در حال بارگذاری ...
عزت‌الله مهرآوران در گفت و گو با ایران تئاتر عنوان کرد

نوشتن یکی از دغدغه های اصلی من است

ایران تئاتر: عزت‌الله مهرآوران از تئاتری های قدیمی است و از کارهای مهم تئاتر او می توان به نگارش و بازی در نمایش روایت زال و رودابه، نگارش نمایشنامه لیدی مکبث توانا و هنرپیشه هملت برای شرکت در جشنواره تک‌ بازی ارمنستان اشاره کرد.

عزت الله مهرآوران در عرصه تئاتر جوایز زیادی کسب کرده است. جوایزی نظیر دریافت جایزه رتبه اول نمایشنامه‌نویسی از مسابقات امور تربیتی برای نمایشنامه”حجله بید“، دریافت جایزه اول نمایشنامه‌نویسی از مسابقات نمایشنامه‌نویسی بین‌المللی دفاع مقدس برای نمایشنامه ”غزلواژه قصد“، دریافت شال شاهنامه‌خوانی از طرف وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی(احمد مسجد جامعی)در جشنواره نمایشهای آئینی وسنتی، دریافت جایزه برگزیده نخستین مسابقه ادبیات نمایشی ایران ازخانه تئاتر برای نمایشنامه”ابریشم بانو“ و دریافت جایزه برگزیده ادبیات دو سالانه نمایشنامه‌نویسی ایران برای نمایشنامه”غربت“. مهرآوران موسس و سرپرست گروه تئاتر ”کیخسرو“ در سال ۵۱ و موسس و سرپرست گروه تئاتر”هژیر“ است.

مهرآوران در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت های تئاتریش می گوید: نمایش نامه ای با عنوان «مروارید» را چند دهه قبل نوشته بودم که مورد بازنگری قرار دادم و موضوع آن درباره فقری است که در بچه های کشورهای حاشیه خلیج فارس که یکصد سال و اندی قبل وجود داشته است می باشد. در آن زمان خانواده های فقیر فرزندانشان را می فروختند و چون در آن زمان نفتی وجود نداشته نمک استخراج می کرده اند. برخی از این بچه ها را به خاطر کار در کشتی(رقصندگی و ادای زنان را درآوردن) اخته می کردند. قهرمان نمایش من یکی از این خواجه گان است که در روزگار پیریش زندگی می کند و کسی  او را سر کار نمی برد و دکه ای اجاره می کند. پسر صاحب دکه قصد آوردن مرواریدی دارد و او هم در گیر ماجرا می شود.

وی درباره بازیش در این نمایش عنوان کرد: اعتقاد دارم برای بهتر شدن این نقش بهتر است یک بازیگر زن نقش را بازی کند.

مهرآوران در باره سالن محل اجرای نمایش گفت: با چند سالن منجمله تئاتر مستقل تهران صحبت هایی انجام داده ام که هنوز به نتیچه قطعی نرسیده ام.

این بازیگر در بخش پایانی صحبت خود بیان کرد: همچنین مشغول نوشتن چند نمایش نامه هستم و نوشتن یکی از دغدغه های اصلی زندگی من است. از دوران تحصیلات متوسطه در اواسط دهه چهل شروع به نوشتن کرده ام و تا به حال بیش از سی نمایش نامه نوشته ام. در حال حاضر هم مشغول نوشتن نمایش نامه ای با عنوان آپارتمان های پر اتاق هستمکه اقتباسی از یک داستان ایتالیایی است. موضوع نمایش در باره زندگی یک خانواده جنگ زده است .

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران