در حال بارگذاری ...
هادی مرزبان در گفت‌وگو با ایران تئاتر مطرح کرد

برشت تکنیک فاصله گذاری را از تئاتر سنتی ما وام گرفته است

ایران تئاتر: بنگاه تئاترال نمایشی دلنشین، شاد و مفرح است. نمایشی که هادی مرزبان با توانمندی آن را روی صحنه برده است. هادی مرزبان از اواخر دهه چهل وارد عرصه فعالیت های تئاتر شده است. این هنرمند سبزواری فارغ‌التحصیل رشته بازیگری و کارگردانی از دانشگاه هنرهای زیبا است. مرزبان همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد طراحی و کارگردانی تئاتر از دانشگاه برونل انگلستان در سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۹) است.

هادی مرزبان، هنرمند سبزواری فارغ‌التحصیل رشته بازیگری و کارگردانی از دانشگاه هنرهای زیبا است. مرزبان همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد طراحی و کارگردانی تئاتر از دانشگاه برونل انگلستان در سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۹) است.هادی مرزبان فعالیت خود در تئاتر را از سال ۱۳۴۵ آغاز کرد. بازی در سینما را نیز از سال ۱۳۶۵ با فیلم جنگل‌بان اثر منوچهر حقانی‌پرست شروع کرد. مرزبان بازی در سینما را نیز از سال ۱۳۶۵ با فیلم جنگل‌بان اثر منوچهر حقانی‌پرست شروع کرد. وی هنرمند چند منظوره ای است و در کنار کارگردانی توانایی خودش را در عرصه بازیگری به اثبات رسانده است و با خیلی از کارگردانان بزرگ پرده نقره ای سینما همکاری داشته است. وی یک متخصص اجرای نمایش نامه زنده یاد اکبر رادی هم هست. فریاد، شب روی سنگ فرش خیس، آهسته با گل سرخ، آمیز قلمدون، هاملت با سالاد فصل، تنبور نواز، سیمرغ، ملودی شهر بارانی، خانمچه و مهتابی، خاطرات هنرپیشۀ نقش دوم، ملاقات بانوی سالخورده، رستم و سهراب و پهلوانان نمی‌میرند از جمله کارهای مهم کارنامه کاری مرزبان هستند.  نمایش های آئینی و سنتی ما ریشه در فرهنگ و باورهایمان دارند و بسیار جذاب و دراماتیک هستند. فرهنگ ایرانی سرشار از منابع غنی ادبی است که می توان با استفاده از آنها آثار جذاب، متفاوت و پرمخاطبی را درهمین راستا درحوزه انواع سبک های نمایشی مانند تعزیه، نمایش سیاه بازی و تخته حوضی اجرا وخلق کرد. نمایش بنگاه تئاترال را علی نصیریان در چهار دهه قبل نوشت و در سنگلج روی صحنه برد. نمایشی جذاب و پر مخاطب که بسیار مورد توجه قرار گرفت. این نمایش پیش از این از ۵ تیر تا ۸ شهریور در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفته بود. بنگاه تئاترال فضایی کمدی دارد و با بهره از شیوه اجرای نمایش های ایرانی به صحنه رفت و تا آخر اسفند ماه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد بود. نمایش بنگاه تئاترال روایت پهلوانی جوانی است که با جادو و وردی که برای وی خوانده شده، خاری در سینه دارد و پهلوان دیگر داستان سعی دارد تا خار را از سینه پهلوان جوان بیرون بکشد اما تلاش‌هایی بی ثمر می ماند. در اجرای جدید این اثر نمایشی تغییراتی در گروه بازیگری ایجاد شده است و مجید مظفری، رسول نجفیان و داود داداشی به عنوان بازیگران جدید در نمایش بنگاه تئاترال به ایفای نقش می پردازند. فرزانه کابلی، امین زندگانی و میرطاهر مظلومی از دیگر بازیگران این اثر نمایشی هستند که دارای بیش از ۲۰ بازیگر است. سایر عوامل اجرایی نمایش عبارتند از خواننده: محمد حشمتی، آهنگساز: علی المعی، نوازنده تار: مجتبی جعفری، نوازنده ترومپت: عباس حیدری، دستیاران کارگردان: مهری آسایش، مجید غفاری، طراح حرکت: فرزانه کابلی، طراح صحنه: رضا مهدیزاده، طراح لباس: صدف شجاعی، طراح نور: امیر ترحمی، طراح گریم: فریبا حسینی و طراح پوستر و گرافیک: محمد وفایی. با هادی مرزبان در باره اجرای بنگاه تئاترال گفت وگویی انجام داده ایم.

 

تجربه اجرای موفق نمایش بنگاه تئاترال در این دو اجرای پشت سر هم در کمتر از شش ماه نشان داد مخاطب اگر با نمایش ایرانی خوب و قوی روبه رو شود از آن استقبال می کند؟

بله، برخی از دوستان دانشگاهی داد سخن می رانند که ما درام ایرانی نداریم. باید درجوابشان اجرای موفق این نمایش را مثال زد و گفت اینقدر در گوش دانشجویان نجوا نکنند که تئاتر فقط فرنگیش خوب است و از آنها نخواهند که برای پایان نامه از متن های خارجی استفاده کنند. این نوع مسائل در دو حالت چالش تئاتر ما است؛ البته در دانشگاها اساتید مجرب و کار بلدی مثل قطب‌الدین صادقی، مسعود دلخواه و سایرین داریم که دغدغه کار ایرانی هم دارند. نمایش ایرانی همه چیز دارد از درام گرفته تا جذابیت و تکنیک های مختلف نمایشی. چهل سال است که نمایش ایرانی روی صحنه می برم و به آن افتخارم می کنم. برای من اجرای بنگاه تئاترال یک تجربه ارزشمند بود و مردم هم خوب و شایسته از نمایش استقبال کردند .

