شبچراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی / تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه میآورند
گفتوگو با سیدعلی موسویان، کارگردان نمایش «کانلمیکن» / نویسنده هوشمند حرف روز جامعه را به تماشاگر منتقل میکند
مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب: / هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازیهای صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند
گفتوگو با کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی / از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
ساسان شکوریان، کارگردان نمایش «شاماران»: سازمان تئاتر میتواند هنرمندان کشور را منسجم کند ساسان شکوریان که نمایش «شاماران» را از بهبهان به تماشاخانه سنگلج تهران آورده، معتقد است برای ساماندهی فعالیت هنرمندان سراسر کشور، راهاندازی سازمان تئاتر ایران، ...
گفتوگو با کارگردان نمایش «نظام ابنعربی» یاسمین عباسی: زیست عرفانی، قرابتی با زمان حال ندارد یاسمین عباسی، کارگردان نمایش «نظام ابن عربی» با بیان اینکه پرداختن به شخصیتی چون ابنعربی کار سختی است، میگوید زیست عرفانی قرابتی با زمان حال ما ندارد.
گفتوگو با سیدعلی موسویان، کارگردان نمایش «کانلمیکن» نویسنده هوشمند حرف روز جامعه را به تماشاگر منتقل میکند سیدعلی موسویان، نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش «کانلمیکن» میگوید به نظر من نویسنده هوشمند کسی است که در کنار پرداختن به موضوعات مختلف، حرف روز جامعه را به ...
در گفتوگو با داور طنزواره استانی میرما مطرح شد سیدحسین ساداتی: حمایت از نمایشهای کمدی، یک برد فرهنگی است سیدحسین ساداتی، داور دومین طنزواره استانی میرما با بیان اینکه در شرایط کنونی مخاطب به آثار کمدی بیشتر از دیگر ژانرها علاقهمند است و این گونه نمایشی میتواند ...
امید دانشوران، کارگردان نمایش «1236»: تلاش کردهام اثری دغدغهمند را روی صحنه تئاتر بیاورم امید دانشوران، نویسنده و کارگردان نمایش «دوازده سی و شش»، میگوید همه تلاشش را کرده است و میکند تا اثری دغدغهمند را در تئاتر شهر روی صحنه بیاورد.
گفتوگو با امیر خواجه میرکیپور «اسب قاتلین» به تماشاگران احترام میگذارد امیر خواجه میرکیپور، بازیگر و مدیر اجرایی نمایش «اسب قاتلین» درباره این اثر میگوید «اسب قاتلین» برای تماشاگرانش احترام خاصی قائل است. تک تک میزانسنها، بازیها ...
نیاز اسماعیلپور، کارگردان «رقص فراموشی» مطرح کرد اجرایی درباره حرف نزدن و عمل کردن نیاز اسماعیلپور، کارگردان و نویسنده «رقص فراموشی»، این نمایش را اثری درباره حرف نزدن و عمل کردن معرفی میکند؛ آنهم در روزگاری که جامعه بیش از هر حرفی، به قدم ...
گفتوگو با کیارش رُست «روال عادی»؛ نقدی اجتماعی متکی بر روند جابهجایی قدرت است کیارش رُست، طراح و کارگردان «روال عادی» میگوید این نمایش، روایتی از جابهجایی قدرت و نقدی بر سوءاستفاده افراد از موقعیت و جایگاهی است که در آن قرار میگیرند.
گفتگو با کارگردان نمایش «سنجاب» مهدی روزبهانی: تئاتر حاصل همفکری جمعی است مهدی روزبهانی، کارگردان نمایش «سنجاب» میگوید تئاتر حاصل همفکری جمعی است که توجه آن به موضوعات اجتماعی قطعا میتواند در فرهنگسازی و دغدغهمندی افراد موثر باشد.
در گفتوگو با کاوه مهدوی مطرح شد «آبیگونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه و شعار کاوه مهدوی، نویسنده و کارگردان نمایش «آبیگونه» میگوید، بسیاری از مسائل و موضوعات در شخصیت و فرهنگ ما نهادینه شده است و موفقیت یک اثری هنری در پرهیز از پرداخت ...
