مسابقه این دوره از جشنواره بودند، که بر اساس رای آنها دو نمایش «پنجاه و چهارمین سالگرد تولد خسرو مرادی» و«هیچ کس را محکم بغل نکن» (به ترتیب اولویت) به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه پیدا کردند.

 

استان البرز

هشتمین دوره از جشنواره تئاتر استانی البرز از 25 تا 28 شهریور ماه به دبیری ابراهیم شریفی در شهر کرج برگزار شد. از مجموع 20 اثری که متقاضی حضور در این دوره از جشنواره بودند، 6 اثر در بخش مسابقه پذیرفته شدند، که از میان آنها یکی از گروه ها به دلایل شخصی از حضور در این دوره انصراف داد.

مهرداد رایانی مخصوص ،خیرالله تقیانی ، رحیمی افرادی بودند که با انتخاب آنها نمایش «دریازدگی» به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه پیدا کرد. نمایش«آقا لیلا» نیز به عنوان برگزیده دوم این جشنواره انتخاب شد، ولی چون تعداد آثار شرکت کننده در جشنواره از حد مجاز کمتر بوده است، راه یافتن مستقیم این اثر به جشنواره نیاز به موافقت اداره کل هنرهای نمایشی دارد.

 

استان ایلام

سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی ایلام از 24 تا 27 شهریور ماه به دبیری سعید خیراللهی در شهر ایلام برگزار شد.

این جشنواره در بخش های صحنه ای، خیابانی و نمایشنامه خوانی برگزار شده و بیش از 20 گروه نمایشی متقاضی حضور در آن بودند، که ازین میزان 6 اثر صحنه ای ، 5 اثر خیابانی، و یک اثر نمایشنامه خوانی به بخش مسابقه این دوره راه پیدا کردند.

محمود فرهنگ، سامان خلیلیان و مصطفی کولیوندی افرادی بودند که براساس رای آنها نمایش «انقباض» به عنوان نماینده استان ایلام برای حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر انتخاب شد.

 

استان بوشهر

بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی بوشهر از 25 تا 28 شهریور ماه به دبیری دکتر حمیده ماحوزی در شهر بوشهر برگزار شد. 27 نمایش متقاضی حضور در این دوره بودند، که ازین میزان 12 اثر از شهر های مختلف استان به جشنواره راه پیدا کردند.

علی غلامی، سهراب سلیمی و حسین کیانی افرادی بودند که براساس رای آنها نمایش های «دوئلونا» و «رئیس» برای حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر انتخاب شدند.

 

استان تهران

بیست و دومین جشنواره تئاتر استان تهران از 25 تا 28 شهریور ماه به دبیری محمد حسین اسماعیلی در شهرستان های ورامین، پاکدشت، قرچک و پیشوا برگزار شد. از میان  نمایش هایی که متقاضی حضور در این جشنواره بودند، 17 اثر  از شهرستان های متصل به شهر تهران برای حضور در این دوره پذیرفته شدند.

قطب الدین صادقی، افسر اسدی وعزت اله قمی افرادی بودند که براساس رای آنها دو نمایش «مزون» و«تنهایی مفرد من»  برای حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر انتخاب شدند.

 

استان چهارمحال بختیاری

بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال بختیاری از 25 تا 28 شهریور ماه به دبیری قاسم اسماعیلی در شهرکرد برگزار شد. از میان 17 نمایشی که متقاضی حضور در این جشنواره بودند، تنها 6 اثر از شهرهای بروجن، فارسان و شهرکرد به بخش مسابقه این دوره راه یافتند. همچنین در این دوره یک نمایش از شهرستان فارسان به عنوان مهمان جشنواره برای تئاتر دوستان به اجرا پرداخت.

دکتر مهدی حامد سقائیان ، محسن سلیمانی فارسانی و محمد رضا سمیع افرادی بودند که براساس رای آنها نمایش «یک به علاوه دو» به کارگردانی امیربهاور اکبرپور برای حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر انتخاب شده است.

 

استان خراسان رضوی

بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی از 24 تا 28 شهریور ماه به دبیری جواد اشکذری در مشهد برگزار شد. در این جشنواره آثار در بخش های تجربه های نو، محیطی و مسابقه برای تئاتر دوستان به نمایش گذاشته شده است. از میان 55 اثری که متقاضی حضور در این جشنواره بودند، 11 نمایش به بخش مسابقه، 6 اثر به بخش تجربه های نو و 9 اثر به بخش محیطی راه پیدا کردند. همچنین در این جشنواره نمایش «شنا در آتش» به کارگردانی رضا صابری به عنوان مهمان برای مخاطبان به اجرا در آمده است.

