در حال بارگذاری ...
محمد رحمانیان در آیین افتتاح نمایشگاه اسناد تصویری اکبررادی بیان کرد:

اولین بار است که پوستر افول و لبخند باشکوه آقای گیل را دیدم

ایران تئاتر:در روز دوشنبه ۱۷ دی‌ماه با حضور هنرمندان تئاتر و خانواده استاد اکبر رادی نمایشگاه« اسناد تصویری اکبر رادی» افتتاح شد و همزمان با این مراسم افتتاحیه از نشان مدال اکبر رادی رونمایی شد.

به گزارش ایران تئاتر در روز دوشنبه 17 دی‌ماه نمایشگاه اسناد تصویری اکبر رادی با حضور محمد رحمانیان، مریم معترف و خانواده استاد اکبر رادی و با مدیریت ابراهیم حسینی در مرکز هنر پژوهی نقش‌جهان افتتاح شد هم‌زمان با این افتتاحیه آیین رونمایی از نشان و مدال اکبر رادی که طراحی آن توسط امیر اسمی انجام‌شده بود برگزار شد.

 در این مراسم بهزاد صدیقی دبیر نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی با اشاره به این نکته که هیئت‌مدیره بنیاد رادی در سال گذشته تصمیم گرفته بود که به‌جای تندیس به برگزیدگان هر بخش نشان استاد اکبر رادی را اهدا کند گفت: امسال تصمیم گرفتیم پیش از انتشار فراخوان جشنواره با هر هزینه‌ای نشان و مدال استاد اکبر رادی تهیه شود و در قالب یک آیین‌نامه قراراست مشخص شود که این نشان‌ها به چه کسانی و چگونه اهدا شود.

بهزاد صدیقی با اشاره به اینکه مراسم اهدای این نشان‌ها در روز اختتامیه انجام می‌شود گفت: در حیطه تئاتر 4 مدال طراحی شد که باوجود تفاوت رنگ بسیار شبیه به هم هستند و در 4 گروه متفاوت اهدا می‌شود.

بهزاد صدیقی درباره متن منتشرشده در نشان اکبر رادی گفت این نشان منحصربه‌فردترین نشان فرهنگی است که تنها مورد شبیه به آن تنها به لحاظ اهمیت و ارزش مدال گلشیری است اما تاکنون برای درام نویسان نشانی طراحی نشده است.

آرش رادی فرزند اکبر رادی ویکی از اعضای هیئت‌مدیره «بنیاد اکبر رادی» با اشاره به خط استاد اکبر رادی در نشان امیر اسمی دیده می‌شود . در پاسخ به انتقاداتی که درباره این نشان مطرح‌شده است پاسخ داد و گفت: می‌گویند نوشته‌ها زیاد است و خوانا نیست ای‌کاش از نوشته‌ها کاسته می‌شد و به‌جای آن امضاء استاد رادی را در نشان می‌آوردند اما این نشان یک اثر گرافیکی است و نیاز به امضاء ندارد ما نخواستیم نشان مانند نمونه‌های دیگر کلیشه باشد.

محمد رحمانیان داور بخش مسابقه مونولوگ جشنواره اکبر رادی با اشاره به خط زیبای اکبر رادی به نکته‌سنجی و دقت نظر این نمایشنامه‌نویس بزرگ اشاره کرد و به این نکته تأکید داشت رادی معلم بود و هنگامی‌که غلط چاپی در کتاب‌ها امری متداول به شمارمی آمد می‌کوشید با دقت نظری مثال‌زدنی کتابش را پاکیزه منتشر کند رحمانیان درباره خط رادی که در نشان امیر اسمی بر اساس آن طراحی‌شده است گفت خط رادی مثل جواهر و برلیان می‌تواند دست‌به‌دست بگردد خوش به حال کسانی که این نشان رامی برند

امیر اسمی طراح نشان اکبر رادی و مدیر نمایشگاه لبخند باشکوه آقای گیل؛ طراحی مدال ونشان را ادای دینی دانست که نسبت به اکبر رادی انجام داده است وی افزود: حرف‌هایی که من می‌خواستم بگویم را محمد رحمانیان به بهترین شکل ممکن بیان کرده است امیر اسمی با اشاره به اوضاع نابسامان مطالعه و کم خوانی مردم و کتاب‌هایی که غلط‌های بی‌شماری در آن موجود است و گفت برای همین من در طراحی نشان به ادبیات رجوع کردم متن رادی را باید با طلا نوشت.

