در حال بارگذاری ...
شهرام کرمی در اختتامیه نمایشنامه‌خوانی آثار محمود استاد محمد:

استاد محمد سهم بزرگی در اعتلای تئاتر ایران دارد

مراسم اختتامیه فصل سوم نمایشنامه‌خوانی آثار محمود استادمحمد شامگاه روز گذشته ۸ مرداد ۱۳۹۷ در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، در این مراسم که با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی و سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، جمعی دیگر از مدیران و هنرمندان عرصه تئاتر از جمله  عطاالله کوپال، مریم معترف، پرستو گلستانی، محسن حسن زاده و کیوان نخعی نیز حضور داشتند.

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در ابتدای سخنانش در این مراسم گفت: تشکر بسیار دارم برای تدارک این برنامه که با یاد محمود استاد برگزار می شود. یکی از اتفاقات خوبی که در 10 سال اخیر باب شده که بیشتر حرکت هایی شخصی و صنفی است و خوشبختانه وابسته به هیچ بخشی از نهادهای دولتی نیست، تشکیل بنیادهایی است که با هدف ارج نهادن به هنرمندان ما و معرفی آثارشان شکل گرفته است. یکی از این بنیادها بنیاد محمود استاد محمد است که جمعی از فرهیختگان کشورمان اقدام به تاسیس آن کرده اند. این مرکز فرهنگی به صورت صنفی برنامه هایی را برگزار کرده که فکر می کنم حداقل کار ممکن و ادای دینی باشد به شخصیت بزرگواری به نام محمود استاد محمد که برای همیشه در تاریخ هنر ما خواهد ماند چراکه با آثار درخشانش سهم بزرگی در اعتلای هنر تئاتر ما داشته است. به سهم خودم از تک تک اعضا و عواملی که در این بنیاد کارهای خوبی را شکل داده اند تسکر می کنم.

او در ادامه افزود: این افتخار شامل من شده که خودم را شاگرد محمود استاد محمد می دانم؛ شخصیتی که به دو دلیل در فضای هنر تئاتر ایران ماندگار، قابل توجه و شایسته احترام است. اولین دلیل که  بسیار ارزشمند است شخصیت والای این بزرگوار است. محمود استادمحمد بسیار مهربان و پر از انرژی و به معنی واقعی یک شخصیت دوست داشتنی بود. خاطرم نیست که اولین برخورد ما به چه زمانی برمی گردد و هیچ تاریخی در ذهنم نیست. اما احساس می کنم از سال هایی که خودم را شناختم استادمحمد را نیز می شناخته ام. پیش از این یکبار این مسئله را جایی مطرح کردم؛ اینکه آدم هایی که دوست می داری متعلق به هیچ زمان و تاریخی نیستند و احساس می کنیم که همیشه با ما بوده اند. خوب به خاطر می آورم از اولین برخوردهایی که با او داشتم چنان با خونگرمی رفتار می کرد که حس نزدیکی بسیاری با او می کردم. هرچه جلوتر رفتیم متوجه شدم که چنین حسی را خیلی های دیگر هم دارند. این در حقیقت به ویژگی شخصیتی این بزرگوار برمی گردد که به معنای حقیقی انسانی خودساخته بود و هر دوره از زندگی او را که مرور می کنی پر از هیجان و تلاطم است. جدا از خصلت های مردانگی و مهربانی که در وجودش نهفته بود، به معنی حقیقی انسانس دوست داشتنی بود که استادی خود را برای همه تمام و کمال انجام داده بود. امروز نبود محمود استاد محمد با همه این ویژگی ها در فضای تئاتر ما احساس می شود. امیدوارم این خصلت مردانه، رفتار خونگرم به عنوان یک فرهنگ گمشده ایرانی الگویی برای رفتار هنرمندان جوان ما شود.

