در حال بارگذاری ...
گفت وگو با پیام لاریان نویسنده و کارگردان تئاتر

سال آینده استرالیا و شرق وحشی را روی صحنه می برم

ایران تئاتر:پیام لاریان در سال های اخیر حضور موثری در تئاتر داشته اشت و نمایش چند داستان دیگر در جشنواره بین المللی تئاتر فجر جوایز متعددی را به دست آورد. .دنیای نمایش های لاریان سرشار از خشونت فرو خفته ای است که در جاهایی بالفعل می شود و منجربه اکت فیریکی می شود .

لاریان در سال های اخیر با همکاری با بزرگانی نظیر ابراهیم حاتمی کیا در نقش یک بادیگارد کم حرف، عمل گرا و به شدت اواخر دهه پنجاهی بازی در سکوت موثری در کنار فریبرز عرب نیا انجام می دهد. اجرای دوسال قبل نمایش بالستیک خشونت او هم روایتی رئالیستی از یک رابطه مثلتی شکل طبقه فرو دست جامعه است.  پیام لاریان هنرمند خونگرم جنوبی تئاتر کشورمان بابازی در نمایش "آیات" به کارگردانی مرحوم "نعمت اله لاریان"در شهر اهواز، فعالیت جدی کاری خودش  را آغاز کرد .بازی در نمایش "پشت پلکهای عروسک" به کارگردانی "داریوش ثمر"، شیراز، بندرعباس، نویسنده و آهنگساز نمایش کودک "تو این چیه؟" به کارگردانی "مجتبی فلاحی"، شیراز،با زی در نمایش "دو دلقک و نصفی" به کارگردانی "غلامرضا سلیمان تاش"، تهران، نویسنده و کارگردان نمایش "گزارش بازگشت"، تهران، سالن اصلی تئاتر مولوی، کارگردانی نمایش امپریسون جیغ بنفش، پرسه های موازی و بالستیک خشونت از جمله کارهای مهم کارنامه کاری لاریان هستند.وی جوایز زیادی به عنوان بازیگر،نویسنده وکارگردان برگزیده از جشنواره های  مناطق فجر و جشنواره تئاتر دانشگاهی به دست آورده است. با لاریان در باره فعالیت های جدید کاریش گفت وگویی انجام داده ایم.

 

نمایش و چند داستان دیگر در مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی تئاتر فجر برایتان موفقیت های زیادی به همراه آورد؟

بله و خیلی برایم ارزشمند و مهم بود ونمایش جوایز مهمی مثل بهترین نمایش، کارگردانی و بازیگری به دست آورد .البته هم در اجرای عمومی و هم در چند اجرای نمایش در جشنواره مخاطب با کار ارتباط خوبی برقرار کرد و دوستش داشتند.

 

آیا نسبت به اجرای عمومی نمایش در پاییز امسال تغییرات زیادی به وجود آوردید؟

همینطور است . تفاوت های زیادی بین این دو اجرا وجود داشت. قبل از جشنواره احساس کردم نمایش نواقصی دارد و به همین دلیل تلاش کردم بر طرفشان کنم و تغییراتی در ساختار و داستان نمایش به وجود آوردم.

 

با توجه به استقبال خوب مردم از این نمایش برنامه ای برای بازتولید نمایش ندارد؟

بازتولید نمایش تابع شرایط زیادی منجمله وضعیت بازیگران است و نمایش کار پر بازیگری است و سخت میشود دوباره این تعداد بازیگر را دور هم جمع کرد. نکته دیگر این است که نمایش و چند داستان دیگر برای من تمام شده و تمایلی به بازتولیداش ندارم. من هیچگاه نگاهم به فروش و درآمد زیاد از گیشه نبوده و اگر نه به طور حتم با توجه به موفقیت های نمایش در جشنواره تئاتر فجر بازتولید آن موفق و پر مخاطب می شود.

 

برای سال آینده چه برنامه های کاری دارید؟

روی دو پروژه متمرکز شده ام . آلان هم جلساتی انجام داده ایم تا بین متن استرالیا و متن شرق وحشی  یکی را زودتر کار کنیم. متن استرالیا را خودم نوشته ام و متن جایزه اول از ادبیات نمایشی جشنواره فجر را به دست آورد.

 

موضوع نمایش در باره چه پدیده ای است؟

 درباره مهاجرت است و غرق شدن عده ای مهاجر غیر قانونی در سواحل اقیانوس آرام  . نمایش سه شخصیت دارد. اولی ایرانی و دونفر افغانی و اندونیزیایی هستند. فضای این اثر شاعرانه و عاشقانه و تلخ است .

 

در نمایش نامه شرق وحشی به چه موضوعی پرداخته اید؟

موضوع در باره میراث فرهنگی و خروج این گنجینه های باارزش از کشور است . فضای این کار یک وسترن ایرانی است.

 

برای اجرای این نمایش ها با سالنی هم مذاکره انجم داده اید؟

با پیمان شریعتی مدیر مجموعه تئاتر شهر گفت وگویی انجام داده ام. که بتوانیم سالنی را در تابستان و یا پاییز در اختیار داشته باشم. البته هنوز چیزی قطعی نشده است. برای اجرای استرالیا هم به سالن شهرزاد نظر دارم. این نمایش علی رغم شخصیتهای محدوداش دکور عظیمی خواهد داشت و باید در سالنی کار را اجرا کنیم که فقط تک اجرا باشد و نیازی به حل و نقل هر روزه دکور نباشد.

 

آیا برای بازیگرانی ایرانی و اندونزوی نمایش استرالیا از بازیگران خارجی استفاده می کنید؟

 نه، بازیگران ایرانی هستند.

 

 به چه گزینه های فکر کرده اید؟

هنوز برای صحبت با بازیگران زمان دارم و چند گزینه در دهنم وجود دارد و بتدریج با آنها مذاکره خواهم کرد و تلاش می کنم از بازیگران سرشناس سینمایی که سابقه تئاتر دارند استفاده کنم.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران