نگاهی به نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان و کار هادی مرزبان شورش دوباره مبارک بر اربابان ریاکار بهنام حبیبی: نمایش ایرانی همواره و در همه شرایط اجتماعی ایران، با گونههای مردمیاش موردپذیرش تماشاگر ایرانی بوده است. از آن زمان که بر حوضی فرششده در حیاط ...
نگاهی به نمایش «کسی برای یک گوریل غمگین کاری نمیکند» نوشته و کار مجید شکری سرآغاز کابوس تنهایی بهنام حبیبی: داستان سرگردانی، بیهدفی و تنهایی انسان امروز و میل به تحولخواهی و دگردیسی معنایی او به سوی کمال ناشناختهاش، در روایتهای گوناگون و مکاتب ...
نگاهی به نمایش «ساپو» نوشته و کار محمدامین سعدی فقط یک مداد کوچک برای نوشتن بهنام حبیبی: چالش انسان امروز با همه خواستهها و آرزوهای فکری و روانیاش، در پارادوکس قرارگیری او برابر همه نیروهای فرادستی تمامیتخواه، قصهای پرتکرار از ...
گفتوگو با دو بازیگر نمایش «رابینسون و کروزو» تا وقتی دیالوگ هست، چرا جنگ؟ بازیگران نمایش «رابینسون و کروزو» در مورد درونمایه این اثر در یک نظر متفقالقولند؛ آنها موضوع نمایش را داستان زندگی همه انسانها و تنها راه نجات نوع بشر را ایجاد ...
نظری بر نمایش «آوازهخوان طاس» به کارگردانی محمدشایان طهماسبپور غریبههایی آشنا در جستوجوی هویت بهنام حبیبی: درام قرن بیستم، با فراز و نشیبهایش، سبکهای گوناگونی را به عرصه نمایش معرفی کرد. در این میان، ابزوردیسم با پرداخت ویژهاش به بحرانهای ...
بررسی مراسم کشورهای مختلف جهان در پیشواز سال نو نقش پررنگ نور و آتش در استقبال از فصل بهار بهنام حبیبی: پیشواز سال نو رفتن در بسیاری از کشورها، و در بین گروههای زیادی از مردمان روی زمین، با برگزاری مناسک و آیینهای ویژهای شناخته میشود. ولی در ...
گفتوگو با نویسنده و کارگردان نمایش «دیدن» تصویر چالش بیکلام آدمها با خود و با دیگران حمید عبدالحسینی نویسنده و کارگردان نمایش «دیدن» با تاکید بر اینکه میخواستم نمایشنامهای از کنشها و واکنشها و تنشهای بین آدمها بنویسم، میگوید این نمایش ...
گفتوگو با رضا بهرامی کارگردان نمایش «تاناکورا» تعزیه، تنها یک عزای مذهبی نیست رضا بهرامی کارگردان نمایش «تاناکورا» با تأکید بر اینکه تعزیه تنها یک عزای مذهبی نیست، میگوید در تعزیه، نقالی، پردهخوانی و... اجرای نمایش از نظر صحنه و دکور ساده ...
در گفتوگو با کارگردان نمایش «هملت» از ارمنستان مطرح شد آرایر ناجاکیان: تئاتر ایران زبانِ اکنونِ تئاتر را میشناسد آرایر ناجاکیان، کارگردان نمایش «هملت» میگوید تئاتر ایران را به علت مدرن بودنش دوست دارد چراکه تئاتر ایران، زبان اکنون تئاتر را میشناسد.
گفتوگو با یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» از عمان مادری که داغ فرزند را در هاون حنا میکوبد یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» (هاون حنا) جشنواره بینالمللی تئاتر فجر را جشنواره بزرگی میداند و میگوید من همیشه اشتیاق داشتم در این جشنواره ...
نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» به کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا سوار بر بالهای خیال تا وصال با عشق واقعی بهنام حبیبی: «پهلوان قلیچ» نمایشی در گونه نمایشهای ایرانی است که با طراحی و تلفیق داستانهای نمایشی، تماشاگرش را بر بالهای خیال سوار میکند، در مکان ...
نظری به نمایش «دو خاطره خیس» به کارگردانی رحیم قرایی و مسلم نارکی از گچساران نبرد دوگانه و موازی بهنام حبیبی: زن و شوهری در آبادان در زمان پیش از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، درباره بچهدار شدن، بحث میکنند. مرد که از آغاز جنگ و مشکلات مربوط به آن برای ...
