نقش رسانه در توسعه تئاتر(هرمزگان)
تعامل تئاتریهای هرمزگان با صدا و سیما یک الگوی موفق برای همه
حسین کریمی رئیس انجمن نمایش استان هرمزگان میگوید: در نتیجه تعامل خوب گروههای تئاتری با سیما هرمزگان هر نمایشی که میخواهد اجرا شود گروهها برای معرفی نمایش خود به یکی از پُرمخاطبترین برنامههای تلویزیونی دعوت میشوند.
موضوع نقش و جایگاه رسانه در توسعه و گسترش تئاتر را بعنوان موضوعی که چندیست با روسای انجمنهای نمایش استانهای کشور مطرح کردیم را این بار با حسین کریمی رئیس انجمن نمایش استان هرمزگان بعنوان هنرمندی که علاوه بر مسئولیتی که دارد خود از هنرمندان پیشکسوت تئاتر استان هرمزگان محسوب میشود درمیان گذاشتیم و نظر او را در اینباره جویا شدیم.
رئیس انجمن نمایش استان هرمزگان با تاکید بر اهمیت توانایی کمک موثر رسانه به تئاتر، به ایران تئاتر گفت: رسانه هم مردم را به دیدن تئاتر تشویق میکند و هم حضور تماشاگر تئاتر را تضمین میکند در واقع رسانه نقش کلیدی در جذب مخاطب دارد.
کریمی در ادامه در رابطه با تعامل انجمن نمایش استان هرمزگان و رسانهها عنوان کرد: ما در استان هرمزگان تعامل خوبی با رسانهها داریم و تاکنون نیز اتفاقات مثبتی افتاده؛ به طور مثال در استان ما قبل از اینکه هر گروهی اجرای عموم برود، هماهنگیهایی با تلویزیون استان انجام دادهایم و گروه نمایش به یک برنامه پُرمخاطب دعوت میشود تا راجع به نمایش خود صحبت کنند و این اتفاق باعث شده که مخاطبان بیشتری به دیدن نمایشها در سالنهای استان بیایند و این نشان از همکاری بسیار خوب ما بعنوان انجمن نمایش و سیمای استان دارد.
او در ادامه با اشاره به ارتباط خوب گروههای تئاتری استان هرمزگان با رسانههای مکتوب افزود: رسانههای مکتوب استان هم مانند صدا و سیما با هنرمندان تئاتر تعامل خوبی دارند و در بین هنرمندان هم چند خبرنگار داریم که دو تن از آنها نشریه دارند و از طریق آن افراد با رسانههای مکتوب در ارتباط هستیم.
او همچنین در رابطه با استفاده از فضای مجازی و تاثیر آن در جذب مخاطب با بیان اینکه صفحات مجازی مربوط به تئاتر در استان هرمزگان کاملا به روز هستند، گفت: هر خبری اتفاق بیفتد در همان لحظه دوستان آن را در فضای مجازی پوشش میدهند؛ از معرفی و تولد هنرمندان تا اجراهای عموم و این اتفاق بسیار به جذب مخاطب به ما کمک کرد.
رئیس انجمن نمایش استان هرمزگان درباره درگاههای استانی ایران تئاتر نیز توضیح داد: درگاه تئاتر استانها بین هنرمندان و مخاطبین تقریبا جای خود را باز کرده و ما هم در استان هرمزگان برای اینکه مخاطبین بیشتر با درگاه استانی آشنا شوند؛ آدرس آن را در پوسترهای نمایش، سالنهای تئاتر و لینکهایی که داریم قرار میدهیم.
کریمی در ادامه عنوان کرد: ما در انجمن نمایش هر چند وقت یکبار جلسهای با سرپرستان گروههای نمایشی و کارگردانها داریم و در آن جلسه درباره نقش رسانه در توسعه تئاتر استانها و راهکارهایی که میتواند موثر باشد گفتوگو میکنیم؛ به طور مثال یکی از پیشنهاداتی که ما دادیم اینست که یک سامانه مخاطبین به صورت یکسان برای استانها طراحی کند و هر بار که در هر جایی اجرا باشد، از این طریق میتوان به اعضا سامانه اطلاعرسانی کرد و همچنین تعداد مخاطبین کل استانها نیز به طور دقیق به دست میآید.
او در ادامه با بیان اینکه در استان هرمزگان یک سالن بلک باکس بیشتر وجود ندارد؛ توضیح داد: از لحاظ سختافزاری در تئاتر، هرمزگان اصلا شرایط خوبی ندارد. بارها معاون وزیر و معاون هنری و مسئولین مختلف آمدهاند و متاسفانه اتفاقی نیافتاده است. حتی سالنها از 20 سال پیش تاکنون به روز نشدهاند. در حالیکه استان هرمزگان پایتخت اقتصادی ایران است و از معادن و صنایع غنی است؛ اما حتی یک تومان هم به تئاتر استان کمک نمیشود و جای سوال است.
حسین کریمی در پایان با بیان اینکه رسانه میتواند در برطرف کردن این معضل به کمک تئاتریها بیاید؛ خاطر نشان کرد: اگر حتی درصد کمی از سود این صنایع وارد تئاتر شود، میتوان دهها سالن تئاتر ساخت و از طرف وزارتخانه باید تعاملی صورت بگیرد و استاندار، مدیرکل، نمایندههای مجلس و هنرمندان در نشستی بتوانند این معضل را حل کنند؛ همچنین باید تفاهمنامهای بین وزارتخانه و مسکن شهرسازی نوشته شود تا زمینهایی برای فرهنگ و هنر و به خصوص برای ساخت سالنهای تئاتر اختصاص یابد و از طریق مزایده، به بخش خصوصی برای ساخت واگذار شود.