در حال بارگذاری ...
روح الله جعفری در سمینار و مسابقه مقالات رادی شناسی مطرح کرد:

هدف پُر کردن خلأ بین تولید محتوا و آفرینشگری است

سمینار و مسابقه مقالات رادی شناسی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی، صبح روز یکشنبه ۱۶ دی ماه ۹۷ از ساعت ۱۰ صبح در محل تالار مشاهیر ایران مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. دبیر بخش مقالت در این نشست گفت: هدف، پُر کردن خلأ نبود رابطه بین تولید محتوا با امر آفرینشگری است.

به گزارش ایران تئاتر در این سمینار که با حضور شهرام زرگر دبیر علمی سمینار، روح الله جعفری و بهزاد صدیقی با همراهی پژوهشگران برگزیده، اعضای گروه داوری بخش مسابقه مقالات و مشارکت جمعی از پژوهشگران، اساتید و دانشجویان و سخنرانی محمد چرمشیر، بهروز محمودی بختیاری و رامتین شهبازی برگزار شد، روح الله جعفری دبیر بخش مسابقه مقالات رادی شناسی در سخنان کوتاهی به تاثیر پژوهش در حوزه های فرهنگی و اهداف جشنواره تئاتر اکبر رادی در برگزاری این بخش اشاره کرد و گفت: در برپایی جشنواره‌های متعدد به ‌اصطلاح فرهنگی که نمونه‌های زیادی از آن را در تهران و سایر شهرهای ایران شاهد هستیم، عده‌ای‌ پژوهشگر به تولید محتوا می‌پردازند، اما این تولید محتواها مورد استفاده هنرمندان قرار نمی‌گیرد و منجر به امر آفرینشگری به‌وسیله ایشان نمی‌شود؛ چراکه کاربردی نیستند و از آن‌ها نمی‌توان به صورت عملیاتی در آثار نمایشی استفاده کرد.
جعفری ادامه داد: هدف از برگزاری بخش مسابقه مقالات و سمینار رادی‌شناسی در جشنواره تئاتر استاد اکبر رادی، پُر کردن خلأ نبود رابطه بین تولید محتوا با امر آفرینشگری است. وی افزود: تحول و پویایی هر جامعه‌ای مرهون توسعه و اعتلای فرهنگ آن جامعه است و توسعه و اعتلای فرهنگ نیز در گرو پژوهش، خلاقیت، ابتکار و نوآوری افراد آن جامعه است. لذا مهم‌ترین ابزار برای نیل به توسعه فرهنگی، پژوهش است. آثار به‌یادگار مانده از استاد اکبر رادی در زمره سرمایه فرهنگی ملت ایران به‌حساب می‌آید و تعریف می‌شود که چندوجهی و چندساحتی است و با استفاده از تئوری‌ها و نظریه‌های مختلف در حوزه‌های بینارشته‌ای‌، می‌توان آن‌ها را تحلیل و خوانش کرد.
پس از سخنان دبیر این بخش، سید مصطفی مختاباد یکی از اعضای گروه داوری بخش سمینار و مسابقه مقالات رادی شناسی در سخنان کوتاهی پیرامون این رخداد گفت: سمینار رادی شناسی چنان گشودن دریچه ای است به سبز دشت زیبا و با شکوه طبیعت خلاقه اسطوره درام ایرانی " اکبر رادی،"؛ بی شک این آئین گامی بلند در پی شناخت هرآنچه عمیقتر برای یافتن مفاهیم و معنای اصیل از افق های هستمند آثار گرانسنگ بجا مانده از رادی شمرده می شود، میدان اندیشگی که نسل تازه نفسی به آن پا نهاده است تا با ذهنیت متفاوت و نو اندیش به پدیداری و کشف و شهود جهان رادی دست یازد، کاوش و بازخوانی دگراندیشانه أی که پارادایم ها و نقد و نگاهی با نظر داشت به پژوهش های دقیق در حوزه مطالعات فرهنگی و پست دراماتیک را در بر می گیرد انواع پژوهش با رویکرهای نظری و نظریه پردازانه چند متنیت، فرایندی که نشان از اعتبار عمیق آثار نمایشی رادی برای چنین پژوهش ها و مطالعات بنیادی در خوانش و قرائت های پژوهشی بر مبنای نظریه های نقد مدرن و پست مدرن میدهد.
در ادامه سمینار دو پژوهشگر این رخداد مقالات خود را به حاضران ارائه کردند. مقاله نخست به محسن صادقی اصفهانی با عنوان: "تحلیل گفتمانی سکوت در نمایشنامه¬های اکبر رادی با بررسی موردی نمایشنامه¬های از پشت شیشه¬ها و مرگ در پائیز" تعلق داشت که این پژوهشگربه تشریح پژوهش مذکور برای حضار پرداخت. پس از آن بهروز قیاسی دیگر پژوهشگر برگزیده جشنواره مقاله خود با عنوان: نقش تأثیر محیط بر رفتار فردی در آثار اکبر رادی با رویکرد نظریه¬ی تنظیم خلوت آلتمن (بررسی آثار نمایشی دهه¬ی 50) را برای حاضران تشریح کرد.
