از تاریخ
 تا تاریخ
 
نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی

خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش
نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی

خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش

احمدرضا حجارزاده: شاهنامه فردوسی یکی از غنی‌ترین منابع اقتباس داستان‌های ایرانی در قالب هنرهای نمایشی است اما سینما و تئاتر ایران از این مخزن بی‌پایان ...

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «شهر طلا»

حامد زحمتکش: تکنیک عروسک کاغذی برای بچه‌ها باورپذیر بود
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «شهر طلا»

حامد زحمتکش: تکنیک عروسک کاغذی برای بچه‌ها باورپذیر بود

حامد زحمتکش با اشاره به اهمیت تنوع فرم می‌گوید نمایش‌ «شهر طلا» مبتنی بر این ایده محوری است که شخصیت اصلی می‌رود دنیا را می‌گردد و قصه سواد مالی آدم‌ها را می‌بیند ...

نگاهی به نمایشنامه‌ «موبایل مَردِ مُرده» اثر «سارا رول»

یک داستان کوتاه درباره عشق و تکنولوژی
نگاهی به نمایشنامه‌ «موبایل مَردِ مُرده» اثر «سارا رول»

یک داستان کوتاه درباره عشق و تکنولوژی

احمدرضا حجارزاده: نشر قطره از سال‌ها پیش در حوزه انتشار ادبیات نمایشی، جزو فعالان پیشرو و متفاوت ایران بوده و تاکنون نمایشنامه‌نویسان بسیاری را با چاپ آثارشان ...

در گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «نئورئالیسم» مطرح شد

سلمان سامنی: ادبیات نمایشی همواره زن را در کانون روایت‌های خود قرار داده است
در گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «نئورئالیسم» مطرح شد

سلمان سامنی: ادبیات نمایشی همواره زن را در کانون روایت‌های خود قرار داده است

سلمان سامنی، نویسنده و کارگردان نمایش «نئورئالیسم» با بیان اینکه تاریخ ادبیات نمایشی همواره زن را در کانون روایت‌های خود قرار داده، می‌گوید در واقع زن خود، جهان ...

گفت‌وگو با بازیگر، نمایشنامه‌نویس و کارگردان باسابقه تئاتر

امیر دژاکام: تئاتر به معنی خردمندی و فهم مشترک است
گفت‌وگو با بازیگر، نمایشنامه‌نویس و کارگردان باسابقه تئاتر

امیر دژاکام: تئاتر به معنی خردمندی و فهم مشترک است

امیر دژاکام هنرمند کهنه‌کار عرصه هنرهای نمایشی می‌گوید تئاتر یعنی خردمندی و فهم مشترک. دلیل اصلی مشکلات زندگی ما، عدمِ داشتنِ فهم مشترک از موضوعات است. این فهم ...

گفت‌وگو با کارگردان نمایش کمدی عرفانی «سیاه و غزال»

شقایق فتحی: به فکر فرو رفتن مخاطب، مهم‌تر از خندیدن اوست!
گفت‌وگو با کارگردان نمایش کمدی عرفانی «سیاه و غزال»

شقایق فتحی: به فکر فرو رفتن مخاطب، مهم‌تر از خندیدن اوست!

کارگردان نمایش «سیاه و غزال» با اشاره به اینکه از شخصیت «سیاه» استفاده تازه‌ای کرده و به وجه دیگری از این نماد نمایشی پرداخته است، گفت: «در ذات سیاه، همیشه به دنبال ...

نقد و نظری بر نمایش «سمندر و شهر کاغذی» به کارگردانی محمدرضا شاه‌مردی

تنها راه نجات، صلح و مهربانی است
نقد و نظری بر نمایش «سمندر و شهر کاغذی» به کارگردانی محمدرضا شاه‌مردی

تنها راه نجات، صلح و مهربانی است

احمدرضا حجارزاده: با راه افتادن دوباره جریان اصلی تئاتر و از جو جشنواره تئاتر فجر خارج شدن فضای تئاتر کشور، دوباره ریتم معمول اجرای نمایش‌های بزرگ‌سال به ...

