کارگردان «یک سفر رویایی» حاضر در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی در گفتوگو با ایران تئاتر
وجود خیابان هنر در شهری مانند تهران یک ضرورت است
حامد زارعان خالق عروسکهای غولپیکر و کارگردان نمایش «یک سفر رویایی» معتقد است؛ وجود خیابان هنر در شهری مانند تهران یک ضرورت است که باید هر چه زودتر احداث آن عملی بشود.
گردش عروسکهای غولپیکری که از نخستین روز برگزاری هفدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران- مبارک هرروز بعدازظهر در محوطه تئاتر شهر به حرکت درمیآیند بیتردید نظر بسیاری از رهگذران عادی و مخاطبان جدی تئاتر را به خود جلب کرده و به جرات میتوان گفت که این عروسکها بیشترین حجم عکسهای سلفی را در این چند رو به خود اختصاص دادهاند.
حامد زارعان نویسنده و کارگردان فعال و شناختهشده تئاتر عروسکی، این روزها به دلیل اجرای هرروزهی عروسکهای غولپیکرش در محوطه تئاتر شهر و همچنین اجرای نمایش «یک سفر رویایی» در بخش فضای باز این دوره جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک، ازجمله هنرمندانی است که این روزها حسابی سرش شلوغ است.
زارعان در حالی نمایش «یک سفر رویایی» را در هفدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران- مبارک همراه با عروسکهای غولپیکرش اجرا میکند که بهتازگی این اثر نمایشی را بهعنوان تنها نماینده از کشور ایران در جشنواره جهانی نمایش عروسکی روسیه (کارناوال جهانی عروسکی پتروشکا) اجرا کرده و با استقبال بسیار خوب مخاطبان در این فستیوال نیز روبهرو شده است.
این کارگردان تئاتر عروسکی درباره نمایش «یک سفر رویایی» به ایران تئاتر گفت: این نمایش درواقع تلفیقی از نمایشهای ایرانی؛ مثل الاغ سواری، خیمهشببازی، نقالی، تکم، پردهخوانی و آوازهای گروهی است که به دو زبان فارسی و انگلیسی اجرا میشود.
زارعان بابیان اینکه در این نمایش از عروسک ۱۰ سانتیمتری تا عروسک 6 متری استفادهشده، افزود: در اجرای این برای اجرا در جشنواره نمایش عروسکی تهران ما تعدادی شخصیتهای جدید به کار اضافه کردیم و درواقع این عروسکها برای نخستین بار در اجرای ما در هفدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران- مبارک رونمایی شده است.
او همچنین با اشاره به هزینه بالای ساخت و تولید عروسکها که با سرمایه شخصیاش ساخته، گفت: تاکنون برای ساخت حدود ۸۰ عروسک نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کردیم که از این تعداد، ۵۰ تای آن عروسکها و رباتهای غولپیکر هستند.
این کارگردان تئاتر در ادامه و در پاسخ به این سؤال که با توجه به تأکید فراخوان جشنواره بر سه مقوله توجه به عنصر نوآوری و شگفتی بهعنوان ویژگی نمایش عروسکی، توجه به مخاطب بهعنوان یکی از ارکان اصلی هنر نمایش و توجه ویژه به ساختار درست و منسجم و وجوه دراماتیک نمایشنامه، آیا بهطورکلی در روند تولید آثار چقدر این موارد را مدنظر قرار بوده، به ایران تئاتر گفت: راستش در این مورد درباره همه کارها خیلی نمیتوان نظر قطعی داد، چراکه در هر کار ممکن است یکی از این پارامترها بیشتر از دیگری لحاظ شده باشد و ضمناً هیچ متر و معیار مشخصی برای سنجش این موارد وجود ندارد. درواقع ممکن است هر گروهی روی یکی از این پارامترها بیشتر تمرکز کرده باشد. ضمناً با توجه به اینکه من در این دوره جشنواره دو کاردارم خیلی فرصت نمیکنم که سایر اجراها را با دقت ببینم اما درمجموع با توجه به اینکه معتقدم مخاطبان بهترین داورها برای سنجش و ارزیابی آثار هستند، لذا میتوان نتیجه گرفت که با توجه به استقبال خوبی که تاکنون از اجراهای جشنواره صورت گرفته، بنابراین پارامترهای مورد تأکید در فراخوان جشنواره در اکثر آثار رعایت شده است.
زارعان در ادامه بابیان اینکه متأسفانه در کشور ما به نمایشهای بخش فضای باز خیلی اهمیت داده نمیشود و آنطور که باید از کارهای خیابانی حمایت نمیشود، افزود: به همین خاطر تمام هیجان و انرژی مخاطبان و گروههای نمایشی معطوف و متمرکز به حضور در جشنوارهها میشود. اما همینکه مخاطب در چند روز جشنواره میخواهد به یکروند که تماشای آثار نمایشی باشد عادت کند ناگهان جشنواره تمام میشود و تا سال آینده هیچ خبر دیگری نیست.
او با اشاره بهضرورت احداث خیابانی با عنوان خیابان هنر در شهر تهران، اظهار کرد: در اکثر کشورها ما خیابانی با عنوان خیابان هنر داریم که در آن خیابانها هنرمندان رشتههای مختلف آثارشان را اجرا میکنند و مردم هم به تماشای کار آنها در آن خیابان میروند و چنانچه از کاری خوششان بیاید به آن کار ازنظر مالی کمک میکنند، اگر هم خوششان نیاید خیلی راحت عبور میکنند. به همین ترتیب در چنین فضایی تئاتر خیابانی نسبت به تئاتر صحنهای این ویژگی را دارد که به مخاطب خود حق انتخاب میدهد که اگر کار را دوست داشت میتواند تا انتها آن را دنبال کند و اگر هم دوست نداشت میتواند از آن رد بشود.
کارگردان نمایش «یک سفر رویایی» همچنین اضافه کرد: نکته دیگری که به نظر میرسد ما اشتباه متوجه شدیم این است که اکثر ما این تصور راداریم که بودجه همه این رویدادها باید توسط دولت تأمین شود درحالیکه اینطور نیست. من خودم در اکثر فستیوالهای خارجی که در نزدیک به 20 کشور حضور داشتم تأمین هزینه آنها توسط اسپانسر صورت میگرفته نه اینکه دولت برای آن بودجهای در نظر گرفته باشد.
نمایش عروسکی «یک سفر رؤیایی» نوشته مشترک ابوالفضل ورمزیار و حامد زارعان با کارگردانی حامد زارعان، دوشنبه و سهشنبه 5 و 6 شهریورماه ساعت 18 در محوطه تئاتر شهر به مدت 25 دقیقه اجر میشود.