در حال بارگذاری ...
گزارش ایران تئاتر از حضور هنرمندان در شبکه های اجتماعی

جامعه بدون فرهنگ درجا می‌زند

 تولد هنرمندان تئاتر و سینما، روز طبیعت، حضور بازیگران سینما در تئاتر و... از جمله مباحث مورد توجه شبکه های اجتماعی هنرمندان در هفته اخیر است.

به گزارش ایران تئاتر، بخش فعالیت هنرمندان در شبکه‌های اجتماعی که با توجه به اهمیت شبکه‌های مجازی برای هنرمندان و مردم فعال‌شده، راهی است برای ارتباط مستمر و دوطرفه با مخاطبان ایران تئاتر. این بخش همواره سعی دارد تا فعالیت هنرمندان تئاتر  را در اینستاگرام و تلگرام زیر ذره‌بین قرار دهد و از میان تمامی پست‌هایی که در طول هفته منتشر می‌شوند، برجسته‌ترین آن‌ها را در اختیار مخاطبان قرار دهد. در ادامه به پست‌های برگزیده یک هفته اخیر که به هنرمندانی همچون حسین پاکدل، حبیب رضایی، حمیدرضا نعیمی، هانیه توسلی، هومن سیدی و... نیز اختصاص دارد، خواهیم پرداخت. 

 

تابلوى درخشانى از گذشته، حال و آینده انسان


حسین پاکدل کارگردان نمایش های «حضرت والا» و «رقص زمین» با انتشار صحنه ای از نمایش آتش سوزی ها در کشور فرانسه، پیرامون این نمایش نوشت: «در آتش سوزى ها؛ سردفتر لوبِل، وصیت نامه نَوال مَروان- مادر فرزندان دوقلو، ژان و سیمون را براى آنها مى خواند. شرط اول براى هریک پیدا کردن پدر و برادرِ دیگر و دادن نامه مهر شده نَوال به آنهاست؛ همین درخواست ساده باعث اتفاقاتى در زندگى این دو و اطرافیانشان مى شود که خون را در رگهاى خواننده متن و تماشاگر اجرا منجمد مى کند. «وَجدى مُعَوَد» نویسنده خلاق لبنانى، فرانسوى، کانادایى شده و دوباره فرانسوى، اکنون دیگر جهانى است و آثارش در اکثر کشورهاى جهان به صحنه رفته است. نمایش «آتش سوزى ها» و سه اثر دیگرش- ساحلى، خون وعده ها و جنگل- که در قالبِ چهارگانه عرضه شده او را در جایگاهى رفیع در ادبیات جهان قرار داده است. او در این نمایش چهره اى از جهان امروز و مناسبات انسانها ترسیم کرده که تنها مى شود انگشت حیرت به دهان گرفت. متن او فقط یک نمایش نیست، تابلوى درخشانى از تمام گذشته، حال و آینده انسان در هر جغرافیاست. وُجدى مُعَوَد با فروتنى ذاتى و پشتکارى بى وقفه خون تازه اى در تن تبدار درام معاصر تزریق مى کند. ما نیز در تئاتر کشور نیازمند چنین کسان سخت کوش و تیزبین هستیم. مدت هاست در یک چنبره تکرار گیر افتاده ایم و جسارت پرداخت به انبوه موضوعات فراگیر بومى که انسانیت ما را دچار خورهِ رخوت کرده نداریم. باور دارم هنرمند تحت هیچ شرایطى عادت نمى کند به عاداتِ سخیف و حقیر. متن این نمایش را که به قلم زیبا و شاعرانه دکتر محمدرضا خاکى از فرانسه به فارسى درآمده و توسط روزبهان منتشر شده بخوانید؛ خواندنش خواب از سر آدم مى پراند.»

 

جامعه بدون فرهنگ درجا مى زند


رضا کیانیان کارگردان و بازیگر نمایش «حرفه ای» با انتشار پستی درباره تاثیر فرهنگ در پیشرفت جامعه نوشت: «جامعه بدون فرهنگ درجا مى زند. تا وقتى فرهنگ را براى نان شب قربانى کنیم، پیشرفت نخواهیم کرد. با فرهنگ است که مى توانیم نان شب به دست بیاوریم، کار آفرین باشیم، کار کنیم، تولید ثروت کنیم تا فقر نابود شود؛ و پیشرفت کنیم.»

 

و این نگاه سوال برانگیز


حبیب رضایی بازیگ نمایشهای «آدامس خوانی» و «فنز» در ارتباط با حادثه تلخ کشور افغانستان تصویری از یک کودک افغان در اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت: «نگاه...هم خشم است و هم نیست، هم قدرت است و هم استیصال، هم گریز است و هم ناگزیر...از پس چند ده سال انفجار، می توان به مظلومیت کابل و افغانستان قسم خورد، که آنهم کجا می تواند این نگاه را-حتی برای دمی-التیام بخشد؟...این نگاه...وهمین.»

