در حال بارگذاری ...
شهرام کرمی در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی خود گفت :

بهبودوضعیت نمایشنامه‌نویسان نیازمند جدی گرفتن حقوق صنفی است

شهرام کرمی که به همت انجمن هنرهای نمایشی استان تهران، در شهرستان شهرری کارگاه نمایشنامه‌‌نویسی برگزار کرده معتقد است که نمایشنامه‌نویسی برای نویسندگان جزو سخت‌ترین کارهای دنیا است.

شهرام کرمی در گفت‌وگو با سایت تهران ایران تئاترگفت: «اینکه توانستم در جنوبی‌ترین شهرستان استان تهران کارگاه آموزشی برگزار کنم برایم جای بسی  خوشحالی است، چراکه ده سال پیش نیز دوره آموزشی در این شهرستان داشتم که تجربه خوبی برایم بود».

وی در اشاره به وضعیت کارگاه آموزشی‌اش تشریح کرد: «کلاس‌هایم در شهرری از یک  ماه گذشته آغاز شده و در حال حاضر بیش از 40 نفر از نمایشنامه‌نویسان و علاقه‌مندان به نمایشنامه‌نویسی از  شهرستان‌های استان تهران در سطوح مختلف در کلاس آموزشی‌ام حضور دارند. برخی از شرکت‌کنندگان از هنرمندانی هستند که تجربه اجرا دارند و برخی دیگر از فارغ‌التحصیلان هنرهای نمایشی هستند».

کرمی عنوان کرد: «جلسات آموزشی به صورت هفتگی در طول 4 ساعت برگزار می‌شود و مباحث بر مبنای کار کارگاهی آموزش داده می‌شود. بیشتر در این دوره سعی کرده‌ام بچه‌ها فعال باشند و بیشتر کارهای عملی انجام دهیم. البته بخش تئوری نمایشنامه در 14 جلسه خواهد بود و ما قصد داریم پس از طی کردن دوره مقدماتی، هریک از هنرجویان صاحب یک نمایشنامه مکتوب شوند. معتقدم ما نسل باشعور، باسواد و خلاق خوبی داریم و باید از این ظرفیت و استعداد استفاده کنیم».

وی بخشی از تاثیرات مشکلات موجود در نمایشنامه‌نویسی را دچار تکرار شدن نویسندگان معرفی کرد و افزود: «استعدادهای خوبی که کشف می‌شوند پس از مدت کوتاهی که شروع به نوشتن می‌کنند از این وادی فاصله می‌گیرند و یا دچار تکرار می‌شوند.نمایشنامه‌نویسی برای نویسندگان جزو سخت‌ترین کارهای دنیا است چراکه اگر کار نویسنده اجرا نشود عملا وی ناکام مانده است و حتی چاپ اثر نیز کمکی به او نمی‌کند».

وی تاکید کرد: «اجرای یک نمایشنامه به معنای موفقیت اثر است، چه بسا کارهای خوبی که با کارگردانی نتوانستند خوش بدرخشند و چه بسیار متون ضعیفی که با کارگردانی خوب مطرح شده‌اند. من این روند را در نمایشنامه‌نویسی یک دشواری می‌دانم».

کرمی بیان کرد: «اجرای یک متن هم برای نمایشنامه‌نویس ایجاد انگیزه می‌کند و هم متن وی را به فضای حرفه‌ای معرفی می‌کند. بر حسب سالها کار در این حوزه دریافته‌ام که روند معرفی کار، تداوم فعالیت و خلق متون حرفه‌ای دچار مشکل است».

وی ادامه داد: «نمایشنامه‌نویسان جدید نمی‌توانند از طریق این کار درآمدزایی داشته باشند در حالی که با نگاه به نسل گذشته شاهد هستیم که افرادی چون محمد چرمشیر کارشان نمایشنامه‌نویسی بوده و است و زندگی‌شان هم از این طریق می‌گذرد. شاید اگر حقوق صنفی نمایشنامه‌نویسان جدی گرفته شود کمتر شاهد دلسردی و دوری افراد مستعد از این حوزه باشیم».

 




نظرات کاربران