در حال بارگذاری ...
آشنایی با بخش آیینی و سنتی دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان:

تعظمی دوباره بر آیین و مناسک ایرانی

ایران تئاتر: نمایش های آیینی و سنتی از جمله آثاری هستند که به سبب تلاشی که در جهت یادآوری آداب و رسوم، فرهنگ ها، خرده فرهنگ‌ها، بازی های بومی و محلی و ... می کنند، همواره مورد توجه بوده و خیل وسیعی از مخاطبان را به سمت خود جلب می کنند.

 تلفیق نمایش های آیینی سنتی با تئاتر خیابانی که مهمترین کارکردش را بر محور آموزش فرهنگ عمومی متمرکز کرده است، ساختاری را ایجاد می کند که می توان در جهت دهی به افکار و اصلاح رفتار عمومی بدان تکیه نمود.مجریان جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان با علم به این مسئله نگاه ویژه ای به این بخش داشته و دارند. این توجه خاص باعث شد تا در دوازدهمین دوره برگزاری آن شاهد حضور 24 ایده نمایشی در بخش آیینی و سنتی باشیم. ایده هایی که با توجه به سقف حضور نمایش ها پس ارزیابی به 6 نمایش تقلیل یافتند.

به منظور آشنایی مخاطبان با این 6 نمایش پذیرفته شده در جشنواره، ایران تئاتر گفت و گویی با کارگردانان آنها انجام داده است که نظر شما را بدان جلب می کنیم:

 

- بمانی زای: تلفیقی از رسوم گیلکی با فرهنگ شهادت

«نمایش بمانی زای» کاری از صادق حسین پور کارگردان لاهیجانی است. وی کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر دارد و در حال حاضر در شبکه باران مشغول فعالیت است.

حسین پور در خصوص این نمایش گفت: بمانی زای تلفیقی از آداب و رسوم گیلکی و فرهنگ شهادت می باشد. این نمایش از یک ایده یک خطی درباره آدمی روئین تن گرفته شد و پس از آراستن با آیین های سنتی گیلان از جمله عروس بران، غول و چهارشنبه خاتون شکل گرفت و داستان دختر و پسری را شکل دادکه اهریمن از راههای مختلف تلاش می کند مانع ازدواج این دو شود اما آنها ازدواج می کند و پسری به نام مانی از آنها متولد می شود. آهریمن همچنان به آزار و اذیت آنها ادامه می دهد و در نهایت به شکل تکفیری ها مانی را در جنگ با داعش به شهادت می رساند.

وی که اولین حضور خود در جشنواره مریوان را تجربه می کند، در خصوص ایده های اجرایی این نمایش گفت: من عمدتا قبل از اجرای هر کاری یک تحقیق و بررسی کامل انجام می دهم. در اجرای این نمایش نیز تلاش کردم با بهره گیری از رنگ، لباس، ایجاد موقعیت مناسب دراماتیک در طراحی فرم، حرکت، موسیقی و ... فضای جذاب ایجاد کنم.

حسین پور اضافه کرد: استفاده از لباس قاسم آبادی که به عنوان یکی از شادترین لباس های جهان مطرح است، بهره گیری از سه نوازنده مطرح استان برای اجرای موسیقی و تاکید بر اصول حاکم بر تئاتر خیابانی ما را در یک اجرای موفق همراهی خواهند کرد.

 

- آئینه زندگی: نگاهی 11 نوع رقص کردی

فاروق حسن پور چهره نام آشنایی در جشنواره مریوان دارد. وی در طول 11 دوره گذشته همواره در هیئت برگزاری جشنواره حضور فعال داشته و 8 بار داوری این مسابقات را عهده دار بوده است.

حسن پور در دوازدهمین جشنواره بین المللی مریوان تلاش دارد تا در اولین حضورش به عنوان نویسنده و کارگردان یکی از ناب ترین آثار فرهنگی کردستان یعنی هلپرکه (رقص کردی) را معرفی نماید.

وی در این خصوص گفت: ما 11 نوع هلپرکه یا رقص کردی داریم که در مناسبت های مختلف از جمله عروسی، عزا، جنگ، عشق، کشت و کار و ... به اجرا در می آید و من سعی کردم شمه ای از آنها را در 32 دقیقه به مخاطب عرضه کنم.

