در حال بارگذاری ...
علی شمس در نشست رسانه ای نمایش جدید خود گفت :

"شب دشنه‌های بلند" دل آرته ای با نگره‌ پست‌مدرن است

نشست رسانه‌ای نمایش "شب دشنه‌های بلند" امروز ۲۵ تیرماه جاری و در کافی‌شاپ تالار پالیز برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتردر این نشست، علی شمس  نویسنده - کارگردان، نشاط پورفراهانی تهیه‌کننده، سام کبودوند، مرضیه وفامهر بازیگران امیرحسین دوانی طراح صحنه و دکور، و دیگر عوامل نمایش درباره‌ی جزئیات این اثر برای حاضران سخن گفتند.

نشست رسانه‌ای نمایش "شب دشنه‌های بلند" با سخنان نشاط پورفراهانی تهیه‌کننده‌ این نمایش آغاز شد. او درباره‌ این نمایش اظهار داشت که از مدت‌ها پیش و از هنگامی که علی شمسکارگردان نمایش در ایتالیا به سر می‌برد رایزنی درباره‌ اجرای نمایش آغاز شده بود و پس از آن، مقدمات تمرین و اجرای نمایش به هماهنگی کامل رسید و از بین تالارهای موجود، تالار تئاتر مستقل تهران برای اجرای این نمایش برگزیده شد.

در ادامه این نشست رسانه‌ای علی شمس طی سخنانی با اشاره به این نکته که نمایش "شب دشنه‌های بلند"  در اجرای هر شب خود، میهمانی ویژه دارد که نقش نویسنده‌ نمایش را ایفا خواهد کرد افزود:  میهمان شب اول نمایش، پوریا شکیبایی خواهد بود.  

وی در ادامه گفت :  نگارش نمایشنامه را دقیقاً در روز 20 خرداد سال 1395 به پایان رسانده ام و این تاریخ دارای اهمیت ویژه‌ای است که در نمایش به آن اشاره خواهد شد. او همچنین درباره‌ی سبک و سیاق نمایش خود افزود که این نمایش هم مانند آثار دیگرش دارای ایراد نظریه‌ای و نگره‌ی پست‌مدرنی است. شمس به این موضوع اشاره کرد که با توجه به کمبودی که در زمینه‌ی کمدی "دل آرته" در فضای تئاتری ایران احساس می‌کرده است، به نگارش این متن نمایشی دست‌زده است تا بتواند به معرفی بیشتر این نوع کمدی در ایران بپردازد. علی شمس، اجرای نمایش خود را در دو راستای مخاطب هدف خاص تئاتری و مخاطب هدف عام ناآشنا با تئاتر دانست و افزود که در اجرای این نمایش تلاش شده است تا نظر هر دو گروه از تماشاگران جلب شود. او همچنین یادآور شد که با توجه و دقت در عوامل نمایشی پیشنهاد شده برای اجرای این نمایش، نفرات برگزیده را بهترین گزینه‌ها برای اجرای نقش‌های محول می‌داند و از این بابت خرسند است.

کارگردان "شب دشنه‌های بلند"، در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‌ی تیزر نمایش گفت که تلاش شده است تا در قالب یک شوخی، پارودی ترس در این تیزر جای گیرد. علی شمس گفت که در نگارش این نمایشنامه تلاش کرده است تا همه‌ی نظریاتش را در قالب نمایشنامه بیان کند. او همچنین با اشاره به این موضوع که مدت اجرای نمایش، دقیقاً یک ماه و از روز 1 تا روز 31 مردادماه خواهد بود، هماهنگی فروش بلیت نمایش را در سایت "تیوال" اعلام کرد و یادآور شد که بلیت 3 روز نخست اجرای این نمایش با تخفیف 20 درصدی عرضه خواهد شد.

امیرحسین دوانیطراح صحنه و دکور نمایش نیز که دیگر شرکت‌کننده در این نشست رسانه‌ای بود از پروسه‌ی تمرین و شکل‌گیری ایده‌های طراحی صحنه و دکور نمایش "شب دشنه‌های بلند" در کنار علی شمس گفت و اظهار داشت که در طراحی صحنه و دکور این نمایش تلاش شده است تا در کنار دیگر عوامل نمایش، به روش کارگاهی به نوعی هماهنگی و اشتراک در اجرا دست یابند که این موضوع روی‌داده است و با دستمایه قراردادن خود متن، طراحی صحنه و دکور نمایش انجام‌شده است. او افزود که کنتراست زیادی بین متن نمایشنامه و اجرای صحنه و دکور وجود دارد که از دیدگاه او، این کنتراست پیشرونده است.

بازیگر نمایش "شب دشنه‌های بلند"، سام کبودوند در سخنان خود، اجرای نقش در نمایش "شب دشنه‌های بلند" را پنجمین همکاری خود با علی شمس برشمرد و روند تمرینات این نمایش را بسیار خوب توصیف کرد. او همچنین اظهار داشت که امیدوار است بر خلاف بسیاری از نمایش‌های امروزی که در آنها تبلیغات نمایش بر اجرای خود نمایش پیشی می‌گیرد، این نمایش با کیفیت بالا و شایستگی، تقدیم مخاطبین اثر شود. او مسیر برخی از تبلیغات تئاتری موجود در فضای تئاتری ایران را نادرست دانست و محور این تبلیغات را فروش بیشتر نمایش دانست که این موضوع باعث از بین رفتن تئاتر و ارزش واقعی تئاتر می‌شود.سام کبودوند این موضوع را نتیجه‌ی وجود بیش از اندازه‌ی  سالن‌های خصوصی تئاتر دانست که با توجه به نوپا بودن خود، در حال حل مشکلات مالی خود هستند.

مرضیه وفامهر دیگر شرکت‌کننده در این نشست رسانه‌ای بود که با اشاره به وضعیت موجود تئاتر کشور اظهار داشت که با وجود پروژه‌های تئاتری بسیار زیادی که در ایران در حال انجام است، او بسیاری از آنها را شکل‌گرفته بر محور متن نمایشی نمی‌داند و این کمبود را از نارسایی‌های این گونه آثار دانست ولی نمایش "شب دشنه‌های بلند" را از این حیث از دیگر نمایش‌ها متمایز دانست.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان و کار هادی مرزبان

شورش دوباره مبارک بر اربابان ریاکار
نگاهی به نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان و کار هادی مرزبان

شورش دوباره مبارک بر اربابان ریاکار

بهنام حبیبی: نمایش ایرانی همواره و در همه شرایط اجتماعی ایران، با گونه‌های مردمی‌اش موردپذیرش تماشاگر ایرانی بوده است. از آن زمان که بر حوضی فرش‌شده در حیاط خانه، تماشاگرش را بر ضد حاکم ریاکار آگاه ...

|

نظرات کاربران