در حال بارگذاری ...
اجرای نمایش‌های عاشورایی در ایام عزاداری سالار شهیدان در سراسر کشور

از بزرگ‌ترین تعزیه میدانی «وترالموتور» تا «خورشیدهای همیشه» در صحنه

هنرمندان تئاتر در سراسر کشور امسال نیز طبق روال سال های گذشته در ایام عزاداری سالار شهیدان نمایش‌های ویژه‌ای را با محوریت عاشورای حسینی برای مخاطبان خود اجرا می‌کنند.  

به گزارش ایران تئاتر، امسال نیز همچون سال‌های گذشته هنرمندان تئاتر در سراسر کشور به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و عزاداری شهادت امام حسین(ع)، نمایش‌هایی ویژه‌ای را هم به صورت صحنه‌ای و هم به صورت میدانی با محوریت شهادت این امام مظلوم برای مخاطبان خود اجرا می‌کنند.

 

میزبانی پردیس شهرزاد از «خورشیدهای همیشه»

نمایش «خورشیدهای همیشه» نوشته مشترک بهاره رهنما، علی رادی و زهرا اسماعیل‌زاده با کارگردانی بهاره رهنما و نقش‌آفرینی اکرم محمدی و بهاره رهنما، از روز 13 مهرماه جاری هر روز ساعت 21:30 به مدت 60 دقیقه در سالن شماره سه پردیس شهرزاد روی صحنه می‌رود.

این نمایش سه برش از مونولوگ و در واقع یک سه‌گانه از حضرت زینب(س) اس که با تهیه‌کنندگی امیرخسرو عباسی آماده اجرا می‌شود.

در نمایش «خورشیدهای همیشه» اکرم محمدی در نقش حضرت ام‌البنین مادر حضرت علی‌اکبر (ع) و بهاره رهنما در نقش حضرت رباب مادر حضرت علی‌اصغر (ع) روی صحنه می‌روند.

 

برپایی بزرگترین تعزیه میدانی کشور در صحرارود فسا

تعزیه میدانی «وترالموتور» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا زراعتی بعنوان بزرگترین تعزیه کشور با حضور 160 بازیگر در رده‌های مختلف سنی در زمینی به مساحت ۱ هکتار در روستای غیاث آباد از توابع شهرستان فسا برگزار می‌شود.

هنرمندان هنرهای تجسمی شهرستان فسا با طراحی و ساخت المان‌هایی از ضریح نمادین حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، کاخ یزید و... جلوه‌های ویژه را برای این اجرا آماده کرده و این تعزیه با موضوع بصیرت و روشنگری، شهادت حضرت علی اصغر(ع) و سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران با وفایش برای مخاطبان اجرا می‌شود.

در این نمایش مذهبی که روز یکشنبه 9 مهرماه اجرا می‌شود برای اولین بار تعدادی از مددجویان اصلاح و تربیت اداره زندان فسا نیز نقش‌آفرینی می‌کنند.

 

«عاشورا بدون مرز»؛ هشت پرده شیدایی از عاشورای حسینی

نمایش ترکیبی «عاشورا بدون مرز» به نویسندگی و کارگردانی سید مرتضی دارابی در قالب روضه - نمایش در محوطه پارک ملت روی صحنه رفت.

یکی از ویژگی‌های این نمایش این است که مخاطب در یک زمان کوتاه 15 دقیقه‌ای  بخش‌هایی از جریان حادثه عظیم عاشورا از لحظه ورود حضرت امام حسین(ع) به کربلا تا زمان اسارت اهل بیت(ع) و نهایتا پیوند نمایش به پیاده‌روی اربعین که پایان بخش این روضه نمایش است نظاره گر آن خواهد بود.

در نمایش «عاشورا بدون مرز» 12 نفر بازیگر همراه با تعریف میزانس‌های مشخص ایفاگر نقش‌های خود هستند.

استفاده از صداهای روضه مداحان به عنوان روایت هر بخش (پلان) در این نمایش ترکیبی است که مخاطب را در زمان کوتاهی درگیر جریان حادثه عاشورا می‌کند و از طرفی همراهی و ترکیب نور، صدا و حرکات فرم از دیگر ویژگی‌های این نمایش است.

 

«رکعت به رکعت عاشقی»؛ تجربه‌ جدیدی از تولید تعزیه

سوگواره‌ نمایشی «رکعت به رکعت عاشقی» با هنرنمایی سیاوش طهمورث بازیگر و کارگردان شناخته شده کشورمان نیز از دیگر برنامه‌های ویژه ماه محرم امسال است.

سوگواره‌ «رکعت به رکعت عاشقی» تلفیقی از تعزیه و پرده‌خوانی متناسب با ایام عزاداری ماه محرم است و تجربه‌ جدیدی از تولید تعزیه محسوب می‌شود که زیاده‌گویی‌های تعزیه حذف شده و پرده‌خوان همچون راوی در پیشبُرد داستان به اجزای تعزیه اضافه شده است.

اجرای برنامه‌های سیاوش طهمورث در سوگواره‌ نمایشی «رکعت به رکعت عاشقی» تا ۹ مهرماه در محل بنیاد فرهنگی روایت فتح ادامه خواهد داشت.

 

تعزیه‌های شب‌های تاسوعا و عاشورا در میدان ولیعصر

عرفان پورمحمدی امسال دو تعزیه اباعبدالله حسین(ع) و ابوالفضل عباس(ع) را در روزهای 7 و 8 مهرماه در میدان ولیعصر تهران اجرا می‌کند.

