در حال بارگذاری ...
مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی با حضور در سوگوراه «رکعت به رکعت عاشقی» عنوان کرد

فرهنگ تشیع همیشه زنده بوده، بازتولید شده و با ظلم مبارزه کرده است

مدیرکل هنرهای نمایشی معتقد است؛ سوگواره «رکعت به رکعت عاشقی» نشان می‌دهد که فرهنگ تشیع همیشه زنده بوده، بازتولید شده و با ظلم مبارزه کرده است.

به گزارش ایران تئاتر، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به قدمت و اصالت هنر تعزیه در هنرهای نمایشی ایران، درباره سوگواره «رکعت به رکعت عاشقی» گفت: ویژگی بارز نمایش‌ها این بود که در کنار اجرای خوب تعزیه‌ها، هنرمندان شاخص پیشکسوت همچون سیاوش طهمورث و داوود فتحعلی‌بیگی و... حضور داشتند و امیدوارم خداوند این سرمایه‌های فرهنگی را برای جامعه ما حفظ کند.

شفیعی ادامه داد: بازخوانی تاریخ اسلام نشان می‌دهد که فرهنگ تشیع در هر زمان به نوعی باز تولید شده است.  این روزها که مصادف با تشییع پیکر شهید حججی است با بیان داستان شهدا در تعزیه «رکعت به رکعت عاشقی»، در می یابیم که  چگونه فرهنگ تشیع همیشه زنده بوده، باز تولید شده و با ظلم مبارزه کرده است.

مدیرکل هنرهای نمایشی با ابراز خرسندی از اینکه هنوز عَلَم گروه‌های تعزیه برپاست، در پاسخ سوالی درباره جایگاهی تعزیه میان مردم و هنرمندان با بیان اینکه این شب‌ها هنرمندان نیز مانند همه مردم مثل هر سال ایام محرم را عزاداری می‌کنند، گفت: جامعه هنری به ویژه هنرمندان تئاتر در این روزها به شکل سنتی، آیین‌ها و مناسک محرم را به جا می‌آورند و عزاداری می‌کنند.

او با تاکید بر اهمیت تعزیه در هنرهای نمایشی ایران، افزود: تعزیه از جمله نمایش‌هایی است که ریشه‌های کهنی دارد و به نوعی اگر تعزیه ما به شکل امروزی آن حفظ نمی‌شد، خیلی از گوشه‌های موسیقی ما به نسل امروز منتقل نمی‌شد و ما سرمایه امروزی هنر را نداشتیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان ضمن قدردانی از امیر نصیربیگی و بنیاد فرهنگی روایت فتح برای برگزاری این شب ها  اظهار امیدواری کرد که در سال‌های آینده نیز شاهد برگزاری چنین برنامه‌هایی باشیم.




نظرات کاربران