در حال بارگذاری ...
گفت وگو با معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جشنواره‌های هنری فجر را قاعده‌مند کردیم

محمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دلیل انتصابش در این سمت، اولویت‌هایی که برای مدیریت مجموعه تحت امرش دارد و تدوین آیین‌نامه‌هایی برای جشنواره‌های هنری فجر توضیح داد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از خبرگزاری مهر سیدمجتبی حسینی از آذرماه ۹۶ با حکم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگزین علی مرادخانی در سمت معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. حسینی دانش آموخته زبان و ادبیات فارسی و هنر است و از جمله سوابق وی می توان به مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده تام الاختیار وزیر و دبیر شورای ارزیابی هنرمندان، شاعران و نویسندگان کشور، نماینده تام الاختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمیسیون فنی و حقوقی شورای عالی میراث فرهنگی کشور، عضو هیات امنای مجمع کتابخانه های بزرگ کشور (مکتب)، عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیرعامل و و عضو هیات مدیره کتابخانه و موزه ملی ملک و ... اشاره کرد.
ورود حسینی به معاونت هنری با برگزاری جشنواره های فجر همزمان شد و وی در ابتدای امر با چالش هایی در تغییر مدیران زیرمجموعه های تئاتر و موسیقی همراه بود که البته حسینی واکنشی نسبت به این حاشیه ها نشان نداد.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدیدی که از خبرگزاری مهر داشت با خبرنگاران حوزه های تئاتر، موسیقی و تجسمی به گفتگو نشست و درباره مسایل و مشکلات این حوزه ها و راهکارهایی که برای برون رفت از برخی معضلات اندیشه است به بحث و تبادل نظر پرداخت.

در بخش ابتدایی این گفتگو حسینی درباره چگونگی ورودش به حوزه هنر و علاقه ای که به اعتلای هنر دارد سخن گفت و درباره تغییر نگاهی که در ابتدای ورودش به معاونت هنری داشته است، صحبت کرد. وی همچنین از نگارش آیین نامه برای جشنواره های موسیقی و تئاتر فجر خبر داد و عنوان کرد این آیین نامه های روزآمد قرار است در کنار خلاقیت دبیران جشنواره ها به تکامل این رویدادها کمک و نقشه راهی مدون و اصولی برایشان تعریف کند.
در بخش نخست این گفتگو می خوانید:


مسئولیت های قبلی شما پیش از ورودتان به معاونت هنری وزارت ارشاد بیشتر جنبه فرهنگی داشت و به همین دلیل زمانی که بحث تغییر معاون هنری وزیر ارشاد مطرح شد شاید گزینه های نزدیک تری از شما به ذهن متبادر می شد و حتی این مساله نیز مطرح بود که اصلا چرا آقای مرادخانی باید از معاونت هنری برود چون با وجود اینکه خیلی از رسانه ها منتقد عملکرد وی بودند بسیاری هم اعتقاد داشتند که او مدیر ناموفقی نبوده است و زاویه خاصی هم با وزیر ارشاد جدید ندارد، اما در نهایت بین چهره هایی که سبقه بیشتری از جنبه هنری داشتند شما انتخاب شدید.

 از قضا و با توجه به شناختی که از خودم دارم، خودم را بیشتر فردی هنری می‌دانم تا فرهنگی. به دلیل اینکه خودم را هنرجویی می دانم که ۳۱ سال است با هنر سر و کار دارد به همین دلیل از باب آشنایی با هنر، پیشنهاد این سمت برای من دور از ذهن نبود. من خودم را فرزند خانه هنر می دانم و به دلیل فعالیتی که در عرصه تجسمی داشتم و علاقه ام به حوزه موسیقی و متون ادبیات نمایشی خیلی با عرصه هنر بیگانه نبودم و نیستم.
من علاقه مندی ویژه ای نداشتم که بخواهم روی صندلی معاونت هنری قرار بگیرم چون کسانی که با دشواری های عرصه هنر آشنایی دارند آنقدر مشتاق نیستند که بر مسند مدیریت هنر بنشینند و کمتر تمایل به پذیرفتن چنین مسئولیتی هایی دارند

 

طبیعتا هیچ مدیر فرهنگی و هنری از حوزه مورد نظر و زیرشاخه های آن به دور نیست اما در چینش قدرت ها و لابی ها و رایزنی ها شاید شما دورترین گزینه به حساب می آمدید.