 ابراهیم حسینی مدیر نمایشگاه اسناد تصویری اکبر رادی با اشاره به این‌که این نمایشگاه دومین  نمایشگاهی است که از آثار استاد اکبر رادی برگزار می‌شود با نگاهی منتقدانه نسبت به وضعیت نابسامان عکاسی تئاتر گفت: متأسفانه از جایگاه و اهمیت عکس در هنر تئاتر کاسته شده است و عکاسی تئاتر شبیه عکاسی استیج و عکاسی دکوراتیو شده است او با اشاره به رویکردش در این نمایشگاه نسبت به تئاتر گفت: ما در این نمایشگاه به تمام اجزاء تصویری توجه کردیم چیزی که مهم است یک نخ تسبیحی است که در نمایشگاه به لحاظ فرم و رنگ در آن مشاهده می‌کنید و هیچ عنصری ساز مخالف رانمی زند.

آثار نمایشگاه اسناد تصویری اکبر رادی از سه منبع: آرشیو بنیاد اکبر رادی، مجله تصویر تئاتر و ارسال آثار توسط هنرمندان تأمین و گردآوری‌شده و  هنرمندانی همچون: حسین زنده رودی، ابراهیم حقیقی، محمد وجدانی، کیانوش غریب پور، هادی نوید، بهنام صدیقی، محمد افشار، کن رینولدز و... با اثرشان در این رخداد حضور دارند.

در حاشیه این نمایشگاه

محمد رحمانیان که در سنین جوانی در مقطع کارشناسی  در دانشگاه هنرهای زیبا دانشجوی استاد رادی بود و در مقطع کارشناسی ارشد زیر نظر استاد رادی پایان‌نامه‌اش را نوشته بود به خبرنگار ایران تئاتر گفت: من نمایشنامه؛ نمایشی برای تو و نهر فیروزآباد را زیر نظر استاد اکبر رادی نوشته‌ام رحمانیان بابیان این‌که با رادی جهان نمایشنامه ما تغییر کرد واکبر رادی و بهرام بیضایی بنیان‌گذار این شکل نمایشنامه‌نویسی نوین است گفت : استاد رادی فردی شجاع و منتقدی معتبر است رحمانیان با اشاره به این نکته که اطلاع‌رسانی این نمایشگاه بسیار کم و کیفیت نمایشگاه بالا است گفت اولین بار است که پوستر افول و لبخند باشکوه آقای گیل را دیدم

 رحمانیان با اشاره به بخش اسناد تصویری و تقدیم‌نامه‌های این نمایشگاه که در آن بزرگانی مانند بهرام بیضایی؛ نادر ابراهیمی، رضابراهنی آثارشان را به اکبر رادی تقدیم کردند و می‌گوید: دستخط استاد اکبر رادی و تقدیم‌نامه‌ها حیرت‌انگیز است. رحمانیان در ادامه افزود امیدوارم همان‌گونه که در دنیا مرسوم است نمایشگاه و موزه دائمی برای استاد رادی برگزار شود.