نقد و نظری بر نمایش «طبقه‌ کور» به نویسندگی و کارگردانی «مجید صدخسروی»

مانیفست ایرانی برای جامعه‌ آمریکایی
نقد و نظری بر نمایش «طبقه‌ کور» به نویسندگی و کارگردانی «مجید صدخسروی»

مانیفست ایرانی برای جامعه‌ آمریکایی

احمدرضا حجارزاده: تئاتر از مهم‌ترین بسترهای موجود در عرصه‌ هنر برای بیان هرگونه نقد و نظری به شرایط و مناسبات موجود در جامعه و میان انسان‌هاست. از این‌رو ...

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «سگ‌ها و استخوان‌های مادرم»

مژگان خالقی: دوست داشتم نمایش‌نامه را درباره‌ جنگ تحمیلی بنویسم
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «سگ‌ها و استخوان‌های مادرم»

مژگان خالقی: دوست داشتم نمایش‌نامه را درباره‌ جنگ تحمیلی بنویسم

سالن چهارسو در مجموعه‌ فرهنگی هنری تئاتر شهر این شب‌ها ساعت ۲۰:۳۰ میزبان نمایشی با نام «سگ‌ها و استخوان‌های مادرم» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی «مژگان ‌خالقی» ...

نقد و نظری بر نمایشنامه‌ی «خاطره‌یی به نام تو» نوشته‌ داریوش نصیری و مرتضی زیوری

یک تلنگرِ تکراری
نقد و نظری بر نمایشنامه‌ی «خاطره‌یی به نام تو» نوشته‌ داریوش نصیری و مرتضی زیوری

یک تلنگرِ تکراری

ایران تئاتر_احمد رضا حجارزاده:نمایشنامه‌ی «خاطره‌یی به نام تو» نوشته‌ی مشترک داریوش نصیری و مرتضی زیوری، از متونی است که با رویکردی بر جنگ هشت‌ساله‌ی ایران و ...

گفت‌وگو با منیژه داوری،کارگردان نمایش «اندر حکایت یوسف و زلیخا»

افرادی که از تئاتر ملی حمایت می‌کنند، انگشت‌شمارند
گفت‌وگو با منیژه داوری،کارگردان نمایش «اندر حکایت یوسف و زلیخا»

افرادی که از تئاتر ملی حمایت می‌کنند، انگشت‌شمارند

ایران تئاتر: با وجود قدمت و پیشینه غنی و پربار نمایش ایرانی، این گونه‌ی نمایشی هنوز در کشور ما به عنوان خاستگاه اصلی آن مهجور و کم‌مخاطب است. با وجود این، جای ...

گفت‌وگو با «شقایق عرفی‌نژاد»، نویسنده و کارگردان نمایش «جلسه خانوادگی»

قتل‌های خانوادگی آزارم می‌دهند
گفت‌وگو با «شقایق عرفی‌نژاد»، نویسنده و کارگردان نمایش «جلسه خانوادگی»

قتل‌های خانوادگی آزارم می‌دهند

ایران تئاتر: شقایق عرفی‌نژاد جزو کارگردان‌های جوان، خلاق و بااستعدادی است که کار خود را در حیطه کارگردانی تئاتر خیلی دیر اما با موفقیت شروع کرده است. او از سال۷۷ و با ...

داریوش نصیری، نویسنده و کارگردان نمایش «U-Turn»  حاضر در  جشنواره تئاتر فجر

تهران دچار تراژدی تنهایی انسان‌ها شده است
داریوش نصیری، نویسنده و کارگردان نمایش «U-Turn» حاضر در جشنواره تئاتر فجر

تهران دچار تراژدی تنهایی انسان‌ها شده است

احمدرضا حجارزاده: امسال در بخش آثار نمایش‌های خیابانی سی‌‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تماشاگران شاهد یک نمایش متفاوت ـ هم در محتوا و هم شیوه اجرایی ـ ...