 واقعا هیچ لابی صورت نگرفته بود و من هم علاقه مندی ویژه ای نداشتم که بخواهم روی صندلی معاونت هنری قرار بگیرم چون کسانی که با دشواری های عرصه هنر آشنایی دارند آنقدر مشتاق نیستند که بر مسند مدیریت هنر بنشینند و کمتر تمایل به پذیرفتن چنین مسئولیتی هایی دارند.

من به عنوان مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان در مدت ۴ سال به طور مستقیم مسئولیت داشتم و بعد آقای صالحی یک روز این پیشنهاد را با من مطرح کردند و از آنجایی که فکر می کنم هنر ایران احتیاج دارد که همه برای اعتلایش با هم همکاری کنند و همچنین حسب ارادتی که در چند سال گذشته نسبت به آقای صالحی پیدا کرده بودم - فرهیختگی یکی از صفات درونی شده و از ملکات ایشان است - فکر می کنم همه بدنه وزارت ارشاد مکلف هستند به وی کمک کنند بنابراین من نیز این مسئولیت را پذیرفتم چون اگر تشخیص ایشان این بوده که من می توانم در این پست خدمت کنم نباید امساکی داشته باشم و باید با کمال میل بپذیرم و تمام انرژی ام را برای این کار صرف کنم. خیلی ساده و برادرانه این پیشنهاد مطرح شد و آقای صالحی اصلا در این زمینه سیاسی برخورد نکرد که این مساله برای من اهمیت زیادی داشت.

 

پست های مدیریتی مخصوصا هرچه به راس هرم نزدیک تر می شویم از بیرون جلوه بسیار خوبی دارند اما از درون مسئولیت بسیار سختی است و وقت و انرژی بسیاری را می طلبد و غالبا هم آن مسئول چهره محبوبی نخواهد بود چون هنرمندان، مردم و مدیران هرکدام از وی انتظاراتی دارند. زمانی که آقای صالحی این پیشنهاد را مطرح کردند از پذیرفتن این مسئولیت راضی بودید یا اینکه ترجیح می دادید دردسر جدیدی به زندگی تان وارد نشود.

- همان لحظه که پیشنهاد مطرح شد من نمی توانستم مسئولیت را بپذیرم بنابراین اجازه خواستم که درباره آن فکر کنم چون چنین کارهایی حتی بیشتر از «تمام وقت» فرد را می گیرد. همچنین در این زمینه با همسرم هم مشورت کردم و به او گفتم اگر این مسئولیت را بپذیرم خیلی درگیر خواهم شد و اگر شما نمی توانید همکاری کنید من این مسئولیت را قبول نکنم. در پذیرفتن این مسئولیت نیز مهمترین انگیزه برای من این بود که بتوانم کاری بکنم.


زمانی که پست معاون هنری را تحویل گرفتید بزرگترین نقطه ضعفی که با آن مواجه شدید، کار زمین مانده ای که فرصت اتمامش فراهم نشده بود و یا برنامه ای که از نظر شما اشتباه بود و باید اصلاح می شد، چه بود و چه آسیب شناسی در این زمینه داشتید؟

زمانی که من این پست را تحویل گرفتم ۲۰ روز بعدش جشنواره های بین المللی فجر آغاز می شد. جشنواره هایی که برنامه ریزی شده و نزدیک به یکسال روی برنامه های آن کار شده بود و طبیعتا ظرف ۲۰ روز نه می شد حرکت را متوقف کرد و نه درست بود که اعمال نظری درباره تغییرات آن صورت گیرد از طرف دیگر هم همه می دانند سال گذشته از نظر بودجه ای برای دستگاه های دولتی سال دشواری بود بنابراین ما با یک بحران بودجه ای و ضرورت برگزاری درست و به هنگام جشنواره های بین المللی فجر بدون کمترین تنش مواجه بودیم.
اولین کاری که من باید می کردم این بود که جشنواره ها را با همان روالی که تنظیم شده بود، مدیریت کنم. این مساله اولین چالش برای ما بود که چالش سنگینی هم به حساب می آمد چون باید ۴ جشنواره بین المللی را در زمانی ۲ ماهه مدیریت می کردیم.
به هرحال نمی توانم از نقطه ضعفی نام ببرم چون وقتی به برآیند عمومی هنر امروز نگاه می کنم، می بینم که در طول ۴۰ سال گذشته ما راه درازی را پیش آمدیم و هرکس مثل یک دو امدادی به هر شکلی که توانسته به نفر قبلی کمک کرده و ممکن است اختلاف سلیقه ای در نوع مدیریت و یا پسند سیاسی هر فرد وجود داشته باشد اما نهایتا آنچه که در مجموع می توان به آن نگاه کرد این است که تغییر انجام شده با شیوه های مختلف در جهت تکمیل بوده است.

