در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «یک خانواده محترم» منتخب تهران :

داوری آثار به صورت زنده از ویژگی های مثبت این دوره جشنواره است

عادل عزیزنژاد کارگردان نمایش«یک خانواده محترم» که اثرش به عنوان یکی از نمایش‌های منتخب تهران به دبیرخانه جشنواره فجر معرفی شده‌است عنوان گرد :بازبینی ها نیاز به برنامه ریزی بهترو یک نگاه جدیدتر دارند.

به گزارش ایران تئاتر از تهران، عادل عزیز نژاد کارشناس ارشد گرایش هنر، بازیگر و کارگردان نمایش «یک خانواده محترم»، که برای دومین سال متوالی به جشنواره فجر معرفی شده بود و اثرش توسط هیات انتخاب دبیرخانه بازبینی شد، با همین بهانه با او گفت و گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

از تجربه کارگردانی نمایش «یک خانواده محترم» بگویید؟

ایده این نمایش حدود یکسال پیش در ذهن بنده شکل گرفت و سپس از نویسنده اثر آقای هاشمی نژاد جلسات متعددی گذاشتیم و به اتفاق به نظر و جهان مشترک رسیدیم. برای بنده تجربه ی بسیار خوبی بود. بنده اصولاً در کارهام به تمرین زیاد علاقه دارم و در این کار تجارب متفاوتی بدست آوردم.لذا همانطور که متن در حال نگارش بود شروع به انتخاب بازیگران و عوامل کردیم و به تمرین پرداختیم و در نهایت شروع به حذف و اضافات کردیم تا به شاکله اصلی رسیدیم.

 

در رابطه با شیوه اجرایی و نمایشی در بحث کارگردانی ابتدا در نگارش با یک اثر رئالیستی روبرو هستیم اما در بحث کارگردانی فضاها، فضاهای کاملاً مینی مال هست که کمی طعنه به سبک سورئالیستی می زند.

بنده اصولاً به سمت سوژه ها و متن هایی میروم که تماشاگر بتواند آنها را دنبال کند و دراثر تعلیق هایی برو برای اون پیش بینی می کنم و گره های رو برای اون برنامه ریزی می کنم.نمایش «یک خانواده محترم» هم سراسر پر است از اتفاقات و تجربه های که تماشاگران را تا آخر با خودش نگه می دارد.

 

نظرتان درباره عمکرد انجمن هنرهای نمایشی استان تهران توضیح دهید و آیا به نظر شما در این دوره دوساله موفق عمل کردند یا خیر؟

در رابطه با عملکرد انجمن هنرهای نمایشی استان تهران نظرم مثبت است. اصولا بچه ها همه دارند زحمت می کشند. هم در قسمت مدیریتی و هم در کادر اجرایی همه در حال فعالیت هستند و نظرم بر روی همه آنها مثبت است. اما پیشنهاد ایجاد کارگاه های بیشتر و ورکشاپ های بیشتری را در سطح استان و تماشای آثار روز نمایشی تهران راد دارم. درکل فضای انجمن فضای راضی کننده ایست.

 

با توجه به اینکه در این دوره بازبینی ها به صورت زنده انجام شد، به نظر شما  این نوع داوری چه ویژگی هایی دارد؟ آیا خوب است یا اینکه همان شیوه قبلی و ارسال فیلم اجرا بهتر بود؟

بنده دومین سالی است که به عنوان کارگردان در این مرحله جشنواره فجر شرکت می کنم. قبلاً به عنوان بازیگر با گروه های دیگر بودم. معمولاً با بحث بازبینی حضوری خیلی موافقم.چون تئاتر یک هنر زنده است و نزدیک به تماشاگر و باید روی صحنه دیده بشود تا با برخورد نفس به نفس حاصل بشود. فیلم حق مطلب را نسبت به اثر ادا نمی کند. بنده با بازبینی آثار به صورت زنده موافقم.

 

سخن پایانی و اینکه چه پیشنهاد یا انتقادی به برگزار کنندگان جشنواره بین المللی تئاترفجر در ارتباط با آثار شهرستانی دارید؟

در رابطه با بحث داوری آثار به صورت زنده از ویژگی های مثبت این دوره است. چون داوران با اثر مستقیم و بدون واسطه مواجه می شوند و پتانسیل و دانامیک کار و گروه رو از نزدیک می بینند. به نظرم بازبینی ها نیاز به برنامه ریزی بهتری دارند و نیاز به یک نگاه جدیدتر احساس میشود. با توجه به به برگزاری جشنواره استان و زمان بازبینی های فجر زمان زیادی هدر می‌رود و در این بین برخی از گروه ها و کارها به علت این وقفه یا از هم منفک شدند یا دیگر کارها اجرا نمی شود و این گروه و اثر را اذیت می‌کند.

تشکر می کنم از همه دوستان عزیز و زحمتکش و تمام بچه های انجمن هنرهای نمایشی استان تهران بویژه جناب شفیعی و اعضای هیئت مدیره.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران