در حال بارگذاری ...
جشنواره‌ سی‌وششم به روایت حواشی الدوله - 9

پایان برفی جشنواره و چند نکته اضافه

ایران تئاتر- حسین سینجلی: بارش برف در دو سه روز به قدری برای اهالی پایتخت هیجان‌انگیز بوده که آخرین مطلب حواشی الدوله درباره جشنواره تئاتر فجر را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

این چند روز  به احتمال فراوان هر جایی بروید و با هر کسی روبرو شوید اولین حرفی که به میان خواهد آمد بحث شیرین و سرد برف و یخبندان بعد از آن است. البته شنیدن خاطرات برف بازی‌های قدیم و ساختن آدم برفی و خدای ناکرده شنیدن اینکه فلانی به علت سُر خُردن دچار آسیب‌دیدگی‌ شده نیز گریزناپذیر است. به هر روی حواشی الدوله در حالی آخرین مطلب خود با محوریت جشنواره تئاتر فجر را برایم ارسال کرده که گویا هنگام بازگشت از مراسم اختتامیه جشنواره به خاطر لغزندگی زمین خورده ولی گویا آسیب جدی ندیده. خلاصه اینکه خدا حداقل در این مورد خاص به من خیلی رحم کرده که حواشی الدوله آسیب ندیده است.

 

- یک روز قبل از اختتامیه (1) : عجب برفیه.... خداروشکر کنید. راستش من که همش یاد قدیما می‌افتم و برفایی که اصلا نسل جدید نمیتونه تصور کنه. اگه یادتون باشه همون روزای اول جشنواره که بارون زد عرض کردم که این بارون احتمالا به برکت برگزاری جشنواره تئاتر فجره؛ حالا با این وضع بارش برف نه تنها سقف تعبیه شده در محوطه بیرونی تئاترشهر در همون ساعت‌های اول شب زیر سنگینی‌اش تاب نیاورد که تازه قبلش اجرای نمایش خیابانی «مرگ»  رو کنسل کرد و بعدش هم مانع حرکت گروه آلمانی «ریموت تهران» شد. خلاصه که بعیده بروبچه‌های خارج از صحنه بتونن آخرین روز جشنواره اجرایی داشته باشن. مگه ستاد جشنواره در یه همت عالی و یه حرکت انقلابی بزنن به دل برف‌های پارک دانشجو و سروسامونی به محوطه بیرونی تئاترشهر بِدن.

 

- یک روز قبل از اختتامیه (2): یه چیز دیگه هم که تو روزای آخر جشنواره خیلی به چشم اومد حضور چهره‌های سیاسی و دولتی‌ها در جشنواره بود. راستش یه کمی خودمو باور کردم و دچار توهم شدم و به خودم گفتم کاش زودتر از حضور کم رنگ سیاسیون در جشنواره حرف می‌زدم. همین که ما گفتیم آقایون کم پیدا هستن، خبر پشت خبر رسید که فلانی و فلانی به تماشای تئاتری در جشنواره نشستن. در این‌باره هم بهتره با گفتن خدا بیشتر کنه بحث رو تموم کنم.

 

- اختتامیه (1): برای من که خیلی خوشایند بود که اختتامیه جشنواره تئاتر فجر با حداقل تاخیر و با حضور به موقع جناب وزیر آغاز شد.

- اختتامیه(2): امسال برخلاف سال گذشته اجرای احسان کرمی خیلی بهتر بود به ویژه اینکه با توجه به کنداکتور بسیار فشرده مراسم مجبور بود که با ریتم تندی کار را پیش ببره.

 - اختتامیه(3): وقتی فرهاد خان مهندس‌پور برای قرائت گزارش دبیر پشت تریبون رفت، همه توقع داشتن مثل همیشه یکسری آمارو ارقام بشنون اما گزارش مهندس‌پور بیشتر شبیه یه درد دل بود تا گزارش دبیر!

- اختتامیه (4)- اولین بخش اهداء جوایز به نوعی جالب‌ترین جاشیه مراسم رو رقم زد. بعد از اینکه ایوب آقاخانی جایزه‌اش را گرفت چند دقیقه خطاب به وزیر سخن گفت. البته با اینکه احسان کرمی توضیح داد که دیگه تا آخر مراسم قرار نیست که هر کسی جایزه می‌گیره بیاد پشت تریبون حرف بزنه اما اصرار عجیبه کامران شهلایی برای اینکه حرف بزند و کل کل احسان کرمی با او که منجر به نظرسنجی  شد که آیا همه حرف بزنن یا نه، واکنش منفی حاضران را نسبت به رفتار این کارگردان جوان به همراه داشت. هر چند این شهلایی در آخر با صدای خودش گفت:  بانویی  در سرمای کرمانشاه نوزادی به دنیا آورده و نیازمند کمک است، شماره حساب من در اینستاگرامم هست لطفا نفری هزار تومن کمک کنید! خلاصه که به نظر می‌رسید این مراسم انتخاب درستی برای طرح این مسئله نبود.

-اختتامیه(5)- نوع اعلام نتایج و حضور نفرات برگزیده به قدری بهم ریخته، سریع و نامنظم بود که رسما تمام بروبچه‌های رسانه، قاطی کرده بودند که بالاخره کدوم جایزه به کی رسید.

-اختتامیه(6): نبودن دو تن از سه پیشکوستی که قرار بود در این مراسم برای آنها بزرگداشت برگزار شود، خیلی وجهه خوبی برای برگزارکنندگان جشنواره نداشت.

-اختتامیه(7): یکی از تماشاگرانی طرفدار حسین کیانی و فریاد بلندش در حمایت از او احسان کرمی را نیز به واکنش واداشت. کرمی در سخنانی با بیان اینکه خودش نیز منتقد حذف اجرای نمایش «روز عقیم» بوده ( حالا اظهار نظر شخصی یک مجری پشت تریبون رسمی جشنواره چقدر درسته نمی دونم )اما گفت که شاهده تلاش‌های مسئولان جشنواره و اداره کل بوده وگاهی بعضی تصمیمات را کسان دیگری می‌گیرند! که این حرف او واکنش دیگری را در پی داشت و نهایتا کرمی این جریان را بست.

-اختتامیه(8)- درباره داوری‌ها به ویژه ندیدن بعضی کارهای خارجی و توزیع اکثر جوایز بین کارهای ایرانی یکی از مواردی بود که مثل سال‌های گذشته کمی سوال برانگیز بود. گویا باز هم داوران نمی‌خواستند دل کسی را بشکنند یا به عبارتی می‌خواستند دل همه را به دست بیارن.

-اختتامیه(9)- کلیپ ویژه قربانیان کشتی سانچی به نظر من و البته اونطور که در سالن می‌شنیدم خیلی میتونست بهتر باشه. باز خوب شد که چاووشی این آهنگ جدیدشو رو خوند.

-اختتامیه(10)- معرفی نشدن دبیر جشنواره سال آینده سوالی بود که خیلیا می‌پرسیدن و بی‌جواب موند.

 

نکته آخر: دوستان و خوانندگان عزیز کماکان منتظر مطالب ارسالی شما به آدرس havashi1396@gmail.com هستم.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نظرات کاربران