نادر برهانی مرند، آرش دادگر، کوروش نریمانی هیئات داوران این دوره از جشنواره بودند، که بر اساس آرای خود دو نمایش نمایش‌  «حذفیات» به نویسندگی و کارگردانی مهدی ضیا چمنی و نمایش «سورنا» به نویسندگی و کارگردانی امین رضایی ‌اردانی برای حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر انتخاب کردند.

 

استان خراسان شمالی

دوازدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان شمالی از 25 تا 28 شهریور ماه به دبیری امین فرحی در شهر بجنورد برگزار شد. در این دوره 21 اثر متقاضی حضور در جشنواره بودند، که ازین میزان تنها 8 نمایش از شهرستان های اسفراین، شیروان، گرمه و جاجرم به این رویداد مهم استانی راه پیدا کردند.

هیئات داوران این جشنواره متشکل از حسین طوسی معتمد، میلاد اکبرنژاد و مهران امام بخش، دو نمایش «پایان را من تعیین می کنم» به کارگردانی امیرحسین روحانی از بجنورد و «هفت سین سال ۶۳» به کارگردانی محمد یحیی آبادی از اسفراین را به عنوان نماینده این استان به دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر انتخاب کردند.

 

استان خراسان جنوبی

یازدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی از 26 تا 28 شهریور ماه به دبیری علی زمزم در بیرجند برگزار شد. از میان 16 نمایشی که متقاضی حضور در این جشنواره بودند، 10 اثر از شهرستان های قاین، سرایان، سربیشه، بیرجند به این رویداد مهم استانی راه پیدا کردند.

فریدون محرابی،فرشاد منظوفی نیا و آرش عباسی هیئات داوران این جشنواره بودند، که براساس رای خود نمایش های «این مرد» از بیرجند و «کشتارگاه» از قائن را به دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

 

استان خوزستان

بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان خوزستان از 8 تا 12 شهریور ماه به دبیری ناصر چنانی در شهر اهواز برگزار شد. از بین 40 گروه نمایشی که متقاضی حضور در این جشنواره بودند، 9 اثر از شهرستان های خوزستان به این دوره راه پیدا کردند. دکتر سعید اسدی، نادر برهانی، محمدامیر یاراحمدی اعضای هیات داوران این جشنواره بودند، که با انتخاب خود نمایشهای «دیُ بهمن شصت هزار و پنج به روایت باد سخ» به کارگردانی سیاوش عالیپور و «پلسیاه» به کارگردانی حسین گلچینزاده را به عنوان نماینده استان خوزستان به دبیرخانه سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر انتخاب کردند.

 

استان زنجان

بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان زنجان از 20 تا 23 شهریور ماه به دبیری حسن نجفی در زنجان برگزار شد. از بین 20 نمایشی که متقاضی حضور در این رویداد مهم استانی بودند، 10 اثر به این دوره از جشنواره راه پیدا کردند، که ازین میزان 2 اثر از ابهر، یک اثر از خرمدره، یک اثر از خدابنده و شش اثر نیز از شهر زنجان انتخاب شده بودند.

فرشاد منظوفی نیا، افشین خورشید باختری و امین عظیمی، افرادی بودند که براساس انتخاب آنها دو نمایش «تجربه های اخیر»  نوشته امیررضا کوهستانی و به کارگردانی مهشیدآقاخانی از شهرستان زنجان و «نرگسی» به نویسندگی و کارگردانی حسین جزجوادی به سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه پیدا کردند.

 

استان سمنان

بیست و هشتمین جشنوار تئاتر استان سمنان از 21 تا 24 شهریور ماه به دبیری تقی نجفی در گرمسار برگزار شد. از بین نمایش هایی که متقاضی حضور در این رویداد مهم استانی بودند، 17 اثر از شهرستان های سمنان، شاهرود، دامغان، گرمسار و مهدیشهر به بخش رقابتی این دوره از جشنواره راه پیدا کردند. همچنین دو نمایش به صورت مهمان برای تئاتر دوستان در این دوره از جشنواره به نمایش گذاشته شد.

رحیم موسوی، داریوش مؤدبیان و عبدالحی شماسی افرادی بودند که با انتخاب خود نمایش های  «جوجه اردک زشت» به کارگردانی فرزاد صبوری از گرمسار و «شرتل» به کارگردانی علیرضا خطیب زاده  از دامغان را به دبیرخانه سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی کردند.

