دراماتورژی چیست؟ دراماتورژ کیست؟(1) کاربرد، اهمیت و نقش«دراماتورژ» در تئاتر ایران نامشخص و گنگ و حتی ناشناخته است. به طوری که متأسفانه هنوز برای ما، مرز بین فعالیتکارگردان و دراماتورژ روشن نیست. پس ...
نگاهی به سه دوره تحولات تئاتر در ایران تئاتر در زمانه ما این آمادگی را پیدا کرده است که شکل مستقل و کاملاً ایرانی به خود بگیرد، البته آمیزشی از ساختار نمایشهای غربی نیز در این مستقل شدن ته نشین خواهد ...
گذری بر تاریخچه پیدایش تعزیه در ایران واژه تعزیه/ تعزیت در اصل به معنای توصیه به صبر کردن، تسلّی دادن و پرسش از بازماندگانِ درگذشتگان و در برخی مناطق ایران مثلاً در خراسان به معنای«مجلس ترحیم» است. در ...
ضرباهنگ، مشکل اساسی تئاتر ما نرسیدن به ضرباهنگ یا ریتم مطلوب یکی از معضلات اساسی تئاتر امروز ماست. به این موضوع زمانی به شکل قطعی پی بردم که در جشنواره دوازدهم تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک چند ...
بونراکو، یک شیوه جهانی عنوان بونراکو مربوط میشود به نام یمورا بونراکوکن Uemura Bunrakaken که در اوساکا Osaka صاحب یک تئاتر بود و برنامههای تئاتری او تنها توسط یک نفر انجام میشد. او اندازه ...
درباره کمدی دلارته نمایشنامههای کمدی دلارته نمایشنامههای ادبی نیستند بلکه نمایشهای "بدیههسازی" هستند. ضمناً این نمایشها شخصیت ندارند بلکه با تیپها سر و کار دارند و از ...
کارگردانی تراژدیهای یونان باستان ما دیگر نمیتوانیم تراژدی به معنای تراژدی قابل باور برای یونانیان داشته باشیم؛ ما انسان اسطورهنگر یونانی نیستیم. تجسم همان عظمت اجرای تراژدیهای یونان چارهای ...
مقدمهای بر آسیبشناسی نظام آموزشی تئاتر در ایران تئاتر در شکل امروزی آن پدیدهای وارداتی است و به زحمت از سنتهای نمایشی بومی نقش پذیرفته است. آموزش این هنر نیز طبعا آموزش پدیدهای وارداتی و متفاوت از شیوههای ...
مقاله یدالله آقاعباسی در دومین سمینار تئاتر دانشگاهی با موضوع کارآفرینی اشتغال با امر امید به آینده ارتباط نزدیکی دارد. بسیاری از دانشجویان و هنرجویان رشتههای نمایش و اولیاء آنها نگرانی از آیندة شغلی خود و فرزندانشان را پنهان ...
تئاتر دانشجویی:آسیبشناسی تعریفها و عادتها به طور معمول، هر ایده و آرمان و شعار و... چه در تئاتر حرفهای و چه در تئاتر دانشجویی (و به خصوص تئاتر آموزشگاهی، یعنی مرتبط با آموزشگاههای خصوصی و تجربههای ...
"تئاتر بیحیوان" از همان ابتدا خود را به عنوان تئاتری مبنی بر نشانهها به مخاطب عرضه میکند و آنچه در اجرای مکاری بیش از هر چیز به چشم میآید اقتصاد نشانهها در اجراست. اجرای "تئاتر بیحیوان" بر محور سه نشانه عمده قرار دارد و از آشفتگی نشانهای در آن خبری نیست و بر اساس همین سه نشانه است که بقیه عناصر نمایش شکل میگیرند و جهت و معنا مییابند. "تئاتر بیحیوان" از همان ابتدا خود را به عنوان تئاتری مبنی بر نشانهها به مخاطب عرضه میکند و آنچه در اجرای مکاری بیش از هر چیز به چشم میآید اقتصاد نشانهها ...
در این اجرا می توان بسته به پذیرش و خواست بازیگران، تبدیل به بازیگر صحنه شد یا در مقام تماشاگر، ساکت و صامت قصه را دنبال کرد. این ملاقاتهای جداگانه و اجرای قائم به تماشاگر، تجربهای شخصی و خصوصی برای هر تماشاگر به همراه میآورد که نوشتن از آن بازگویی تجربهای شخصی است؛ این اجرا شیوهای جز تکنگاری پیش رو نمیگذارد. در این اجرا می توان بسته به پذیرش و خواست بازیگران، تبدیل به بازیگر صحنه شد یا در مقام تماشاگر، ساکت و صامت قصه را دنبال کرد. این ملاقاتهای جداگانه و اجرای قائم به ...