در حال بارگذاری ...
گفت وگو با گیتی قاسمی بازیگر نمایش خانه پاکیزه

ویرجینا کودک درون قوی دارد

گیتی قاسمی دارای مدرک کارشناسی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و در یک دهه اخیر با همکاری با بزرگانی نظیر حمید رضا آذرنگ ،آرش عباسی وتاجبخش فنائیان نقش های رئالیستی را به شایستگی بازی کرده است. قاسمی در نمایش خانه پاکیزه در قالب ویرجینا زن میانسال ساده لوح و خوش باوری بازی می کند که در زندگیش به هیچ چیزجز نظافت اهمیت نمی دهد.

گیتی قاسمی برنده 11 جایزه بازیگری از جشنواره های  میثاق، بانو، ماه، رضوی، فجر، مقاومت، فجردانشگاهی، نمایش های کوتاه و دفاع مقدس  شده است  ودر ضمن  سال قبل هم بازیگر منتخب جشن بازیگرخانه تئاتر برای نمایش قصیده شب نمناک شد. بوق" ( فرهاد تجویدی) ، قصیده شب نمناک" ( علی ثقفی )، عدالتخانه" (حمید آذرنگ )، بی کس و کارها" ( علیرضا اولیایی ) ، حوالی تئاتر شهر" ( فرهاد تجویدی ) ، اتاق گریم" ( رویا کاکاخانی ، آفتاب ازمیلان طلوع می کند" (آرش عباسی ) ، خون رقعه" ( رضا صابری ) ، دوازده روی هشت" ( کامران قدکچیان) ، دژهوش ربا" (تاجبخش فناییان )از جمله کارهای مهم کارنامه بازیگری گیتی قاسمی هستند. .نمایش خانه پاکیزه به کارگردانی مانلی حسین‌پور وسروش طاهری در باره رمز شادمانه زیستن در دنیای صنعتی و شلوغ امروز است و ازفضایی کمیک برخوردار است و روایتگر داستان زوج پزشک آمریکایی است؛ خانم خانه آنقدر به نظافت بها می‌دهد که تمام زندگی را در گرو این موضوع می‌بیند و همین امر باعث ایجاد مسائلی برای سایر اعضا خانه می‌شود. سروش طاهری ،مانلی حسین‌پور، گیتی قاسمی و آزاده معیدی‌فربازیگر،  الهام شعبانی طراح لباس، وحید لاری طراح صحنه و مجتبی رهنورد آهنگساز در این نمایش حضور دارند . نمایش خانه پاکیزه به نویسندگی سارا رول و کارگردانی مشترک سروش طاهری و مانلی حسین‌پور  دی ماه راس ساعت 20 در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر به صحنه رفته است .با گیتی قاسمی در باره نقش ویرجینا و مضمون نمایش خانه پاکیزه گفت وگویی انجام داده ایم.
 

اغلب آثاری که در آن ها به بازیگری پرداخته اید کارهای رئالیستی بودند. ایفای نقش ویرجینا که جنبه های فانتزی و کمدی هم دارد برایتان چه ویزگی هایی دارد؟

برای هربازیگری ایفای نقش های مختلف دارای جذابیت است. بازی درکارهای رئالیستی معمولا یکدست و یک شکل است .موقعی که کارگردان نمایش خانه پاکیزه پیشنهاد ایفای این نقش را به من داد ومتن را خواندم . از بازی در نقش ویرجینا استقبال کردم.

 

 

آیا تا به حال چنین نقش هایی بازی کرده بودید؟

نه ، تا به حال چنین نوع نقش هایی بازی نکرده بودم .البته چند سال قبل درنمایشی با عنوان امیال سرکوفته به کارگردانی فرهاد تجویدی کار کردم که به مرحله اجرای عمومی نرسید.به نظرم نمایش نامه های کمدی خارجی  ساختار جذابی دارند و ساختارشان درست و کارشده است و در ضمن می توانند قابلیت های یک بازیگر را به منصه ظهور دربیاورند بازیگر در ایفای این نوع نقش ها باید به جنبه های دیگری توجه داشته باشد.

