در حال بارگذاری ...
برای درگذشت نمایشنامه نویس بزرگ جهان

نیل سایمون،هنرمند طنازی که تکرار نمی شود

ایران تئاتر-سید رضا اورنگ: یکی از این هنرمندان بی نظیر و تکرار نشدنی،نیل سایمون بزرگ است که حق بزرگی بر گردن تئاتر دارد.متاسفانه روز یکشنبه چهارم شهریور ماه این ستاره درخشان آسمان هنر دست از این جهان شست و به جهان دیگر پیوست.

تئاتر، هنر جذاب و فاخری است که در عالم هنر همتایی ندارد.از روزگاران دیرین مردم با این هنر شیرین زندگی کرده و می کنند.
تئاتر راوی بی واسطه زندگی است.هنری است یگانه که اشاعه دهنده فرهنگ در تمام عالم هستی است.موفقیت و ماندگاری هنر نمایش ،مدیون مردان و زنان خوش فکر و سختکوشی است که زندگی خود را به پای آن ریختند تا همیشه برپا بماند.عرصه تئاتر هیچ گاه از مردان و زنان بزرگ و هنرمند خالی نبوده و نخواهد بود،اما عده ای از آنان با شاهکارهایی که از خود باقی گذاشتند،چون ستاره ای رخشان بر تارک آسمان هنر تا ابد خواهند درخشید.
یکی از این هنرمندان بی نظیر و تکرار نشدنی،نیل سایمون بزرگ است که حق بزرگی بر گردن تئاتر دارد.متاسفانه روز یکشنبه چهارم شهریور ماه این ستاره درخشان آسمان هنر دست از این جهان شست و به آن جهان پیوست.
وی ده ها سال در عرصه تئاتر یکه تازی کرد و جایگاهی بزرگ به دست آورد.به مقامی در هنر نمایش دست یافت که شاید دیگر کسی به آن جایگاه نرسد.
برادوی مدیون نمایشنامه های نیل سایمون بزرگ است،نمایش هایی که با هدایت کارگردانان و بازیگران نامی،هزاران مخاطب را به سالن های نمایش کشانده و محسورشان  کردند.نیل سایمون نویسنده ای خلاق و طناز بود که با قلم خود سحر می کرد.بسیاری از آثار این هنرمند بزرگ رنگ و بوی طنز دارند،طنزی که لایه های اجتماع را می کاود، مشکلات را آشکار کرده و به انسان تلنگر می زند.
سایمون دنیای پر هیاهوی صنعتی را نقد می کند،دنیایی که آسایش و آرامش را از انسان ها گرفته و آنان را تبدیل به یک ربات کرده است،رباتی بی اختیار که تابع شرایط است است.در این جهان پر التهاب، انسان ها اصل خود را فراموش کرده و برای بقا می جنگند.فیلم "بیگانه ها در شهر" نوشته نیل سایمون ،نمونه بارز طنز های انتقادی این نویسنده است.در این فیلم، نیویورک پر جمعیت ترین شهر امریکا،به مکانی شلوغ تشبیه شده که گویی کنترلش از دست مسوولان و مردم خارج شده و همه چیز در مداری که نباید می چرخد.
تنها کسانی می توانند در این شهر بی قانون و شلوغ به حیات خود ادامه دهند که تابع شرایط بوده و همرنگ جماعت شوند.
نیل سایمون نجات انسان را در گروی بازگشت به خویش می داند.در نمایش "زندانی خیابان دوم" که پس از اجرا در برادوی به فیلم تبدیل شد،باز  درهم ریختگی شهرهای بزرگ و آپارتمان نشینی را به چالش کشیده است.جایی که مردم پس از سختی های کار روزانه و دست و پا زدن در اجتماع، در خانه نیز با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.
طنز اجتماعی نیل سایمون استثنایی و منحصر به فرد است،شخصیت او و آثارش را نمی توان با هنرمندان دیگر و آثارشان مقایسه کرد.وی دریافته بود که طنز تنها زبانی است که می توان مشکلات و گرفتاری های اجتماع و مردم را با آن به خوبی بیان کرد،مخاطبان هم با این زبان آشنا تر هستند و بهتر آن را درک می کنند.
می توان به جرات گفت، نیل سایمون نفسی تازه به کالبد برادوی دمید.وی حدود چهل نمایشنامه نوشت که بیشترشان در قالب طنز بود.سایمون در عرصه فیلمنامه نویسی نیز فعال بود، اما عشق اول و آخرش تئاتربود، هرچند که از تلویزیون قدم به عرصه هنر نمایش گذاشت.درگذشت نیل سایمون اتفاقی است مهم که برادوی و تمام سالن های نمایش باید در عزایش سیاه پوش شوند.
سایمون مرد،اما آثارش نمرده و نخواهند مرد.زیرا در سالن های نمایش در سرتاسر جهان مدام اجرا خواهند شد.
وی هنرمندی است که دیگر تکرار نخواهد شد.بی شک هنرمندان عرصه تئاتر و مخاطبان هنر هرگز او را فراموش  نکرده و همواره نام و یادش را زنده نگه خواهند داشت.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران