نگاهی به نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان و کار هادی مرزبان شورش دوباره مبارک بر اربابان ریاکار بهنام حبیبی: نمایش ایرانی همواره و در همه شرایط اجتماعی ایران، با گونههای مردمیاش موردپذیرش تماشاگر ایرانی بوده است. از آن زمان که بر حوضی فرششده در حیاط ...
نگاهی به نمایش «کسی برای یک گوریل غمگین کاری نمیکند» نوشته و کار مجید شکری سرآغاز کابوس تنهایی بهنام حبیبی: داستان سرگردانی، بیهدفی و تنهایی انسان امروز و میل به تحولخواهی و دگردیسی معنایی او به سوی کمال ناشناختهاش، در روایتهای گوناگون و مکاتب ...
نگاهی به نمایش «ساپو» نوشته و کار محمدامین سعدی فقط یک مداد کوچک برای نوشتن بهنام حبیبی: چالش انسان امروز با همه خواستهها و آرزوهای فکری و روانیاش، در پارادوکس قرارگیری او برابر همه نیروهای فرادستی تمامیتخواه، قصهای پرتکرار از ...
گفتوگو با دو بازیگر نمایش «رابینسون و کروزو» تا وقتی دیالوگ هست، چرا جنگ؟ بازیگران نمایش «رابینسون و کروزو» در مورد درونمایه این اثر در یک نظر متفقالقولند؛ آنها موضوع نمایش را داستان زندگی همه انسانها و تنها راه نجات نوع بشر را ایجاد ...
نظری بر نمایش «آوازهخوان طاس» به کارگردانی محمدشایان طهماسبپور غریبههایی آشنا در جستوجوی هویت بهنام حبیبی: درام قرن بیستم، با فراز و نشیبهایش، سبکهای گوناگونی را به عرصه نمایش معرفی کرد. در این میان، ابزوردیسم با پرداخت ویژهاش به بحرانهای ...
بررسی مراسم کشورهای مختلف جهان در پیشواز سال نو نقش پررنگ نور و آتش در استقبال از فصل بهار بهنام حبیبی: پیشواز سال نو رفتن در بسیاری از کشورها، و در بین گروههای زیادی از مردمان روی زمین، با برگزاری مناسک و آیینهای ویژهای شناخته میشود. ولی در ...
گفتوگو با نویسنده و کارگردان نمایش «دیدن» تصویر چالش بیکلام آدمها با خود و با دیگران حمید عبدالحسینی نویسنده و کارگردان نمایش «دیدن» با تاکید بر اینکه میخواستم نمایشنامهای از کنشها و واکنشها و تنشهای بین آدمها بنویسم، میگوید این نمایش ...
گفتوگو با رضا بهرامی کارگردان نمایش «تاناکورا» تعزیه، تنها یک عزای مذهبی نیست رضا بهرامی کارگردان نمایش «تاناکورا» با تأکید بر اینکه تعزیه تنها یک عزای مذهبی نیست، میگوید در تعزیه، نقالی، پردهخوانی و... اجرای نمایش از نظر صحنه و دکور ساده ...
در گفتوگو با کارگردان نمایش «هملت» از ارمنستان مطرح شد آرایر ناجاکیان: تئاتر ایران زبانِ اکنونِ تئاتر را میشناسد آرایر ناجاکیان، کارگردان نمایش «هملت» میگوید تئاتر ایران را به علت مدرن بودنش دوست دارد چراکه تئاتر ایران، زبان اکنون تئاتر را میشناسد.
گفتوگو با یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» از عمان مادری که داغ فرزند را در هاون حنا میکوبد یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» (هاون حنا) جشنواره بینالمللی تئاتر فجر را جشنواره بزرگی میداند و میگوید من همیشه اشتیاق داشتم در این جشنواره ...
نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» به کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا سوار بر بالهای خیال تا وصال با عشق واقعی بهنام حبیبی: «پهلوان قلیچ» نمایشی در گونه نمایشهای ایرانی است که با طراحی و تلفیق داستانهای نمایشی، تماشاگرش را بر بالهای خیال سوار میکند، در مکان ...
نظری به نمایش «دو خاطره خیس» به کارگردانی رحیم قرایی و مسلم نارکی از گچساران نبرد دوگانه و موازی بهنام حبیبی: زن و شوهری در آبادان در زمان پیش از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، درباره بچهدار شدن، بحث میکنند. مرد که از آغاز جنگ و مشکلات مربوط به آن برای ...
گفتوگو با داوود فتحعلیبیگی نویسنده و کارگردان «در و گبر و یک قرص نان» سهم نمایش ایرانی در جشنواره تئاتر فجر کم است «آقای نمایش ایرانی» که امسال با دو اثر در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حاضر است، با اشاره به اینکه سهم نمایش ایرانی در جشنواره تئاتر فجر کم است، گفت جشنواره را با ...
گفتوگو با دکتر علی السودانی مدیر جشنواره بینالمللی تئاتر بغداد و سرپرست گروه نمایش «امل» ارتباط و اثرگذاری بر جهان، از مسیر فرهنگی آغاز میشود دکتر علی السودانی سرپرست گروه نمایش «امل» با بیان اینکه ارتباطات و اثرگذاری بر جهان، از مسیر فرهنگی آغاز میشود، میگوید: جشنواره، تنها اجرای نمایش در یک کشور ...
گفتوگو با غلامحسین دولتآبادی نویسنده و کارگردان نمایش «داستان اسفانگیز یک صعود تبهکارانه به صحنهگردانی سِر پِرسی لورن و شرکا» درباره اجرای آثار در جشنواره، حالا عدالت برقرار شده است غلامحسین دولتآبادی کارگردان نمایش «داستان اسفانگیز...» میگوید: در سالهای پیش و در جشنوارههای تئاتر و فیلم فجر، به مرور آثار اجراشده پرداخته میشد. این موضوع ...
گفتوگو با محمد مؤید، کارگردان نمایش «طلقه الرحمه» از عراق اجرای تئاتر در ایران، باعث مباهات من است محمد مؤید، کارگردان عراقی که با نمایش «طلقه الرحمه» در چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور دارد، میگوید حضورش در این رویداد مهم و بزرگ، باعث مباهات اوست ...
نقدی بر «خردهجنایتهای زنوشوهری» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار افشین قاسمی سنگلاخ بین سنتگرایی و مدرنیسم بهنام حبیبی: ژیل و لیزا، زن و شوهری فرانسوی که چند سالی را با هم زندگی کردهاند، دچار مشکلات روانی در ارتباط زنوشوهری هستند. در پی به زمین افتادن ژیل و آسیب ...
نگاهی به نمایش «پیرننا»» کار اکبر قهرمانی شب یلدای مادر در حلقه دلدادگانش بهنام حبیبی: پیرزنی تنها در یکی از روستاهای استان گیلان، در شب یلدایی از زندگانی خود، این جشن بزرگ ایرانی را با همه اعضای خانوادهاش، ولی در خیال خود، جشن ...
نقدی بر نمایش «عقاب» اثر ناصر آویژه از بلندای حماسه و غرور تا پهنه رهایی در آسمان بهنام حبیبی: یک گروه نمایش ایرانی قصد دارند نمایشی را برای مردم ساده و بیآلایش اجرا کنند. نمایش با ورود کاراکتر دانشجوی نمایش و گفتوگوی تلفنیاش با اکبری، یک ...
نوشتهای بر اجرای "راشومون" عصیان عشق و هستی در برابر شمشیر سامورایی ایران تئاتر – بهنام حبیبی: "موریتو" پسری جوان که دلباخته "که سا" دختری از اهالی روستایشان است، در پیروی از آیین سامورایی و در پی کسب درجات و مقامات بالای سامورایی، در ...
نوشتهای بر اجرای "فالومی" تندیس انسان در تعقیب و گریز عشق ایران تئاتر – بهنام حبیبی: "چارلز سیدلی" حسابدار یک شرکت بزرگ، در پی مشکوک شدن به "بلیندا" همسر جوانش درباره رابطه عشقیاش با یک مرد دیگر، از یک شرکت کارآگاهی خصوصی ...
نوشتهای بر اجرای "بوفالوی آمریکایی" دوستی بر پیشخوان داد و ستد مالخرها ایران تئاتر – بهنام حبیبی: در یک مغازه خرده ریز فروشی در آمریکا، "دانی" و "تیچ"، دو دوست قدیمی، برای انجام یک دزدی نقشه میکشند.
نوشتهای بر اجرای تراژدی مخمصه"؛ از دشمن مجازی تا شکست واقعی ایران تئاتر – بهنام حبیبی: "مخمصه"، داستان جولیا، همسر آندره، یک تاجر ثروتمند است که در جریان رابطه پنهانی و نامشروعش با آنتونیو، کارمند آندره، به طور اتفاقی و ...