 

ایفای نقش های کمدی این چالش را دارد که بازی بازیگر به سمت لودگی و کمدی سطحی برود؟

نکته درستی اشاره کردید وباید بازیگر حساسیت و دقت زیادی درحین بازی داشته باشد تا چنین اتفاقی رخ ندهد.

 

به نظر می رسد کاراکتر ویرجینا بین تیپ – شخصیت در نوسان است؟

به نظرم جنبه شخصیتی ویرجینا از تیپ بودنش پررنگ تراست .من مابه ازا خارجی چنین شخصیتی را دیده بودم. آدمی که استرس دارد وموقع حرف زدن در حین هیجان چیزی میان گریه وشادی عکس العمل بروز می دهد. با به تعبیری در یک لحظه شاد ودر لحظه دیگرغمگین است و سریع تغییر رویه می دهد.

 

آیا ویرجینا آدم شکست خورده ای است؟

چنین اعتقادی ندارم. به نظرم بیشتر توسط اطرافیانش درک نمی شود. ویرجینا دچار کمبود اعتماد به نفس است. و علت پرحرفیش همین کم بودن اعتماد به نفسش است.

 

دلیل داشتن چنین روحیه ی چیست؟

 شاید مدام توسط دیگران تحقیر شده و یا ادم توسری خوری است.از کودکی مدام ویرجینا را با با خواهرش که در زندگی به ظاهر آدم موفقی است. مقایسه می کنند ومدام به او سرکوفت می زنند که خواهرش دکتر شدی و توهیچکاره ای  .

 

به لحاظ فیزیکی هم میان دو خواهر تفاوت های زیادی وجود دارد؟

درست است و این تغییرات فیزیکی هم میان دوخواهر وجود دارد.به لحاظ ازدواج هم خواهرش ازدواج موفقی داشته است و همانطوریکه در نمایش می بینیم ویرجینا کمتردرباره همسرش صحبت می کند.

 

بنابراین مشخص نمی شود که آیا ویرجینا زندگی مشترک موفقی دارد و یا زندگی مشترکش  ناموفق است؟

بله، اشاره های گذاری می شود و ویرجینا دربخشی ازنمایش می گوید شوهرم تلاشی برای خندان من انجام نمی دهد.و موقعی که دلیل کاریش را می پرسم می گوید چون موقعی که می خندی صدایت شبیه مگس می شود. علاقه ای برای خندان تو ندارم .بنابراین ویرجینا ازهمه طرف تحقیرمی شود.

 

با توجه به شرایط زندگی که ویرجینا با آن روبه رو است . بیشتر به نظر می رسد کودک بزرگسالی است که در دنیای کودکیش باقی مانده  است؟

بله، ویرجینا کودک درون قوی دارد وبالغ درونش چندان رشدی نداشته است وخودش را دردنیای کودکیش محصور کرده است .

 

در باره طراحی و معماری شخصیت ویرجینا در حین بازی چگونه عمل کردید؟

همانطوریکه اشاره کردن با توجه به الگویی که از این شخصیت در ذهنم داشتم  و درکنارش توجه به دیالوگ های این شخصیت درمتن نمایش نامه به این شخصیت نزدیک شدم.حین خواندن متن مدام ویرجینا را با آدم هایی که می شناختم مقایسه می کردم وآدم های مشابه او را درذهنم مرورمی کردم .

 

آیا جزو بازیگرانی هستید که برای ایفای نقش هایتان به سراغ مابه ازا واقعی می روید؟

بسته به جنس و نوع نقش دارد .نقش هایی ازجنس ویرجینا این نیاز دارند که برای ایفای درستشان به سراغ نمونه واقعی برویم. در کارهای رئالیستی کمتر چنین نیازی احساس می شود و متن اگر درست وکامل باشد می توند بازیگر با رجوع به آن با نقش ارتباط درست و منطقی برقرار کند.

 

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران