گفتوگو ایران تئاتر با محمد رضا رهبری نویسنده ، کارگردان و مدیر تالار هنر اصفهان :
تبادل فرهنگی با سایر شهرها به توسعه تئاتر کمک میکند
تئاتر در شهرستانها همواره مورد توجه جوان ها بوده است و تلاشهای زیادی بر رونق تئاتر در شهرهای کشورمان با حمایت نهادهای زیربط انجام شده است. اصفهان یکی از شهرهایی است که همواره تئاتر در آن به صورت جدی دنبال شده است .
محمد رضا رهبری هنرمند و مدیر با سابقه اصفهانی بیش از یک دهه است که در حوزه تئاتر فعالیت جدی دارد و پیش از این مدیریت موزه هنرهای معاصر اصفهان را بر عهده داشته است.رهبری در گفت وگو با ایران تئاتر در باره وضعیت تئاتر در اصفهان عنوان کرد : در تحلیل موقعیت تاریخی معمولا دوران گذشته را خوب و مطلوب دیده میشود و همه چیز پشت سر گذاشته شد و تبدیل به خاطره و نوستالوژی شده است. اما در باره آینده نگرانیهایی وجود دارد. وضعیت فعلی تئاتر اصفهان به سمت توسعه و پوست انداختن در حال حرکت است و نسل مستعد و جوانی در حال فعالیت هستند. کارهای این نسل هم در موضوع و هم در روش و شیوه مدیریت گروه متفاوت عمل میکند. چون قدری ناشناخته هستند. بنابراین ترس و احتیاطی وجود دارد. بعد از دوران درخشان و طلایی تئاتر اصفهان در دهه چهل و پنجاه ، در دهههای بعدی تئاتر اصفهان دچار افت شد و اجرای تئاتر به طور مستمر دنبال نمیشد. سالنها به خاموشی گرائیده بود . در دهه هشتاد تلاش بر این بود که استمرار تئاتر حفظ بشود. در دهه نود تلاش برای مستقل و در آمد زایی تئاتر مورد رویکرد است و اینکه بدون حمایت دولت و استفاده از چوب زیر بغل و با تلاش اهالی تئاتر، بدنه تئاترخصوصی، آزاد و مستقل راهش را ادامه بدهد.
رهبری درباره میزان موفقیت تئاتر اصفهان در تحقق مستقل شدن و در آمد زایی تئاتر افزود: در گامهای اول تحقق چنین تلاشی هستیم و نسبت به دهه قبل الان همزمان در سالنهای شهر تئاترهای مختلفی روی صحنه اجرا میشود و برخی از سالنها دو اجرایی هم کارشان را ادامه میدهند و انواع و اقسام از سبکهای اجرایی برای انتخاب مخاطب وجود دارد.
این مدیر فرهنگی درباره تعداد سالنهای فعال در اصفهان در اجرای تئاتر عنوان کرد : 4 سالن فعال در حوزه اجرای نمایش ها فعالیت دارند. در کنار این 4 سالن موقعی که تعداد نمایشهای متقاضی زیاد باشد، سالنهای چند منظوره شهر نظیر سالن اداره راه و ترابری استان، سالن حوزه هنری و نگارستان امام خمینی به اجرای نمایش اختصاص پیدا میکنند. موقعی که هدف توسعه تئاتر است. باید چالشهای تعداد زیاد اجرا و تقسیم شدن مخاطبان را پذیرفت تا به تدریج تئاتر دیدن جزو سبد فرهنگی خانوادهها قرار بگیرد. در چنین جو رقابتی هر گروه اجرایی مجبور است برای داشتن مخاطب سطح کاریش را ارتقا ببخشد.
مدیر تالار هنر درباره رویکردهایش در انتخاب نمایش برای اجرا در این سالن افزود : با توجه به حضورم در دفتر تخصصی تئاتر عمده تمرکزمان روی توسعه تئاتر تمرکز است تا تئاتر را به عنوان یک نیاز فرهنگی در سطح جامعه اشاعه بدهیم و تئاتر از حاشیه به متن بیاید. به همین دلیل حمایتهایی زیادی از انواع و اقسام نمایشهای مفرح ، هنری و تجربه گرا انجام میدهیم. درباره تئاتر تجربی برنامههای زیادی داریم و تلاش میکنیم این گونه تئاتر را به مخاطب عادی هم معرفی کنیم. در کلیت تعاملات خوبی بین سازمان فرهنگی هنری شهرداری ، اداره کل ارشاد و حوزه هنری برای توسعه تئاتر در اصفهان وجود دارد.
رهبری درباره رویکردهایی که از دعوت گروههای تئاتری از شهرهای دیگر برای اجرا در اصفهان تاکید کرد : موقعی که به توسعه و اعتلای تئاتر فکر میکنیم. باید به تبادل گروههای اجرایی با سایر شهرها فکر کنیم. به همین دلیل قرار ست اجراهایی در شهر رشت داشته باشیم و در حال حاضر هم مژگان خالقی از تهران نمایشی را در تالار هنر اجرا می کند.
گفتنی است نگارش نمایشنامه ظلالسلطان(علیرضا قدسیه)اصفهان، موزه هنرهای معاصر؛ 1385 ماه درخشید، تیغ آب(محسن عربزاده)اصفهان، تالار هنر؛ 1387 نویسنده و کارگردان: «گفتو گوی آقا و خانم پیراصفهان»، «خانه جوان»؛ 1374 ، «مقرنسهای خونین» (میدانی)اصفهان، «باغ غدیر»؛ 1375 «ماه درخشید» اصفهان، تالار اندیشه؛ 1382 ، «چگونه میتوان یک قصه عاشقانه»...اصفهان، تالار سوره؛ 1384 ، «بازی: شاهبازصدره نشین» ( ابراهیم کریمی ) اصفهان اشاره کرد. رهبری در حوزه ترجمه نیز فعال است و ترجمه نمایشنامه «آوازهای قورباغه کوچولو» جعفر رهبری؛ 1381 ترجمه نمایشنامه «چشم انداز» هارولد پینتر- مرجان صفدریان- محمدرضا رهبری؛ 1380، ترجمه نمایشنامه چند مقاله تخصصی جهت استفاده گروه با موضوع نمایش عروسکی؛ 1382 مقاله «این چراغ سه بار روشن میشود» ویژه تجلیل تئاتر مردمی اصفهان- فصلنامه دریچه؛ زمستان 1387 را انجام داده است و در حوزه مدیریت مناصب زیادی را تجربه کرده است. مدیریت فرهنگی هنری خانه جوان اصفهان به ویژه تئاتر؛ 1374تا 1375 – 1380 تا 1381 ، مدیریت مرکز هنرهای عروسکی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان؛ 1381 تا 1382 ،مدیریت مرکز تخصصی نمایش کودک و موسیقی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان؛ 1382 تا 1385 ،مدیریت مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان(تالار هنر)؛ 1385 تا 1387 ،مسئول واحد نمایش اداره کل ارشاد اسلامی اصفهان؛ 1385 تا 1386 ،مسئول واحد نمایش حوزه هنری اصفهان؛ 1386 تا1387 و مسئول برگزاری و مسئول انتخاب آثار جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اصفهان در ابتدای دهه هشتاد از این جمله فعالیتهای او محسوب میشود. رهبری در حوزه مدیریتیاش چندی است است با دعوت از گروههای سایر شهرها برای اجرای نمایش در اصفهان باب تعاملات فرهنگی این شهر را با سایر شهرهای کشور بازی کرده است.