در حال بارگذاری ...
مدیر بخش نمایش رادیویی جشنواره خبر داد:

مهلت پذیرش آثار رادیویی جشنواره تئاتر فجر رو به پایان است

مهلت پذیرش آثار بخش نمایش رادیویی جشنواره فجر ۱۰ آذر به پایان خواهد رسید.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فجر، بخش نمایش های رادیویی که یکی از شاخه های چهل سالگی انقلاب اسلامی در این رویداد است تنها تا دهم آذر ماه سال جاری پذیرای آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره فجر است.
به همین بهانه امین رهبر مدیر بخش مسابقه  نمایش رادیویی گفت: در این دوره از جشنواره تئاتر فجر صدای چهل سالگی انقلاب به گوش خواهد رسید و در قسمت موضوعات این بخش ملاک سنجش تاریخ انقلاب اسلامی است و این تاریخ در برگیرنده هر نوع نگاه و بازخوانی از انقلاب است و اینکه مربوط به پس از انقلاب باشد یا قبل از آن منعی ندارد.
او در خصوص مواردی که برای ارسال اثر بلامانع است بیشتر توضیح داده و گفت: هر آنچه که به تاریخ انقلاب اسلامی، روند به وجود آمدن و مسیر حرکت آن مرتبط باشد برای ما قابل پذیرش است و اگر شرط بررسی انقلاب اسلامی در آن لحاظ شود منعی برای شرکت در جشنواره وجود نخواهد داشت؛ از زندگی شخصی یک خانواده بگیرید تا قیام پانزده خرداد، انقلاب سفید، بازخوانی زندگی محمدرضا و رضا پهلوی (پهلوی شناسی)، تاریخ مشروطه، راهپیمایی ها، زندگی بزرگان انقلاب و دفاع مقدس همگی بسته به تخیل و خلاقیت نویسنده برای پرداخت درام شانس حضور در این بخش را خواهند داشت.
رهبر در پاسخِ اینکه چرا بخش دفاع مقدس در فراخوان گنجانده نشده را عنوان کرد: با اینکه بخش دفاع مقدس هم مد نظرمان بود اما از اشاره مستقیم به آن پرهیز کردیم، چرا که آثار این طیف زیاد است و اگر اشاره مستقیمی به دفاع مقدس می کردیم ممکن بود آثار بسیاری تنها در این بخش به دبیرخانه ارسال شود و موضوع انقلاب اسلامی به حاشیه می رفت؛ اما دفاع مقدس هم یکی از شاخصه های مهم انقلاب است و حضور آثاری با این مضمون در این بخش پذیرفته است.
امین رهبر در خصوص تفاوت بخش رادیویی امسال با چند دوره قبل و ویژگی های آن اینگونه اظهار کرد: در سالهای پیشین شکل دیگری از بخش رادیویی در فجر بوده اما آنچه که در آن سالها و به اسم رادیو-تئاتر اتفاق می افتاده با آنکه قرار بوده تلفیقی از رادیو و تئاتر باشد در غالب اوقات شکل ابتری از این دو شکل بود و گاهی شخصیتها از کسوت صداپیشگی خارج شده و به بازیگری می پرداختند، این بی شکلی سبب آشفتگی فضا شده بود، برای رفع این آشفتگی در این دوره با مشورت دبیر محترم جشنواره، مدیر هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش بر آن شدیم تا آثار راه یافته به بخش جشنواره در اجرای صحنه ای خود با موسیقی، افکت و تهیه کنندگی به شیوه رادیو به نمایش درآمده و به جای استفاده از تکنیک های تئاتری مانند گریم، نور، حرکت روی صحنه و طراحی لباس، از تکنیک های رادیویی بهره ببرند و به شیوه ای اجرا شوند که گویی صحنه تئاتر، استودیوی ضبط صداست و تماشاچیان با بستن چشم خود احساس کنند در حال گوش کردن به رادیو بوده و چیزی را از دست ندهند.
او در ادامه گفت: نمایش ها پس از ارزیابی و ورود به جشنواره به صورت زنده اجرا می شوند و تماشای آن برای عموم آزاد خواهد بود، علاوه بر این نمایش های برگزیده در صورت رعایت قواعد و مقررات از رادیو پخش خواهند شد؛ در ضمن مدیرکل محترم اداره نمایش و رادیو نمایش جناب آقای محمدرضا قربانی نیز در خصوص همکاری با شرکت کنندگان برای ضبط آثار قول همکاری داده تا در صورت امکان هزینه های شرکت کنندگان کاهش یابد.
مدیر بخش نمایش رادیویی فجر سی وهفت در خصوص لزوم شرکت در این بخش توضیح داد: در جشنواره فجر عوامل حرفه ای بسیاری حضور خواهند داشت که آثار را در بخش های مختلف رصد خواهند کرد، فجر عرصه ای برای ظهور است و از آن به راحتی نباید گذشت.
رهبر همچنین در خصوص بند اول شرایط نمایش رادیویی فراخوان گفت: دلیل آوردن چنین بندی با مضمون «شرکت در مسابقه برای تمامی هنرمندان عرصه نمایش های رادیویی آزاد است» آن بود که بسیار پیش می آید که هنرمندان رادیو با این پرسش روبه رو می شوند که آیا می توانند با آثار پخش شده شان در رادیو در جشنواره شرکت کنند یا خیر، چراکه این آثار دو صاحب اثر دارد، مالک معنوی و حقوقی که رادیو یا مرکز صدا و سیماست و مالک هنری اثر که کارگردان است، این بند برای آن لحاظ شده که مالکان هنری آثار بدانند در صورت ارائه اجازه کتبی از رادیو یا مرکز صدا و سیمای تابعه حضور آن نمایش در جشنواره بلامانع است.
وی در پایان اظهار کرد: به دلیل اینکه پس از مدتها نمایش رادیویی به بخش های اصلی جشنواره تئاتر فجر بازگشته، به همین سبب هیچ محدودیتی برای زمان ساخت اثر و تعداد جشنواره هایی که اثر در آن شرکت کرده وجود ندارد و تنها شاخص ما استانداردهای اعلامی در فراخوان است.
گفتنی است متقاضیان شرکت در این بخش در صورت نیاز به هر گونه راهنمایی یا مساعدت می توانند از راههای ارتباطیِ مندرج در سایت جشنواره برای تماس با دبیرخانه جشنواره فجر و مدیر بخش رادیویی کمک بگیرند.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نظرات کاربران