گفت‌وگو با «سمانه زندی‌نژاد»،کارگردان نمایش «کلاغ»

پیچیدگی‌ها و روابط انسانی دغدغه من است
گفت‌وگو با «سمانه زندی‌نژاد»،کارگردان نمایش «کلاغ»

پیچیدگی‌ها و روابط انسانی دغدغه من است

ایران تئاتر:سمانه زندی‌نژاد از کارگردان‌های جوان و خلاقی است که از آغاز دهه نود با نمایش‌های متفاوت و تاثیرگذاری که روی صحنه برد، توانست جریان تازه‌یی در تئاتر ...

گفت‌وگو با «رامونا شاه» به بهانه حضور در تیم داوری جشنواره بین‌المللی تئاتر کمدی الهی لهستان

تئاتر ایران از تئاتر اروپا چیزی کم ندارد
گفت‌وگو با «رامونا شاه» به بهانه حضور در تیم داوری جشنواره بین‌المللی تئاتر کمدی الهی لهستان

تئاتر ایران از تئاتر اروپا چیزی کم ندارد

برخی کارگردانان و بازیگران تئاتر ایرانی طی دو دهه اخیر موفق شده‌اند با حضور در نمایش‌های ایرانی و خارجی به بسیاری از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی راه پیدا کرده و ...

گفت‌وگو با عبد آتشانی، نویسنده و کارگردان نمایش «شب اسرارآمیز»

در کارهای کودک دنبال منطق نگردیم
گفت‌وگو با عبد آتشانی، نویسنده و کارگردان نمایش «شب اسرارآمیز»

در کارهای کودک دنبال منطق نگردیم

احمدرضا حجارزاده: تالار هنر از اواسط آبان‌ماه تاچند روز قبل میزبان نمایش «شب اسرارآمیز» با نویسندگی و کارگردانی عبد آتشانی؛کارگردان جوانی که سال‌هاست در حیطه ...

گفت‌وگو با پریناز آل‌آقا،کارگردان نمایش «درس»

می‌خواستم سردشدن روابط انسانی را نشان بدهم
گفت‌وگو با پریناز آل‌آقا،کارگردان نمایش «درس»

می‌خواستم سردشدن روابط انسانی را نشان بدهم

ایران تئاتر:نمایش «درس» به نویسندگی اوژن یونسکو و کارگردانی پریناز آل‌آقا که این روزها در سالن انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه رفته، نخستین‌بار ده سال پیش در تالار ...

گفت‌وگو با وحید نفر،کارگردان نمایش «همه‌چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری»

هنرجویان رشته بازیگری این نمایش را ببینند
گفت‌وگو با وحید نفر،کارگردان نمایش «همه‌چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری»

هنرجویان رشته بازیگری این نمایش را ببینند

وحید نفر سال‌هاست در عرصه تئاتر و سینما به‌عنوان بازیگر و گاهی کارگردان فعال است او تجربه‌های مهمی در زمینه کارگردانی دارد و اتفاقاً کارگردان خلاق و توانمندی هم ...

با حضور ابراهیم پشت‌کوهی، آرش دادگر،  آرش سنجابی,علیرضا بهنام

جلسه نقد رمان «آخرین انار دنیا» با رویکرد اقتباس برای تئاتر برگزار شد
با حضور ابراهیم پشت‌کوهی، آرش دادگر، آرش سنجابی,علیرضا بهنام

جلسه نقد رمان «آخرین انار دنیا» با رویکرد اقتباس برای تئاتر برگزار شد

احمدرضا حجارزاده: این‌روزها اجرای نمایش «آخرین انار دنیا» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی در سالن سایه چنان هیاهویی به راه انداخته که اغلب علاقه‌مندان ...

گفت‌وگو با غلامرضا عربی،کارگردان نمایش «فصل بهارنارنج»

تئاتر چند قدم از روانشناسی جلوتر است
گفت‌وگو با غلامرضا عربی،کارگردان نمایش «فصل بهارنارنج»

تئاتر چند قدم از روانشناسی جلوتر است

ایران تئاتر :نمایش «فصل بهارنارنج» را باید از مهم‌ترین و متفاوت‌ترین نمایش‌های سال جاری دانست که برای سومین‌بار و این‌بار در مجموعه تئاترشهر موفق شد روی صحنه ...