عباس بابایی، محمد امین پازُکی، وحید جوانی، مبینا چاپی، مبین دودانگی، بهداد رویان، حمید رجبی، بهار رحمتی، کیوان سبحانی، اصغر شیرزاد، آرمان شهبازی، رضا کاشی و ابوالفضل وزیری نقش‌آفرینان این تعزیه‌‌ها هستند.

شرکت در این اثر نمایشی برای عموم آزاد است. این تعزیه‌ها ساعت ۲۰ جنب سقاخانه حضرت ام‌البنین (س) واقع در ضلع شمال غربی میدان حضرت ولیعصر (عج) برگزار می‌شود.

 

اجرای نمایش «کاروان نور» به مناسبت محرم در محمودآباد

نمایش «کاروان نور» با یاد شهید حججی و به مناسبت ماه محرم در سالن غدیر شهرستان نور به روی صحنه رفت. این نمایش از سوی گروه تئاتر همرهان شهرستان محمودآباد وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر به نویسندگی اصغر واشهری قمصری وکارگردانی مشترک احترام حسین‌پور و اصغر واشهری قمصری با همکاری موسسه فرهنگی هنری سبز باران و آموزشگاه موسیقی دلشدگان شهرستان محمودآباد اجرا می‌شود.

«کاروان نور» داستان به ماجرای اسارت بردن اهل بیت سیدالشهداء(ع) است که در سه اپیزود  به روایت دیر مسیحی، کاخ یزید و خرابه شام می‌پردازد.

اصغر واشهری قمصری، سید علی حسینی، حسینعلی باقری، محمد نورانی، سید محمدرحیم حسینی، سید عیسی حسینی، یاسین واشهری قمصری، مرتضی تقوی، گلسا حیدری، زینب حسامی ارانی، راحیل توکلی، یگانه خوشخو، سانیا حسین‌پور، فاطمه فرهنگ، ضحی محمدی، دیانا اسدی، فاطمه ابراهیمی، طاهره محمدی،  فاطمه حسینی، مسیحا کاظمی و فاطمه گل محمدی تواندشتی در این اثر بازی می‌کنند.

 

اجرای مجلس تعزیه «شاه فتاح» در حوزه هنری

حوزه هنری در این ایام میزبان مجلس تعزیه «شاه فتاح» با کارگردانی و دراماتورژی ناصر عاشوری است. این تعزیه از جمله مجالس غریب تعزیه‌ است که کمتر به آن پرداخته شده و داستان آن رویایی پهلوان فتاح با حضرت علی(ع) است و به بهانه‌ این داستان روند آشنایی و شیفتگی قنبر (غلام حضرت امیر) با امیرالمومنین(ع) را روایت می‌کند.

 

اجرای نمایش‌های «سلمان رضوی» و «رفته بچرخه برمیگرده» در تهران

دو نمایش «سلمان رضوی» و «رفته بچرخه برمیگرده» به مناسبت این ایام به ترتیب در فرهنگ‌سرای بهاران و پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود.

نمایش «سلمان رضوی» با کارگردانی مسعود اسماعیلی و مشارکت گروه فرهنگی هنری مسلم با هدف آشنایی شهروندان با موضوعات و وقایع مذهبی تاریخی در زمان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) روی صحنه می‌رود.  در طول تاریخ، غیبت‌هایی برای برخی انبیاء و امامان(ع) رخ داده که زمینه ساز امتحانات سختی برای اهل ایمان بوده است نمایش «سلمان رضوی» به بازخوانی تاریخی یکی از شیعیان در زمان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) می‌پردازد و آن را به نمایش می‌گذارد.

نمایش «رفته بچرخه برمیگرده» با کارگردانی عباس عبدالله‌زاده نیز در پردیس تئاتر تهران اجرا می‌شود. داستان این نمایش درباره پیرزنی است که قصد دارد یک کیسه‌ای طلا را در داخل ضریح امام رضا(ع) بیاندازد؛ اما به شکلی اتفاقی کیسه طلا بیرون ضریح افتاده است و در پایان کیسه طلا به داخل ضریح انداخته می‌شود.

در نمایش «رفته بچرخه برمی‌گرده» احمد داوودی، افشین غیاثی، زهره بختیاری، فاطمه لایزال، عرفان حق روستا، مجید رمضان‌نسب، علی موسوی، ندا اصغرپور، غزل صفرخانلو ایفای نقش می‌کنند.

 

میزبانی استان قزوین از همایش بزرگ شبیه‌خوانی

چهاردهمین همایش بزرگ شبیه‌خوانی در استان قزوین توسط گروه استاد حاج میرزا کرم زمانی از ۳۱ شهریور تا ۹ مهرماه برگزار می‌شود.

چهاردهمین همایش بزرگ شبیه‌خوانی در استان قزوین توسط گروه زنده‌یاد استاد حاج میرزا کرم زمانی (برادران زمانی) و با همکاری انجمن هنرهای نمایشی قزوین به تعداد 10 مجلس واقعه جانسوز کربلا روایت می‌کند. این همایش 31 شهریور الی 2 مهرماه در سالن الغدیر واقع در ابتدای غیاث آباد ساعت 14 الی 18 و 3 مهر ماه الی 9 مهر ماه در سالن ورزشی شهید بابایی واقع در چهار راه عمران ساعت 14 الی 18 برگزار خواهد شد.




نظرات کاربران