گفتوگو با کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی / از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفتوگو با کارگردان «انگشتر اسرارآمیز» / میثم یوسفی: جای زنگ تئاتر در مدارس به صورت تخصصی و کاربردی خالی است
گفتوگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از» / جایی که آرامش درگیر چالشهای عجیب میشود؛ هنر همان کشتی نجاتدهنده است
گفتوگو با امیر کمالی، کارگردان نمایش «مردگان بی کفن و دفن» / حسرت هنرمندان جوان از ندیدن تئاتر حمید سمندریان و پری صابری
گفتوگو با بازیگری که جای سعدی افشار روی صحنه رفت / داوود داداشی: هر که صورتش سیاه شد، «سیاهباز» نیست
یادداشت پری صابری در آستانه نوروز باستانی دنبال دو ماهی کوچک قرمز دویدم. کنار حوض نشستم. یک ماهی بیشتر نبود؟ به انتظار نشستم. زمان گذشت... گذشت... گذشت... ماهی گم شده همچنان گم بود. دخترم پرسید: دنبال که میگردی؟ ...
دسته کوچک "نوروز نوسال" در کوچه پس کوچههای خاطرات همچنان میچرخد و قاصدان بهاری یک به یک به دنبال هم رواناند اما از این میان آن که بیشتر یاد ما را نوازش میدهد مرد سیاهچهرهای است که با شوخطبعیهای خود لبخند را میهمان چهره رهگذران میسازد: دسته کوچک "نوروز نوسال" در کوچه پس کوچههای خاطرات همچنان میچرخد و قاصدان بهاری یک به یک به دنبال هم رواناند اما از این میان آن که بیشتر یاد ما را نوازش ...
بقای هنر تئاتر وابسته است به ظرفیت آن در پذیرایی از ابزارها و زبان جدید. چرا که چگونه تئاتر می تواند ادامه دهنده شهود پیامدهای عظیم عصر خود باشد و تفاهم بین مردم را ارتقا بخشد بدون آنکه خود روح آزادگی داشته باشد؟ چگونه می تواند به خود ببالد، برای ارائه راه حل ها ی مشکلات، و دفع نژادپرستی اگر در عمل، خود در برابر هرگونه هم بستگی و یکپارچگی مقاومت کند؟ بقای هنر تئاتر وابسته است به ظرفیت آن در پذیرایی از ابزارها و زبان جدید. چرا که چگونه تئاتر می تواند ادامه دهنده شهود پیامدهای عظیم عصر خود باشد و تفاهم بین مردم را ...
یادداشت”محمدحسین ناصربخت” به یاد”هاشم فیاض”/”تازه چه خبر عمو هاشم؟” استاد محمدعلی(هاشم) فیاض که تعزیه دوستان امامزاده حسن، امامزاده داود و اقصی نقاط ایران او را با لقب”هاشم شمر” میشناختند و تعزیهخوانان کشور”عمو هاشم”، صدایش ...
به یاد هاشم فیاض ”محمدعلی(هاشم) فیاض“ معروف به عمو هاشم در تاریخ ۳۰/۱۱/۱۳۰۰ در محله سنگلج تهران به دنیا آمد. از زمان تولد مادرش او را نذر تعزیه کرد و این مقدمهای شد برای ادامه فعالیت او ...
برای من که غریبترین تنهای زندان خاکم، "تنهایی" بیکسی است و "جدایی" بیاویی! و باور دارم که در اولی آدمی به "یأس" میرسد و در دومی به "عشق"! آدمی در جدایی هر لحظه آرزو میکند که کاش "شمع آجینش" کنند که آسوده شود، یا دارش کنند که راحت شود. اما نه! زمانه دیگر شده است. برای من که غریبترین تنهای زندان خاکم، "تنهایی" بیکسی است و "جدایی" بیاویی! و باور دارم که در اولی آدمی به "یأس" میرسد و در دومی به "عشق"! آدمی ...
مورینو به تأثیرات درمانی هنر نمایش پی برد و پس از آن این روش به عنوان روشی اثربخش در درمانهای غیردارویی افراد نیازمند مورد استفاده قرار گرفت. مورینو به تأثیرات درمانی هنر نمایش پی برد و پس از آن این روش به عنوان روشی اثربخش در درمانهای غیردارویی افراد نیازمند مورد استفاده قرار گرفت.
یادداشت بهروز غریبپور به مناسبت اربعین حسینی یک دسته موزیک مرکب از کلارینت –قرهنی- یک آکوردئون- یک سایدرام، یک ترمپتنواز را بیاد میآورم که با پیراهنهای سیاه- در میانه خیابان تازه آسفالت شده شاهپور روزهای ...
"ماکاندو"، فضا و کلام نمایشیاش را بر اساس داستانهای مارکز مورد پرداخت قرار داده است. در این صورت حتی اگر گفتار آن را نادیده بگیریم، نمایش از منظر ویژگیهای دیداری همچنان قابلیتهای زیادی برای درگیرسازی مخاطب با خود دارد. شخصیتهای نمایش علاوه بر به زبان آوردن دیالوگها بخش سحرآمیز مربوط به فضاسازی جادویی متن را به خوبی اجرا میکنند. "ماکاندو"، فضا و کلام نمایشیاش را بر اساس داستانهای مارکز مورد پرداخت قرار داده است. در این صورت حتی اگر گفتار آن را نادیده بگیریم، نمایش از منظر ویژگیهای ...
مسئله حمایت مالی در تئاتر باید اعتراف کرد که " اقتصاد" و " اقتصادی بودن" ، اکنون پا را از حوزه روابط اجتماعی فراتر گذاشته و حتی در کوچکترین زوایای زندگی ما وارد شده است . آیا واقعا ...
مترو مشکلات اجتماعی مسئله ای است که در طول نمایش «در مترو اتفاق افتاد» بارها نشان داده می شود. درشروع این نمایش گویا گروه فارابی در انتخاب نمایش مناسب دچار مشکل است
سرباز طلائی صدای خمپاره ای می آید. پسر پچه ای ۱۴، ۱۵ ساله روی زمین افتاده است. با پای زخمی و پارچه ای قرمز که روی پایش را گرفته. در حالی که پسر حسابی گیج می زند و نفس زنان به این سو و آن ...