وی افزود: هلپرکه در پس داستانی از یک روستا مستتر است و جریان زندگی روزمره مردم روستا مثل عشق، ازدواج، کشاورزی، جنگ و ... را با رقص های ویژه ای که برای هریک از آنها وجود دارد، نشان می دهد.

 

- نوروز بل: جشنی از دل گاهشمار تاریخ دیلمی

نوروزبل نمایشی از محمدعلی صادق حسنی نویسنده و کارگردان لاهیجانی است که از دل سالها تحقیق و بررسی در حوزه آیین های سنتی استان گیلان بیرون آمده است.

وی که سابقه حضور در اکثر دوره های این جشنواره را دارد و سه دوره کار منتخب مریوان برای معرفی به جشنواره فجر بوده است، در خصوص ایده این نمایش گفت: من در تحقیقاتی که در مناطق صعب العبور استان انجام دادم، متوجه  جشنی شدم که احساس می شد مدتهاست از بین رفته است. این جشن که در روز 16 مردادماه به اجرا در می آید، آغاز سال در گاهشمار تاریخ دیلمی است و در آن مراسم جالبی از جمله روشن کردن آتش، باج و خراج و ...  برگزار می شود.

صادق حسنیتصریح کرد: در این نمایش تلاش کردیم اعتقادات مردم و مراسمات خاصی که در این روز برگزار می شود از جمله نحوه شکر خداوند پس از درو محصول، هدیه بخشی از محصول به دست آمده تحت عنوان باج و خراج به تهیدستان، آتش زدن لباس های کهنه برای از بین بردن کینه و ... اشاره می کنیم.

صادق حسنی در این گفت و گو از به ثبت ملی در آمدن جشن نوروزبل همزمان با اجرای این نمایش خبر داد.

 

- گلیدخت:  شرحی بر انتظارات درخت مقدس

آرزو علی پور که در 6 دوره جشنواره بین المللی مریوان به عنوان بازیگر نقش آفرین بوده، اینبار در کسوت کارگردان گلیدخت را به نویسندگی ندا نادری به جشنواره آورده است.

وی در شرح این نمایش گفت: یکی از رسوم قدیمی مناطق گیلان مقدس شمردن درختان است. در این سنت منسوخ، مردم درختی را می کاشتند و رشد و نمو می دادند. اگر این درخت به دلایلی خشک می شد دختری از اهالی روستا را به عقد آن درخت در می آوردند. 

علی پور با اشاره به اینکه ایده گلیدخت از همین تفکر گرفته شده است، افزود: گلیدخت یک نمایش 22 دقیقه ای بدون کلام است که در آن تلاش شد با بهره گیری از لباس های رنگی، آکسسوار رنگی، موسیقی شاد و موزیکال و ... دختر و پسر عاشقی را در یک روستا نشان دهیم که درخت مقدس مردم آن خشک شده و قرعه ازدواج با درخت به دختر رسیده است.

وی تصریح کرد: این سومین باری است که این نمایش را برای جشنواره می فرستم. در دو دوره گذشته در مرحله ارزیابی رد شده بود. امسال مورد تایید ارزیابان قرار گرفت و امیدوارم با توجه به ایده جالب نمایش، کار مخاطب پسندی باشد.

 

- راز «گل کیدی»

حبیب الله ناصری کارگردان فعال مینابی برای این دوره از جشنواره مریوان گل کیدی را کارگردانی می کند. وی که تجربه 7 دوره حضور در این جشنواره به عنوان بازیگر، نویسنده و کارگردان را دارد، هدف از حضور در این جشنواره را معرفی آیین و سنن استان هرمزگان اعلام کرد.

ناصری گفت: گل کیدی یک گل کمیاب است که حدود 90درصد آن در شهر میناب رشد می کند و نکته جالب آنکه فقط با استفاده از موسیقی گل می دهد.

وی افزود: در پژوهشی که در خصوص این گل انجام دادم به این نتیجه رسیدم که خیلی راحت می توان با درماتیزه کردن این خصوصیت ویژه، آن را در کشور و حتی عرصه بین المللی معرفی کرد. لذا دوست عزیزم جعفر قاسمی متن نمایشنامه را نوشت و برای اجرا آماده شد.