 

استان سیستان و بلوچستان

بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان سیستان و بلوچستان از 22 تا 24 شهریور ماه به دبیری حسن خمری در شهر زاهدان برگزار شد. از بین تمامی نمایش های که در این دوره متقاضی حضور در جشنواره بودند، تنها یازده اثر نمایشی از شهرهای زاهدان، زابل، سراوان، چابهار، قصرقند و ایرانشهر به بخش مسابقه صحنه ای آن راه پیدا کردند.همچنین در بخش خیابانی این جشنواره 9 نمایش باهم به رقابت پرداختند.

مهدی خاتمی، سیاوش چزاغی پور و نسرین نکیسه ایی افرادی بودند که براساس انتخاب آنها نمایش های «آسوکه زرنج» به کارگردانی مهدی تقی زاده و «آیفون» به کارگردانی سعید بادینی از زاهدان به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه پیدا کردند.

 

استان فارس

بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان فارس از 20 تا 23 شهریور ماه به دبیری حمید وامق در شهر شیراز برگزار شد. از بین نمایش هایی که متقاضی حضور در این رویداد مهم استانی بودند، تنها 15 اثر به این جشنواره راه پیدا کردند که ازین میزان 7 اثر مختص به شهر شیراز بوده و 8 نمایش دیگر از شهرستان های کازرون، قیروکارزین، مرودشت، لامرد، فسا و لارستان برای حضور در این دوره از جشنواره انتخاب شده بودند.

دکتر سعید اسدی، رضا مهدی زاده و کوروش مهدی زاده افرادی بودند که با انتخاب آنها نمایش‌های «سون سی» به کارگردانی مجتبی راوش از کازرون و «این داستان را اولین بار آسیابان پیری شنیده بود» به کارگردانی رزاق حسین‌نیا از قیروکارزین به دبیرخانه سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند.

 

استان قم

نوزدهمین جشنواره تئاتر استان قم از 18 تا 23 شهریور ماه به دبیری اصغر نوبخت در شهر قم برگزار شد. با بازبینی هیئات انتخاب آثار این دوره از جشنواره از 22 نمایشی که متقاضی حضور در این رویداد مهم استانی بودند، 9 نمایش به بخش اصلی و 4 نمایش به بخش تجربه های نو این دوره از جشنواره راه پیدا کردند.

آرش دادگر و میلاد اکبرنژاد و مهران امام بخش افرادی بودند، که براساس رای آنها نمایش های «باطل‌السحر» و «گامی در دوزخ گامی در بهشت» جهت شرکت در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شده است.

 

جزیره قشم

چهارمین جشنواره تئاتر جزیره قشم از 21 تا 23 شهریور ماه به دبیری حسن پاروکش در جزیره قشم برگزار شد. از میان 11 گروه نمایشی که متقاضی حضور در این جشنواره بودند، تنها 6 اثر به این دوره راه پیدا کردند، که ازین میزان 4 گروه از جزیره قشم و دو گروه راه یافته دیگر از جریزه هرمز بودند.

حمید رضا اردلان، مهدی میامی و حسن رونده هیئات داوران این دوره از جشنواره بودند، که بر اساس رای آنها نمایش «راش» به نویسندگی و کارگردانی عبدالرسول رنجبر به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه پیدا کرد.

 

استان کردستان

بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان کردستان از 2 تا 4 شهریور ماه به دبیری مازیار قبادی در شهر سنندج برگزار شد. از میان نمایش هایی که متقاضی حضور در این دوره از جشنواره بودند، 8 اثر از شهرستان های سنندج ، قروه ،دیواندره، بیجار،مریوان و سقز به این رویداد مهم استانی راه پیدا کردند.

دکتر قطب الدین صادقی،صابر دل بینا و کورش احمدی، افرادی بودند که ب




مطالب مرتبط

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران
مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران

برای آگاهی از چند و چون جشنواره چهل و دوم فجر، نقاط قوت و نیز نقاط ضعف های احتمالی که باید برای تقویت شان در دوره های بعدی، برنامه ریزی و تلاش شود، پای حرف های داوران بخش های مختلف نشستیم و در این باره نظرات شان را جویا شدیم. استقبال گرم مخاطبان از آثار و نیز اضافه شدن بخش های غزه ...

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

نظرات کاربران