در حال بارگذاری ...
نگاهی به زمان بندی اجرای نمایش های روز پنجم

شروع نمایش هایی جدید در مکان های نامتعارف

روز پنجم سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر میزبان ۴۴ اجرا، پرفورمنس و ورکشاپ است.

به گزارش ایران تئاتر سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، پنجمین روز خود را با چهار نمایش «منزل به منزل»، «ریموت تهران»، «مناظر مجرم» و «طلوع آفتاب 7:14 دقیقه» آغاز کرده است.
 امروز 2 بهمن ماه، منزل به منزل در باغ کتاب پنجمین اجرای خود را ساعت 10 پشت سر می‌گذارد و ریموت تهران محصول کمپانی «ریمینی پروتکل» از کشور آلمان، به عنوان یک نمایش (پرفورمنس‌آرت) محیطی در مسیر پارک شفق به چهارراه ولیعصر ساعت 10 صبح چهارمین اجرای خود را به نمایش می گذارد. «طلوع آفتاب 7:14 دقیقه» کاری از سعید بهنام است که ساعت 5:30 صبح اولین اجرای خود را با اتوبوس از میدان آزادی به سمت کن-سولقان حرکت کرده و در طول مسیر به اجرا می پردازند. «مناظر مجرم» کاری از دیریس ورهومن از هلند ساعت 12 تا 20 در گالری ایرانشهر اجرا می شود و افتتاحیه آن ساعت 11 برگزار می شود.

در دومین روز از بهمن ماه، تالار وحدت با دو اثر در سی و ششمین دوره از جشنواره به کار خود ادامه می دهد؛ «الیورتوئیست» حسین پارسایی ساعت 14 و  «پکیج» به کارگردانی شوساکو تاکئوچی از آلمان در ساعت 21.
سالن‌های دولتی در اختیار جشنواره با نمایش‌های مختلفی میزبان مخاطبان است؛ نمایش «هملت» به کارگردانی کریستوفر روپینگ از آلمان ساعت 19 در سالن اصلی تئاترشهر، نمایش «روز عقیم» به کارگردانی حسین کیانی ساعت 18 و 20:30 در تالار چهارسو، «جزا» به کارگردانی مهربان علی اکبر زاده از آذربایجان ساعت 16 و 18:30 در تالار سایه و «دریازدگی» به کارگردانی مسعود بیگلری ساعت 16:30 و 19 در تالار قشقایی و «دشمن خدا» نمایشی از عمادالدین رجبلو ساعت 15 و 17:30 در پلاتو اجرا این مجموعه تئاتری اجرا می‌شوند. «پایان بازی» به کارگردانی افشین زمانی ساعت 16 و 19 در تماشاخانه سنگلج به صحنه می رود. تالار هنر در دو سانس 16:30 و 19:30 میزبان «پانکیه کان» حسن ترقی از سنندج، که برگزیده جشنواره تئار کردی است؛ می شود. هم چنین تئاتر مولوی میزبان نمایش «اعداد در بیابان» اثر محمد سلامتی از جزیره هرمز است که ساعت 16 و 18 اجرا می شود.

«خانه ای در انتهای خیابان بهار» به کارگردانی ندا هنگامی ساعت 18 و 21 در سالن سمندریان و «دهن گنده» به کارگردانی والنتاین دایننس که کاری از بلژیک است ساعت 17 و 20 در تالار استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود. «آواز ماهی ها در مرداب» به کارگردانی فضل الله عمرانی از بندر دیر ساعت 17 و 20 در تالار حافظ اجرا می شود. هم چنین «اپرای عروسکی خیام» به کارگردانی بهروز غریب پور دومین اجرای خود را ساعت 19 در تالار فردوسی به صحنه می برد.

تمرین-اجرا

این بخش با هدف توجه و تاکید بر تمرین و پژوهش های اجرایی، افزون بر بخش های رسمی و اصلی و بر اساس پیشنهادنامه های دریافتی، بخشی را با عنوان (try out )تمرین اجرا (با حضور 10 گروه جوان برگزار میکند. این گروه ها با حمایت سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در برنامه این دوره از جشنواره قرار گرفته اند. تمرین-اجراها ارائه هایی هستند که پیش از نمایش عمومی اثر یا در تکمیل اجراهای اولیه و به منظور رفع مشکلات و دستیابی به مراحلی از تولید که در روند تمرین میسر نبوده است، انجام می شود. یکی از اهداف تمرین-اجرا، بازنگری و تدوین نهایی اثر پیش از در معرض نقد و دید
عموم قرار گرفتن از طریق دریافت واکنش از تماشاگرانِ تمرین-اجراست. با این حال که تجربه های صورت گرفته در تمرین- اجرا ممکن است ترکیبی از تشریح پروسه، ارائه ی پاره هایی از یک فرآیند یا لحظاتی از ساخت و ساز تمرین باشد؛ ممکن است خود به عنوان یک «اجرا» قابل بررسی و مطالعه بوده و جذابیت های ویژه خود را داشته باشد.