 

اتفاق خودش می افتد


حمیدرضا نعیمی که به زودی قرار است نمایش «شرق دور، شرق نزدیک» را در سالن استاد سمندریان با بازی حامد بهداد روی صحنه ببرد، درباره نحوه همکاری اش با این بازیگر در صفحه شخصی اش نوشت: «چندین سال بود که از حامد بهدادِ عزیز، رفیقِ دورانِ تحصیلم و ستاره بی بدیلِ عرصه بازیگری سینما می خواستم که در یک تئاتر با هم باشیم. او همیشه به من لطف داشت، کارهایم را به تماشا می نشست، با شور و سوادِ به روزش تحلیل می کرد و هربار درباره یک تجربه ناب با هم حرف می زدیم. بالاخره اتفاق خودش افتاد. به تلفنش زنگ زدم، گفتم می خوام «شرق دور، شرق نزدیک» رو کار کنم، می آی؟ توی ماشین بود، به سمت پنسیلوانیا می رفت. گفت: می آم. تا از آمریکا به ایران برگشت، آمد...»

 

هر چقدر بیشتر سعی کنی آدم جالبی باشی، نفرت انگیز تر می شوی


هومن سیدی کارگردان و بازیگر نمایش «روایت ناتمام یک فصل معلق» که این روزها درگیر ساخت تازه ترین فیلم سینمایی خود با نام «مغزهای کوچک زنگ زده» است، عکسی جالب به همراه نوید محمدزاده در پشت صحنه این فیلم منتشر کرد و نوشت: «هرچقدر خودت را مجبور کنی و بیشتر سعی کنی آدم جالبی باشی، نفرت انگیز تر می شوی. بهتر این است که خودت باشی. همراه با محمدزاده، رفیق، بازیگر آدم حسابی.»

 

حسرتى براى بازگشت به گذشته نیست
هانیه توسلی بازیگر نمایش های «قرار» و «آمدیم نبودید رفتیم» به مناسبت روز تولدش عکسی از تست گریم خود در فیلم «گاهی به آسمان نگاه کن» منتشر کرد و در ارتباط با این عکس نوشت: «اینجا در این عکس بیست و سه ساله ام. تست گریم گاهى به آسمان نگاه کن. پاییز سال ٨١. حسرتى براى بازگشت به گذشته نیست. نگاه شیطنت آمیز و این لبخند هنوز گاه گاهى پیدا مى شود. زندگى را به جلو مى پروراند و مى شوراند و رو به جلو هل مان مى دهد. رشد مى کنیم با رنج و لذت. یاد مى گیریم. چه چیزى در این جهان هستى مهم تر از یاد گرفتن و رشد کردن پیدا مى شود؟ زندگى یعنى زنده بودن. توقف از هر نوعى، سکون است و فرو رفتن. هنوز با همین چشم ها با شیطنت و شگفتى دنبال کشف رازهاى جهانم. مثل بچه ها. هنوز از دیدن یک برگ و انعکاس نور بر روى آب به شوق مى آیم. رشد با درد رنج همراه است. امتحان! مى دانم. دردش را بارها کشیده ام، اما زندگى جادوست. جادوى جاودانه دوارى که مدام در حال خلق است؛ و در هرچیزى نشانه نو بودنش را به رخ مى کشد. با هر طلوعى، با هر نسیمى و تکان برگى، با هر بهارى، با هر دانه برفى. با هر تولدى و با هر مرگى که تحولى است جذاب. که شروعى مهم است. امروز تولد من است. سال و ماه و گردش روزگار. خوشحالم؟ غمگینم؟ شاید هر دو! باید پیش رفت و خلاق بود و ساخت. در این سى و هشت سال روح و فکر و مغزم پر از خاطره و نقاط درخشان ماندگار است. کتابها و آدم ها، لحظه هاى تاثیر گذار زندگى من شده اند. هویت من همه آن چیزهایى است که از جهان هستى کشف کرده ام. هنر نامحدود است چون خلاقیت نا محدود است چون انسان با دم پروردگارى اش نامحدود است. پس نا امیدى و سکون بر خلاف جهت طبیعت است. ممنونم از تک تک کسانى که تولدم را تبریک گفتند. ممنون از لطف و مهرتان. زنده باد زندگى و مرگ که معنى از هم مى گیرند.»

 

با خودمان آشتى کنیم


امیر جدیدی بازیگر نمایش «آوازه خوان» نیز به مناسبت روز طبیعت در صفحه شخصی اش نوشت: «ما خودِ طبیعت هستیم، با خودمان آشتى کنیم. روز محیط زیست گرامى.»

