نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش احمدرضا حجارزاده: شاهنامه فردوسی یکی از غنیترین منابع اقتباس داستانهای ایرانی در قالب هنرهای نمایشی است اما سینما و تئاتر ایران از این مخزن بیپایان ...
نگاهی به نمایش «داشآکل به روایت نوچه کاکارستم» نوشته و کار حامد شیخی باز هم قصه بگو... احمدرضا حجارزاده: برخلاف هنر سینما، در هنر تئاتر به دلیل برخورداری از رشته وابستهای به نام «ادبیات نمایشی»، کمتر کارگردانی به سراغ اقتباس ادبی از ...
نظری بر نمایش «زیگموند» نوشته و کار مهرداد کوروشنیا زیگموند بودن یا فروید بودن؟! احمدرضا حجارزاده: نمایش «زیگموند» که این شبها در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه میرود، اتفاق ویژه این روزهای تئاتر ماست؛ نمایشی که ...
گفتوگو با نویسنده و کارگردان نمایش «شهر طلا» حامد زحمتکش: تکنیک عروسک کاغذی برای بچهها باورپذیر بود حامد زحمتکش با اشاره به اهمیت تنوع فرم میگوید نمایش «شهر طلا» مبتنی بر این ایده محوری است که شخصیت اصلی میرود دنیا را میگردد و قصه سواد مالی آدمها را میبیند ...
نقد و نظری بر نمایش «چه» نوشته و کار مهران رنجبر مانیفستهایی از برزخ احمدرضا حجارزاده: در جهان هنرهای نمایشی، تصویری و ادبی، تاکنون بسیاری از شخصیتهای مطرح و مهم دنیا دستمایه تولید آثاری در مدیومهای مختلف قرار گرفتهاند. در ...
گفتوگو با بازیگران نمایش «زوج ناجور» متن نیل سایمون، یک کمدی سالم است این شبها اگر به تالار قشقایی در مجموعه تئاتر شهر سر بزنید، میتوانید به تماشای یک کمدی جذاب و حرفهای با عنوان «زوج ناجور» بنشینید. این نمایشنامه که اثری از ...
گفتوگو با بازیگران نمایش «لئوناردو داوودنژاد» بدشانسیهای ناتمام سه دوست آسوپاس بازیگران «لئوناردو داوودنژاد» میگویند این نمایش، ایرانیزه نمایشنامه «هنر» اثر یاسمینا رضا است که خیلی برای مخاطب باورپذیرتر و جذابتر است؛ اثری که روایتگر ...
نگاهی به نمایشنامه «موبایل مَردِ مُرده» اثر «سارا رول» یک داستان کوتاه درباره عشق و تکنولوژی احمدرضا حجارزاده: نشر قطره از سالها پیش در حوزه انتشار ادبیات نمایشی، جزو فعالان پیشرو و متفاوت ایران بوده و تاکنون نمایشنامهنویسان بسیاری را با چاپ آثارشان ...
در گفتوگو با نویسنده و کارگردان نمایش «نئورئالیسم» مطرح شد سلمان سامنی: ادبیات نمایشی همواره زن را در کانون روایتهای خود قرار داده است سلمان سامنی، نویسنده و کارگردان نمایش «نئورئالیسم» با بیان اینکه تاریخ ادبیات نمایشی همواره زن را در کانون روایتهای خود قرار داده، میگوید در واقع زن خود، جهان ...
نشر نفیر منتشر کرد واگویههای یک منتقد تئاتر در مجموعه داستان «حرف» مجموعه داستان «حرف» به قلم احمدرضا حجارزاده خبرنگار و منتقد نامآشنای تئاتر از نشر نفیر منتشر شد.
گفتوگو با بازیگر، نمایشنامهنویس و کارگردان باسابقه تئاتر امیر دژاکام: تئاتر به معنی خردمندی و فهم مشترک است امیر دژاکام هنرمند کهنهکار عرصه هنرهای نمایشی میگوید تئاتر یعنی خردمندی و فهم مشترک. دلیل اصلی مشکلات زندگی ما، عدمِ داشتنِ فهم مشترک از موضوعات است. این فهم ...
گفتوگو با کارگردان نمایش کمدی عرفانی «سیاه و غزال» شقایق فتحی: به فکر فرو رفتن مخاطب، مهمتر از خندیدن اوست! کارگردان نمایش «سیاه و غزال» با اشاره به اینکه از شخصیت «سیاه» استفاده تازهای کرده و به وجه دیگری از این نماد نمایشی پرداخته است، گفت: «در ذات سیاه، همیشه به دنبال ...
نقد و نظری بر نمایش «سمندر و شهر کاغذی» به کارگردانی محمدرضا شاهمردی تنها راه نجات، صلح و مهربانی است احمدرضا حجارزاده: با راه افتادن دوباره جریان اصلی تئاتر و از جو جشنواره تئاتر فجر خارج شدن فضای تئاتر کشور، دوباره ریتم معمول اجرای نمایشهای بزرگسال به ...
نگاهی به مجموعه نمایشنامه «صحنههای دودی» اثر «نیک زاگون» پس از خواندن، فکر کنید! احمدرضا حجارزاده: با نگاهی به نسل جوان و معاصر نمایشنامهنویسان آمریکایی، میتوان بهراحتی دریافت که این نویسندگان نوگرا، بیشتر تحت تأثیر تغییرات ...
نقد و نظری بر نمایش «طبقه کور» به نویسندگی و کارگردانی «مجید صدخسروی» مانیفست ایرانی برای جامعه آمریکایی احمدرضا حجارزاده: تئاتر از مهمترین بسترهای موجود در عرصه هنر برای بیان هرگونه نقد و نظری به شرایط و مناسبات موجود در جامعه و میان انسانهاست. از اینرو ...
نظری بر نمایش «عبدالرضا» به کارگردانی هومن رهنمون روایت ناتمام روزهای اشغال احمدرضا حجارزاده: جنگ در هر کجای جهان که اتفاق بیفتد، مقولهای هولناک و دراماتیک است و طبعاً عرصه فرهنگ و هنر، بستر مناسبی برای تولید آثاری با درونمایه ...