گفتوگوی ایران تئاتر با یاسر خاسب مدرس کارگاه بدن دیوانه در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان
برگزاری ورکشاپهای تخصصی به رشد کیفی جشنوارهها کمک میکند
یاسر خاسب کارگردان و مدرس کارگاه بدن دیوانه در دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان معتقد است؛ برگزاری ورکشاپهای تخصصی در جشنوارهها میتواند به رشد کیفی تئاتر در کشور کمک کند.
یاسر خاسب کارگردان و سرپرست گروه تئاتر «بدن دیوانه» که این روزها برای برگزاری یک ورکشاپ تخصصی در دوازدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان به این شهر آمده درباره برگزاری انواع کارگاههای تخصصی در حاشیه جشنوارهها و مشخصا کارگاه خودش به ایران تئاتر گفت: به طور کلی بیشتر شدن کمکهای آموزشی به گروههای جوان تئاتری در این نوع جشنوارهها بسیار اهمیت دارد و در مجموع اتفاقهایی مثل برگزاری ورک شاپهای تخصصی میتواند به رشد بیشتر تئاتر در کشور کمک بکند.
خاسب با بیان اینکه کارگاه بدنه دیوانه در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به نوعی اولین فعالیت آکادمی ملی حرکت در شهرستانها است، ادامه داد: از زمان شروع فعالیت آکادمی در تهران همواره کارگاههای زیادی برگزار کردیم اما هدف از برگزاری کارگاه در شهرستانهای مختلف، کشف استعدادهای جدید در این زمینه است تا بدین ترتیب این افراد بتوانند در فستیوال آکادمی ملی حرکت حضور پیدا کنند.
او که درباره کارگاههای خود در مریوان نیز توضیح داد: روز دوشنبه و سهشنبه دو کلاس این کارگاه در یک مجموعه ورزشی با امکانات نسبتا مناسب برگزار شد و قرار شده علاوه بر این کارگاه یک بخش کارگاه آزاد بداهه نیز در آخرین روز برگزاری جشنواره در کنار دریاچه زریوار برای عموم برگزار کنیم.
خاسب در ادامه درباره تاثیر طراحی و به کارگیری از حرکات بدنی در نمایشهای خیابانی با تاکید بر اینکه نمایشهای محیطی و به طور کلی نمایشهایی که در فضاهای غیرمتعارف اجرا میشوند باید بیشتر از نمایشهای صحنهای از زبان بدن و حرکت بهره بگیرند، اظهار داشت:این مسئله در جذب مخاطب برای این آثار تأثیر زیادی دارد. نمونه عینی آن هم در این جشنواره اجرای نمایش «2 ثانیه» از فرانسه بود. در این اجرا دیدیم که یک سوژه خیلی ساده مانند چادر مسافرتی کوچک دستمایه کار بازیگر شده بود و این بازیگر بدون هیچ کلامی تنها با استفاده از حرکت بدنی و چند ایده خلاقانه در کنار استفاده از اشیاء و ابزاری ساده توانست به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کند.
او با بیان اینکه فضای جشنواره تئاتر مریوان در میان جشنوارههایی که در کشورمان برگزار میشود به لحاظ استقبال مخاطب کمنظیر است، اضافه کرد: گروههای تئاتری باید از این فرصت بهترین استقاده را بکنند، زیرا با یک اتفاق ساده اما خلاقانه میتوانند ارتباطی خیلی خوبی با مخاطب عام برقرار کنند. البته در گروههای نمایشی ایرانی به دلیل وجود یک جو سنگین و تنبل که به طور کلی در تئاتر ما حاکم است متاسفانه این اتفاق کمتر میافتد. در واقع اکثرا دوست دارند حرافی کنند و با مردم از طریق زبان حرف بزنند و خیلی کم میبینیم که بخواهند از طریق زبان بدن با مخاطب ارتباط بگیرند. دلیل آن هم این است که اینگونه کارها نیازمند تمرین و ممارست زیاد است در نتیجه در یک جامعه تنبل امروزی کمتر هم مورد توجه قرار میگیرد.
خاسب در پایان با اشاره به وجود استعدادهای فراوان در کشور، خاطر نشان کرد: باید این استعدادها شناسایی و تحت آموزش قرار بگیرند، مخصوصا اگر این اتفاق در سنین پایینتر رخ بدهد نتیجه خیلی بهتری خواهد داشت.