نوشتهای بر اجرای بانویی از اسلو جلوههای بیرنگ نیرنگهای زنانه ایران تئاتر – بهنام حبیبی: "خانه عروسک" هنریک ایبسن، نمایشنامهنویس نروژی، این بار با نام "بانویی از اسلو" در برداشتی جدید از مجید رحیمی جعفری، و با کارگردانی مشترک ...
نوشتهای بر اجرای واتسلاو؛ فریاد بردگان در بازار فروش عدالت ایران تئاتر – بهنام حبیبی: "واتسلاو" بردهای است خودباخته و متوهم که دامنه تخیلاتش او را از حوزه بردگی و بندگی برای دیگران، تا مرزهای تغییر هویت و اصالت انسانی به ...
یادداشتی بر نمایش صبحانه در غروب به کارگردانی گلچهره دامغانی فریاد بیصدای عشق از پشت مرزها ایران تئاتر – بهنام حبیبی: دو سرباز و یک افسر، به خانه یکی از این سربازان میآیند و تصمیم دارند تا مادر سرباز را در جریان رازی بزرگ قرار دهند.
نقدی برنمایش همشهری به کارگردانی مازیار ملکی مهارت سختی با عنوان خنداندن مردم ایران تئاتر – بهنام حبیبی: پسر جوانی که در رابطهی عشقی با دختری است، برای رسیدن به عشقش و ازدواج با او به پیشنهاد دختر پاسخ مثبت میدهد و در اجرای این پیشنهاد با ...
یادداشتی بر نمایش اخککندو به کارگردانی هادی عامل هاشمی نبرد خرد و بیخردی از نوع سیاه ایران تئاتر – بهنام حبیبی: تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر، با نمایش "اخککندو" گونهای از نمایش اصیل ایرانی به نام "دیگبهسر" را به نمایش میگذارد.
یاداشتی بر نمایش"چمدان و سگ ملوس" به کارگردانی آلبرت بیگ جانی قطار عشق در ایستگاه منتظر است ایران تئاتر – بهنام حبیبی: یک مرد ایتالیایی و یک زن روس در کافهای در ایستگاه قطار با یکدیگر آشنا میشوند و این آشنایی آغاز حرکتی میشود برای تغییرات بزرگ ...
علی شمس در نشست رسانه ای نمایش جدید خود گفت : "شب دشنههای بلند" دل آرته ای با نگره پستمدرن است نشست رسانهای نمایش "شب دشنههای بلند" امروز ۲۵ تیرماه جاری و در کافیشاپ تالار پالیز برگزار شد.
روایت عشقهای سوخته اریکهی زن در پشت نقاب آیین ایران تئاتر – بهنام حبیبی: پسر جوانی برای گزینش همسر، با سنتها و رسوم اجتماعی پیرامون خود درگیر میشود.
روایت دلاوربانویی به نام مروارید در ایرانشهر مرواریدی که خاک میهن را در صدف جانش داشت ایران تئاتر – بهنام حبیبی: تالار ناظرزاده کرمانی روایتگر حماسهای است از دلاوریهای زنی به نام "مروارید" از شیرزنان ایران به روایت قطبالدین صادقی که شور ...
روایتی از حماسهسازان ایران در تالار ماه آوای عشق در لابلای رگبار تفنگها ایران تئاتر - بهنام حبیبی: حماسهی جنگ ایران و عراق دستمایهی آفرینشهای دراماتیک بسیاری بر صحنهی تئاتر بوده است، اما گویی همچنان هر روز گویشی نو از این تاریخ ...
نگاهی دراماتیک به عشق در گذر فرهنگها نقش ما در صحنه عشق چیست؟ ایران تئاتر – بهنام حبیبی: آن چه که با نام پیوند زناشویی در ذهنهای ما جا گرفته است، به شمارگان خودمان، گوناگونی دارد. "مسئولیت شکستن سکوت مطلق"، نگاهی دارد به همین ...
محفل بیعاری از خشونتهای درباری میگوید فریاد شکنجه خواجه از اندرونی حرمسرا ایران تئاتر – بهنام حبیبی: داستان زندگی خواجه خسرو زند، یکی از خواجگان دربار فتحعلی شاه قاجار در روایتی اکسپرسیونیستی و اجرایی ابزرد در تالار سایهی تئاتر شهر به ...
اجرایی نو از عشقی کهن در تئاتر مستقل تهران رومئو و ژولیت در روایتی چرخشی از تئاتر مدرن ایران تئاتر – بهنام حبیبی: تالار تئاتر مستقل تهران با رومئو و ژولیت شکسپیر با بازنویسی "باقر سروش" و کارگردانی "هستی حسینی" و طراحی صحنه و دکور منحصر بفرد و جالب "مصطفا ...