در ادامه این برنامه و در پنل دوم سمینار با عنوان ارائه طرح سئوال پژوهش، اکبر احمدی شیخ¬زاده، امیرحسین پاشامقدم، فضه خاتمی¬نیا، سید حسین رسولی، سروناز آقازمانی، محمدرضا رسولی، پریسا کیومرثی، احسان روحی، رضا عاشوری¬فر، مصطفی لعلیان و طیبه نصراللهی از دیگر راه یافتگان به مرحله نهایی بخش سمینار و مسابقه مقالات رادی شناسی به صورت جداگانه و در زمان های معین موضوع سئوال پژوهشی خود را به حاضران ارائه کردند.
در پنل سوم و پایانی محمد چرمشیر، بهروز محمودی بختیاری و رامتین شهبازی سخنرانان مدعو سمینار و مسابقه مقالات رادی شناسی برای حاضران سخنرانی کردند.
محمد چرمشیر به عنوان سخنران نخست با موضوع: چگونه رادی بخوانیم؟ (بررسی موردی: نمایشنامه¬ی روزنه¬ی آبی) به ایراد سخن پرداخت. وی در بخشی از سخنانش گفت: باید در دوره های بعدی جشنواره و برنامه های رادی شناسی به تکنیک و فرم آثار رادی توجه کنیم. وی با ابراز خرسندی از توجه نسل جوان به آثار اکبر رادی افزود: از این که نسل جدیدتر و جوان تر دارد آثار رادی را ‌می خواند بسیار خوشحالم و چه اتفاق خوبی است.
چرمشیر با اشاره به ویژگی های نمایشنامه روزنه آبی در سخنانش خاطرنشان ساخت: ما اکبر رادی رئالیست را در روزنه آبی‌ می بینیم . این در حالی است که رادی بعد از این اثر وارد تکنیک ها و شیوه های دیگری در نویسندگی می شود و ما تغییر گرایش او را مجموعه داستانش با نام جاده شاهد هستیم.
در ادامه این پنل بهروز محمودی بختیاری سخنرانی خود را با موضوع ترجمه¬ی متون نمایشی فارسی به انگلیسی و جای خالی اکبر رادی (بررسی موردی: ترجمه نمایشنامه¬ی پلکان) آغاز کرد و گفت: ترجمه متون نمایشی از فارسی به زبان انگلیسی سابقه‌ای دراز دارد و دیرینه آن به دوره قاجار بازمی گردد، زمانی که سر لوییس پلی به عنوان نماینده دولت بریتانیا در ایران تعداد بیش از ۳۰ نسخه تعزیه را به انگلیسی ترجمه کرد و اندکی بعد "تمثیلات" آخوندزاده هم به زبان انگلیسی برگردانده شدند. با شروع دهه ۱۹۷۰ تعداد دیگری از نمایشنامه های ایرانی توانستند با ترجمه انگلیسی خود به فرهنگ غرب راه یابند، اما دریغا که در میان این آثار، جای خالی آثار ترجمه شده آقای اکبر رادی به شدت احساس می شود.
بهروز محمودی بختیاری در سخنرانی خود با بررسی تنها اثر ترجمه شده اکبر رادی به نام پلکان به مواردی اشاره کرد که دشواری‌های اصلی ترجمه آثار آقای رادی مربوط به صنعت کنایه و استفاده از زبان مردم کوچه و خیابان است که ترجمه آن برای بسیاری از مترجمان تازه‌کار دشوار می نماید. وی همچنین با معرفی پیکره در حال تدوین متون ادبیات معاصر، امکان پدیدآوردن فرهنگ لغت مناسبی برای ترجمه آثاری از جنس نوشته های رادی را مورد بررسی قرار داد.
بر پایه این گزارش رامتین شهبازی نیز به عنوان آخرین سخنران این سمینار با موضوع: زندگی و امر قهرمانی در نمایشنامه¬های اکبر رادی (بررسی موردی: نمایشنامه¬ی آمیزقلمدون) سخنرانی کرد. بخشی ازسخنان رامتین شهبازی به این شرح است: روایت ها در دنیای درام حاصل تجربه زیسته ی پدید آورنده و شخصیت هاست؛ زندگی روزمره و فقدان امر قهرمانی بخشی از این تجربه زیسته بشمار می آید. نگاه به امر روزمره در دنیای هنر دو سویه مختلف داشته است .سویه اول به عنوان امری زیبا شناسانه نگریسته و سویه دوم حاصل انگاره های انتقادیست.
به گفته شهبازی،اکبر رادی در نمایش نامه آمیز قلمدون از منظری انتقادی روزمرگی شخصیت اصلی خود را بازنمایی کرده و گذشته ی قهرمانی اورا در تقابلی دو گانه روبه روی زندگی امروزش قرار میدهد وی در سخنانش از منظر مایک فِدرستون این زوال را به بحث نشست و نتیجه گرفت که روزمرگی در آمیز قلمدون با مرگ شخصیت اصلی پایان می یابد.
نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی با دبیری بهزاد صدیقی و توسط بنیاد اکبر رادی از 14 تا 22 دی ماه سال جاری در مجموعه ایرانشهر، خانه هنرمندان، نگارخانه آریا، مرکز هنر پژوهی نقش جهان و تئاتر شهر تهران برگزار می شود.

