در حال بارگذاری ...
گفت وگو با وحید نفر بازیگر نمایش چل گیس

جادوگری فانتزی با شمایل شمر

ایران تئاتر:وحید نفر بیش از یک دهه است که در تئاتر نقش های ماندگاری در حو زه های مختلف خلق کرده است و به نقش هایش شیرینی خاصی اضافه می کند و بازیگر خشک و بدون انعطافی نیست . او در نمایش فانتزی و فولکور" چل گیس " در قالب نقش جادوگر بازی شیرین و جذابی ارائه کرده است .

نفر دراین سالها  نقش آفرینی متعددی داشته که می توان  از این ها بطور نمونه نام برد.بازی در نمایش "سفرنامه مرجان" به کارگردانی مهدی محمدی، بازی در نمایشنامه‌خوانی" آناکلایبر" به کارگردانی" الهه گل‌پری" ؛ بازی در نمایش" آبگوشت زهرماری" به کارگردانی" آرش آبسالان "، بازی در نمایش" بیتوس بیچاره" به کارگردانی"حمید مظفری "؛ بازی در پرفورمنس "چند نمونه ازموارد چند وجهی "به کارگردانی" آروند دشت‌آرای"؛ بازی در نمایشنامه‌خوانی" ماه و پلنگ " به کارگردانی" شیوا ابراهیمی"؛بازی در نمایشنامه‌خوانی" شیطان و خدا " به کارگردانی" آرش آبسالان " ، بازی در پرفورمنس " افتتاحیه " به کارگردانی " صادق صفایی " ، بازی در نمایش" آرش" به کارگردانی"رضا کشاورز" ،بازی درنمایشنامه‌خوانی"شرحی کشاف در .. " به کارگردانی "علی میرطالبی" ، بازی در نمایش " این جاخانه من است " به کارگردانی" سیدجواد روشن "؛ بازی در نمایش" ملکوت " به کارگردانی" فرهاد بازیان " ؛ عروسک‌گردانی درنمایش" زینگول" به کارگردانی "هدیه طاهری" ، بازی در نمایشنامه‌خوانی" شاهزاده عاشق" به کارگردانی" سوسن رحیمی "، بازی در نمایش" پیوند خونی" به کارگردانی" امیرحسین حریری "؛ بازی در نمایشنامه‌خوانی" تشنگی" به کارگردانی" آرش آدمی"؛ بازی در نمایشنامه‌خوانی " مرگ یا هر آن چه که می‌خوانید" به کارگردانی" فرهاد بازیان"؛  بازی در نمایش" ریچارد دوم " به کارگردانی" تاجبخش فنائیان"؛ بازی در نمایش "عادلها " به کارگردانی"امیرحسین حریری"، بازی در نمایش "جاده‌ای به سوی کعبه" ، بازی در نمایش"حلزون" به کارگردانی"علی پورعیسی"؛بازی در نمایش " تلخ بازی قمر در عقرب " به کارگردانی" بابک مهری" ؛ عروسک گردانی در نمایش " سودا دخت " به کارگردانی " طلیعه طریقی"؛ بازی در فیلم سینمایی " اینجا . بدون من " به کارگردانی " بهرام توکلی" ؛ بازی در نمایش "ماریانا پیندا" به کارگردانی "بنفشه اعرابی"، بازی در مجموعه تلویزیونی"هزار و یک شب" به کارگردانی"روزبه معصومی"؛ بازی در مجموعه تلویزیونی" آب پری ها" به کارگردانی " مرضیه برومند "، بازی در مجموعه تلویزیونی " مرد هزار چهره " به کارگردانی "مهران مدیری"و بازی در فیلم سینمایی " ٢۱ اینچ " به کارگردانی " ابوذر صفاریان از جمله فعالیتهای شاخص کاری این بازیگر باتجربه محسوب می شوند . نفر تاکنون برنده جایزه اول بازیگری مرد درجشنواره تک‌ نفره - برای بازی درنمایش "عاشقی" ؛ به کارگردانی "ایزد مهرآفرین"، دریافت جایزه اول بازیگری مرد از بخش نمایشنامه‌خوانی دهمین جشنواره تئاتر دانشجویی برای نمایش "دل سگ" به کارگردانی"فرانک کلانتر"به دست آورده است . با وحید نفر در باره بازیش در نمایش "چل گیس " گفت وگویی انجام داده ایم.

 

در سال های اخیر در ژانرهای مختلف تئاتری در نمایش ها ی رئالیستی مثل "به مناسبت ورود اشکان "و "درباب تفریحات سالم و غیر سالم "و نمایش های غیر رئال و فانتزی بازی داشته اید. چقدر به تنوع نقش هایی که بازی می کنید اعتقاد دارید؟

علاقه دارم با کارگردان های دارای تفکر و صاحب سبک کار کنم  . از طرفی برایم مهم است که خودم را در گونه و نقش خاصی محدود نکنم و در ضمن نقش هایی را که بازی می کنم دوست داشته باشم . نقشی که در نمایش " درباب تفریحات سالم و غیر سالم"بازی کردم واقعاً دوستش داشتم . دو ماه قبل هم در نمایش مرگ آسد کاظم هم تجربه  متفاوتی در مورد بازی درنقش یک آدم مسن را به دست آوردم. نکته مهم دیگر جو حاکم بر گروه اجرا کننده نمایش است .

 

در کارقبلی حسین جمالی نمایش هملت خوانی هم قرار بود بازی کنید که امکانش فراهم نشد؟

متاسفانه تمرینات گروه به طول انجامید و چون قرار بود در نمایش دیگری بازی کنم ، نتوانستم در نمایش بازی کنم و در مقطعی از تمرینات آن حضور داشتم . حسین جمالی روندی را در کارش مبتنی بر تجربه گرایی و تلفیق آثار کلاسیک جهان با آثار ایرانی انجام می دهد و بسیار جلب توجه کننده است و به خوبی شیوه های نمایش های ایرانی را درکارهایش با تجربه های نو در هم می آمیزد . در چل گیس هم این رویکرد دنبال می شود و مبنای کار بر اصول مشارکت بازیگران شکل گرفته است . بنابراین همه گروه در تمرینات مشغول ایده پردازی بودند . به همین دلیل قسمت زیادی از زمان تمرین صرف پرورش  عملی شدن این ایده ها می شد . جمالی در این بحث آزادی عمل زیادی به بازیگران داد . در برآیند تمرینات کارگردان به یک جمع بندی از ایده های انجام شده رسید و ساختار نمایش را شکل داد . بنابراین بازیگران وقت زیادی برای صرف متن صرف نکردند .

 

در نمایش " چل گیس " کارگردان بیشتر از بازیگرانی استفاده کرد که اهل ارائه پیشنهاد هستند؟

 درست است و به بازیگران خلاق علاقه دارد . چند سال قبل استادی از خارج برای برگزاری دوره آموزشی به ایران آمده بود و بازیگران را به چند دسته و منجمله دسته کلاه سبزها تقسیم کرد. کلاه سبزها بازیگرانی هستند که با خودشان آورده دارند  و هر روز سر تمرین با ایده جدیدی حاضر می شوند .

 

حتی این استفاده از ایده ها توسط حسین جمالی در " چل گیس " در شروع اجراها هم فراموش نمی شود و هر شب نمایش شاهد تفاوت هایی با اجرای شب قبلی هستیم؟

درست است . این تغییرات باعث حرکت روبه جلوی نمایش می شود و مثبت است .

 

آیا داستان حسن کچل از داستان های محبوب دوران کودکیتان محسوب می شد؟

 من کارهایی که بر مبنای این داستان در سینما و تلویزیون مثل فیلم حسن کچل علی حاتمی و یا سریال های قطار ابدی و سیب و خنده را دیده بودم و هر کارگردانی روایت خاص خودش را از این داستان داشت . کسانیکه به داستان های ایرانی علاقه دارند. به طور حتم  این داستان برایش کلی نوستالوژی دارد و برای من هم داستان خاطره برانگیزی است .

 

در باره نقشتان به چه دیدگاهی رسیدید؟

نقش من دارای چالش هایی بود  .زیرا اول قرار بود  من سه نقش متفاوت را بازی کنم . اما در روند تمرینات کار به شکل فعلی رسید . اما در عین حال نقش ها می بایست دارای نخ تسبیحی باشند .

 

دوست نداشتید نقش حسن کچل را بازی می کردید؟

من در این بستر نمایشی نقش جادوگر را بیشتر دوست دارم .

 

برخلاف روالی که از جادوگران در کارهای نمایشی وجود دارد و بدجنس و کمی بدعنق هستند اما شما در عین داشتن چنین ویژگی های نقش را شیرین بازی کردید؟

کارگردان علاقه داشت مقداری فانتزی در نقش جادوگر وجود داشته باشد . من هم تلاش کردم رنگ و لعابی به جادوگر بدهم  استفاده از کلاهخود شمایل شمر واری به او می داد . در بازیم هم تلاش کردم در مسیر راهش اتفاقات بامزه ای برایش رخ بدهد .

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست

وحید نفر، کارگردان نمایش «دور» که در بخش میهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، این اثر را روایتی کمدی-تراژدی از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌ها معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد

وحید نفر، نویسنده و کارگردان نمایش «دور» با بیان اینکه تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد، گفت اینکه تماشاگر با رضایت و با یک فضای ذهنی متفاوت از زمانی که وارد سالن شده است، از سالن اجرا خارج شود، از فاکتورهای موفقیت یک نمایش به شمار می‌رود.

|

نظرات کاربران