گفتوگو با کارگردان «انگشتر اسرارآمیز» میثم یوسفی: جای زنگ تئاتر در مدارس به صورت تخصصی و کاربردی خالی است میثم یوسفی، کارگردان نمایش «انگشتر اسرارآمیز» با بیان اینکه امیدوار است خانواده تئاتر به ویژه تئاتر کودک و نوجوان فراتر از داشتهها و تجربیات گذشتهاش به دارایی و ...
پرسش محمد مسگری، کارگردان نمایش «خواب مرد مُرده» چرا حضور در کافه را به تماشای تئاتر ترجیح میدهیم؟ محمد مسگری، کارگردان «خواب مرد مرده» با بیان اینکه هنرمندان نیز در عدم حمایت از تئاتر سهیم هستند، میگوید ما بین تئاتر و کافه، کافه را انتخاب میکنیم و با همان پول ...
گفتوگو با سوران احمدی، کارگردان نمایش «سیزن سه» تئاتر شقاوت؛ نیشتری که برای سلامتی جامعه لازم است سوران احمدی، کارگردان نمایش «سیزن سه» براین باور است که تئاتر به ویژه تئاتر شقاوت، مانند نیشتر پزشکی است که درد دارد اما برای سلامتی، شادابی و حال خوب لازم است.
گفتوگو با کارگردان نمایش «یاخته» میثم نویریان: از دغدغههای اجتماعی نباید غافل شد میثم نویریان، کارگردان نمایش «یاخته» با بیان اینکه فرزندآوری، دغدغه تمام جوامع بشری است، گفت بیتوجهی به این موضوع باعث بروز مشکلات زیادی در جامعه خواهد شد که ...
گفتوگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از» جایی که آرامش درگیر چالشهای عجیب میشود؛ هنر همان کشتی نجاتدهنده است مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از» با بیان اینکه در این اثر به جنبه رهاییبخش و نجاتدهنده هنر تاکید دارد، گفت جایی که فضا متلاطم است، جایی که آرامش درگیر ...
گفتوگو با نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر» کلاژهایی که در ذهن مخاطب، داستان روایت میکند نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر» که در تالار مولوی روی صحنه خواهد رفت، میگوید این نمایشنامه و اجرا بر اساس ایده کلاژ و نقاشی شکل گرفته و تکنیکی مؤثر در نمایش ...
گفتوگو با امیر کمالی، کارگردان نمایش «مردگان بی کفن و دفن» حسرت هنرمندان جوان از ندیدن تئاتر حمید سمندریان و پری صابری امیر کمالی، کارگردان نمایش «مردگان بی کفن و دفن» میگوید تئاتر نوین ایران، همیشه مدیون آثار و فداکاریهای امثال خانم پری صابری و دیگر همنسلان نجیب شان خواهد بود. ...
گفتوگو با بازیگری که جای سعدی افشار روی صحنه رفت داوود داداشی: هر که صورتش سیاه شد، «سیاهباز» نیست داوود داداشی، بازیگر پیشکسوت نمایشهای ایرانی با بیان اینکه «سیاهبازی» خُم رنگرزی نیست، میگوید هرکه صورتش سیاه شد؛ «سیاهباز» نیست.
مرشد میرزاعلی: نقالی ریشه در جان مردم دارد مرشد محسن میرزاعلی با بیان اینکه نقالی و پردهخوانی کسوتی سنگین در مسیر انسانسازی، رشد و معرفت است، میگوید این هنر در جان مردم ریشه دارد.
علیرضا اخوان، کارگردان نمایش «سنتز»: تئاتر ایران، ارتباط اجتماعیاش را از دست داده است علیرضا اخوان، نویسنده و کارگردان نمایش «سنتز» معتقد است بسیاری از مدیران و فعالان هنرهای نمایشی کشور، دنبال تئاتر بیمسئله هستند و برای همین، بیشتر آثاری که روی ...
گفتوگو با مهدی طالعینیا، پژوهشگر و نقاش قهوهخانهای چگونه 110 داستان از زندگی امام علی (ع) روی پرده نقش بست؟ مهدی طالعینیا، نقاش قهوهخانهای میگوید با بازسازی پردههای نقالی با کمک تئوری تطبیق اسطورهای، اولین پرده جامع علوی را با ۱۱۰ قصه از کرامات، فضائل و شخصیت حضرت ...
یک غفلت فرهنگی مهدی دریایی: بیشتر مجالس شبیهخوانی علوی فراموش شدهاند مهدی دریایی، پژوهشگر و تعزیهخوان پیشکسوت، میگوید ۲۳۰ مجلس شبیهخوانی علوی را در اختیار داریم که متاسفانه طی سالهای اخیر بیشتر این مجالس فراموش شده و اجرا ...
گفتوگو با نقال و پردهخوان مذهبی محمدرضا معجونی: مواظب باشیم به بزرگان دین دروغ نبندیم محمدرضا معجونی، با اشاره به اینکه هنرمند پردهخوان و نقال باید در مدار حقیقت پیش برود، تاکید کرد نباید به راست و دروغ آنچه از گذشته به ما رسیده است بیتفاوت ...
گفتوگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر» میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه بهصورت گروهی، تجربهای لذتبخش بود میثم عبدی، کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر» میگوید تجربه نوشتن نمایشنامه بهصورت تیمی برای او خیلی جذاب و دلنشین بوده است.
گفتوگو با عزتالله رمضانیفر، بازیگر پیشکسوت تماشاخانه سنگلج، میتواند بهشت تئاتر ملی شود عزتالله رمضانیفر، بازیگر پیشکسوت میگوید با برنامهریزی و مدیریت درست و اختصاص بودجه مناسب، میتوان تماشاخانه سنگلج را به بهشت تئاتر ملی ایران تبدیل کرد.
گفتوگو با داوود فتحعلیبیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی تئاتر اندیشهورز، بودجه مناسب میخواهد داوود فتحعلیبیگی، با تبریک روزملی هنرهای نمایشی، تاکید کرد تئاتر خصوصی و خودگردان چون دربند گیشه است، نمیتواند فرهنگسازی کند و برای همین، تولیدات اندیشهورز، ...
مهدی ارجمند، کارگردان نمایش «کمی کمتر بدزدین»: هیچ چیز به اندازه «خنده»، قدرت را هراسان نمیکند مهدی ارجمند، کارگردان نمایش «کمی کمتر بدزدین» با بیان اینکه داریوفو براین باور است که هیچچیز به اندازه خنده، قدرت را هراسان نمیکند، این اثر را نمایشی دانست که ...
گفتوگو با مهدی فرشیدیسپهر «عطر آدم» مردم را به گفتوگوی امن دعوت میکند مهدی فرشیدیسپهر کارگردان و نویسنده سرود نمایش «عطر آدم» میگوید این نمایش با حضور بازیگرانی از اقشار مختلف مردم روی صحنه میرود و در جایگاه هنرمند یکی از کارهایی ...
امیرحسین انصافی مطرح کرد حضور متفاوت عمو نوروز با استفاده از هوش مصنوعی در تئاتر امیرحسین انصافی نویسنده و کارگردان نمایش «هر روز نوروزه» میگوید پدر (جواد انصافی) بهعنوان شخصیت عمو نوروز در نمایش بسیار تاثیرگذار است. نوع تیپی که او در این اجرا ...
مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت میکنند و تئاتر میبینند کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی با بررسی شرایط تئاتر کشور، چشم انداز آینده را روشن می داند و میگوید در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت میکنند و تئاتر ...
گفتوگوی نوروزی با بازیگری که چهار سال است از صحنه دور افتاده محمد ساربان: تئاتر است که هنرپیشه خوب برای سینما میسازد محمد ساربان، بازیگر پیشکسوت با بیان اینکه پایه اصلی بازیگری در تئاتر ریخته میشود، میگوید هنرپیشههای موفق سینما، از صحنه به دنیای تصویر رفتهاند و چهره ...
سیاهبازی که شادیاش به شادی دیگران گره خورده مجید افشار: سالم و درست خنداندن هنر سیاهباز است مجید افشار، سیاهباز پیشکسوت نمایشهای ایرانی، سیاه را بهلول و قهرمانی مردمی میداند که با شاد کردن دیگران شاد است و از اهمیت سالم و درست خنداندن تماشاگر در این ...
گفتوگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگترین عیدی به هنرمندان بود هادی مرزبان، کارگردان پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه خبر تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگترین عیدی به هنرمندان فعال نمایش ایرانی بود، گفت امیدوارم در سال جدید هیچ کدام از ...