(عکس ها: حامد سوداچی)




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر

شهرام زرگر: نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد
گفت‌وگو با داور بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر

شهرام زرگر: نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد

شهرام زرگر، داور بخش نمایشنامه‌نویسی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بیان اینکه نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد، پرداخت درست شخصیت‌، دیالوگ‌نویسی مناسب و جذابیت را از معیارهای یک نمایشنامه‌ خوب دانست.

|

جمعه ۲۹ دی‌ در تالار ناصری خانه هنرمندان

آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود
جمعه ۲۹ دی‌ در تالار ناصری خانه هنرمندان

آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود

طی نشستی که امروز، (سه‌شنبه ۲۶ دی) در خانه تئاتر برگزار شد، محمد رحمانیان، دبیر دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران با همراهی بهزاد صدیقی، دبیر اجرایی این جایزه، پوستر این رویداد هنری را رونمایی کردند و به ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری این دوره از جایزه ...

|

در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌ جدیدش را برای مخاطبان خواند
در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌ جدیدش را برای مخاطبان خواند

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»، یکی از جدیدترین نمایشنامه‌هایش را خواند و درباره‌ این اثر با مخاطبان گفت‌وگو کرد.

|

شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی

شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی

مؤسسه‌ فرهنگی هنری اکبر رادی، در پیامی به مناسبت سالگرد درگذشت این نمایشنامه‌نویس که هم‌زمان با زادروز بهرام بیضایی است، از این دو هنرمند بزرگ عرصه هنرهای نمایشی کشور یاد کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان «قلاده‌ای برای یک سگ مرده»

حامد هادوی: کارهای سرگرم‌کننده با اندیشه مخاطب کاری ندارند
گفت‌وگو با کارگردان «قلاده‌ای برای یک سگ مرده»

حامد هادوی: کارهای سرگرم‌کننده با اندیشه مخاطب کاری ندارند

حامد هادوی، کارگردان نمایش «قلاده‌ای برای یک سگ مرده» با بیان اینکه کارهای سرگرم‌کننده با اندیشه مخاطب کاری ندارند، گفت ما مخاطب را درگیر حقایق می‌کنیم.

|

نظرات کاربران