«یک سمفونی ناکوک » را میتوان دفاعیه ای دانست برای « تئاتر تجربی » آن گونه که از این نمایش و گفتگوهای پیرامون آن بر می آید ، تئاتر تجربی ، گونه ای تئاتر است که واجد نوع متفاوتی از زیبائی شناسی است که خبر از نگاه و طرز تفکری متفاوت می دهد. «یک سمفونی ناکوک » را میتوان دفاعیه ای دانست برای « تئاتر تجربی » آن گونه که از این نمایش و گفتگوهای پیرامون آن بر می آید ، تئاتر تجربی ، گونه ای تئاتر است که واجد ...
در اثر پسیانی نیز بیش از آن که شاهد غلبه معنا و عناصر سمبولیک و نشانه شناختی باشیم، جاذبههای روایی و بصری است که ما را درگیر میکند. یک سمفونی ناکوک قصد رساندن پیامی جهانشمول و فلسفی ندارد بلکه بیش از پیام قصد دارد مخاطب خود را درگیر لذت یک اجرای تئاتر کند. در اثر پسیانی نیز بیش از آن که شاهد غلبه معنا و عناصر سمبولیک و نشانه شناختی باشیم، جاذبههای روایی و بصری است که ما را درگیر میکند. یک سمفونی ناکوک قصد رساندن پیامی ...
رشد چشمگیر تئاتر مذهبی در سالهای اخیر تئاتر مذهبی شیعی با راهاندازی جشنواره تئاتر رضوی از سال ۸۲ به طور جدیتر محور بحثها شد که این جشنواره از دوره چهارم (سال ۸۵) با حمایت مرکز هنرهای نمایشی و سازمان ...
رکن الدین خسروی از نخستین دیدارش با مرحوم اکبر رادی می گوید دوست بسیار گرامی”اکبر رادی” فرسنگها فرسنگ ـ در گوشهای دیگر از این جهان پهناور دور از زیباییهای میهنمان و انسانهای والا و یگانه هم چون تو ـ همواره یادت را با ...
کسی در پاسخ به دیگری در زمان حال عکسالعمل نشان نمیدهد. گوئی که همه چیز پیش از اینکه تماشاگر به تالار برسد رخ داده و حالا ده کاراکتر این نمایشنامه آنچه را رخ داده گزارش میکنند و هر یک وظیفه گزارش اوضاع و احوالی را دارد که خود در آن دخیل، درگیر و یا دست کم سهیم بوده است. کسی در پاسخ به دیگری در زمان حال عکسالعمل نشان نمیدهد. گوئی که همه چیز پیش از اینکه تماشاگر به تالار برسد رخ داده و حالا ده کاراکتر این نمایشنامه آنچه را رخ داده ...
« حقیقت ارتباط انسانی بر پایه ژست، حالت، نگاه و سکوت استوار است. کلام به تنهایی نمیتواند همه چیز را بیان کند. به طور قطع باید الگویی برای حرکت وجود داشته باشد تا بتواند تماشاگر را تحت تأثیر قرار دهد. تفاوت میان تئاترِ کهن و نوین در همین است که در تئاتر نوین، کلام و حرکت تابعی از ریتمِ مشخص خود هستند و این دو مجبور نیستند تا با یکدیگر همخوانی داشته باشند.» « حقیقت ارتباط انسانی بر پایه ژست، حالت، نگاه و سکوت استوار است. کلام به تنهایی نمیتواند همه چیز را بیان کند. به طور قطع باید الگویی برای حرکت وجود داشته باشد تا ...
نوشتاری از ولادیمیر ایوانویچ نیمروویچ دانچنکو تاریخ نویسانِ تئاتر جملگی بر این عقیدهاند که اگر استانیسلاوسکی توانست تحولی شگرف در بازیگری ایجاد کند؛ اگر موفق شد که دیدگاههای کهنه بازیگرانِ تئاترِ ...
درباره نمایشنامههای فرهاد آئیش مجموعه ۱۰ نمایشنامه آئیش بیش از آنکه به حوزه ادبیات نمایشی تعلق داشته باشند، در زمره نمایشنامههای اجرایی قرار میگیرند. به این معنا که برای خواندن خلق نشدهاند و ...
اگر علیرضا نادری در مقام نمایشنامهنویس تلاش میکند سرگشتگی مجموعهای اجتماعی را از طریق برونریزی آنان آشکار کند، به طور ناخود آگاه به تحلیل و برون فکنی عقدههای تاریخی، سیاسی و اجتماعی جامعهای دست میزند که از پس 20 سال، همچنان پرسشهای بیجواب خود را در مورد 8 سال جنگ تحمیلی با خود دارد. اگر علیرضا نادری در مقام نمایشنامهنویس تلاش میکند سرگشتگی مجموعهای اجتماعی را از طریق برونریزی آنان آشکار کند، به طور ناخود آگاه به تحلیل و برون فکنی ...
در باره تئاتر بوآل بوآل بهدنبال تکنیکی تئاتری بود که تماشاگر نه فقط تماشاگر، بلکه شریک در نمایش نیز باشد. این شیوه به تئاتر محرومان معروف شد. یکی از نکاتی که این شیوه نمایشی را از دیگر ...
تئاتر تجربی و تجربه تئاتری تئاتر تجربی رویکردی آزمایش محور و پژوهش محور به تئاتر است که از قرن نوزدهم به بعد مرزهای تئاتر جهان را تغییر داده و انواع گوناگونی از تئاتر را پدید آورده است.هنرمندان ...
کارگردان در یک اثر، اگر حرف اول را نزند، بی شک حرف آخر با اوست. پس چه خوب بود اگر فرهاد مهندسپور در حوزه کار تصویر برای خود مشاوری قائل میشد تا این چنین در گردابی عمیق فرو نمیرفت. بعد از دیدن نمایشهایی موفق بر صحنه تئاتر از مهندسپور نمیتوان از او توقع نداشت. کارگردان در یک اثر، اگر حرف اول را نزند، بی شک حرف آخر با اوست. پس چه خوب بود اگر فرهاد مهندسپور در حوزه کار تصویر برای خود مشاوری قائل میشد تا این چنین در گردابی ...