 

تا بلیت ها تمام نشده خودتان را به تئاتر شهر برسانید!
سجاد افشاریان بازیگر و نویسنده تئاتر با انتشار پستی تماشای نمایش «ترانه ای برای تو» را به مخاطبان صفحه خود توصیه کرد و در ارتباط با این نمایش نوشت: «تماشای نمایش امین ابراهیمى درجه یک را از دست ندهید. تا بلیت ها تمام نشده خودتان را به دیدن نمایش «ترانه اى براى تو» در سالن سایه تئاتر شهر برسانید. این نمایش از سه شنبه ۱۶ خرداد؛ هر روز ساعت ۱۹/۳۰؛ سالن سایه مجموعه تئاتر شهرروی صحنه می رود.»

 

خُرم شهر آزاد شد، اما آباد نه


علی شادمان که همزمان با اجرای نمایش «سماعی زاده» فیلم «ویلایی‌ها» را در حال اکران در سینماهای کشور دارد، درباره پایین کشیده شدن زودهنگام این فیلم از پرده سینماها و اهمیت این فیلم‌نوشت: «پدرم بعد از جنگ نمی‌توانست زیبا زندگى کند اگر مادرم نبود ...اگر آرامش و صبرش نبود؛ شک ندارم سهم زنان در جنگ و بعدازآن در تیمارِ جامعه جنگ‌زده کمتر از مردان نبود ... مقوله جنگ از مذهب، سیاست و نوع نگرش افراد جداست شما را به تماشاى «ویلایی‌ها» دعوت می‌کنم نه به این خاطر که در آن بازى می‌کنم، بلکه براى اینکه کمى بهتر درک کنیم بر زنان این سرزمین در آن هشت سالِ منحوس چه گذشت و اگر این زنان نبودند چه می‌شد ... به‌شخصه معادله عجیبِ مسئولین و قانون‌گذاران را در مورد اکران فیلم‌هایی مثل «ویلایی‌ها» را نمی‌فهمم ... بگذریم درد دل زیاد است، که همان بهتر در دلمان بماند ... من به‌عنوان یک دهه هفتادى که جنگ را به عینه ندیدم و لمس نکردم، اما هنوز در جامعه‌ای زندگى می‌کنم که بعد از گذشتِ حدود ٣٥ سال از آن همچنان درگیرش است، به دور از هرگونه شعار، بر خود لازم دانستم در آثارى که راجع به آن دوره ساخته‌شده بازى کنم و فکر می‌کنم لازم است که هم‌نسل‌هایم فیلم‌های استانداردى که راجع به جنگ ساخته می‌شود را ببینند. خرم‌شهر آزاد شد، اما آباد نه مِهران آزاد شد، اما آباد نه شاید اگر جنگ را بهتر درک می‌کردیم، براى آبادى این خاک بیشتر انگیزه داشتیم. آنان که باید، از این فیلم حمایت نکردند، شما حامی‌اش باشید. «ویلایی‌ها»
را با خانواده ببینیم.»




مطالب مرتبط

«آنتیگونه» دوباره به صحنه می‌آید

«آنتیگونه» دوباره به صحنه می‌آید

نمایش «آنتیگونه» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا آگاه و تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان برای مدت محدودی به صحنه عمارت‌ نوفل‌لوشاتو بازمی‌گردد.

|

کارگردانان نمایش «فراموشی» مطرح کردند

تئاتر از رقابتی شدن و حذف اندیشه‌ رنج می‌برد
کارگردانان نمایش «فراموشی» مطرح کردند

تئاتر از رقابتی شدن و حذف اندیشه‌ رنج می‌برد

مهدی زندیه و آیدین تمبرچی، کارگردانان نمایش «فراموشی» درحالی‌که این اثر را پرداخت متفاوتی از اشکال نسیان و فراموشی به لحاظ اجتماعی، روان‌شناختی و روابط بین فردی در زندگی می‌دانند؛ رقابتی شدن و حذف اندیشه‌ را به‌عنوان بخشی از مشکلات تئاتر معرفی کردند.

|

محمودرضا رحیمی، کارگردان و مدرس تئاتر:

«هیدن» تماشاگر را حتی بعد از پایان اجرا رها نمی‌کند
محمودرضا رحیمی، کارگردان و مدرس تئاتر:

«هیدن» تماشاگر را حتی بعد از پایان اجرا رها نمی‌کند

محمودرضا رحیمی پس از دیدن نمایش «هیدن» گفت خیلی افسوس خوردم که چرا انقدر دیر به تماشای این نمایش نشستم و ای‌کاش بتوانم در شب‌های پایانی اجرا نیز به تماشای دوباره این کار بنشینم تا باز هم لحظات هولناک، خوب و جذاب را حس کنم. این اثر، تماشاگران را حتی بعد از پایان اجرا رها ...

|

نظرات کاربران