نگاهی به نمایش "نویسنده مرده است" به کارگردانی آرش عباسی چشمهای خیانت در پس غبار سمی عشق ایران تئاتر – بهنام حبیبی: نویسندهای جوان و جویای نام، و کارگردانی که اولین فیلم خود را میسازد بر سر گزینش نقش اول فیلمشان، وارد موضوعات پیچیدهی زندگی خصوصی ...
سیزیف در تماشاخانه باران مجازات میشود سیزیف و خدای مرگ ؛ پنجه در پنجه عقل و باور ایران تئاتر - بهنام حبیبی: سیزیف، آشوبگری طغیانگر است که بر تخت و تاج خدایان المپ میتازد و ناتوانیشان را در بازپسگیری قلم عالیجناب "مرگ" به ریشخند میگیرد.
نقدی بر نمایش میراث به کارگردانی اصغر خلیلی میراث سرزمینمان بر تن کیست؟ ایران تئاتر- بهنام حبیبی: این روزها تماشاخانه سنگلج میزبان نمایش میراث به قلم استاد بهرام بیضایی و کارگردانی اصغر خلیلی است. بهرام بیضایی که جایگاهش در نمایش ایرانی ...
کارگاه دکور رودکی شگفتیاش را آشکار میکند "ویولن تایتانیک" از ناگفتههای کشتی میگوید ایران تئاتر – بهنام حبیبی: کارگاه دکور رودکی، با اجرای "ویولن تایتانیک" بر این نکته تأکید میگذارد که هنر نمایش نه نیازمند تئاترهای فاخر و صحنههای ویژه و گرانب ها ...
گروتسک رسانه در نمایش مزدوری پروپاگاندا در ترور دموکراسی ایران تئاتر - بهنام حبیبی: صحنهی تالار ارغنون، سوگوارهای از مسخ و نابودی انسان به نمایش میگذارد که تماشاگرش را به اندیشیدن و کنکاش درون خود، فرامیخواند. "خبرگو" ...
بهشت چیزی نیست جز اقیانوسی مملو از جوکهای غیر قابل فهم خانهای پاکیزه بر ساحل اقیانوس خنده یک خدمتکار برزیلی به خانه یک زوج پزشک در آمریکا میآید و آن جا را از نیروهای ناشناختهی خنده سرشار میکند.
میلر به جبههی متفقین میتازد آتشباری توپخانه در جبههی خودیها در بحران واپسین سالهای جنگ جهانی دوم، در ویشی فرانسه، نیروهای فاشیست نازی، گروهی از شهروندان فرانسوی را برای بررسی یهودی بودن آنها به آزمایشگاه میآورند تا پس از ...
کلاغ شوم انتقام در تالار چارسوی تئاتر شهر عشق به رنگ انتقام ایران تئاتر - بهنام حبیبی:یک سرویس بهداشتی مردانه در یک شرکت بازرگانی تولید لوازم دندانپزشکی، مکان تسویه حساب شخصی دختر جوانی میشود در انتقام از یک مرد حدوداً ...
باد اسب است در خانه نمایش اداره تئاتر سایهی انتقام بر پشت پردهی حرمسرای قاجاری "باد اسب است"، روایتی از لایههای زیرین ستمدیدگان اندرونیها و حرمسراهای پادشاهی قاجار است که در قالب داستانی کوتاه ولی شایستهی توجه ارائه میشود.
آخر بازی بکت در مولوی به آخر رسید ساعت مثل همیشه است مرد نابینایی که از پوچی دنیا وزندگیاش، همهی روزهای زندگیاش مثل یکدیگر است از تنها همزیستش میخواهد تا او را بکشد.
پروندهی یک قتل در تالار سایه نوشدارو پس از مرگ سهراب ایران تئاتر - بهنام حبیبی:تالار سایه تئاتر شهر تهران، نمایشی در ژانر درام روانشناختی و با محوریت آسیبهای مواد مخدر بر صحنه دارد.
سه روایت از هزارچهرگی وجود انسان در عروج اصالتساز خود سرگردانی فاتحان کهکشان در مارپیچ ارتباط زمینی ایران تئاتر - بهنام حبیبی: دو زوج جوان در سه روایت، انواع راههای ایجاد ارتباط انسانی بین خود را تجربه و تمرین میکنند.