در حال بارگذاری ...
در کلن و چند شهر دیگر آلمان روی صحنه رفت

اجرای کارگردان آلمانی از نمایشنامه علیرضا کوشک جلالی

توماس گوریتزکی کارگردان آلمان نمایشنامه ای از علیرضا کوشک جلالی را در چند شهر آلمان روی صحنه برده است.

به گزارش ایران تئاتر، توماس گوریتزکی کارگردان تئاتر و تلویزیون آلمان اجرایی از نمایشنامه «پابرهنه، لخت، با قلبی در دست» نوشته علیرضا کوشک جلالی را در شهر کلن آلمان به روی صحنه برده است.

نمایش «پابرهنه، لخت، با قلبی در دست» نوشته علیرضا کوشک جلالی به واقعه ای اشاره دارد که سحرگاه ۲۹ مه ۱۹۹۳ توسط یک گروه نئونازی در شهر زولینگن در غرب آلمان روی داد و طی آن پنج عضو یک خانواده ترک مهاجر در اثر پرتاب مواد آتش‌زا به درون خانه شان جانشان را از دست دادند.

این نمایشنامه پیش از این ۲۲ سال پیش در شهر اوبرهاوزن اجرا شد و امسال در ۲۵مین سال واقعه زولینگن با بازنگری‌هایی، به کارگردانی توماس گوریتزکی بار دیگر در کلن و چندین شهر آلمان به روی صحنه رفته است.

متن "پابرهنه، لخت، با قلبی در دست"  رنگی از طنز دارد. نمایش، با طنز و خنده تماشاگر را به عمق تراژیک واقعه‌ای می‌برد که یک فاجعه به تمام معنا برای بازماندگان است اما نه فقط برای بازماندگان بلکه برای هرکسی که در این جامعه احساس غریبگی می‌کند.در متن نمایش شخصیت‌های خارجی دیگری نیز حضور دارند مثل یک ایرانی و یک ایتالیایی. بازی با زبان فارسی و آلمانی به خوبی در این نمایش انجام شده است.

علیرضا کوشک جلالی، نویسنده نمایش با دستمایه ساختن حساسیت آلمانی‌ها بر روی یادگیری زبانشان از سوی خارجی‌ها این موضوع را با طنز و گاه با درد بیان کرده است؛ آنجا که علی تعریف می‌کند که هنگام سوختن خانه‌اش هیچکس به فریادهای "کمک، کمک" همسرش توجهی نکرده چرا که او حرف تعریف این واژه به آلمانی را درست به کار نمی‌برده است.

نمایش «پابرهنه، لخت، با قلبی در دست» تا آخر ماه مه در چند شهر دیگر آلمان نیز به روی صحنه خواهد رفت.

کوشک جلالی برای نمایش نامه "پا برهنه، لخت، قلبی در مشت" (با کاروان سوخته) جایزه نمایش نامه نویسی آلمان را دریافت کرده و در سال 2016 نیز برنده ی جایزه افتخاری تئاتر شهر "کلن" آلمان شد. کوشک جلالی عضو کانون کارگردانان آلمان و ایران است و علوه بر فعالیت های تئاتری در ایران از سال ۱۹۸۶ در آلمان به عنوان نویسنده و کارگردان مشغول کار است. 




مطالب مرتبط

جنونِ محضِ مایکل فرین وخنده‌ی ملیح کوشک‌جلالی بر آنچه می‌بینیم و آنچه نمی‌بینیم

روایتی معناگرا از نمایش جنون: کوشک جلالی
جنونِ محضِ مایکل فرین وخنده‌ی ملیح کوشک‌جلالی بر آنچه می‌بینیم و آنچه نمی‌بینیم

روایتی معناگرا از نمایش جنون: کوشک جلالی

عبدالحسین لاله: هنرمندان باهوش تاریخ از همان یونان باستان یاد گرفتند گاهی لازم است جدی‌ترین مفاهیم نزد بشر چون مقولات فلسفی را به سخره بگیرند. آنها در نمایشی که به «کمدی‌ اشتباهات» شهرت داشت نشان دادند چگونه فلاسفه‌ای که به خلقت و آفرینش هستی و انسان می‌اندیشند، حتی چاه ...

|

نظرات کاربران