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال ۱۴۰۲ انجام دادیم ولی با شرایط ایدهآل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه ...
گفتوگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن» فرشیدقلیپور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد فرشید قلیپور، نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» میگوید برای بیان دغدغههای زنان از استعارهها و نمادها بهره برده است تا قصه معنای خود را از دست ...
گفتوگوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است محمد جونیان، هنرمند پیشکسوت سیاه بازی استان مازندران بر این باور است که هنرمندان که حس زیبایی دارند و باید این حس زیبا را به مردم انتقال بدهند و این جزئی از وظایف ...
کاظم نظری از مهم ترین برنامههای سال جدید تئاتر کشور گفت شورای سیاستگذاری تشکیل و شیوهنامه اجرای سالن ها تنظیم میشود کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی از تشکیل شورای سیاستگذاری و تنظیم شیوهنامه اجرا برای سالنهای اداره کل هنرهای نمایشی خبر داد.
گفتوگو با دلارام موسوی، کارگردان نمایش «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» عکسهایی که در صحنه جان میگیرند دلارام موسوی، کارگردان «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی»، ایده این نمایش را برگرفته از یک اتفاق واقعی در خانواده خود میداند که ماجرایش به جنگ جهانی دوم بازمیگردد. او ...
شقایق عوضزاده: «بچه ارباب»؛ تلاشی برای معرفی درست شخصیت سیاه است شقایق عوضزاده، نویسنده و کارگردان نمایش «بچه ارباب» این اثر را تلاشی برای معرفی درست شخصیت سیاه در نمایش ایرانی میداند.
همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن ایرج راد، قطبالدین صادقی و حسن دولتآبادی هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر ایران از بازسازی ساختمانی که صفحات تاریخ تئاتر ایران در آن ورق خورده، گفتند و یکی از ...
گفتوگویی کوتاه با رضا بابک بنیاد تئاتر ملی، میتواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران میگوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، میتواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشهها و تکرار شده است، دوباره ...
در نشست با عوامل نمایش «یکی نبود، یکی بود» مطرح شد تجربهای سخت برای برداشتن مرز بین سینما و تئاتر کارگردان، نویسنده و بازیگران نمایش «یکی نبود، یکی بود»، با حضور در «ایران تئاتر»، این پروژه را تجربهای سخت برای برداشتن مرز بین سینما و تئاتر معرفی کردند.
دبیر نهمین دوره خبر داد جشنواره منطقهای «اتودهای نمایشی» بهار 1403 برگزار میشود محسن لک، دبیر نهمین دوره جشنواره منطقهای «اتودهای نمایشی» از برگزاری این رویداد هنری در بهار ۱۴۰۳ در شهرستان ازنا خبر داد.
گفتوگو با احسان ملکی، کارگردان «ما هم مردمی بودیم» اجرایی سوررئال از متنی رئالیستی در فضایی هندسی احسان ملکی، کارگردان نمایش «ماهم مردمی بودیم» که پس از جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است، میگوید دکور ما در فضایی هندسی شکل گرفته است و با ...
در گفتوگو با سامان کرمی مطرح شد «هوش پشهای»؛ تلاشی در مسیر همگام شدن با نیاز روز نسل جدید سامان کرمی، کارگردان نمایش «هوش پشهای» میگوید هنرمندان فعال در زمینه تئاتر کودک و نوجوان باید همگام با تولیدات برتر جهان خوراک فکری جدید، بهروز و جذاب برای این ...
نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه» واکنش به رویدادهای جامعه، مهمترین وظیفه هنرمند است کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»، با حضور در «ایران تئاتر»، از موضوع، شیوه اجرایی، فرم و ریخت این اثر اجرایی گفتند که این روزها در سالن چهارسو تئاتر شهر روی ...
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از ...
هانیه هادینژاد از اجرای «بقچه زری» میگوید جذابیتهای تئاتر کاغذی در جشنواره شبستان نویسنده و کارگردان نمایش «بقچه زری» در جشنواره تئاتر شبستان میگوید تئاتر کاغذی برای مخاطب به ویژه کودک و نوجوان بسیار جذاب است چرا که پس از تماشای این نمایشها ...
اتابک نادری مطرح کرد امیدواری برای ایجاد موزه تئاتر ایران اتابک نادری میگوید بخشهای مختلف ادارهکل هنرهای نمایشی تلاش کردهاند تا در این سالها، سندها، کتابها و عکسهای تئاتر ایران را حفظ و نگهداری کنند تا روزی ...
گفتوگو با امید بنکدار؛ کارگردان نمایش «مافیای روباهها» تجربهای در مزر سینما و تئاتر امید بنکدار کارگردان نمایش «مافیای روباهها» میگوید بعد از سالها کار در سینما حس کردم دلم برای فضای تئاتر و صمیمت آن گروهها تنگ شده است و سالها بود که قصد ...
گفتوگو با معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بازسازی ساختمان اداره تئاتر، بخشی از مشکلات هنرمندان بابت کمبود فضای تمرین را مرتفع خواهد کرد محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بازسازی ساختمان اداره برنامههای تئاتر سابق مطالبه بهحق اهالی تئاتر است، گفت بازگشت این ساختمان ...
گفتوگو با کارگردان و بازیگران نمایش کمدی «از نظر سیاسی بیضرر» رابطه بینامتنی با جنوب در نمایشی غیربندری/اجرا حمال متن نیست در عرصه تئاتر، ابراهیم پشتکوهی نامی شناختهشده و کنجکاویبرانگیز است؛ کارگردانی از دیار جنوب که علاوه بر هواداران نمایشهای بومی و جنوبی، موفق شده با خلق سبک ...
گفتوگو با اسماعیل رحیمیسروش، نویسنده و کارگردان «کتابخورها» صداقت و احترام؛ شرطهای ماندگاری در عرصه نمایش کودک اسماعیل رحیمیسروش، نویسنده و کارگردان نمایش «کتابخورها» با بیان اینکه مسیر زندگیاش با تماشای نمایش کودک تغییر کرده است، از لزوم صداقت و احترام در تولید اثر برای ...
گفتوگو با بازیگر نمایش «عددهای نشده» رویا بختیاری: نمایشنامه را که خواندم، از متن و شیوه کارگردانی ترسیدم! رویا بختیاری، بازیگر نمایش «عددهای نشده» با بیان اینکه بازیگر باید طوری بازی کند که همه تماشاگران نقش او را به یاد داشته باشند می گوید نمایشنامه «عددهای نشده» را که ...
گفتوگو با حسن دولتآبادی، داور جشنواره اردکان تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامنگیر تئاتر کودک و نوجوان شود حسن دولتآبادی میگوید این تصور که دوره ابتدایی را کماهمیتتر از دیگر دورههای آموزشی میشمارد، اشتباهی است که نباید دامنگیر تئاتر کودک و نوجوان شود.
گفتوگو با عمران خان، هنرمند هندوستانی حاضر در جشنواره اردکان حال تئاتر ایران خوب است و به پیشرفتش ادامه میدهد عمران خان، هنرمند هندوستانی و یکی از سخنرانان بخش بینالملل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان میگوید تئاتر ایران دوباره به او ثابت کرده است که با حال خوبش، راه ...
گفتوگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست» داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند داریوش نصیری، کارگردان نمایش خیابانی «بازگشت به خان نخست» بر این باور است که ارتباط مخاطبان با نمایشهای صحنهای و خیابانی زمانی شکل میگیرد که تماشاگر خودش را در ...
گفتوگو با پژوهشگر و هنرمند حاضر در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پروفسور نیکولای ناموف: استقبال مردم ایران از تئاتر شگفت انگیز است پروفسور نیکولای ناموف مدرس، پژوهشگر و هنرمند تئاتر از کشور روسیه میگوید استقبال مردم ایران از اجرای کشور روسیه من را در حیرت فرو برد چون دیدم چقدر مردم به سالن ...
حسن دادشکر: اداره تئاتر، مرکزی برای گردهم آمدن هنرمندان بود حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران میگوید اداره تئاتر همیشه مرکزی برای تجمع و گردهم آمدن اهالی تئاتر و همچنین هنرمندانی بود که برای تئاترهایشان تمرین میکردند.
گفتوگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیستوهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری ...