در حال بارگذاری ...
گفت وگو با امین طباطبایی بازیگرنمایش «هملت»

بازی در نقش هملت آرزوی هر بازیگری است

ایران تئاتر:نمایش نامه «هملت» جزو چند نمایش نامه ای در دنیا است که در کشورهای مختلف به دفعات اجرا شده است و یک متن کلاسیک محسوب می شود. در ایران هم رضا گوران و آتیلاپسیانی و چند کارگردان دیگر به سراغ اجرای این نمایش طبق سبک خودشان رفته اند.

امین طباطبایی نویسنده و دستیار کارگردان، فارغ‌التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس است. او بازی در نمایش‌های «صبحانه برای ایکاروس»، «پاییز هزار و سیصد و جنگ»، «اتللو»، «خاندان چن‌چی»، «مچ‌گیری»، «لیرشاه»، «دوازده»، «پس از واقعه»، «ضیافت» و... را در کارنامه بازیگری خود دارد. طباطبایی برای نمایش‌های «کالون و قیام کاستلیون»، «اتللو» و «ابرها» به عنوان مشاور و دستیار کارگردان نیز حضور داشته است. بازیگر نمایش «اتللو» نویسندگی نمایشنامه «ادیسه» را نیز با نام خود به ثبت رسانیده است. او تاکنون برنده جایزه اول نمایشنامه نویسی در بخش نمایشنامه خوانی از دوازدهمین جشنواره تئاتردانشگاهی 1388، جایزه دوم نمایشنامه نویسی از  نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی قلم 1390، جایزه اول نمایشنامه خوانی از  دهمین جشنواره تئاتر تجربه 1387، جایزه دوم نمایشنامه خوانی از چهارمین جشنواره نمایشنامه خوانی مولوی 1388، جایزه سوم بازیگری از  دهمین جشنواره تئاتر تجربه 1387، جایزه سوم بازیگری از یازدهمین جشنواره تئاتر تجربه 1388 و جایزه سوم بازیگری از دومین جشنواره تئاتر تک 1389 نیز شده است. نمایش «هملت» این روزها اجراهای موفقی در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر دارد. با امین طباطبایی درباره حضورش در این نمایش گفت وگویی انجام داده ایم.

 

اغلب بازیگران تئاتر آرزو دارند در دوران کاری‌شان حداقل یکبار نمایش «هملت» را بازی کنند. آیا شما هم چنین علاقه ای داشتید؟

برای همه بازیگران آرزوی بازی در نقش هملت وجود دارد. ریشه این اشتیاق هم بیشتر به ماهیت تئاتر مرتبط است تا علاقه به بازیگری. حتی کسی که در تئاتر طراحی صحنه و یا گریم انجام می دهد هم این علاقه را در درون خودش دارد.

 

با خوانش جدید و متفاوت آرش دادگر نسبت به متن نمایش نامه «هملت» چگونه مواجه داشتید؟

گروه ما برای اجرای این نمایش زحمات زیادی متحمل شدند. زمانی که آرش دادگر و شهرام احمدزاده مشغول نگارش متن بودند، من در جریان کار قرار داشتم.

 

آیا از ابتدا قرار بود شما نقش «هملت» را بازی کنید؟

نه، به عنوان عضو گروه کوانتوم و کسی که دستی هم در نویسندگی دارد با آرش دادگر صحبت می‌کردیم و همانطور که اشاره کردم در اغلب جلسات آرش دادگر و شهرام احمد زاده حین نوشتن حضور داشتم. بعد از خاتمه نگارش متن، قرار بود نقش پولونیوس را بازی کنم اما شرایط تغییر پیدا کرد و نقش هملت را بازی کردم.

 

یکی از ویژگی‌های بازی شما در قالب شخصیت هملت استفاده از پوزخند در اغلب صحنه هایی است که هملت حضور دارد. استفاده از پوزخند پیشنهاد شما بود و یا در متن هم به آن اشاره شده بود؟

استفاده از پوزخند خیلی اتفاقی در یکی از جلسات تمرین به شکل بداهه به ذهنم آمد و آن را مطرح کردم. البته خنده‌های متفاوتی را در تمرینات اتود زدم و به این وضعیت رسیدم و آرش دادگر هم با چنین کاری موافقت کرد.

 

آیا پیشنهادات دیگری هم پیرامون ایفای نقش هملت ارائه کردید؟

 در این نمایش آرش دادگر دست من را برای ارائه پیشنهاد باز گذاشت و حتی اجازه داد با مشورت طراح لباس، خودم لباس های هملت را انتخاب کنم. برای گریم هم از ایده های من استفاده کرد.

 

گریم شما بر خلاف تمام بازیگران اصلی نمایش که گریم پر حجمی است، خیلی گریم ساده و کم حجمی است.

 بله، خواستم نسبت به سایر شخصیت های نمایش، شخصیت هملت متفاوت تر باشد.

 

آیا نسبت به اجرای اول نمایش هملت در سال 92 در نوع بازیتان تغییراتی به وجود آوردید؟

یک سری اتفاقات خوب رخ داد و ما چند اجرای موفق درایتالیا و لهستان داشتیم. بنابراین افزایش تجربیات گروه کمک کرد تا نمایش به شکل مطلوب تری روی صحنه برود.

 

در چند جای نمایش هملت با ماشین تایپ مشغول  نوشتن متن است. آیا این نوع ارجاعات باعث شده که نمایش فضای لامکانی پیدا کند؟

درحقیقت استفاده از این المان ها ارتباطی به داستان اصلی نمایش نامه هملت ندارد. ماشین تایپ دستگاه مدرنی است که برای نوشتن بعد از استفاده از قلم و کاغذ در ابتدای قرن بیستم  رواج پیدا کرد. از منظر دیگر حضور ماشین تایپ، تاکیدی به مکانیکی و زخمت بودن این وسیله دارد.

 

نمایش هملت در ایران و دنیا به دفعات اجرا شده و بازیگران بزرگی از قبیل سرلارنس اولیور، اسمکنونفسکی و مل گیبسون و نقش این شاهزاده دانمارکی را بازی کرده اند. آیا کارگردان به شما توصیه ای داشت که اجرا و یا فیلمی از هملت را ببینید؟

شغل من بازیگری است و در این رشته تحصیل کرده ام. طبیعی است اجرا و فیلم اجراهای زیادی از این نمایش را در گذشته دیده باشم. زمانی که حضورم در نقش هملت جدی شد، نشستم و هملت های زیادی را تماشا کردم. دو اجرای رضا گوران و آتیلا پسیانی  نمونه خوبی برای دیدن این نمایش بود و آنها را مرور کردم. از طریق اینترنت هم تعدای تئاتر تلویزیونی خارجی را دانلود کردم و به تدریج آن ها را تماشا می کردم. نقش هملت نقش خاص و پیچیده ای است و سر و شکل تاریخی دارد. انگار بازیگران مختلف در طول تاریخ این نقش را مثل یک دونده دو امدادی حمل کرده اند و به بازیگر بعدی آن را سپرده اند. به همین دلیل  لازم می دیدم که تلاش سایر بازیگران برای ایفای نقش هملت را ببینم. مصاحبه اسمکنونفسکی بازیگر نقش هملت کوزینسف را چندی قبل خواندم و خواندن این مصاحبه به من کمک زیادی کرد تا ابعاد مختلف دیگری از شخصیت هملت را بفهمم.

 

آیا می توانیم بهلول را نمونه ایرانی شخصیت هملت بدانیم؛ آدم فرزانه ای که  خردش را پشت دیوانگی مخفی می کند؟

این تعبیر را قبول دارم و البته الگوی ما برای ترسیم چنین ویژگی برای هملت، متن اصلی این نمایش‌نامه بود؛ هملتی که دلقک واری را در رفتار و پس اندیشه و خردش اعمال می‌کند.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی  

 




نظرات کاربران