رحمانیان درباره بهترین نمایشنامه رادی گفت هر نمایشنامه‌ای که آخرین بار بخوانم فکرمی کنم بهترین است به‌تازگی لبخند باشکوه آقای گیل را خواندم فکرمی کنم بهترین است

دکتر روح‌الله جعفری مدرس دانشگاه و دبیر بخش مسابقه مقالات و سمینار رادی شناسی بابیان این نکته که در همه جای دنیا الگوی مشخصی برای تعریف انسان فرهنگی وجود دارد اما متأسفانه در ایران این اتفاق هرگز نیفتاده است. گفت: انسان فرهنگی دارای وجوه مختلفی است که او را نسبت به دیگران متمایزمی کند استاد اکبر رادی انسانی از جنس فرهنگ است. دکتر جعفری با اشاره به این نکته که ما با تحقیق و پژوهش در آثار مختلف استاد اکبر رادی می‌توانیم به رسیدن به یک الگوی مشخص فرهنگی که در آن انسان فرهنگی تعریف می‌شود دست پیدا کنیم. گفت: نمایشگاه آثار تصویری و مکتوب می‌توان سرلوحه رسیدن به تعریف الگوی مشخص برای انسان فرهنگی باشد چراکه چشم‌انداز روشن و همه‌جانبه‌ای ارزندگی انسان فرهنگی را به مخاطب ارائه می‌دهد.

آرش رادی یکی از اعضای هیئت‌مدیره «بنیاد اکبر رادی» با اشاره به دو پروژه تازه و پژوهشی‌اش که می‌تواند برای شناخت استاد رادی و مطالعات رادی شناسی اهمیت داشته باشد گفت: دو پروژه را تعریف کردیم که به‌زودی کلید بزنیم یکی تدوین گزیده‌ای از مجموعه مقالات رادی شناسی که تاکنون 5 جلد آن را منتشر کردیم و جلد 6 به مقالات برگزیده اولین جشنواره رادی اختصاص دارد؛ و پروژه دوم پیاده کردن تقویم‌های سالیانه استاد اکبر رادی که در آن ملاقات روزانه تماس‌های تلفنی و سفرهای استاد درج‌شده است می‌خواهیم آن را پیاده سازیم که برای تحقیقات آتی رادی شناسی سودمند است.

نمایشگاه اسناد تصویری اکبر رادی به‌جز روز دوشنبه،  تا پایان جشنواره همه‌روزه از ساعت 10 تا 18 در محل مرکز هنر پژوهی نقش‌جهان واقع در تهران- خیابان ولی‌عصر (عج) بالاتر از تقاطع شهید بهشتی- ضلع جنوب غربی بوستان ساعی- شماره 2169 پذیرای بازدید علاقه‌مندان است




مطالب مرتبط

جمعه ۲۹ دی‌ در تالار ناصری خانه هنرمندان

آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود
جمعه ۲۹ دی‌ در تالار ناصری خانه هنرمندان

آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود

طی نشستی که امروز، (سه‌شنبه ۲۶ دی) در خانه تئاتر برگزار شد، محمد رحمانیان، دبیر دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران با همراهی بهزاد صدیقی، دبیر اجرایی این جایزه، پوستر این رویداد هنری را رونمایی کردند و به ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری این دوره از جایزه ...

|

در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌ جدیدش را برای مخاطبان خواند
در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌ جدیدش را برای مخاطبان خواند

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»، یکی از جدیدترین نمایشنامه‌هایش را خواند و درباره‌ این اثر با مخاطبان گفت‌وگو کرد.

|

شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی

شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی

مؤسسه‌ فرهنگی هنری اکبر رادی، در پیامی به مناسبت سالگرد درگذشت این نمایشنامه‌نویس که هم‌زمان با زادروز بهرام بیضایی است، از این دو هنرمند بزرگ عرصه هنرهای نمایشی کشور یاد کرد.

|

کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران برگزار می‌کند

پنجمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس» با حضور شکوفه آروین
کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران برگزار می‌کند

پنجمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس» با حضور شکوفه آروین

پنجمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس» با خوانش «درماندن در وضعیت آخر» توسط شکوفه آروین، نمایشنامه‌نویس این اثر در تماشاخانه استاد جوانمرد برگزار می‌شود.

|

نظرات کاربران