در این بخش «باک » به کارگردانی علی مسعودی که بازنمایی تمرینات گروه تئاتر گاراژ از قم است ؛ ساعت 11 و 15 در تئاتر آفتاب به صحنه می رود.

بخش به علاوه فجر

نمایش های «زیر گنبد کبود» هادی حوری ساعت 21 در تماشخانه ارغنون، «صالحان» از حجت الله کشاورز و مهران ایرانی ساعت 19:30 در تماشاخانه ارغنون، «تیمون آتنی» از مهدی رضایی ساعت 21 در تماشاخانه ارغنون، «بیست متری(جوادیه)» ساعت 21 در تئاتر باران، «سیم و سرمه» از روزبه حسینی ساعت 18 و 20 در تماشاخانه دا، «تک بی بی» داود پورحمزه ساعت 19 در تماشاخانه سه نقطه، «آهسته گویی» نگین ضیایی ساعت 20:30 در تماشاخانه سه نقطه،‌ «بیگانه خوران» حامد رحیمی نصر ساعت 20 در تماشاخانه شانو، «کاکل زری گوهر» مهشید حسینیان ساعت 19:30 در تماشاخانه فانوس،‌ «یک خاکستری کم رنگ»، «صدای پا» به کارگردانی شاهین چگینی و «آن هنگام و کوارتت ۱+۲» ساعت 18:30 در تماشاخانه مشایخی و «ماداگاسکار» از محمدحسین شهریاری ساعت 16 و 18 در تماشاخانه همای سعادت اجرا می شوند.

نمایش‌های خارج از صحنه
نمایش محیطی «شهرهای نامرئی» تولید کمپانی ایتالیایی «پاتلچ» از امروز 2 بهمن، آخرین اجرای خود را در باغ موزه قصر ساعت 21 به صحنه می برد. این نمایش از سال 1991 در بسیاری از شهرهای جهان اجرا شده است.

«نرگس» حسین توازنی زاده که از برگزیدگان تئاتر دانشگاهی است؛ ساعت 16 امروز در خانه ای قدیمی در مرکز شهر اجرا می شود.
«موسیای آسیایی» حامد مهریزی زاده از یزد، ساعت 16:30 در محوطه خانه هنرمندان اجرا می‌شود. «جنگ زیر پوست من و مادرم» بهنام کاوه ساعت 11 در باغ کتاب و  16:30 در محوطه تئاترشهر،«چهارراه» گلرخ نفیسی ساعت 18:30 در محوطه تئاتر شهر، «درد دل روی خط حامل» مصطفی کولیوندی ساعت 12:30 در مترو میدان ولیعصر(عج) ایوان انتظار و 17:45 در محوطه تئاترشهر، «آخرین مرزهای ایجاد اشتغال» ساعت 19 در محوطه تئاترشهر و «موسسه کاریابی» الهه پورجمشید اجرا می‌شوند.  «نادیدنی» بابک حجری کاری از انجمن نابینایان و «نادیدنی یا هرطور شما دوست دارید» کاری از جعفر حجازی ساعت 16، در عمارت روبرو اجرا می‌شوند.

برنامه‌های فرا اجرایی

سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در اقدامی نو، برای نخستین بار پنل‌هایی را در برنامه جشنواره طراحی کرده است که در آنها هنرمندان و کارگردانان مطرح و صاحب‌نظر تئاتر جهان، ‌تجربیات و اندیشه خود را درباره هنر و تئاتر با هنرمندان و هنرجویان ایرانی به اشتراک می‌گذارند. دوم بهمن کترینا اوانجلوتوس همراه با شکرخدا گودرزی با مترجمی شبنم شیرزادی با موضوع «مطالعه تطبیقی جایگاه زن در اشعار شاهنامه و تراژدیهای اوریپید» 2 بهمن ساعت 17 تا 20 در سالن امیرخوانی خانه هنرمندانن به گفت و گو می نشینند.

حضور در این پنل‌ها آزاد و رایگان است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09351617954 جشنواره تماس بگیرید.

هم چنین ورکشاپ «شیرجه به ناشناخته ها» از یونان با تدریس پاتریشیا آپرگی ساعت 10 تا 15 در پلاتو تئاترشهر برگزار می شود.

 

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر،  به دبیری فرهاد مهندس‌پور، تا ۹ بهمن‌ماه برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند
کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند

حامد شفیع‌خواه، کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای را از نکات مثبت چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست

وحید نفر، کارگردان نمایش «دور» که در بخش میهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، این اثر را روایتی کمدی-تراژدی از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌ها معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است

کارگردان نمایش «برداشت آزاد» با بیان اینکه بخش فراگیر یک اتفاق نوین در عرصه تئاتر کشور است، می‌گوید کار کردن با افراد توان یاب نیازمند صبوری و تلاش بسیار است.

|

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، شب گذشته (چهارشنبه اول آذر) برگزار شد و با نظر هیئت داوران، نمایش صحنه‌ای «میردوست دلارته» به بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر مناطق فجر راه‌ یافت.

|

نظرات کاربران