کرمی در بخشی دیگر از سخنانش بیان کرد: نکته دیگری که در خصوص استاد محمد باید به آن توجه داشته باشیم جایگاه هنری اوست. او یگانه نویسنده و هنرمندی بود که با فرهنگ ناب ایرانی می نوشت و این ویژگی در آثار کمتر نویسنده دیگر ایرانی مشهود است. متاسفانه امروز زبان ترجمه ای بر ادبیات نمایشی ما حاکم شده و عمدۀ آثار نسل های مختلف و نسل های جوان تئاتر ما فاقد ویژگی ملی و ارزش های فنی و ساختاری هستند. نمایشنامه نویسی ساده است و تکنیک های نوشتن خیلی زود به دست می آید ولی اینکه بتوانیم با زبان ملی و ایرانی بنویسیم یکی از ویژگی هایی بود که در آثار محمود استاد محمد تمام و کمال وجود داشت. شاید بتوانیم آثار او را در بین آثار دیگر نویسندگان ایرانی همپای اسماعیل خلج بدانیم که او هم در ادبیات نمایشی ایران یکی از نویسندگان یگانه ما است. آثار استاد محمد بوی فرهنگ ایران ، کوچه های شهر را می داد ،شخصیت های آثار او آدم هایی بوددند که در کنار خود احساسشان می کردیم. زبان آثار او اصلاً زبان ترجمه ای نبود و به معنی واقعی یک زبان فاخر و با پرداخت بسیار درست ایرانی بود. این ویژگی کمی در آثار یک هنرمند نیست و می توانیم بگوییم باعث شده که فضای آثار او هم دین باشد به فرهنگ ایرانی و هم اینکه به عنوان یک ویژگی شایسته به زبان و ادبیات ایرانی توجه دارد.

 مدیرکل هنرهای نمایشی در بخش پایانی سخنانش درباره این شخصیت فرهنگی کشور بیان کرد: هرگز دوست ندارم واژه زنده یاد را در مورد این شخصیت به کار ببرم چرا که عمر بشر به هر حال عمری تقریبی و کوتاه است و همه ما روزی به دنیا می آییم و یک روز هم از دنیا خواهیم رفت ولی بعضی از شخصیت ها هستند که برای همیشه ماندگار خواهند بود. مسلماً یکی از این شخصیت ها محمود استاد محمد است که باید قدرشناس آثار ارزنده اش باشیم. امیدوارم که نسل جدید ما قدر آثار این بزرگوار را بدانند و بتوانیم از آثار ارزنده او بهترین بهره را ببریم.     

سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر نیز در بخشی دیگر از این مراسم در ارتباط با این چهره شاخص تئاتر کشور اظهار کرد: باعث افتخار است که در مراسم پایانی این اتفاق خجسته حضور دارم. اگرچه این رخداد در سالمرگ زنده یاد استادمحمد اتفاق می افتد، اما در حقیقت نشانۀ این است که برای چنین شخصیتی مرگی وجود ندارد و هرچه هست خیزش و رویش و شکوفایی ست که به واسطه هنر اتفاق می افتد. من فکر می کنم شان استادمحمد این است که در عرصه فرهنگ حضوری متین و فرهیخته داشته است. استاد محمد از جملۀ هنرمندان و اندیشمندانی است که به واسطه قرار گرفتن در دایره فرهیختگی شایسته آن است که همچنان زنده و مانا بماند.

مدیر مجموعه تئاتر شهر در بخشی دیگر از سخنانش بیان کرد: می دانیم که تئاتر در ایران در سرآغاز خود یک هدف بزرگ را طرح می کند و جدا از اینکه تئاتر یک رخداد هنری تلقی می شود، یک چشم انداز متعالی را هم در خود می پروراند. فرآیند نوسازی در یک جامعه نوین قطعاً نیازمند ساختار نوین و انسان نوین است. کسانی که این هدف را بنیاد گذاشتند بیش از پیچیدگی های هنری و فنی این هدف بزرگ یعنی ساختن زبانی جدید، جامعه ای جدید و ساختاری جدید را مد نظر داشتند.

اسدی در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد: تئاتر به دلیل اینکه کنش ارتباطی با مخاطب فارغ از میزان آگاهی ها و دانش آن ها دارد، قادر بوده تا تاثیرگذاری اجتماعی بیشتری داشته باشد. مهم ترین چیزی که مد نظر شخصیتی چون محمود استاد محمد بوده، همین کنش ارتباطی است. آثار او اگرچه از زبان و بیانی برخوردار است که قابلیت دریافت از سوی طیف های مختلف اجتماعی را داشته، زیبایی شناسی را هم مورد توجه قرار داده است.

بخش پایانی این مراسم نیز به تقدیر از همراهان فصل سوم نمایشنامه‌خوانی آثار محمود استاد محمد اختصاص داشت که در این بخش از علی عابدی به عناون کارشناس بازبینی آثار و پانیذ تاجبخش تقدیر به عمل آمد. همچنین چهار گروه شرکت کننده در این رویداد برای نمایشنامه‌خوانی « آخرین بازی» به کارگردانی علیرضا بهجتی، « گل یاس» به کارگردانی محسن عظیمی، « دیوان تئاترال» به کارگردانی محمدرضا قریب زاده، « سید دلبر» به کارگردانی شقایق عرفی نژاد و « تهرن» به کارگردانی احمد سیاه رستمی مورد تقدیر برگزار کنندگان این رویداد قرار گرفتند.




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظرات کاربران