در حال بارگذاری ...
علی مرادخانی در مراسم رونمایی از کتاب «هفت عصر هفتم پائیز» گفت:

هنرمندان تئاتر با کنکاش‌های لذت بخش به بررسی زندگی اسطوره های دفاع مقدس می‌پردازند

مراسم رونمایی از کتاب «هفت عصر هفتم پائیز» به نویسندگی ایوب آقاخانی با حضور معاون هنری وزارت ارشاد برگزار شد.

به گزارش ایران تئاترمراسم رونمایی از کتاب «هفت عصر هفتم پائیز» به نویسندگی ایوب آقاخانی، امروز با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، محمد اسماعیل سعیدی نماینده مجلس،حسین مسافر آستانه، پیمان شریعتی، ایوب آقاخانی،ناصر آقایی، کورش زارعی ، لیلا بلوکات، آرام جعفری، رحمت امینی، منوچهر اکبرلو و اهالی رسانه در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد در این مراسم گفت: امیدوارم این روزها ما با هویت‌های اصیل فرهنگی‌مان مأنوس شویم.

وی  با ابراز خوشحالی از  اینکه هنرمندان  نسبت به مسائل پیرامون خود احساس مسئولیت می‌کنند گفت: حوزه تئاتر حوزه پرتلاطمی است که همیشه جامعه ایرانی به آن توجه ویژه‌ای داشته است. ایوب آقاخانی در این اثر خود نشان داد که چقدر به کارش علاقه‌مند است و برای آن اهمیت قائل است. چقدر خوب است هنرمندان ما این کارهای نمایشی را خوب و درست انجام می‌دهند و نتیجه‌اش این است که مردم را برای تماشای این آثار جذب می‌کنند. 

معاون هنری وزارت ارشاد با اشاره به اینکه ایوب آقاخانی در نویسندگی این اثر موفق بوده است، بیان کرد: امیدوارم شاهد موفقیت‌های بیشتری از این دست باشیم. نمایش و ادبیات نمایشی باعث می‌شود برمسائل پیرامونی که به آن توجه نشده است، تمرکز کنیم. کسی که در دوران دفاع مقدس اسطوره شده است در شرایطی در زندگی خودش هم مباحثی دارد و هنرمندان تئاتر با کنکاش‌های لذت بخش خود به بررسی زندگی اسطوره های دفاع مقدس می‌پردازند.

در ادامه مراسم صدیقه جاویدی مدیرمسئول نشر سیراف گفت: این چهارمین کتاب ایوب آقاخانی در نشر سیراف است که همزمان با اجرای نمایش آن رونمایی می‌شود. این کتاب که درباره زندگی شهید جهان‌آرا است، علاقه  ایوب آقاخانی نسبت به شناساندن این شهید و اتفاقات زمانه وی را نشان می‌دهد. تولد یک کتاب، تولد یک اندیشه است و امیدوارم این اندیشه‌ها باعث شکوفایی جامعه شوند.

سپس بهزاد زارع جانباز جنگ تحمیلی، با بیان خاطراتی از دوران جنگ تحمیلی و سفرهای راهیان نور، به علی چیت‌ساز فرمانده شهید در زمان دفاع مقدس و ناشناخته بودن وی تا سال گذشته اشاره کرد.

وی افزود: زمانی که یکی از همرزمان ما کتابی به نام «وقتی مهتاب گم شد» درباره این شهید نوشت،‌توجه مقام معظم رهبری را هم جلب کرد و ایشان نیز مطالبی را درباره این شهید بیان کردند.

در ادامه مراسم شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی گفت: همزمانی تشییع پیکر شهید محسن حججی با رونمایی این کتاب زیبا بود.  آثار متأخر ایوب آقاخانی از آثار بسیار ارزشمند در حوزه جنگ و انقلاب است.  پرتره‌هایی که او از شخصیت‌ها در آثارش ارائه کرده است با حفظ تمام مستندات، نسل جوان ما را برای شناخت این افراد و زوایای مختلف زندگی‌شان بسیار مشتاق کرده است. خوشبختانه علی رغم انتظار بعضی از دوستان، آثار باکیفیت و حرفه‌ای حوزه دفاع مقدس همیشه جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های ما هستند و مورد توجه نسل کنجکاو ما بوده است.

وی افزود: آقاخانی بسیار دلی کار می‌کند. کتاب «هفت عصر هفتم پائیز» کاری جدید با نگاهی متفاوت است و جنبه‌های شاد و متعهدانه زندگی محمد جهان آرا را نشان می‌دهد.

