رضا فیاضی ضمن قدردانی و احترام به سیاستهای دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اعلام کرد:
تئاتر خردسال الفبای تفکر را آموزش میدهد
بازیگر تئاتر و سینما با تأکید بر اینکه تئاتر خردسال الفبای تفکر را آموزش میدهد، اظهار کرد: «تئاتر خردسال باید تعقل مخاطب را برانگیزد.»
به گزارش ایران تئاتر، رضا فیاضی با بیان اینکه چندین دوره از عمر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان میگذرد و بیشتر این دورهها در همدان برگزار شده است، اظهار کرد: «یکی از دغدغههای مهم در تمام دورهها این است که نمایشهای حاضر در جشنواره نمیتوانند در شهرستانها اجرا داشته باشند. باید با در نظر گرفتن زحماتی که این گروهها برای تولید یک اثر متحمل میشوند، اجرای شهرستانی برای آثار در نظر گرفته شود.»
این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان ضمن قدردانی و احترام به سیاستهای دبیر جشنواره یادآور شد: «تئاتر نوجوان از بخشهای مغفول مانده این هنر است، از چندین سال گذشته آثار نمایشی در حوزه کودک و خردسال تولید شده؛ اما نوجوان تنها بخشی است که آنطور که باید به آن پرداخته نشده است.»
فیاضی با بیان اینکه در تئاتر خردسال شکل موسیقایی، رنگبندی و سرگرمکنندگی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: «متأسفانه بخش خردسال بسیار ساده گرفته شده و موضوعات ریتمیک در آن بسیار استفاده میشود.»
او به غفلت از تولید آثار نمایشی ویژه نوجوانان اشاره کرد و افزود: «نوجوانان در سنی هستند که تمایلی به دیدن نمایش کودکان و خردسالان ندارند؛ زیرا در تئاتر کودک و خردسال خیلی از موقعیتهای اجتماعی را نمیتوان بیان کرد درحالیکه نوجوانان به مباحث اجتماعی نیاز دارند.»
فیاضی در خصوص کیفیت تئاتر خیابانی و صحنهای برای کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: «اجرای تئاتر در سالن تمرکز بیشتری دارد؛ اما نمایش خیابانی شکل سرگرمی دارد و افراد بهصورت گذرا هم میتوانند آن را تماشا کنند.»
او بر شناخت زبان مخاطب از سوی کارگردانان تأکید کرد و افزود: «اگر کارگردانان زبان مخاطبان را بشناسند، قطعاً هم کیفیت کار آنها ارتقا خواهد یافت و هم بهتر میتوانند مخاطبان خود را به سمت آثار نمایشی جذب کنند.»
این پیشکسوت تئاتر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تئاتر کودک و نوجوان با استانداردهای بینالمللی همخوانی ندارد، گفت: «تئاتر کودک و نوجوان امروز با تئاترهایی که برای همین قشر در سایر کشورها تولید میشود، متفاوت است و بسیاری از اصول در تولیدات داخلی رعایت نمیشود.»
فیاضی در پایان صحبتهایش، توان کار و سرمایه را دو زیرساخت اصلی تولید نمایش عنوان کرد و افزود: «مسائل مالی در تولید یک اثر فاخر نمایشی بسیار دخیل است و سرمایه ملی در این زمینه میتواند به یک اثر کیفیت بالایی ببخشد.»