در تبدیل کیفیت و کمیت چالش های بزرگی وجود دارد که در همه جای دنیا هم هست بنابراین من در تبدیل این ۲ امر مهم تلاش کردم از زاویه دید خودم کوشش مضاعفی بکنم

 

با این نگاه که اصلا نیاز به تغییر مدیریت نیست. سوال من این است که مدیریت شما با مدیر قبلی چه تمایز جدی ای دارد؟
کلا فضای ذهنی من برنامه ریزی شده تر و روشن تر است و تلاشم این است که فضای معاونت هنری منظم تر و با برنامه ریزی مناسب تری پیش برود مثلا تطبیق برنامه ریزی و اقتضاهای هنر ۲ جنس مختلف هستند به این معنی که در برنامه ریزی باید هم به کمیت ها توجه داشته باشیم و هم از آنجا که هنر ذاتا امری کیفی است باید به کیفیت توجه شود. در تبدیل کیفیت و کمیت چالش های بزرگی وجود دارد که در همه جای دنیا هم هست بنابراین من در تبدیل این ۲ امر مهم تلاش کردم از زاویه دید خودم کوشش مضاعفی بکنم.

 

مصادیقی هم درباره این تغییر نگاهتان وجود دارد که بخواهید درباره شان صحبت کنید.

یکی از چالش های اولیه این بود که جشنواره بین المللی تئاتر و یا موسیقی فجر علی‌رغم اینکه بیش از سی دوره از برگزاری شان می گذشت هیچ شیوه نامه و آیین نامه ای نداشتند و از پیامدهای این مساله این است که هر دبیری که انتخاب می شود، می تواند جشنواره را به سیاق و میل خودش تغییر دهد؛ تغییری که حتی می تواند بیش از ۵۰ درصد باشد در حالی که ما یک عنوان جشنواره بین المللی تئاتر و یا موسیقی داریم که این جشنواره ها را دولت جمهوری اسلامی ایران در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می کند بنابراین باید این جشنواره ها ویژگی های ثابتی داشته باشند و خلاقیت های شخصی بتوانند در جهت تکمیل آن گام بردارند نه اینکه منجر به تغییرشان بشود.

اینکه ما به یک ملاک و آیین نامه ای برسیم و این آیین نامه ها دارای یک اصول مشخص باشند و هر دبیر موظف به رعایت آنها باشد از مسایلی بود که باید به آن رسیدگی می شد و من آن را جزو ماموریت های خودم می دانم به این ترتیب که اتفاقاتی که در حوزه هنر می افتد دارای یک سند و دستورالعمل باشد و در سطوح مختلف و با مشارکت اهل هنر و متخصصان سیستم ها و روش ها بتوانیم این کیفیت هنری را به سیاقی برسانیم که در یک بستر مشخص قابل انجام باشد.

 

چقدر ابلاغ این آیین نامه ها برای دبیران جشنواره های مختلف ما لازم الاجرا است چون معمولا دبیران جشنواره ها علاوه بر رعایت نکردن مفاد آیین نامه، سلیقه شخصی خود را هم وارد می کند و شاید یکی از مهمترین مشکلات ما در برگزاری جشنواره تئاتر فجر این است که دبیر ثابتی حداقل برای ۲ سال انتخاب نمی شود تا دستش برای برنامه ریزی و عملی کردن همه مفاد آیین نامه باز باشد و سوال دیگر اینکه برای تنظیم آیین نامه ها چقدر با هنرمندان و متخصصان حوزه تئاتر و موسیقی و تجسمی مشورت صورت گرفته است.

در واقع ما می خواهیم به یک ملاک و راه مشترک برسیم. آیین نامه ها قرار است چراغ راهی برای ما باشند و خلاقیت و توان انسانی قرار است مضاف بر این باشد. در غیاب این آیین نامه ها خلاقیت دبیر تمام نقشه راه جشنواره می شد اما ما می خواهیم به این مساله اشاره کنیم که یک مسیر داریم و خلاقیت نیروهایی که در این مسیر به جشنواره های ما می پیوندند کار را تکمیل تر می کند. باید مشخص شود کسی که به عنوان دبیر انتخاب می شود چه وظایفی بر عهده دارد و در نهایت عملکردش باید نسبت به چه چیزی ارزیابی شود.

