در حال بارگذاری ...
محمدرضا خاکی در گفتگو با ایران تئاتر:

جشنواره‌‌ها در هیچ جا قائم به افراد نیست

محمدرضا خاکی نویسنده و کارگردان شناخته‌شده تئاتر با اظهار امیدواری نسبت به برگزاری موفق سی‌وششمین بین‌المللی جشنواره تئاتر فجر، معتقد است فرصت کم باقی‌مانده تا زمان جشنواره کار را برای برگزارکنندگان کمی سخت می‌کند.

محمدرضا خاکی کارگردان، مترجم و مدرس دانشگاه ضمن بیان این مطلب در واکنش به انتخاب فرهاد مهنس‌پور  به‌عنوان دبیر سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجربه ایران تئاتر گفت:به آقای مهندس‌پور ارادت دارم اما معتقدم جشنواره در هیچ جا قائم به افراد نیست و افراد به‌عنوان مدیر، جشنواره‌ها را نمی‌سازند بلکه جشنواره حاصل یک برنامه‌ریزی درازمدت است که دفتر آن جشنواره که دائماً در حال فعالیت است و افراد میتوانند در طول سال به آن مراجعه و صحبت کنند شکل می‌گیرد.

این کارگردان و مدرس دانشگاه ادامه داد: جشنواره تئاتر فجر امسال وارد سی‌وششمین سال برگزاری خود می‌شود و اگر بخواهیم با یک آدم سی‌وشش‌ساله مقایسه‌اش کنیم یعنی جشنواره یک آدم کامل و پخته و جاافتاده‌ای باید شده باشد.

خاکی که این روزها نمایش «روال عادی» نوشته ژان کلود کری‌یر با کارگردانی او در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، افزود: وقتی حرف جشنواره به میان می‌آید همیشه ازنظر مخاطبین آن‌که اکثراً تئاتری‌ها و افراد تحصیل‌کرده هستند بخش بین‌الملل از اهمیت بیشتری برخوردار است. چراکه جشنواره تئاتر فجر ازنظر گستردگی و گوناگونی مهم‌ترین جشنواره در منطقه خاورمیانه است که برگزار می‌شود ولی متأسفانه در خیلی از مواقع توقعی که معمولاً مخاطبین و تئاتری‌ها انتظار دارند برآورده نمی‌شود.

کارگردان نمایش‌های «روال عادی» و «مرغ دریایی» با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی و آینده‌نگری متناسب با واقعیت‌های موجود تئاتر کشور، اضافه کرد: برای برگزاری جشواره به شکل مناسب مشکلات زیادی می‌تواند وجود داشته باشد که مسئله بودجه یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. اما تئاتر در همه جای دنیا همین‌طور است ولی به این جهت که نوعی روابط فرهنگی بین کشورها وجود دارد می‌توان با نوعی برنامه‌ریزی که از قبل برای دو سال آینده اتفاق می‌افتد این موضوع را نیز حل کرد.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه متأسفانه کار جشنواره تئاتر فجر معمولاً دیر شروع می‌شود، اظهار داشت:  من تا حدودی با ساختار و مکانیزم اجرایی بعضی از جشنواره‌ها آشنا هستم و می‌دانم که از الآن برای دو سال آینده برنامه‌ریزی می‌کنند و نظر مخاطب، جامعه، امکانات و بودجه را میسنجند. بنابراین هرکسی که در مقام مدیر قرار بگیرد اگر بتواند برنامه خود را در چارچوب زمان‌بندی مشخص و بلندمدت عملی کند، می‌تواند تا حدودی به خواسته‌های خود برسد. ولی اگر این زمان‌بندی خیلی محدود بشود طبیعی است که هرکسی در مقام دبیر جشنواره قرار بگیرد با یکسری محدودیت‌هایی مواجه می‌شود و نمی‌تواند همه ایده‌های خود را اجرایی کند.

خاکی همچنین تصریح کرد: من همیشه مسئله‌ام این است که جشنواره تئاتر فجر فقط نباید قائم به این باشد که مدیر آن مشخص شود و تا آن زمان همه‌چیز رها شود. جشنواره فجر باید دفتر دائمی داشته باشد که مدام در حال کار باشد و از حالا برای دو سال دیگر برنامه‌ریزی کند. پیش‌بینی کند که تئاتر ما چه سطحی را می‌خواهد داشته باشد و توسعه تئاتر به لحاظ کمی و کیفی چگونه خواهد بود. این‌ها همه اموری شدنی است و خواسته ایده‌آلیسی و عجیبی نیست اما باید کسانی این کار را انجام دهند که آن را بلد هستند، دیده‌اند و روی این مسئله تجربه داشته و مطالعه کرده‌اند.

کارگردان نمایش «دیده‌بان» در ادامه بابیان اینکه استفاده نکردن از تجربیات گذشته یکی از معضلاتی است که در فرهنگ ما وجود دارد و همیشه می‌خواهیم همه‌چیزی را از نقطه‌ صفر شروع کنیم، اضافه کرد: تمام  افرادی که به‌عنوان دبیر جشنواره انتخاب می‌شوند محترم، علاقه‌مند و باشخصیت هستند؛ اما بعضی از دوستان مدیر هیچ توجهی به مسائلی همچون آینده‌نگری، چشم‌انداز و برنامه‌ریزی بلندمدت ندارند یا حداقل نتوانستند که این نکات را اجرایی کنند.

او بابیان اینکه متولیان تئاتر ایران باید بگویند تئاتر ایران را در دو سال یا حتی پنج سال آینده را چگونه می‌بینند، تصریح کرد: واژه Culture یعنی فرهنگ؛ از زمین و کشاورزی می‌آید و ریشه‌های مشترک دارند به همین خاطر برنامه‌ریزی خیلی اهمیت دارد. تئاتر فرهنگ است و فرهنگ در برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد؛ یک کشاورز وقتی می‌خواهد نهالی را بکارد باید به اینکه این چه نهالی است، چقدر آب می‌خواهد، زمان آبیاری کی است و چگونه مراقبت شود فکر کند تا اینکه بعد از چند سال یک درخت تنومند شده و بتوان از میوه و محصول آن استفاده کرد.

این کارگردان تئاتر بابیان اینکه متأسفانه ما فقط تئاتر را در اجرای نمایش می‌بینیم، یادآور شد: تئاتر در حوزه‌های مختلف معنی دارد؛ در گفتگو، در نشست‌های فرهنگی، در نشر آثار، در نوشتن نمایشنامه‌ها، در گفتگوی درون خانوادگی تئاتر که افراد بتوانند دوستانه باهم صحبت کنند و در رشد دادن و تقویت نقد این را باور کنیم که نقد جدی با هیچ‌کس دشمنی ندارد و فقط هدفش اعتلای فرهنگ و تئاتر است و مبتنی بر شخص نیست.

خاکی همچنین درباره مسئله حمایت از جوانان در تئاتر نیز گفت: ما همیشه این حرف را می‌زنیم که باید از جوانان حمایت کنیم اما فراموش نکنیم تئاتر فوتبال نیست که جوان بتواند خوب بدود. تئاتر تجربه است و این تجربه طی سال‌ها به دست می‌آید. بنابراین باید ازنظر کسانی که تجربه‌دارند و عمرشان را پای این کار گذاشته‌اند استفاده شود زیرا همه ما برای تئاتر همین مملکت کار میکنیم و دلمان می‌خواهد بهترین جشنواره‌ها و تئاترها را داشته باشیم که پر از درخشش هستند.

این کارگردان و نویسنده تئاتر در پایان خاطرنشان کرد: ضمن احترام به تمام مدیرانی که در تئاتر بودند، باید بگویم که متأسفانه پتانسیل و نیروهای خوب تئاتر ما مدیریت نمی‌شوند. خطاب من فرد خاصی نیست، خطاب من نظام برنامه‌ریزی است که فقدان آن حس می‌شود. اما درمجموع بااینکه جشنواره آینده کمی دیر در حال اتفاق افتادن است و این خیلی مسئله سختی است که در زمان کوتاه بتوان برنامه‌ریزی خوبی کرد اما امیدوارم جشنواره  پیش رو جشنواره خوب و موفقی باشد.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران