نگاهی به نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان و کار هادی مرزبان شورش دوباره مبارک بر اربابان ریاکار بهنام حبیبی: نمایش ایرانی همواره و در همه شرایط اجتماعی ایران، با گونههای مردمیاش موردپذیرش تماشاگر ایرانی بوده است. از آن زمان که بر حوضی فرششده در حیاط ...
نگاهی به نمایش «کسی برای یک گوریل غمگین کاری نمیکند» نوشته و کار مجید شکری سرآغاز کابوس تنهایی بهنام حبیبی: داستان سرگردانی، بیهدفی و تنهایی انسان امروز و میل به تحولخواهی و دگردیسی معنایی او به سوی کمال ناشناختهاش، در روایتهای گوناگون و مکاتب ...
نگاهی به نمایش «ساپو» نوشته و کار محمدامین سعدی فقط یک مداد کوچک برای نوشتن بهنام حبیبی: چالش انسان امروز با همه خواستهها و آرزوهای فکری و روانیاش، در پارادوکس قرارگیری او برابر همه نیروهای فرادستی تمامیتخواه، قصهای پرتکرار از ...
گفتوگو با دو بازیگر نمایش «رابینسون و کروزو» تا وقتی دیالوگ هست، چرا جنگ؟ بازیگران نمایش «رابینسون و کروزو» در مورد درونمایه این اثر در یک نظر متفقالقولند؛ آنها موضوع نمایش را داستان زندگی همه انسانها و تنها راه نجات نوع بشر را ایجاد ...
نظری بر نمایش «آوازهخوان طاس» به کارگردانی محمدشایان طهماسبپور غریبههایی آشنا در جستوجوی هویت بهنام حبیبی: درام قرن بیستم، با فراز و نشیبهایش، سبکهای گوناگونی را به عرصه نمایش معرفی کرد. در این میان، ابزوردیسم با پرداخت ویژهاش به بحرانهای ...
بررسی مراسم کشورهای مختلف جهان در پیشواز سال نو نقش پررنگ نور و آتش در استقبال از فصل بهار بهنام حبیبی: پیشواز سال نو رفتن در بسیاری از کشورها، و در بین گروههای زیادی از مردمان روی زمین، با برگزاری مناسک و آیینهای ویژهای شناخته میشود. ولی در ...
گفتوگو با نویسنده و کارگردان نمایش «دیدن» تصویر چالش بیکلام آدمها با خود و با دیگران حمید عبدالحسینی نویسنده و کارگردان نمایش «دیدن» با تاکید بر اینکه میخواستم نمایشنامهای از کنشها و واکنشها و تنشهای بین آدمها بنویسم، میگوید این نمایش ...
گفتوگو با رضا بهرامی کارگردان نمایش «تاناکورا» تعزیه، تنها یک عزای مذهبی نیست رضا بهرامی کارگردان نمایش «تاناکورا» با تأکید بر اینکه تعزیه تنها یک عزای مذهبی نیست، میگوید در تعزیه، نقالی، پردهخوانی و... اجرای نمایش از نظر صحنه و دکور ساده ...
در گفتوگو با کارگردان نمایش «هملت» از ارمنستان مطرح شد آرایر ناجاکیان: تئاتر ایران زبانِ اکنونِ تئاتر را میشناسد آرایر ناجاکیان، کارگردان نمایش «هملت» میگوید تئاتر ایران را به علت مدرن بودنش دوست دارد چراکه تئاتر ایران، زبان اکنون تئاتر را میشناسد.
گفتوگو با یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» از عمان مادری که داغ فرزند را در هاون حنا میکوبد یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» (هاون حنا) جشنواره بینالمللی تئاتر فجر را جشنواره بزرگی میداند و میگوید من همیشه اشتیاق داشتم در این جشنواره ...
نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» به کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا سوار بر بالهای خیال تا وصال با عشق واقعی بهنام حبیبی: «پهلوان قلیچ» نمایشی در گونه نمایشهای ایرانی است که با طراحی و تلفیق داستانهای نمایشی، تماشاگرش را بر بالهای خیال سوار میکند، در مکان ...
نظری به نمایش «دو خاطره خیس» به کارگردانی رحیم قرایی و مسلم نارکی از گچساران نبرد دوگانه و موازی بهنام حبیبی: زن و شوهری در آبادان در زمان پیش از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، درباره بچهدار شدن، بحث میکنند. مرد که از آغاز جنگ و مشکلات مربوط به آن برای ...