 

با توجه به ساختار متفاوت تماشاخانه سنگلج با تئاتر شهرزاد آیا تغییراتی هم در اجرا انجام دادید؟

تغییرات اندکی به لحاظ تفاوت ساختاری دو سالن انجام دادم.

 

در بحث بازیگران تغییراتی انجام دادید؟

بله، مجید مظفری به جای ایرج راد در نمایش حضور داشت و چند تغییر دیگر هم به دلیل مشغله دوستان بازیگر قبلی داشتیم و در مورد چند نقش هم صلاح دیدم تغییراتی داشته باشیم.

 

انگیزه اجرای نمایش بنگاه تئاترال چگونه در ذهن شما زده شد؟

بعد از اجرای تانگوی تخم داغ که در خدمت علی نصیریان به عنوان بازیگر بودیم؛ جرقه اجرای نمایشی از متن بنگاه تئاترال که ایشان در پنج دهه قبل نوشته بودند در ذهن من زده شد و مناسب دیدم که یک نمایش کاملا سنتی را روی صحنه ببرمکه در آن از همه عناصر این ژانر تئاتری مثل سیاه بازی و عنصر سفر وجود دارد.

 

 

درساختار نمایش هم از تکنیک تخته  حوضی هم استفاده کردید؟

بله، اما نمایش ما تخته حوضی صرف نیست. بیس اصلی داستان نمایش در باره گروه نمایشی است که مشغول اجرای نمایش سنتی پهلوون کچل هستند.

 

از تکنیک نمایش در نمایش استفاده کردید؟

بله، به همین دلیل در برخی از صحنه بازیگران از نقش هایشان خارج می شوند و به کارهای عادی دیگری مثل دعوا و بگو و بخند هم می پردازند. در اصل گروه تئاتر حرکت دارند نقش یک سری هنرمند تخت حوضی کار را بازی می کنند. به همین دلیل برای انتخاب نقش سیاه چند ماه درگیر پیدا کردن بازیگر مناسبی بودم که سیاه باز حرفه ای نباشد و به عنوان سیاه شناخته نشده باشد؛ بازیگری که آشنایی کاملی به سیاه بازی داشته باشد و البته این نقش را قبلا بازی نکرده باشد. بعد از یک جستجوی شش ماهه علی فتحعلی را انتخاب کردم و خوب هم جواب داد.

 

در نمایش های سنتی که بازیگران ناگهان از نقش نمایشی خودشان فاصله می گیرند و درگیر دنیای دیگری می شوند در اصل یک جور تکنیک فاصله گذاری است ؟

اعتقاد دارم برتولت برشت این تکنیک فاصله گذاری را از تئاترسنتی ما وام گرفته است . در تعزیه هم چنین فاصله گذاری وجود دارد.

 

یکی از علل جذابیت دیدن نمایش بنگاه تئاترال برای مخاطب استفاده خلاقانه شما از تمام عناصر دراماتیک و موفق نمایش سنتی ایرانی( از قبیل سنت زن پوش شدن) است؟

نظرتان درست است. اگر دقت کنید نقشی که محمود بصیری در نمایش بازی می کند، در متن اصلی بنگاه تئاترال چنین نقشی نبود و من آن را اضافه کردم. شخصیتی که موقعی دختر و پسر در لاله زار مشغول گشت و گذار هستند مورد اشاره آنها قرار می گیرد که بصیری در لاله زار تئاتر بازی می کرده و به نوعی مسئله روز را به نمایش اضافه کردم.

 

یک جور ادای دین و حس نوستالوژی شما را نسبت به دوران پر رونق تئاتر در لاله زار را نشان می دهد؟

 همینطور است و این را بیشتر به خاطر خود بصیری به نمایش اضافه کردم و علی نصیریان موقعی که این بخش را دیدند به من گفتند که چقدر خوب شد چنین کاری انجام دادید .

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان و کار هادی مرزبان

شورش دوباره مبارک بر اربابان ریاکار
نگاهی به نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان و کار هادی مرزبان

شورش دوباره مبارک بر اربابان ریاکار

بهنام حبیبی: نمایش ایرانی همواره و در همه شرایط اجتماعی ایران، با گونه‌های مردمی‌اش موردپذیرش تماشاگر ایرانی بوده است. از آن زمان که بر حوضی فرش‌شده در حیاط خانه، تماشاگرش را بر ضد حاکم ریاکار آگاه ...

|

گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود
گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود

هادی مرزبان، کارگردان پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه خبر تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان فعال نمایش ایرانی بود، گفت امیدوارم در سال جدید هیچ کدام از بچه‌های تئاتر غم نان نداشته باشند تا بتوانند راحت و بدون دغدغه در صحنه‌های تئاتر حاضر باشند.

|

نظرات کاربران