در حوزه معاونت هنری که چهار جشنواره هنری با نام فجر برگزار می شود حتی سِمت برگزارکنندگانش نسبت به هم متفاوت بود به عنوان مثال یک جشنواره دبیرکل داشت، یک جشنواره رییس و جشنواره دیگری دبیر. این جشنواره ها را یک معاونت در یک نهاد برگزار می کند پس باید حداقل از نظر قالب بندی مشترک باشند و ما بدانیم که این جشنواره رییس دارد یا دبیر یا دبیر کل و وظایف هرکدام چگونه است و اصولا آیین نامه ها نوشته می شود تا کاری را تسهیل و قاعده مند کند.
در غیاب آیین نامه ها خلاقیت دبیر می شد تمام جشنواره اما ما می خواهیم به این مساله اشاره کنیم که مسیری داریم که خلاقیت نیروهایی که در این مسیر به جشنواره های ما می پیوندند کار را تکمیل تر می کند

پیش از عید و در انتهای برگزاری جشنواره های فجر من به دوستان محترمی که مدیرکل حوزه های تخصصی خود بودند ابلاغ کردم تا از هرطریقی فراخوان بدهند تا افراد متخصص هر رشته نظراتشان را ارسال کنند. گروهی هم به قالب بندی و قاب بندی این آیین نامه ها مشغول شدند و نهایتا جلسات مشترکی در سطح اداره کل گذاشته شد که هنرمندان و متخصصان سیستم ها و روش ها به صورت ترکیبی شروع به تنظیم آیین نامه ها کردند؛ مثلا شاید ویراست اول آیین نامه جشنواره تئاتر فجر چیزی حدود ۳۵ صفحه بود و حتی جزییاتی که جای آنها در آیین نامه اصلی نیست در آن آمده بود که این جزییات می تواند پیوست های آیین نامه و دستورالعمل های اجرایی باشد.
ما از ویراست اول به ویراست سوم یا چهارم رسیدیم و ویراست نهایی برای وزیر ارشاد ارسال شده است. در جلسات آخر نیز خودِ من حضور داشتم که بند به بند آیین نامه ها را خواندیم و آنها را تصحیح کردیم و اگر نکته ای به ذهنمان می رسید به آیین نامه ها علاوه کردیم بنابراین در این زمینه یک کار مشارکتی صورت گرفته است.




مطالب مرتبط

محمود سالاری مطرح کرد

تئاتر شبستان، طلیعه بازگشت هنر به زندگی مردم است
محمود سالاری مطرح کرد

تئاتر شبستان، طلیعه بازگشت هنر به زندگی مردم است

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و هنر می‌گوید جشنواره تئاتر شبستان طلیعه‌ای است برای این که هنر و زندگی دوباره در کنار هم قرار گیرند. اوج هنر ما در دورانی بود که هنر و زندگی با هم ممزوج بودند. تئاتر شبستان باید «هنرپیشه» تربیت کند نه «بازیگر». هنر پیشه بودن است که ...

|

در گفت‌وگو با معاون امور هنری مطرح شد

تلاش برای تولید آثار فاخر در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی و هنر «تحول هنر»
در گفت‌وگو با معاون امور هنری مطرح شد

تلاش برای تولید آثار فاخر در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی و هنر «تحول هنر»

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید حقیقتاً تلاش‌مان این است برای سال بعد بتوانیم چند کار فاخر و آبرومند را تولید کنیم تا برای تاریخ هنر این مملکت بماند.

|

پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی
پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پیامی نوشت می‌توان امیدوار بود جشنواره‌های نمایشی ویژه‌ کودک و نوجوان کشور، به‌عنوان فرصتی گرانقدر و بی‌بدیل برای ارائه‌ آثاری خلاقانه و ...

|

خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود
خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور در تالار وحدت که یکی از سالن‌های میزبان جشنواره تئاتر فجر 42 است،خبر داد ۵۰ درصد از سرانه یک میلیارد تومانی انجمن‌‌های هنرهای نمایشی استان‌ها، هفته آینده پرداخت خواهد شد.

|

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

امیدواریم تا دو سال آینده پیشکسوتان عرصه هنر صاحب خانه شوند
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

امیدواریم تا دو سال آینده پیشکسوتان عرصه هنر صاحب خانه شوند

محمود سالاری، معاون امور هنری درباره انجام اقداماتی که موجب حفظ کرامت هنرمندان پیشکسوت خواهد شد، گفت آنچه در دسترس ماست فراهم خواهیم ساخت امیدواریم طی دو سال آینده پیشکسوتان عرصه هنر بتوانند در قالب طرح «شهر هنر» صاحب مسکن شوند تا از دغدغه مستأجری خلاص شوند.

|

نظرات کاربران