ناصری با اشاره به اینکه موسیقی در فرهنگ هرمزگان و به ویژه میناب از جایگاه منحصر به فردی برخوردار است، خاطر نشان کرد: در این نمایش تلاش کردیم در بطن آشناسازی گل کیدی، برخی از آداب و رسوم میناب را نیز به مخاطبان معرفی کنیم.

 

- ماجرای نبرد «پسر صیاد» با سرما

پسر صیاد عنوان نمایشی است که دنیا فتحی با یک قالب متفاوت برای اجرا در جشنواره خیابانی مریوان آماده کرده است.

وی که فارغ التحصیل کارشناسی مدیریت فرهنگی است و برای اولین بار در این جشنواره حضور دارد، تلاش کردتا با بهره گیری از یک بازی سنتی و کهن در میان مردم کردنشین که در آن جوانان با استفاده از چوب های بلند راه می رفتند، این نمایش را به اجرا در آورد.

فتحی در شرحی از این نمایش گفت: نمایش ماجرای نبرد پسران صیاد با سرماست. پس از حمله سرما به مردم زمین، کشته شدن آدمها از سرما و بوجود آمدن قحطی، پسر صیاد عزم در مبارزه با دیوهای سرما می کند و با شکست آنها سرسبزی، آزادی و آرامش را حاکم می کند.

 

گزارش از: علی رحیمی




مطالب مرتبط

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گلستان

اختتامیه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گلستان

اختتامیه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد

مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، سه‌شنبه 11 مهر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گرگان برگزار شد. در این آیین، از گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره، هنرمندان پیشکسوت و مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج استان میزبان، تقدیر به ...

|

پیام استاندار خراسان شمالی به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

سنگری دربرابر شبیخون فرهنگی دشمن
پیام استاندار خراسان شمالی به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

سنگری دربرابر شبیخون فرهنگی دشمن

استاندار خراسان شمالی در پیامی به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، هنر نمایش را زمانی که ریشه در آیین‌ها و سنت‌های متعالی بومی داشته باشد، سنگری دربرابر شبیخون فرهنگی دشمن دانست.

|

در شهر گرگان به صحنه می‌رود

به تماشای رنگین کمانی از ایران فرهنگی در روز دوم جشنواره نمایش‌های آیینی‌و‌سنتی 
در شهر گرگان به صحنه می‌رود

به تماشای رنگین کمانی از ایران فرهنگی در روز دوم جشنواره نمایش‌های آیینی‌و‌سنتی 

دومین روز از برگزاری بخش صحنه ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی با اجرای پنج نمایش از شهرهای مختلف کشور پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. 

|

با استقبال مخاطبان در بجنورد

بخش عروسکی و دانشجویی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی آغاز شد
با استقبال مخاطبان در بجنورد

بخش عروسکی و دانشجویی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی آغاز شد

بخش عروسکی و دانشجویی جشنواره بیست و یکم نمایش‌های آیینی و سنتی با حضور و استقبال هنرمندان استان و علاقه‌مندان به نمایش آیینی و سنتی در خراسان شمالی با محوریت بجنورد آغاز شد.

|

اکرم قاسم‌پور، عضو هیئت انتخاب جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی:

جشنواره خوب است اما کافی نیست
اکرم قاسم‌پور، عضو هیئت انتخاب جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی:

جشنواره خوب است اما کافی نیست

اکرم قاسم‌پور معتقد است هنرمندان نمایش‌های آیینی و سنتی، ضمن حفظ شعله‌هایی که در آیین‌ها وجود دارد، باید بتوانند با جهان و مسائل امروز هم ارتباط برقرار کنند. او همچنین تاکید می‌کند اگرچه برگزاری جشنواره در این زمینه خوب است، ولی اگر فعالیت‌ها با آموزش لازم همراه نباشند، ...

|

مهدی حامدسقایان، عضو هیئت انتخاب بخش پژوهش و سمینار آیینی و سنتی:

پژوهش نیازمند بودجه، برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و زمان زیادی است
مهدی حامدسقایان، عضو هیئت انتخاب بخش پژوهش و سمینار آیینی و سنتی:

پژوهش نیازمند بودجه، برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و زمان زیادی است

مهدی حامدسقایان معتقد است که پژوهش یک فرایند خلق‌الساعه نیست و نیازمند بودجه، برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و زمان زیادی است.

|

نظرات کاربران