گفتوگو با داوود فتحعلیبیگی نویسنده و کارگردان «در و گبر و یک قرص نان» سهم نمایش ایرانی در جشنواره تئاتر فجر کم است «آقای نمایش ایرانی» که امسال با دو اثر در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حاضر است، با اشاره به اینکه سهم نمایش ایرانی در جشنواره تئاتر فجر کم است، گفت جشنواره را با ...
گفتوگو با دکتر علی السودانی مدیر جشنواره بینالمللی تئاتر بغداد و سرپرست گروه نمایش «امل» ارتباط و اثرگذاری بر جهان، از مسیر فرهنگی آغاز میشود دکتر علی السودانی سرپرست گروه نمایش «امل» با بیان اینکه ارتباطات و اثرگذاری بر جهان، از مسیر فرهنگی آغاز میشود، میگوید: جشنواره، تنها اجرای نمایش در یک کشور ...
گفتوگو با غلامحسین دولتآبادی نویسنده و کارگردان نمایش «داستان اسفانگیز یک صعود تبهکارانه به صحنهگردانی سِر پِرسی لورن و شرکا» درباره اجرای آثار در جشنواره، حالا عدالت برقرار شده است غلامحسین دولتآبادی کارگردان نمایش «داستان اسفانگیز...» میگوید: در سالهای پیش و در جشنوارههای تئاتر و فیلم فجر، به مرور آثار اجراشده پرداخته میشد. این موضوع ...
گفتوگو با محمد مؤید، کارگردان نمایش «طلقه الرحمه» از عراق اجرای تئاتر در ایران، باعث مباهات من است محمد مؤید، کارگردان عراقی که با نمایش «طلقه الرحمه» در چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور دارد، میگوید حضورش در این رویداد مهم و بزرگ، باعث مباهات اوست ...
نقدی بر «خردهجنایتهای زنوشوهری» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار افشین قاسمی سنگلاخ بین سنتگرایی و مدرنیسم بهنام حبیبی: ژیل و لیزا، زن و شوهری فرانسوی که چند سالی را با هم زندگی کردهاند، دچار مشکلات روانی در ارتباط زنوشوهری هستند. در پی به زمین افتادن ژیل و آسیب ...
نگاهی به نمایش «پیرننا»» کار اکبر قهرمانی شب یلدای مادر در حلقه دلدادگانش بهنام حبیبی: پیرزنی تنها در یکی از روستاهای استان گیلان، در شب یلدایی از زندگانی خود، این جشن بزرگ ایرانی را با همه اعضای خانوادهاش، ولی در خیال خود، جشن ...
نقدی بر نمایش «عقاب» اثر ناصر آویژه از بلندای حماسه و غرور تا پهنه رهایی در آسمان بهنام حبیبی: یک گروه نمایش ایرانی قصد دارند نمایشی را برای مردم ساده و بیآلایش اجرا کنند. نمایش با ورود کاراکتر دانشجوی نمایش و گفتوگوی تلفنیاش با اکبری، یک ...
نوشتهای بر اجرای "راشومون" عصیان عشق و هستی در برابر شمشیر سامورایی ایران تئاتر – بهنام حبیبی: "موریتو" پسری جوان که دلباخته "که سا" دختری از اهالی روستایشان است، در پیروی از آیین سامورایی و در پی کسب درجات و مقامات بالای سامورایی، در ...
نوشتهای بر اجرای "فالومی" تندیس انسان در تعقیب و گریز عشق ایران تئاتر – بهنام حبیبی: "چارلز سیدلی" حسابدار یک شرکت بزرگ، در پی مشکوک شدن به "بلیندا" همسر جوانش درباره رابطه عشقیاش با یک مرد دیگر، از یک شرکت کارآگاهی خصوصی ...
نوشتهای بر اجرای "بوفالوی آمریکایی" دوستی بر پیشخوان داد و ستد مالخرها ایران تئاتر – بهنام حبیبی: در یک مغازه خرده ریز فروشی در آمریکا، "دانی" و "تیچ"، دو دوست قدیمی، برای انجام یک دزدی نقشه میکشند.
نوشتهای بر اجرای تراژدی مخمصه"؛ از دشمن مجازی تا شکست واقعی ایران تئاتر – بهنام حبیبی: "مخمصه"، داستان جولیا، همسر آندره، یک تاجر ثروتمند است که در جریان رابطه پنهانی و نامشروعش با آنتونیو، کارمند آندره، به طور اتفاقی و ...
نوشتهای بر اجرای بانویی از اسلو جلوههای بیرنگ نیرنگهای زنانه ایران تئاتر – بهنام حبیبی: "خانه عروسک" هنریک ایبسن، نمایشنامهنویس نروژی، این بار با نام "بانویی از اسلو" در برداشتی جدید از مجید رحیمی جعفری، و با کارگردانی مشترک ...