منوچهر اکبرلو نویسنده و منتقد نام آشنای تئاتر دیگر سخنران مراسم بود. وی با تاکید براینکه   تصنعی نبودن ویزگی آثار آقاخانی است گفت : من او را یک نویسنده حرفه‌ای می‌‌دانم که به طور جدی و پیگیر مدت زمان مدیدی است که نمایشنامه می‌نویسد. مجموعه کارهای ایوب آقاخانی بسیار اجتماعی است که در آنها به یک پدیده اجتماعی به نام جنگ می‌پردازد. وقتی یک رویدادی به یک مسئله تبدیل می‌شود، او آن را به نگارش درمی‌آورد. آقاخانی تنها برای خودش نمی‌نویسد و کسانی که متن‌های او را کار می‌کنند افرادی با دیدگاه‌های مختلف هستند.

 در ادامه مراسم ایوب آقاخانی اظهار کرد: از شنیدن این تعریف و تحسین ها خوشحالم. در ابتدا قرار بود، مراسم رونمایی همزمان با سالروز شکستن حصر آبادان برگزار شود. اما اکنون از حسن انتخاب منوچهر اکبرلو تشکر کنم. من در ۴۲ سالگی با انتشار ۲۹ کتاب وقتی تشویق می‌شوم، ذوق می‌کنم و برای اولین بار است که به این موضوع اعتراف می‌کنم. نشر سیراف در این راه بی‌چشمداشت ما را یاری کرد. من مدیون عشق رحیم نوروزی و لیلا بلوکات هستم که در این اثر مرا همراهی کردند. مهدی شفیعی نیز در حد بضاعت مرکز هنرهای نمایشی در این راه بسیار مرا همراهی کرد در صورتی که سایر سازمان‌ها فقط شعار دادند. مقصود من از بیان این موضوع تلنگری به این سازمان‌ها است.

این نویسنده با اشاره به تأثیرگذاری تئاتر گفت: هنر تئاتر، تنها و کم بنیه از منظر اقتصادی ولی توانمند از لحاظ تاثیرگذاری است. سینما با این حجم سرمایه‌گذاری‌ها هنوز نتوانسته به اندازه تئاتر نافذ باشد. جشنواره تئاتر فجر تنها آینه برای ارزیابی هنر نمایش کشورمان نیست. ما با توان کم و محدود این نمایش‌ها را بر صحنه می‌بریم. این مشکلات را تنها نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند برطرف کنند. در عرصه‌های اجتماعی هیچ هنری نافذتر از تئاتر در جامعه امروزی نیست.
در پایان محمد اسماعیل سعیدی نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این کتاب استخراج گنجینه‌ای از گنجینه‌های دفاع مقدس است. عزیزانی که در جنگ تحمیلی در جبهه‌های حق علیه باطل مبارزه کردند و امروز نام و نشان برای ما به جا گذاشتند؛ افرادی مانند شهید جهان آرا، شهید چمران و.... . هنر ماندگار است. اگر ما بتوانیم این هنر را همان طور که در شان هنر است گسترش بدهیم، می‌توانیم فرهنگ ماندگار ایران را هم منتقل کنیم. ما از تئاتر استقبال می‌کنیم و حتی از اهالی مجلس برای حضور در سالن‌های تئاتر دعوت می‌کنیم تا بتوانیم فاصله‌هایی که بین ما و این هنر ایجاد شده است را از بین ببریم. قانون خوب وقتی قانون می‌شود که بتواند تمام دایره مردم را در زیر چتر خود داشته باشد و انتظاراتی که از مجلس وجود دارد را برآورده کند.

در انتهای مراسم حاضرین  بر پوسترکتاب «هفت عصر هفتم پاییز» جملاتی به یادگار نوشتندو آن را امضا کردند.




مطالب مرتبط

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

در آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی چهارراه فاطمه داودی مازندرانی و مرجان فخار نویسندگان نمایشنامه «گنج پنجم» از دو استان تهران و مرکزی در رتبه سوم، مهدی یزدانی نویسنده نمایشنامه «خسرو شیرین شاپور» از استان تهران در رتبه دوم قرار گرفتند و دیپلم ...

|

نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»

واکنش به رویدادهای جامعه، مهم‌ترین وظیفه هنرمند است
نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»

واکنش به رویدادهای جامعه، مهم‌ترین وظیفه هنرمند است

کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»، با حضور در «ایران تئاتر»، از موضوع، شیوه اجرایی، فرم و ریخت این اثر اجرایی گفتند که این روزها در سالن چهارسو تئاتر شهر روی صحنه است.

|

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

 نمایش «نوزده، نود و نه»، به کارگردانی ایوب آقاخانی و تولید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، با موضوع ایثار و فداکاری کادر پزشکی و پرستاری در دوره همه‌گیری ویروس کرونا، در مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

|

نظرات کاربران