در حال بارگذاری ...
سعید اسدی در مراسم رونمایی پوستر جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد

دعوت به کنش اجتماعی مهم‌ترین ویژگی پوستر امسال است

پوستر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر برای نخستین بار د جشنواره های کشور با تشریح فرایند تولید رونمایی شد.

به گزارش ایران تئاتر، مراسم رونمایی پوستر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور سعید اسدی دبیر جشنواره، قباد شیوا گرافیست و طراح پیشکسوت، پیمان شریعتی رئیس مجموعه تئاترشهر، کیوان نخعی مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی ،اتابک نادری، مصطفی محمودی ، جلال تجنگی ،علی اکبر عبدالعلی زاده و جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه و با اجرای فهیمه پناه  آذر مدیر روباط عمومی در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر جشنواره برگزار شد.

در آغاز این مراسم سعید اسدی دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سخنانی درباره روند شکل‌گیری و ویژگی‌های پوستر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: کار طراحی پوستر جشنواره تقریبا از پایان جشنواره سال گذشته و با تلاش برای یکدست‌سازی هویت بصری جشنواره آغاز شده و تلاش کردیم به نوعی پیوندی بین پوستر امسال با پوستر سال گذشته برقرار کنیم تا در یک مفهوم بصری و در پوستر جشنواره متجلی شود.

اسدی با اشاره به برگزاری جلسات و نشست‌های متعدد برای طراحی این پوستر، ادامه داد: با توجه به محورهای موضوعی جشنواره چند نکته مهم وجود داشت که تلاش کردیم روی آن تاکید ویژه‌ای داشته باشیم از جمله این نکات مسئولیت اجتماعی هنر و جامعه به عنوان یک مبحث جدی است که روی آن بسیار تاکید داریم و در همین راستا جشنواره امسال از کمپین اهمیت دادن به آب با عنوان «من صدای آب هستم» حمایت می‌کند. همچنین در جشنواره پیش‌رو و در راستای برقراری ارتباط با اقشار مختلف مردم از هنرمندان ناشنوا و نابینا نیز تقدیر به عمل می‌آید.

دبیر جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه در پوستر طراحی شده تلاش کردیم مفهوم تئاتر برای همه در پوستر دیده شود، افزود: دعوت به کنش اجتماعی و دعوت به جشنواره در فضایی همدلانه از مهم‌ترین ویژگی‌های است که در طراحی پوستر در نظر گرفته شده است.

اسدی با بیان اینکه تئاتر یکی از مهم‌ترین عرصه‌های ژرف‌نگری برای جامعه بشری است، عنوان کرد: جشنواره تئاتر فجر فرصتی برای وفاق ملی و همدلی است که با هم‌افزایی و هم‌یاری هر چه بیشتر مردم، می‌توان به هدف بالاتر آن که ایجاد یک تعامل اجتماعی به وسیله تئاتر است دست پیدا کرد.

در ادامه این مراسم پس از پخش کلیپ شکل گیری پوستر که مراحل مختلف طراحی را روایت می کرد عباس محبوب‌فرد طراح پوستر سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر پشت تریبون قرار گرفت و درباره ویژگی‌های پوستر جشنواره توضیحاتی را ارائه کرد .

محبوب‌فرد با اشاره به ساختار هندسی طراحی شده پوستر جشنواره به دو حالت بیسیک و خطوط درهم تنیده شده، درباره ویژگی‌های این پوستر گفت: اشاره به عدد 35، استفاده از طرح ماسک به عنوان نماد آبجکتیو تئاتر (، تاثیرپذیری از موتیف‌های طرح اسلیمی ایرانی، استفاده از نماد جهانی خنده و گریه تئاتر و همچنین قابلیت چرخش 180 درجه‌ای با حفظ خوانایی از جمله اصلی‌ترین ویژگی‌هایی است که در طراحی پوستر لحاظ شده است.

وی تاکید کرد : در پوسترهای امسال از تصاویر اقشار مختلف مردم استفاده شده و در واقع امسال تصویر همه مردم در پوستر جشنواره دیده می‌شود.

پس از توضیحات محبو‌ب‌فرد، پوستر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر توسط قباد شیوا گرافیست پیشکسوت رونمایی شد.

 قباد شیوا طی سخنانی درباره طراحی پوسترگفت:امسال رویکرد حرفه ای نسبت به هنر گرافیک در جشنواره اتفاق افتاده و طراحی پوستر جدی گرفته شده است. اینکه ارائه خوبی هم صورت گرفت  پایه‌گذاری خوبی است اما من یک مسئله کوچک دارم و آن این است که چرا اینقدر رنگ‌های پوستر سرد است؟ وقتی ریشه‌هایی که برای طرح پوستر استفاده شده اینقدر منطق و استدلال دارد آیا استفاده از رنگ‌های سرد برای چنین جشنواره‌ای صلاح است؟

در ادامه سعید اسدی برای بخش تقدیر بروی صحنه آمد و پیش از این بخش شرحی بر تنوع موضوعی پوستر های جشنواره ویژگی تامین تنوع رنگی را دارد. 

در پایان این مراسم نیز با اهداء لوح تقدیر از تیم طراحی پوستر جشنواره تئاتر فجر شامل سارا صباغی، نسرین مردانی، وحید حسین‌زاده، زینب توکلی، بهزاد شهراز، آرش اشتری و عباس محبوب‌فرد تقدیر شد.

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران