گفتوگو با کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی / از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفتوگو با کارگردان «انگشتر اسرارآمیز» / میثم یوسفی: جای زنگ تئاتر در مدارس به صورت تخصصی و کاربردی خالی است
گفتوگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از» / جایی که آرامش درگیر چالشهای عجیب میشود؛ هنر همان کشتی نجاتدهنده است
گفتوگو با امیر کمالی، کارگردان نمایش «مردگان بی کفن و دفن» / حسرت هنرمندان جوان از ندیدن تئاتر حمید سمندریان و پری صابری
گفتوگو با بازیگری که جای سعدی افشار روی صحنه رفت / داوود داداشی: هر که صورتش سیاه شد، «سیاهباز» نیست
نگاهی به بازیهای نمایشی در ماه رمضان بابک معماری*: ماه مبارک رمضان از دیرباز، با سحریها و افطاریهایش که بوی همدلی، صفا و صمیمیت و نوید زُدودن زنگار کین را از دل میدهد، حال و ...
آیا در تئاتر احساس خوشبختی میکنیم؟ یدالله آقاعباسی*: زمانی آلبرکامو نوشت تئاتر تنها جایی است که در آن احساس خوشبختی میکنم. توصیف او از تئاتر صومعهای بود که گروهی مرکب از کارگرانی که کارشان ...
مروری بر شش دهه فعالیت هنری مستمر زندهیاد حسین دهقانی از نمایشهای خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران جهانشیر یاراحمدی: نمایشهای خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد. خیلی ...
اداره تئاتر؛ آوردگاه تمرین و اجرای هنرمندان کاربلد ایران امیر آتشانی: ساختمان اداره تئاتر همانطور که تئاتر شهر قلب تپنده تئاتر ایران به شمار میآید، قلب و جایگاه تمرینات و اجراهای حرفهای و هنرمندان متخصص و ...
نگاهی به نمایش «فین جین» گرهگاهی کلیدی از مواجهه چالشآفرین کلیشههای آرمانیشده از امری تاریخی حمید امجد: نمایشِ «فین جین» در میان دوقطبی نمایشهای اصطلاحاً «سطحی» یکسره عامهپسند و نمایشهای ظاهراً عمیق که قرار است بهضرب فلسفه یا سیاست ...
تجلی خواب یونگ در «روزی روزگاری سمنگان» مریم سلیمی*: «روزی روزگاری سمنگان» به نویسندگی نازنین گودرزیان و محمودرضا رحیمی به شخصیت جمعی یا اجتماعی افرادی میپردازد که اکنون، پس از سالها دارای ...
یادداشت کارگردان نمایش «عددهای نشده» روایت آدمهایی که به رؤیاهایشان نرسیدهاند حسین کشفی اصل: نمایش «عددهای نشده» که مدتی است در سالن قشقایی تئاتر شهر روی صحنه آمده، دهمین تجربه کارگردانی من است. سال ۸۰ اولین نمایشم را با نام «سلام و ...
به بهانه نمایش برای نوجوانان نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی مسلم قاسمی: نوجوانی، سُر خوردن دوران کودکی به جوانی است؛ بنابراین نه تخیل محض است و خوابهای رنگی کودکانه و نه دوره صلابت و استقلال جوانی! بحث امروز ما، این دوره ...
تاسیس بنیاد نمایشهای ایرانی، ضرورتی اجتنابناپذیر است داوود فتحعلی بیگی: صحنه قدیمی اجرای نمایشهای آیینی و سنتی در فضایی مانند تکیهها، میدان بزرگ وسط قهوهخانههای قدیم یا روی حوض خانهها بوده است اما ...
یادداشتی از داوود کیانیان در ضرورت توجه به تئاتر نوجوان نوجوانان و خانوادههای آنها تشنه و پذیرای فعالیتهای هنریاند داوود کیانیان: بعد از زندهیاد جبار باغچهبان در ایران تا سال ۱۳۵۰ هر چه فعالیت هنری و فرهنگی برای کودکان و نوجوانان شکل گرفته، بهطور عمده برای نوجوانان و با ...
یادداشتی بر نمایش «بوستان حیات ژوراسیک» ارائه محتوا با زبان طنز و گروتسک در قالب بداههپردازی حمید کاکاسلطانی*: نمایش «بوستان حیات ژوراسیک» نوشته نوشین تبریزی و به کارگردانی پرستو گلستانی دی و بهمن ۱۴۰۲ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی ...
تئاتر شهر؛ نگین تابان هنرهای نمایشی کاظم نظری: تئاتر شهر، مهمترین سالن زیرمجموعه ادارهکل هنرهای نمایشی، هفتم بهمن ۱۴۰۲ همزمان با میزبانی از آثار چهلودومین جشنواره بینالمللی فجر و در ...
جشنوارههای تئاتر؛ محملی برای ایجاد انگیزه در هنرمندان مالک سراج*: هنرمندان بسیاری با برگزاری جشنوارهها به دلیل تعدد آنها در کشور مخالف هستند اما من همواره با برگزاری چنین رویدادهایی موافق بوده و هستم. جشنواره به ...
جشنواره منطقهای، در تئاتر کشور جریانساز است محمود سالاری*: برگزاری و احیای دوباره جشنواره تئاتر منطقهای پس از هفت سال توقف، عملکردی قابل تامل، ارزشمند و همچنین جریانساز در ارتقای سطح کمی و کیفی تئاتر ...
هنرمندان، تئاتر شهر را خانه مردم میدانند مجید قناد: طرح احداث حریم مجموعه تئاتر شهر، سالهای سال است که مطالبه تمامی هنرمندان، مدیران و مردم دغدغهمندی بوده و هست که نگران حفظ این بنای فرهنگی-هنری و ...
یادداشتی بر نمایش «همکارها» به کارگردانی پریسا محمدی متنی تأثیرگذار و اجرایی درخور تفکر عباس شاهمحمدزاده: جان هاج، فیلمنامهنویس و نمایشنامهنویس اسکاتلندی، اولین نمایشنامه خود را با عنوان «همکارها» از فیلمی اقتباس میکند که این فیلم ...