نقد نمایش «فعل» به نمایش درآمده در جشنواره تئاتر فجر این از هر ناکامیای عمیقتره ایران تئاتر- اردشیر شیرخدایی٭: «فعل»، که با عنوان تئاتر معیار در جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفته، نمایش مهم و زیبایی است که در نهایت نگاه تلخی را به مقوله عشق و هستی ...
نقدی بر نمایش «خشم و هیاهو» به کارگردانی مهرداد رایانی مخصوص هیاهو بدون خشم ایران تئاتر- اردشیر شیرخدایی*: خشم و هیاهو به کارگردانی مهرداد رایانی مخصوص، نمایشی است که ظاهرا قصد دارد با زهرخند، سیستم اصلاحی و تربیتی را نقد کند و نقش و مسئولیت ...
نقد مقایسهای بر دو نمایش «آبی مایل به صورتی» کار ساناز بیان و «خودکار بیکار» اثر سامان ارسطو گمشده در تنهای تنها ایران تئاتر، اردشیر شیرخدایی٭: این نوشتار نگاهی اجمالی به نمایشهای «آبی مایل به صورتی» و «خودکار بیکار» دارد که دارای مضمون اصلی مشترکی هستند و به مسائل و مصائب ...
نقد و بررسی نمایش «گم و گور» به کارگردانی امیر مهندسیان فانتزی میلیمتری واقعیت!! ایران تئاتر- اردشیر شیرخدایی :نمایش «گم و گور» ، ظاهرا قرار است در فضای متعلق به مردگان، با کسب و کار مرگ شوخی کند.
نقد نمایش «اینیک پیپ نیست» به کارگردانی سید محمد مساوات مفاهیم فلسفی یک نقاشی بر روی صحنه ایران تئاتر-اردشیر شیرخدایی*: «اینیک پیپ نیست»، تلاش جسورانه یک نقاش-کارگردان است در انضمامی کردن مفاهیم فلسفی یک نقاشی بر روی صحنه .
نقد ی بر نمایش «بکت» به کارگردانی مرتضی میرمنتظمی بسکتبال در کاتدرال ایران تئاتر، اردشیر شیرخدایی*: نمایش بکت به طراحی و کارگردانی مرتضی میرمنتظمی، اجرای مدرن و پرتحرکی از نمایشنامه ژان آنوی است که روایتی از ماجرای تاریخی جدال بین ...
نگاهی به نمایش «غسال خونه» به کارگردانی مصطفی ملک مکان عشق و ایثار در وادی بیهودگی ایران تئاتر، اردشیر شیرخدایی: «غسالخونه» نمایشی است که با نوعی واقعنمایی چرک در ابتدا، به فضایی وهمی و شبه ابزورد در انتهایش میرسد.
به بهانه نمایش «قند خون» به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج آینده قابل واگذاری نیست ایران تئاتر، اردشیر شیرخدایی*: «قند خون»، نمایش متعهد و با اهمیتی است. ایده شکلگیری آن تعطیلی کارخانه قند ورامین و بیکاری کارگرانش و تبعات مخوف آن بر زندگی این قشر ...
نقد و بررسی نمایش «نظارت عالیه» به کارگردانی مهدی خالقی یادآوریهای ناکام: اثربخش یا بیاثر؟ ایران تئاتر، اردشیر شیر خدایی*: «نظارت عالیه» اولین نمایشنامه نوشتهشده توسط ژان ژنه است. ژنه یکی از مهمترین و نامتعارفترین نویسندگان قرن بیستم است که تاثیر عمیقی ...
نقد نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» به کارگردانی شهرام گیلآبادی در معرض خطر گرفتار آمدن ایران تئاتر،اردشیر شیرخدایی*: طی یک دهه اخیر رفع بحران کارتنخوابی به یکی از چالشهای اجتماعی پایتخت کشور تبدیلشده است. شهرام گیلآبادی کارگردان «یک دقیقه و ...
نقد نمایش «داستان خرس های پاندا» به کارگردانی شیوا اردوئی پرواز بر فراز خویش در آسمان نامیسر عشق ایران تئاتر _اردشیر شیرخدایی: نمایشنامه «داستان خرسهای پاندا» به روایت یک ساکسیفونیست که دوستی در فرانکفورت دارد» نوشته ماتئی ویسنییک، عاشقانهای ...
نقد و بررسی نمایش «چمدان و سگ ملوس» به نویسندگی و کارگردانی آلبرت بیک جانی آیا عروسکها عاشق میشوند؟ ایران تئاتر اردشیر شیرخدایی* : آلبرت بیکجانی، طراح و کارگردان «چمدان و سگ ملوس»، این نمایش را موزیکال عروسکی برای بزرگسالان معرفی میکند که با نیمنگاهی ...
نقدی بر نمایش «پالت» به نویسندگی و کارگردانی محمد حاتمی سردرگمی انسان: زهرخند یا ریشخند؟ ایران تئاتر، اردشیر شیرخدایی*: «پالت» نمایش چند قطعهای شوخ و گشودهای است که محمد حاتمی میگوید، قرار است از دغدغههایش درباب انسان و دلمشغولیها، تشویشها ...
نگاهی به نمایش «ماجرای مترانپاژ» به کارگردانی محمدحسن معجونی اندر احوالات آقای مدیر پارانویید ایران تئاتر، اردشیر شیرخدایی*: ماجرای مترانپاژ، نمایش سرزنده و بانشاطی است. باوجوداینکه بیش از چهل سال از نگارش آن گذشته است اما همچنان موضوعیت اجرایی دارد، چراکه ...
نگاهی به نمایش «در میان ابرها» به کارگردانی امیر رضا کوهستانی زندگی در خاطره مادر خیال ایران تئاتر، اردشیر شیرخدایی: یک دهه بعد از اجرای اول «در میان ابرها» امیررضا کوهستانی، مسئله مهاجرت به امری پیچیدهتر و بحرانزدهتری در دنیای امروز تبدیلشده ...
نقد نمایش «جنون در ۴:۴۸ » به کارگردانی علیرضا گرگانی جنون مزمن عقل ایران تئاتر، اردشیر شیرخدایی*: «جنون در ۴:۴۸»، آخرین نوشته سارا کین، نمایشنامهنویس تأثیرگذار بریتانیایی است. نمایشنامهی نامتعارفی که در افسردگی حاد نویسنده ...